Pentru noi, aici în România, sunt câteva maxime realistice pe care le putem atinge, cel puțin în industria cinematografică.
Astfel, o femeie laureată a patru Premii Oscar, stârnește instant o mulțime de întrebări în capul meu.
De la ce ar fi vrut să se facă atunci când va fi mare, la cum simte că a fost această călătorie privind în urmă.
Colleen Atwood și-a început cariera în film la 33 de ani, la puțin timp după ce s-a mutat la New York, în 1980, ca să studieze arta la NYU. În 40 de ani de carieră, a fost nominalizată de 12 ori la Premiile Academiei Americane de Film, categoria Best Costume Design, și a câstigat 4 Oscaruri pentru costumele create în Fantastic Beast, Alice In Wonderland (Tim Burton), Chicago și Memories of a Geisha. A mai fost nominalizată cu Tim Burton și pentru Nine, Sweeney Todd și Sleepy Hollow.
Colleen Atwood i-a venit alături lui Tim Burton și în Wednesday, cel mai nou titlu scornit de mintea celui ce a conturat un univers atât de specific, unic și fascinant în fiecare dintre filmele sale.
“Wednesday este un film Tim Burton de opt ore”, după cum spune el însuși, cel ce a ales România să fie casa universului Nevermore Academy imaginat pentru această impresionantă producție de film.
Am avut-o în față, într-un video call, pe Colleen Atwood – costume designer-ul serialului Wednesday – într-un interviu special pentru Curatorialist și doar 15 minute pentru a-mi satisface curiozitatea despre cum gândește și simte un “pictor de costume” – termenul românesc pentru “costume designer”, această parte fascinantă a universului cinematografic.
Curatorialist: Wednesday vine cu o moștenire impresionantă. Pe de-o parte, avem universul Familiei Addams, pe care toată lumea o cunoaște și o iubește. Și, pe de cealaltă parte avem universul Tim Burton cu o estetică specifică. Cum a fost pentru departamentul de costume să găsească echilibrul și să creeze ceva nou și unic?
Colleen Atwood: Deși nu sunt la fel, cele două universuri au elemente comune. Odată cu Wednesday avem personaje care nu sunt parte din universul Familiei Addams. Iar, pe de altă parte, avem personajele clasice care au fost atrase într-un alt univers, sub influenta lui Tim Burton și a scenariștilor Wednesday. Cred că, din punctul de vedere al costumelor, am creat o lume care s-a bazat pe lumea reală, dar care a fost împinsă și în alte direcții.
Și asta e ceva ce face Tim în mod obișnuit. Precum a fost în Edward Scissorhands, dar și în alte filme de ale sale – a creat o altă lume în interiorul unei lumii pentru ca personajele sale să trăiască acolo.
Dar și lumea reală a deraiat puțin, e o lume prin ochii lor, prin ochii lui Tim Burton.
Prima scenă, cea de la școală, avem o atmosferă colorată, optimistă, și apoi intră Wednesday, ce vine în alb-negru să perturbe totul. Și ăsta e un statement. Am vrut să deschidem astfel și să aducem un omagiu căci ne-am bazat mult pe tot ce înseamnă Familia Addams clasic – cu Morticia, Gomez și Pugsley. Am cercetat tot ce a creat Charles Addams în materie de personaje clasice, originale.
Nevermore Academy are uniforma școlară. Dar Wednesday, “allergic to color”, găsește o modalitate de a o purta și de a rămâne ea însăși.
Cum poate un adolescent să găsească echilibrul în cine este și modul în care se exprimă prin vestimentație?
În lumea în care trăim astăzi este o libertate mare și o disponibilitate mare să te exprimi prin haine. Poți lua haine simple și să scrii pe ele, să le individualizezi, poți pune patch-uri într-un mod artistic. Poți mixa haine vechi / vintage și second hand și haine noi pentru a obține un look special.
Cred că ideea acum, cu genuri diferite și libertatea pe care o avem sa ne exprimam prin vestimentație, depinde doar de imaginația fiecăruia. Nu te definește, în mod necesar – eu chiar mă îmbrac business în majoritatea timpului, dar deschide o ușă pentru alte experiențe prin haine.
Cred că poți învăța despre alții din modul în care se raportează la ceea ce porți.
Țineți cont de sustenabilitate în realizarea costumelor? Cum ați făcut asta pentru Wednesday?
Nu adresez sustenabilitatea din perspectiva materialelor pe care le folosim. Însă, mă raportez la sustenabilitate într-un fel pentru că costumele pe care le creez ajung în USA pentru a fi păstrate și refolosite. Apoi, sunt și acele costume a căror valoare pentru cinematografie este mare și sunt arhivate.
Acest prim sezon al serialului Wednesday fost filmat în România. Ați lucrat cu ateliere locale pentru a realiza costumele?
Am fabricat lucruri în România cu producatori locali. E adevărat că multe dintre lucruri au fost făcute și aduse din UK, iar apoi am desăvârșit și completat multe dintre costume aici. De altfel, în afară de mine și co-designerul Mark Sutherland, echipa de costume a fost românească.
Wednesday – primul sezon al noului serial scornit de mintea lui Tim Burton – are premiera maine, 23 noiembrie, doar pe Netflix.
Foto Colleen Atwood: Rafael Pulido
Foto Wednesday via Netflix