V-ați logodit? Și acum ce urmează? | Guest editor: Cristina Cotoi, wedding planner

Durata: 8 minute

Multe cupluri ajungă să își pună această întrebare imediat ce s-au logodit. Entuziasmul de moment poate, de cele mai multe ori, să aducă haos, deoarece cuplurile tind să se apuce de toate o dată, fără să țină cont că un eveniment precum nunta are nevoie de o structură.

Un articol scris de invitata noastră de astăzi, Cristina Cotoi, wedding planner din pasiune și profesie. Mirii cu care a colaborat îi spun și zână cea bună, deoarece a fost acolo exact atunci când au avut cea mai mare nevoie.

wedding planner
Cristina Cotoi, wedding planner

Asemenea unei case pe care o construim, și nunta are nevoie de un plan bine pus la punct, astfel încât ziua nunții să decurgă cât mai lipsit de griji și chiar stres. Poate te-ai gândit să apelezi la serviciile unui wedding planner și ți-ai pus aceeași întrebare precum multe cupluri, cum poate acesta să te ajute? Ei bine, orice planificare temeinică începe cu o serie de discuții detaliate cu viitori miri, pentru a înțelege viziunea lor pentru nunta ideală.

Uneori tendința mirilor este să se apuce de toate odată, și de cele mai multe ori devin confuzi, copleșiți și stresați, pentru că au impresia că trebuie să rezolve totul, într-un timp cât mai scurt.

Și, ca și cum n-ar fi deja suficient, se mai adaugă presiuni și întrebări venite din exterior, din partea familiei, a cunoscuților și, uneor, din partea furnizorilor.

Însă în colaborarea cu un wedding planner, toată planificarea are o structură. Intră în atribuția wedding plannerului să trasează un punct de pornire și o serie de pași, în ordinea urgențelor și a priorităților, astfel încât experiența planificării să fie una nu doar pozitivă, ci și logică și eficientă.

Cu alte cuvinte, dacă miri reprezintă partea emoțională a evenimentului, wedding planner-ul reprezintă partea rațională, iar în baza experienței nunților organizate anterior îți poate oferi cea mai bună expertiză.

wedding planner

Prioritizați cele mai importante aspecte ale nunții

Dar să începem cu începutul! Dacă tocmai v-ați logodit, sărbătoriți! Nu lăsați să treacă pe lângă voi acest moment important, pentru că, de cele mai multe ori, îl trăiți doar o dată în viață! Apoi setați împreună, ca și cuplu, care sunt prioritățile voastre și cum vă imaginați ziua nunții. La ce sunteți dispuși să faceți compromisuri și care sunt lucrurile cele mai importante de la care nu vreți să faceți rabat.

Cel mai ușor este să faceți o listă pentru a le vizualiza cel mai ușor și tot atunci este momentul să decideți în ce măsură doriți implicarea părinților și a familiei. Este important să ajungeți la un numitor comun, pentru a ști, încă de la început, care sunt limitele și în ce măsură implicarea acestora este flexibilă pentru voi.

Bugetul ca punct de pornire

Stabilirea bugetului în planificarea unei nunți, este un pas esențial și nu săriți peste această etapă deoarece, după ce vă veți contracta furnizorii, este posibil să vă dați seama că depășit un buget aproximativ pe care îl aveați în minte. În cazul în care colaborați cu un wedding planner, intră în atribuția acestuia defalcarea bugetului pentru a ghida întreg procesul de distribuire a fondurilor pentru diverse servicii în cadul nunții.

Tot wedding plannerul se asigură că a alocat buget pentru absolut fiecare detaliu, începând de la elementele cele mai costisitoare, cum ar fi meniul de la restaurant, să zicem, până la accesoriile pe care le va purta mireasa. Consilierea mirilor reprezintă un pas important pentru a vă ajuta să luați decizii financiare înțelepte și să obțineți, pe cât posibil, cel mai bun raport calitate-preț pentru nunta voastră.

De asemenea, este recomandat să aveți o sumă economisită din care să achitați câte un avans pentru fiecare furnizor cu care încheiați un contract. Valoarea unui avans, de cele mai multe ori, constă în 10-20-30% din valoarea totală a serviciului prestat.

wedding planner

Lista de invitați, cu bune și cu rele

Hotărâți de comun acord care este numărul de invitați pe care vi-l doriți la nuntă și pregătiți o listă de invitați pornind de la familia apropiată și prietenii voștri. Lista se poate extinde în funcție de fiecare nuntă în parte, dar acesta este un detaliu care merită dezbătut într-un alt articol.

Este important să aveți un număr aproximativ de invitați deoarece acesta este modul în care, printre alte motive, veți putea alege cea mai potrivită locație pentru ziua nunții. Fiecare locație are propriile reguli, unele impun un număr minim, dar și maxim de invitați astfel că voi, atunci când alegeți locația trebuie să transmiteți acel număr aproximativ de persoane.

Chiar dacă acel număr poate să varieze cu 10-20 de persoane, este important să nu depășească regulile impuse de locație. În cazul în care numărul estimat de voi este mai mic decât cel pretins de locație, cel mai probabil voi ca și miri va trebui să achitați restul de meniuri (aferent deficitului) iar dacă numărul este mai mare, fie invitații nu vor avea loc și va trebui să renunțați la ei, fie vor fi foarte înghesuiți.

Deci, fiți realiști când vine vorba despre invitații voștri și încercați să faceți o estimare bazată pe o listă scrisă, nu imaginară.

Locația nunții sau unde punem mesele?

Acum, că ați trecut de punctul trei și poate aveți câteva locații în vizor care s-ar potrivi numărului vostru de invitați, este important să căutați referințe despre acestea. Pornind, poate, de la prețul meniului, calitatea mâncării și a băuturii, ambianța din sala, curățenia la baie, eficiența comunicării sau facilități de cazare, în cazul în care vă doriți o locație “fixă” adică restaurant sau sală de evenimente.

Dacă vă doriți o locație “mobilă” fie că vorbim despre o nuntă în cort sau efectiv în aer liber, deja discuția devine mult mai amplă și necesită un alt tip de structură. În colaborarea cu un wedding planner, pe lângă că acesta poate deja a mai organizat evenimente în respectivele locații, poate să vă dea un feedback realist și obiectiv și poate să observe în avans eventualele nereguli, inclusiv cele care pot apărea pe parcurs, astfel încât pentru voi să nu devină o bătaie de cap.

În consecință, locația nunții este un factor care decide nu doar bugetul întregului eveniment, dar și felul în care invitații se vor simți la nuntă.

wedding planner

Data nunții de trecut în calendar

“Când faceți nunta?” este o întrebare care v-a fi pusă imediat ce v-ați logodit. Astfel, data nunții este un factor important de luat în considerare atunci când plănuiți nunta, fie că este vorba despre o anumită lună, anotimp sau o dată exactă. Ei bine, disponibilitatea locației poate contribui semnificativ la setarea unei date, dar mai rămân câteva lucruri de care ar fi recomandat să țineți cont.

Deși poate locația este disponibilă pe data pe care v-o doriți voi, s-ar putea ca unii furnizori să nu fie disponibili de aceea este bine ca înainte să semnați contractul, să rezervați încă una sau două potențiale zile pentru nunta voastră. Astfel, va fi mai simplu să sincronizați furnizorii împreună cu locația.

De asemenea, trebuie să țineți cont de anotimpul în care vreți să aibă loc nunta. Unele luni din an sunt mai ploioase, iar altele – mai călduroase, fapt ce va determina pentru invitații voștri un disconfort, dar și pentru voi, care sunteți direct implicați în procesul de organizare.

În funcție de tipul de nuntă, de zi (începe în jurul orei 14:00), de noapte (începe în jurul orei 20:00) sau chiar semi (începe în jurul orei 17:00) puteți alege zile precum vineri sau sâmbătă, dar și duminică. Țineți cont totuși și de tradițiile pe care vreți să le urmați, cum ar fi cununia religioasă în biserică, care, în unele religii precum cea ortodoxă, nu ține cununii în zilele de post, adică vineri.

wedding planner

Delegați chiar și atunci când nu e nevoie

De cele mai multe ori părinții mirilor sunt cei care, cu cele mai bune intenții, încearcă să se implice în organizarea nunții, chiar dacă ajutorul nu este solicitat. În încercarea de a oferi soluții și idei, aceștia tind să pună mult mai multă presiune pe miri, decât ar fi necesară. Privind aceste intenții într-o notă pozitivă, și pentru ei nunta “copiilor” este un moment de bucurie în familie și vor ca petrecerea din ziua nunții să fie un real succes, în ochii lor și ai invitaților.

Totuși, este bine să stabiliți încă de la început care sunt regulile jocului și, mai ales, limitele fără a-i face să se simtă total excluși. Încercați, pe cât posibil, să le delegați sarcini care pentru voi nu sunt fundamental importante sau de care nu aveți timp, precum distribuirea invitaților sau mici proiecte de hand made sau aranjarea unor invitați la mese.

Tot acum este momentul în care să decideți și voi ca și cuplu, ce fel de miri sunteți:

Organizați. Aveți deja un Excel pregătit cu toți pașii de urmat, cu bugetul defalcat pentru fiecare furnizor în parte, o listă amplă de furnizori cu care v-ați dori să colaborați, dar și ofertele lor, aveți deja schițat desfășurătorul pentru ziua nunții și multe altele. Practic știți deja ce veți de făcut în cele mai mici detalii și nu aveți nevoie de prea mult ajutor.

Pasionați. Sunteți entuziasmați de tot procesul planificării nunții, dar simțiți că puțină îndrumare nu strică. Aveți deja câteva piese de puzzle, adică o serie de idei despre cum vreți să arate ziua nunții însă nu știți exact cum să le puneți pe toate cap la cap.

Probabil că cea mai bună idee ar fi să contractați câteva ședințe de consiliere cu un wedding planner care să vă ajute să navigați prin marea de idei și de ce nu chiar să coordoneze ziua nunții astfel încât, atât voi cât și familie apropiată să vă simțiți ca la nuntă, nu ca la datorie.

Ocupați. Dacă aveți deja un job sau o viață mult prea aglomerată sau chiar locuiți la o distanță foarte mare de locația nunții (sunt foarte multe cupluri care locuiesc peste hotare și vin acasă în România să își organizeze nunta), iar ideea planificării unei nunți deja vă stresează, cea mai bună idee ar fi să apelați la serviciile unui wedding planner.

Dincolo momentul în care ziceți marele „DA”, consider că procesul de organizare al unei nunți trebuie să fie unul eficient și mai ales pozitiv pentru a vă putea bucura cu adevărat de ziua nunții.

În concluzie…

A lucra cu cu un wedding planner nu înseamnă pierderea controlului și a identității asupra propriului eveniment. Colaborarea cu acesta presupune încredere din ambele părți și poate fi privit ca un coechipier sau chiar asistent al nunții voastre. Și este de datoria lui să consilieze, să recomande și chiar să prevină, dar într-un final tot voi sunteți cei care luați decizia finală, în cunoștință de cauză știind toate informațiile.

Fotografii: arhivă Cristina Cotoi

Curator
Curatorhttps://www.curatorialist.ro/
Oameni cu care împărtășim aceleași viziuni, oameni pe care îi admirăm și ale căror păreri și voce contează pentru noi. Oameni savvy în domeniul lor sau, pur și simplu, cu pasiuni și experiențe extraordinare, de dat mai departe.