„Unde te vezi peste 10 ani” – o întrebare demontată și confirmată. Ludmila Corlățeanu, dintre cei mai apreciați designeri români, ne spune unde era acum 10 ani și unde este acum. Un chestionar rapid pentru alți 10 ani.
Unde erai acum 10 ani?
A trebuit să mă uit pe FB ca să văd unde eram. Aveam un copil de un an și încă unul pe drum. Fiecare dimineață mă duceam la atelier să văd cum stăm cu producția comenzilor luate, lucram la următoarea colecțtie deja și mă pregăteam pentru următoarea ediție de Paris Fashion Week. Business as usual.
Unde te vedeai atunci, peste 5 ani?
Eu sunt mulțumită cu tot ce mi-a dăruit viața. Atunci, probabil, speram să ajung să iau comenzi mai mari, sa crească copiii și să meargă la grădiniță. În rest, tot rochii mă vedeam făcând.
Unde era moda atunci?
Moda avea atunci un sistem și un calendar al sezoanelor pe care îl respecta cu rigurozitate. Dacă doreai să faci parte din sistem, trebuia să te conformezi. Adică să faci colecții pe care să le prezinți cumpărătorilor cu 6 luni înainte, să vii cu ceva inovativ, dar și comercial. Să livrezi la timp. Să ai prețuri coerente, identitate vizuală, și să fii relevant.
Unde este moda acum?
Moda este într-o groapă pe care și-a săpat-o singură. Ca designer, am văzut cum se năruie sistemul. Prea mult, prea repede, prea des, prea pe repede înainte. La un hop mare, cum este această pandemie, construcția complexă nu a rezistat.
Din punct de vedere filozofic cumva, nu cred ca oamenii vor înceta sa cumpere haine. Pentru ca noi nu cumpărăm din necesitate, deja de mult timp. Noi cumpărăm din multe alte motive psihologice, motive care nu au logică. Dar, excesul de producție din toată lumea a demonstrat că nu avem nevoie de atât de multe haine. Nici proaste, nici bune, nici scumpe, nici ieftine.
Despre feminitate atunci.
Atunci nu cred că analizam acest aspect. Sunt femeie, fac haine. Atât. Conta cel mult să le placă clientului. Iar eu țineam cont de piața căreia mă adresam, ce vor și ce caută femeile de acolo.
Despre feminitate acum.
Acum, s-au adunat anii. Și eu am învățat să am mai multă grijă de mine. Să fiu mai relaxată. Să îmi placă acest joc: viața. Am observat că cel mai bine îmi ies rochiile cu accent pe talie. Îmi place să le port, și am descoperit că sunt multe femei cărora le plac rochiile cu accent pe talie. Citisem undeva că, din punct de vedere vizual, cea mai atrăgătoare parte în silueta unei femei este talia. Iar eu asta fac: pun acolo accent. Și feminitatea nu mai este ce a fost, femeile de azi sunt dinamice, fac sport, se îngrijesc, merg la psiholog, își vor binele lor ca să îl transmită mai departe celor dragi. Iar eu le fac rochii în care ele pot să facă toate aceste lucruri, să fie comode, dar să și arate în mare fel.
Cum / cine erau clientele tale atunci?
Atunci, nu prea le cunoșteam pe cliente, deoarece între noi erau intermediarii: showroom-urile, buyerii. Prin ei aflam doar ce comenzi se luau, dar nu și cine cumpăra.
Piese vestimentare Ludmila Corlățeanu de atunci.
Piese vestimentare Ludmila Corlățeanu de acum.
Cum s-au schimbat în 10 ani:
– Business-ul tău:
Pot să zic că din 2020 am luat-o de la 0, într-un fel. Am avut de 11 ani B2B, iar de anul trecut am luat calea B2C.
– Stilul brandului tău:
De vreme ce am trecut pe alt model de business, am simplificat design-ul și țin legătura cu clientul meu ca să aflu ce își dorește. Cred că ce fac acum este un stil mai practic și mai curat ca design.
– TU
Cred că înainte eram mai naivă și mai superficială. Sunt #workinprogress . Îmi doresc să rămân relevantă încă multă vreme ca designer și încerc să mă îmbunătățesc ca persoană în fiecare zi. Am noroc în viață de oameni care mă iubesc: copiii, părinții, prietenii. Am realizat că legăturile între oameni sunt cele mai de preț. Iar eu mai am un bonus de la viață: fac ceea ce-mi place.