Ce este un designer dacă diploma sa rămâne la stadiul de doar o hârtie? Care îi sunt – real – șansele de a-și lansa un brand de modă? Să își construiască un mic business cu un atelier, angajați și toate cele necesare?
Și câte branduri de designeri poate susține, prin putere de cumpărare, piața din România?
Irina Schrotter este nu doar o personalitate marcantă a modei din România de peste 30 de ani, cu un răsunător succes internațional, ci și un motor foarte important în promovarea tinerilor aflați la începutul carierei.
Mai mult, în luna aprilie a acestui an, ea a primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, „pentru contribuția esențială a acesteia la susținerea scenei culturale și a industriilor creative din România, la promovarea cercetării vizuale, a inovației, a creației vestimentare și a sectorului modei în perimetrul național și internațional.”
De la vest la est
Ella și Raul Lazăr sunt doi tineri designeri care s-au bucurat de oportunitățile facilitate de sistemul modei românești. Aceștia s-au cunoscut la Cluj, în timpul Universității de Arte și Design, și au ajuns să lucreze împreună, la Iași, pentru brandul irina schrotter.
Mai mult, după ceva timp, și-au adus părinții de la Deva și Craiova pentru a se implica împreună în producție, iar povestea lor de carieră s-a îmbinat cu cea de iubire, în prezent fiind atât parteneri de business, cât și de viață.
„La inceput am fost buni prieteni, lucram foarte bine împreună, după care lucrurile au devenit mai mult decat o prietenie. Faptul că și acum lucrăm împreună este un lucru excelent pentru noi ca familie!
Deși practic avem același job, fiecare are un set de skill-uri specifice pe care ni le-am dezvoltat, suntem extrem de diferiți ca stil, ne plac, de obicei, lucruri total opuse și de cele mai multe ori ne completăm munca unul altuia, ceea ce ne ajută foarte mult, pentru că astfel putem fi nu doar creativi, ci și extrem de productivi.
Ne susținem reciproc și suntem cei mai buni prieteni. Cred că asta ne ajută pe toate planurile, fie că vorbim de muncă sau de viața personală.”
Despre mutarea familiilor la Iași, Ella spune că au fost determinați de sentimentul de acasă pe care l-au simțit lucrând în echipă: „Știm, e puțin ciudat, având în vedere că niciunul dintre noi nu este ieșean de fapt. Dar în momentul în care ne-am mutat la Iași nu a durat mult până să simțim că aici este “acasă” pentru noi. Probabil a contat foarte mult și echipa din care facem parte, care ne-a devenit ca o a doua familie.
Am încercat încă din primul an să ne convingem părinții să se mute la Iași, ai mei fiind la Craiova, iar părinții lui Raul la Deva. A fost greu, părea că nu vom avea succes. Apoi a apărut copilul nostru și nu a mai fost nevoie de nicio convingere, s-au mutat din proprie inițiativă, pentru că și-au dorit să fie mai aproape de nepoțel. WIN-WIN SITUATION!
Ne bucurăm foarte mult că s-a întâmplat așa, deoarece bunicii ne ajută foarte mult și fără ei, cu siguranță nu am fi făcut față provocărilor job-ului în acest domeniu și să și putem spune că avem un echilibru.”
S-ar putea spune că începutul lor ca designeri pentru Irina Schrotter, alăturându-se astfel unor nume consacrate ce au ocupat anterior această poziție – precum Răzvan Ciorbanu, Lucian Broscățean, Andreea Tincu – se bazează pe o serie de evenimente norocoase, în care au avut parte de ghidaj și susținere:
„Am venit la Iași acum 6 ani. În acea perioadă firma avea un proiect cu China, era un proiect foarte mare. Fiind un volum mare de muncă, era nevoie de cineva care temporar să se ocupe de realizarea schițelor tehnice. Lucian Broscățean, care îmi era profesor atunci (și acum un prieten drag), m-a pus în legătură cu doamna Irina.
După finalizarea proiectului, doamna Irina mi-a propus să rămân ca designer pentru dumneaei. Când m-am mutat în Iași, evident, Raul a venit cu mine. Pe Raul îl știa dinainte, pentru că el facuse un internship în cadrul aceluiași proiect China. Ulterior, a fost și el angajat. 2în1. E amuzant, dar astrele s-au aliniat perfect pentru noi! Îi suntem foarte recunoscători că a avut încredere în noi și încercăm mereu să dăm tot ce avem mai bun!
Acum facem amândoi parte din echipa de design a Irinei Schrotter, alături de Aurora Gongescu, una din “mămicile” noastre, un designer și tehnician foarte bun, de la care am învățat foarte multe lucruri. Suntem mândri că putem lucra alături de o echipă atât de frumoasă ca aceasta. Nu cred ca e un lucru foarte des întâlnit în companii, așa ca ne bucurăm de fiecare moment.”
În legătură cu provocările resimțite în acest domeniu, aceștia spun că ele vor fi mereu prezente și întotdeauna se vor schimba:
„Lumea este în continuă schimbare, e firesc ca și moda să se schimbe mereu. Cel mai greu, în Romania, este să ajungi la public și să îl convingi că și un brand românesc este la fel de bun (sau chiar mai bun!) ca un nume sonor. Să poți explica ce înseamnă un lucru bine făcut și valoarea reală a unui produs bine lucrat.”
În ceea ce privește încercarea de a rămâne relevant ca brand pe plan internațional „…este greu, pentru că viteza cu care circulă orice informație și cu care se schimbă mentalități este formidabilă – trebuie mereu să fii la curent cu aceste schimbări, altfel riști să pierzi relevanța pentru generații întregi de tineri (viitori posibili clienți) care, spre diferență de generațiile anterioare, par să pună preț pe mai mult decât un nume sonor – sustenabilitate, calitate, costul adevărat al unei piese de îmbrăcăminte.
E important, ca și companie, să știi să îi asculți pe cei pe care vrei să îi ai ca și clienți. Nu mai este destul să faci o haină frumoasă. Este important cum o faci, cine o face… Iar asta este foarte bine!”
Citește și:
O viață închinată modei. Un interviu cu Lucian Broscățean | guest editor: Mădălina Simion