Suntem permanent conectați la tot ceea ce se întâmplă în jur și luăm pulsul întregii lumi cu fiecare refresh al paginii de Facebook sau al contului de Instagram. Cu toate astea, cele mai bune recomandări le primim prin metoda convențională, „din gură-n gură”. Românilor le plac teribil de mult expresiile populare și toate au la bază un sâmbure de adevăr.
Facem alegeri pe baza experiențelor proprii sau ale celorlalți, exprimate în mediul virtual pe diferite platforme dedicate.
E o chestiune de gust, dar și de încredere până la urmă.
Noi credem în puterea cuvântului, fie el și scris.
articol pentru Curatorialist.ro de Elena Coman, redactor teatru
Astăzi venim cu trei recomandări de spectacole pe care trebuie să le vezi în următoarea stagiune.
Îți povestim despre ele ca să ți se facă dor de teatru și să începi să aștepți cu nerăbdare sezonul mai răcoros.
Cele trei producții s-au regăsit pe lista de nominalizări de la Gala Premiilor UNITER 2021, care a avut loc pe 19 iulie, la Teatrul Național din București.
Iar unele dintre ele au fost chiar câștigătoare, primind aprecierea juriului de specialiști, dar și a publicului larg.
Teatru documentar: „Jurnal de România.1989”. Un spectacol autentic despre cum să ne înțelegem mai bine istoria recentă
Carmen Lidia Vidu este o povestitoare în imagini. Culege povești și istorii care ne reprezintă, asupra cărora își aduce un input creativ. Le ia în forma lor brută și le transformă în produse artistice, cu un puternic impact emoțional.
În premieră, Carmen Lidia Vidu este singura regizoare din România care a câștigat atât Premiul Gopo, obținut în anul 2015 pentru filmul de debut „O scurtă istorie Astra Film”, cât și Premiul UNITER, recent primit pentru regia spectacolului „Jurnal de România. 1989”, montat la Teatrul Național din București.
De mai bine de 30 de ani vorbim despre Revoluția din 1989, care a schimbat parcursul istoriei naționale, dar care a venit la pachet și cu multe necunoscute. Odată deschisă cutia Pandorei, tot mai multe lucruri ies la iveală, fiind o sursă nesecată de descoperiri.
Regizoarea a pătruns în intimitatea actorilor din trupa TNB și a călătorit înapoi în timp prin intermediul confesiunilor și a imaginilor din propria lor arhivă. A pornit în căutarea unor protagoniști, a unor „oameni obișnuiți” deveniți personaje exponențiale ale unui eveniment istoric care a zdruncinat rânduiala lumii.
Gândit sub forma unui jurnal de revoluție, spectacolul de teatru multimedia documentează întâmplările din decembrie 1989 din prisma celor care au trăit-o pe viu. Nu conține modificări imputate de istorie și nu impune o perspectivă singulară. E o invitație aproape senzorială de a parcurge Revoluția altfel, din vulnerabilitatea spațiului personal.
Distribuția: Ion Caramitru, Oana Pellea, Daniel Badale, Florentina Țilea
Un spectacol câștigător: „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, la Teatrul de Stat Constanța, în regia Dianei Mititelu
Mergem la malul mării, în plin sezon estival, acolo unde drumul către teatru e condus de sunetele pescărușilor. Diana Mititelu a cucerit breasla teatrală cu spectacolul „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, montat la Teatrul de Stat Constanța. Pentru regia acestei producții, tânăra regizoare a obținut Premiul UNITER pentru debut.
Bazat pe un caz real, textul relatează o întâmplarea revoltătoare: o adolescentă de 14 ani este violată de un grup de adolescenți. Iar noi, spectatorii, devenim martori la procesul de inculpare a celor patru agresori, finalizat cu un verdict neașteptat.
Spectacolul pune în discuția sindromul Lolita și curiozitate adolescentină care transformă un simplu joc într-o agresiune fizică. Într-o astfel de situație, cine este, de fapt, responsabil? Prezumția de nevinovăție a grupului de adolescenți este supusă dezbaterii pe tot parcursul spectacolului, fiecare dintre băieți având o pledoarie solidă și credibilă.
„Jocuri în curtea din spate” este un spectacol intens și profund, abordat printr-o viziune regizorală destul de tandră.
Spațiul de joc extrem de versatil se transformă din parcul de joacă în sala de judecată, iar cele două planuri narative alternează: desfășurarea evenimentelor și a procesului.
Susținut de cei mai tineri actori ai trupei Teatrului de Stat din Constanța, Cristiana Luca / Ecaterina Lupu, Andrei Bibire, Theodor Șoptelea, Cătălin Bucur, Ștefan Mihai, spectacolul oferă partituri generoase, care pun în valoare talentul și o bună stăpânire a personajelor.
Scena digitală: „(In)corect” de Leta Popescu, la REACTOR de Creație și Experiment Cluj-Napoca
În pandemie ne-am dezvoltat obiceiuri noi, printre care se numără și vizionarea spectacolelor online. Lunile precedente au fost un prilej excelent de experimentare a noilor formate digitale, iar creatorii au lansat în spațiul virtual numeroase producții inovatoare.
De la REACTOR de Creație și Experiment Cluj-Napoca a sosit „(In)corect”, un spectacol de Leta Popescu, parte din programul „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de AFCN.
Într-o lume imperfectă și nedreaptă, chestionăm deseori relațiile noastre cu ceilalți.
„(In)corect” abordează un subiect pe cât de banal, pe atât de delicat: familia. Legăturile disfuncționale dintre membrii unei familii ies la iveală în timpul unei vacanțe în Delta Dunării – un spațiu de o frumusețe sălbatică, redat cu mijloace cinematografice, printr-un colaj video.
Spectacolul jonglează cu planul real și cel convențional, prezentul fiind alternat cu amintirile și fanteziile personajelor. Ne punem sub semnul întrebării mai întâi pe noi, și apoi pe noi în raport cu cei din jur. Cine suntem noi din cauza sau datorită lor?
Purtând consistența unui jurnal intim, „(In)corect” relevă mărturii pe care, într-un alt context, nu am avea curajul să le facem. Prin pasaje narative ample, pătrundem în interiorul personajelor, care se lasă complet expuse, cu toate traumele și neîmplinirile ieșind la suprafață.
În acest spectacol, fiecare personaj are dreptul la replică. Părinții își doresc să le ofere cât mai mult copiilor, în ciuda unei vieți greu încercate și a unor lipsuri pe care le-au avut. Fiii, la rândul lor, se luptă cu nedreptăți la care simt că au fost supuși chiar de cei care le-au dat viață. Conflictul dintre generații pare că nu se va sfârși niciodată, dar noi putem învăța să comunicăm despre lucrurile care nu funcționează. Iar spectacolul Letei Popescu este cel mai bun îndemn în acest sens.
„(In)corect” s-a aflat pe lista nominalizărilor pentru cea mai bună regie la Gala Premiilor UNITER 2021.
articol pentru Curatorialist.ro de Elena Coman
Prietenă cu scrisul de când mă știu, povestesc despre câte-n lună și-n stele. Fascinată de teatru, caut cheia unor lumi (im)posibile, din care să prind bucăți pe hârtia virtuală. Pasionată de marketing, pun cuvintele și evenimentele în culori. Prezentă pe social media, caut permanent surse de inspirație. Dependentă de oameni și de soare, cred în „carpe diem!” și în „împreună”.