Magazin Zero Waste sau cum shoppingul poate fi responsabil și sustenabil

Durata: 7 minute

Zero waste. Dezideratul pentru care trebuie (sau ar trebui) să ne canalizăm energia și forțele astfel încât să le oferim și copiilor noștri șansa să se bucure de lumea aceasta, de natură, de aer curat, de întregul ecosistem care menține viața planetei.

Orice mic gest pe care îl facem, individual, are importanță chiar dacă pare, privit la nivel micro, insignifiant. Orice inițiativă are șansa să devină un model de urmat și o lecție de învățat. O astfel de inițiativă este Magazinul Zero Waste, înființat de Ana-Maria Răducanu în decembrie 2020.

zero waste
Ana-Maria Răducanu – fondatoare Magazin Zero Waste

Ana-Maria este din București, are 31 de ani și a lucrat 10 ani în sistemul de educație alternativ. În urma unui burnout, a decis să schimbe totul în viața ei, începând cu o călătorie de (auto) descoperire. Un lucru a rămas neschimbat pentru Ana-Maria: iubirea pentru natură și, în special, pentru pădure. Nu întâmplător acum locuiește într-un sat, lângă pădure.

Astfel, în periplurile ei prin lume, a început să viziteze comunitățile internaționale ecologice, numite ecovillage-uri. De aici și până la ideea de a fonda un proiect antreprenorial bazat pe principiul zero waste nu a mai fost decât un pas. Visul ei? Un stil de viață în acord cu Natura.

Toate produsele de la Magazin Zero Waste se aliniază unuia dintre cele trei principii de bază: se vând vrac, în propriul recipient adus de fiecare cumpărător de acasă, sunt din materiale compostabile sau sunt în ambalaje circulare, care se pot returna producătorului și, astfel, reutiliza.

Magazin Zero Waste se află pe Calea Buzești nr 20, dar poți achiziționa produsele și online. În București, livrarea se face cu bicicleta, iar în țară, transportul se realizează fără a se utiliza plastic.

Citește mai multe despre ce înseamnă un magazin zero waste și cum poți contribui și tu la promovarea sustenabilității și la protejarea mediului înconjurător.

Curatorialist: Cum a început călătoria ta de a descoperi cele mai bune variante de a îmbrățișa sustenabilitatea?

Ana-Maria: În 2015 am început să vizitez comunități intenționale ecologice, ecovillage-uri. Am călătorit și locuit în astfel de comunități până în 2018, când am revenit în țară. Acolo oamenii au construit micro-societăți în care toate aspectele vieții de zi cu zi tind spre a avea cel mai mic impact negativ asupra mediului natural. Acolo am început să văd că viața fără coș de gunoi este posibilă.

Când ai demarat efectiv Magazinul Zero Waste? În ce etapa a vieții tale profesionale/personale erai?

În 2018, doar ce mă întorsesem din aceste călătorii și mi-a fost imposibil să revin la viața mea anterioară. Știam că îmi doresc pe termen lung să trăiesc într-un ecovillage și că traiul în serviciul Naturii avea să îmi fie misiune de viață. Așa că am decis să creez Magazinul Zero Waste, ca prim pas din această călătorie.

Ce misiune ți-ai asumat prin inițierea acestui proiect sustenabil, Magazin Zero Waste?

În esența lui, Magazinul Zero Waste este despre și pentru a ajuta oamenii să trăiască tot mai aproape de cine sunt ei cu adevărat. Despre a ne aduce în contact cu Natura noastră adevărată, cu ce este mai curat în noi.

La nivel sistemic, magazinul este un manifest pentru descreștere, alternativa socială și economică a capitalismului. Iar la nivel practic, material, magazinul contribuie la reducerea generării de deșeuri de plastic și la reducerea consumului de produse și materiale dăunătoare solului, apei, întregului ecosistem și nouă oamenilor.

Cum au privit familia și prietenii tăi apropiați această idee a ta? Ai avut susținere sau au încercat să te facă să renunți în ideea că este greu să îi educi pe ceilalți (clienții) în domeniul ecologiei și achizițiilor responsabile?

Mama m-a încurajat să încerc și mereu mi-a dat sfaturi din cum credea ea că aș putea face mai bine. Nu înțelegea de ce magazinul este vegan și nu aduc și eu produse mai comerciale „care se vând bine”. A fost însă realistă cu mine și mi-a adus mereu aminte de provocările unui antreprenor.

Prietenii nu cred că m-au crezut la vremea aia că voi face magazinul. Vorbeam de el de vreo doi ani până am reușit să îl deschid și probabil se plictisiseră să audă despre asta.

Zero waste

Ai avut un anume model din afară pe care l-ai preluat? Ne poți povesti mai multe despre conceptul Magazinului Zero Waste?

Am vizitat vreo 20 de magazine zero waste, căutând să învăt de la ele. Am și lucrat o perioadă în unele, cât am fost în Anglia. Așa am văzut cum funcționează, ce fel de produse au, ce provocări sunt și la ce să fiu atentă.

Un magazin zero waste este un magazin de unde poți cumpăra produse pentru nevoile de bază într-un mod care îți permite să nu arunci nimic la gunoi ulterior.

Focusul este pe eliminarea completă a plasticului de unică folosință și pe încurajarea un sistem circular de consum. Aici produsele sunt vrac sau în ambalaje reutilizabile, iar oamenii pot veni cu recipientele lor pentru a-și lua orez, ulei, paste, dar și pastă de dinți, gel de duș sau detergent de rufe și de vase.

Care este feedback-ul clienților care ți-au trecut pragul? Cum a fost primit proiectul?

Îmi amintesc în primele săptămâni când am deschis, când ne treceau unii oameni pentru prima dată pragul, se opreau și respirau ușurați, de parcă au ajuns acasă. Găsiseră, în sfârșit o oază de normalitate. Apoi, oamenii au venit de curiozitate și au fost surprinși de ce au descoperit, le place cum miroase, le place experiența de a-și pune singuri.

Mulți acum revin pentru că le plac mult produsele, s-au obișnuit să cumpere așa și mi-au zis că nu își mai doresc să revină la a cumpăra de exemplu detergent de rufe de la supermarket.

zero waste

Lucrezi singură sau ai și alți oameni în echipă?

În echipă acum este și colega mea Mișa, ea este gazda care vă întâmpină în magazin și vă ajută cu ce aveți nevoie. Însă în comunitate sunt oameni care vin și ne ajută voluntar când avem nevoie.

Filip este printre primii voluntari care ne-au ajutat mult cu amenajarea depozitului, aprovizionarea stocului și mult din ce înseamnă muncă ce necesită forță fizică.

Mădălina ne ajută acum cu partea de comunicare și creează tot felul de lucruri frumoase și creative care să ajute magazinul în social media. Mai sunt alții ca ei, ca ne ajută punctual, când cerem sprijin, și fără această comunitate nu am fi reușit să rezistăm până acum.

Care sunt principalele categorii de produse pe care le găsim la Zero Waste? Care sunt cele mai vândute/solicitate?

Sunt 4 categorii principale:

  • produse alimentare: cereale, leguminoase, nuci, fructe uscate, condimente, ceaiuri, biscuiți, dulciuri, ulei, oțet, făină, paste, etc
  • produse de îngrijire personală: pastă de dinți, săpun, șampon, absorbante reutilizabile, aparate de ras reutilizabile, deodorant, cosmetice, etc
  • produse de curățenie: detergent de rufe, de vase, de pardoseli, degresant de bucătărie, soluție de scos petele, soluție de geamuri, bureți, perii de vase, etc
  • accesorii: săculeți și sacoșe de bumbac, sticle de apă reutilizabile, caserole de prânz, ceainic, bețișoare parfumate și palo santo, etc.

Crezi că ai reușit să schimbi comportamente și mentalități promovând un mod diferit de achiziție și consum, cu risipă zero? (ambalaje circulare, produse vrac, materiale compostabile) 

Știu de la o persoană care cumpără de la noi că în casa lui a fost eliminat coșul de gunoi, deci există cel puțin o casă din București în care nu mai există coș de gunoi.

Sunt deja un număr constant de oameni care aduc resturile organice la noi, pentru a fi transformate în compost, lucru care înainte nu se întâmpla. Pentru ei și pentru toți cei care vin recurent la cumpărături, schimbarea s-a produs.

Desigur că sunt și alte obiceiuri care pot fi îmbunătățite constant și mulți oameni care pot alege să facă mici schimbări, însă știm că pentru unii oamenii și pentru noi faptul că magazinul există face o diferență.

Cum te regăsești cu natura, în viața cotidiană? 

zero waste

Tot mai apropiată de ea. Locuiesc la țară, la o margine de sat, fără vecini, lângă pădure. Am liniștea și aerul curat pe care mi le doream de mult. Sper să cultiv tot mai multe plante în grădină și să mă hrănesc tot mai mult din ce cultiv.

Ce obiective ți-ai propus pentru viitorul apropiat?

Sunt în etapa în care aduc o evoluție modelului magazinului. Trecem la un sistem de abonamente și, în luna decembrie, căutăm 300 de abonați care să devină nucleu comunității.

Visul frumos este ca, după un de funcționare în acest fel, magazinul să devină o cooperativă și să trăiască tot mai mult în practicile și principiile descreșterii.

Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în ultimii ani? 

Legătura noastră cu natura s-ar putea să fie cel mai important lucru pe care îl avem în viața asta. Zic „s-ar putea” pentru că nu vreau să neg posibilitatea de a evolua super rapid la a ne hrăni cu prana, însă pentru următorii 50 de ani, dacă mai apuc să îi trăiesc, cred că va deveni tot mai vitală această conștientizare.

Realitatea existenței noastre interdependente poate fi cel mai înalt serviciu pe care îl putem aduce lumii, iar a ne dedica următoarele decenii din viață pentru a fi de partea regenerării naturii e posibil să ne împlinească mai mult decât o carieră din lumea modernă, un apartament printre betoane sau goana după fericiri efemere.

Tu ce ai frumos astăzi?

Legătura mea cu Natura este cel mai frumos frumos pe care îl am. Casa în care locuiesc, lângă pădure, este oaza mea de frumos.

fotografii: Ana-Maria Răducanu

 

Citește și alte articole Curatorialist despre sustenabilitate:

Să mâncăm, nu să aruncăm! – un obiectiv sustenabil pentru noi toți, sprijinit de aplicația bonapp.eco

Ce înseamnă sustenabilitate în industria cosmetică?

Hainele – unde se duc atunci când nu le mai purtăm?

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.