INTERVIU | Maria Pălăria – colecțiile reprezintă capitole din viața mea

Durata: 7 minute

Maria Daniela Dumitrache sau Maria Pălăria, cum este cunoscută aceasta în mediul online de mai bine de jumătate de deceniu, este un designer de pălării de 29 de ani. Antreprenoarea folosește tehnici tradiționale combinate cu design modern pentru pălării atemporale, care vor deveni rapid elemente statement în orice garderobă și nu numai.

Pentru mine, pălăriile sunt mai mult decât un accesoriu, eu consider că sunt o extensie a personalității mele. Nu de puține ori îmi place să spun că port mai multe pălării, respectiv că interpretez mai multe roluri – cel de fiică, soră, prietenă, soție, mamă, jurnalistă, printre altele. Iar pentru fiecare simt că se potrivește o pălărie.

Există pălării clasice pe care le arunc pe cap când trebuie să ies rapid pe ușă. Există modele retro care știu că o să deschidă conversații, perfecte pentru rolul de jurnalist. Și mă bazez chiar și pe mini-pălăriile cu plasă pentru un strop de mister în nopțile fierbinți în boudoir…cum zicea cântecul faimos al lui Joe Cocker, “You can leave your hat on”.

Revenind la povestea noastră, astăzi am plăcerea să discut cu Maria despre trecerea de la Fizioterapie la modă, iubirea pentru animale și planetă, dar și ce vom purta la capitolul pălării în 2022.

Maria Pălăria

CURATORIALIST: Cum a fost trecerea de la Universitatea de Fizioterapie la modă, respectiv design de pălării?

Trecerea nu a fost deloc ușoară.

MARIA DUMITRACHE: Știam că fizioterapia nu e pentru mine 100%. Încercasem multe lucruri, dar nu găsisem ceva care să îmi dea extazul pe care voiam să îl simt de fapt. Când am început să fac pălării am simțit exact ce îmi doream și știam că asta era ceva ce voiam cu ardoare să urmez.

Pe lângă asta, nu mi-a fost deloc ușor să abordez această meserie – cultura în România vis-a-vis de pălării era una aproape uitată, ca meserie și ca modă. Și acum, observ că oamenii nu acordă pălăriei prioritatea și atenția care ar trebui.

Din punctul meu de vedere, pălăria este o necesitate prezentată sub forma unui accesoriu, nu doar accesoriul care îți umple o ținută sau te ajută în caz de bad hair day”. Să nu uităm că pe vremuri pălăria reprezenta statutul nostru social. Chiar și în zilele noastre, aceasta te scoate în față și îți oferă validarea pe care cu toții o căutăm, de cele mai multe ori în mediul online.

Ce îți mai aduci aminte despre primele lecții de confecționat pălării?

Mentorul meu îmi spunea că nu e o meserie pentru femei, și în mod special pentru mine. Fiind la bază o meserie specifică bărbaților, nu mă vedea capabilă de a o transmite mai departe, motiv pentru care timp de 6 luni de zile în atelierul dumnealui tot ce am făcut a fost să cos pălăriile. Însă tot procesul în sine m-a fascinat de prima oară.

Cine este în spatele brand-ului Maria Pălăria și care sunt responsabilitățile fiecăruia?

Mi-a luat mult până să formez echipa, mulți ani am lucrat singură. Eram obișnuită să lucrez după disponibilitatea și programul meu. Am avut mai multe persoane de-a lungul anilor care m-au ajutat pe perioade scurte la treaba fizică din atelier, lucru care mi-a oferit oportunitatea să mă concentrez mai mult pe partea creativă.

Însă, având în vedere că sunt perfecționistă și îmi place să văd totul în linii și într-un sincron perfect, persoanele din jurul meu simțeau aceste lucruri ca pe o presiune din partea mea.

Sunt bucuroasa că în momentul de față am doua fete cu care colaborez. Pe partea administrativă mă ajută Mădălina, care mi-a organizat întru totul partea de atelier ca să meargă organizat. Pentru un artist e mai greu să facă totul de unul singur. Iar la pălării este Alexandra, care mă ajută cu detalii precum trasul pe calapod, cusutul și pașii incipienți în crearea unei pălării.

Ce poți să îmi spui despre proveniența materialelor și principii ale sustenabilității pe care le puneți în practică?

Materialul de bază este fetrul, fie de iepure sau castor, iar acesta provine de la părul tuns al animalului. Foarte important de menționat este că animalele nu sunt maltratate în timpul procesului, ceea ce m-a determinat să continui cu această meserie, fiind o mare iubitoare de animale.

Cât despre sustenabilitate, acesta este cuvântul cheie în activitatea brandului. Renovarea atelierului și amenajarea spațiului au mers în această direcție, dar și tot ce ține de materiale și accesorii, printre altele.

De exemplu, benzile de piele pe care le coasem în interiorul pălăriei provin de la un cetățean din Italia care ia piele de la bunuri pe care nu le mai poate folosi, le prelucrează astfel încât să le dea un aspect nou și le aduce în stadiul în care am nevoie pentru a le folosi la pălării. Totodată, același lucru îl pot menționa și despre cutiile pe care le folosim. Acestea sunt făcute de un colaborator, tot manual, dintr-un carton 100% reciclat.

Din păcate, de cele mai multe ori, toate aceste lucruri sunt mai scumpe decât dacă optezi pentru ceva nou sau mai “la îndemână”. Dar asta este toată frumusețea:

Să ne luptăm pentru un mediu mai sănătos.

Care au fost provocările și lecțiile învățate ca antreprenor până acum?

Cea mai mare lecție este că de unul singur nu poți, indiferent cât de mult îți dorești. Deși mi-a fost greu, am învățat să lucrez în echipă. Această decizie mi-a adus libertatea de a face lucruri de care nu mai aveam timp înainte, acum am cu cine să mă sfătuiesc, cine să îmi dea o mână de ajutor când sunt epuizată.

Maria Pălăria

Care sunt pașii pentru a crea un produs nou pe comandă?

Totul începe cu o discuție cu viitorul purtător. După ce am stabilit culoarea și modelul, se ia materialul, se apretează la nevoie, se trage pe calapod, se coase și se dă forma. Odată ajunsă pălăria în stadiul de accesorizare, se revine la client pentru a verifica încă o dată propunerile și variantele dorite.

Încercăm să includem clientul cât mai mult în acest proces pentru că produsul finit îl va defini într-totul.

Cât durează să creezi un produs și cât îți este de greu să te desparți de unul?

O pălărie ar putea fi gata în 2-3 zile. Însă, ținând cont de volumul comenzilor și de lipsa de inspirație pe care o pot avea câteodată, totul poate dura până la 3 săptămâni.

Nu îmi e greu să mă despart de pălăriile mele; este un excitement și o mândrie deosebită pe care mi-o oferă acest lucru, când văd că produsul din fața mea, frumos și perfect în ochii mei, urmează să onoreze capul unui om. Tot ce mai lipsește este încrederea și atitudinea cu care acea persoana va purta creația.

Care îți sunt sursele de inspirație?

În timp ce lucrez la o pălărie îmi dau seama în ce direcție mă îndrept și cum va arăta. Dacă e vorba de o colecție, mă axez și pe ce se va purta în sezonul respectiv, însă colecțiile reprezintă mai mult capitole din povestea mea.

De exemplu, în cea mai recentă colecție, “Western Love”, promovez pălăria western, care a început să se poarte iar. Totodată, prin video-ul de prezentare al colecției, am expus și povestea de dragoste pe care fiecare dintre noi ar trebui să o trăim în viața asta, chiar dacă pentru un moment.

Care sunt cele mai bine vândute modele la nivel internațional versus cele din România? Este o diferență?

Modelul de pălărie care se cere cel mai des este o reinterpretare a modelului Fedora, cu borul mai lat și drept. Din păcate, sunt prea puține persoane, atât din afară, cât și din România, care îndrăznesc și alte modele.

Mi-ar plăcea să confecționez cât mai mult din toate celelalte modele. Am nevoie de o provocare nouă. Cu toate astea, constat totuși că oamenii din afară știu să repereze mai bine o pălărie făcută manual, de calitate, și acordă o atenție deosebită detaliilor.

Maria Pălăria

La ce trebuie să ne uităm înainte de a cumpăra o pălărie?

O pălărie hand-made trebuie să fie impecabilă, pentru că este amprenta ta care îți definește brandul și lucrarea, care trebuie să vorbească de la sine. Plecând de la materialele pe care le folosești, calitatea și textura acestora, cât și cusătura și forma. După vine și partea purtătorului, care trebuie să aibă grijă de pălărie într-un mod adecvat.

Doar așa poți crea o pălărie care să reziste generații întregi.

Care sunt modelele tale preferate și ce ne recomanzi pentru 2022?

Modelul meu preferat este pălăria “Gypsy” autentică, cu bor mare și calotă înaltă. Poate fi un model asemănător cu pălăria western, de cowboy, care o să se poarte foarte mult în 2022.

Ce faci când nu lucrezi pentru a-ți încărca clepsidra creativității?

Îmi place să pun muzică în căști, să ies cu longboard-ul, lucru care mă deconectează de la orice. Să fac o escapadă oriunde, fie că e vorba de o altă țară, fie la mare, la munte. Sau să petrec timp cu pisicile mele.

Ce îți mai place la București?

Pot spune că Bucureștiul a început să fie plin de artă, lucru care mă încântă și mă inspiră. Însă, sunt într-un moment în care simt că vreau să încerc ceva nou și iau în calcul și o nouă țară unde aș putea să mă mut, să experimentez viața de acolo. Asta nu înseamnă că brandul Maria Pălăria nu va mai exista.

Ce te mai inspiră în mediul online?

Lumea devine tot mai creativă. Oamenii au prins mai multă încredere în sine de când cu expunerea în mediul online – poate și din cauza faptului că este un fel de exprimare mai la îndemână. Este mai ușor să te expui în spatele unui ecran decât atunci când ai omul în față.

Ce înseamnă feminitatea pentru tine?

Feminitatea este o atitudine, o stare, o emoție și o conexiune pe care o simți cu tine.

Nu este ceva ce transmiți doar prin haine sau accesorii. Nu mă îmbrac precum cea mai feminină persoană, însă este o energie pe care o dețin și o simt.

Ce ai tu FRUMOS astăzi?

Experiențele pe care mi le-a oferit viața până acum și toate lecțiile pe care le-am învățat și m-au adus în acest stadiu, în care pot să conștientizez și să anticipez cum vreau să fie următorul EU.

Aaa…și cele trei pisici – Patraulea, Grace și Snow! ?

Elena Vrabie
Elena Vrabie
Port multe pălării și învăț în fiecare zi despre viața de femeie, mamă, soție, iubitoare de patrupede și jurnalist Millennial cu o experiență de 10 ani în domeniu. Când nu scriu, vloguiesc! #alwaysoptimising