Fiul meu are părul lung. Lung, blonduț suvițat, pe modelul surfer, și o față mai delicată, baby face. Dintotdeauna a fost așa. Ceea ce a determinat ca 99% din oameni să-i spună: „vai, ce fetiță frumoasă.” Acum, la cei 4 ani si 9 luni, după ce ne-a întrebat „de ce zice lumea că sunt fetiță, nu văd că sunt băiețel?”, încearcă să proceseze explicațiile noastre cu „și băieții au părul lung. Este alegerea ta dacă îl vrei lung sau scurt.”
Dar când toată copilăria și adolescența ți se spune – mai ales de către părinți – că „nu e normal așa”, că „nu vezi ceilalți copii cum sunt”, și „ce spune lumea că te îmbraci și colorezi părul așa”, tu ce ajungi să crezi DESPRE TINE?
Că ești greșit sau doar diferit și e perfect OK să fie astfel?
Că fiecare om este special, în felul său, unii cu o lume interioară mai puternic individualizată ce simte să se exteriorizeze chiar și în felul în care arată, se îmbracă sau că trebuie să renunți și să fii la fel ca ceilalți, „să încetezi să te mai faci de râs”…?
Într-un astfel de context s-au cunoscut Laura și Silvia, acum 19-20 de ani. Iar faptul că amândouă erau „altfel” față de colegii lor le-a făcut să devină prietene și să țină una de cealaltă până astăzi.
Dar ce te faci când „a fi altfel” în business – mai ales în design vestimentar – nu este rentabil?
Continui să îți desenezi povestea și să spui cine ești sau te conformezi și creezi aceleași rochii ca toți ceilalți?
De 13 ani, CHOTRONETTE nu s-a conformat. A continuat să creeze, să-și imagineze și fotografieze povești în atelierul din Iași.
Și să spere că, în lumea asta mare, există femei ce vor rezona cu ele și rochiile lor.
Și a meritat…
CHOTRONETTE – brand românesc, visat și creat de două ieșence – este una dintre cele mai de poveste etichete, cu cliente în întreaga lume, al căror stil și lume interioară sunt la fel de bogate și colorate precum al adolescentelor de atunci (și femeilor de acum), Silvia Chițeală și Laura Cazacu.
Care nu au renunțat niciodată la a fi cine sunt.
Curatorialist: Câți ani are brandul și câți ani are prietenia voastră?
Chotronette: Prietenia noastră are 19-20 de ani și a început în timpul liceului. Ne-au legat încă de la început multe lucruri, dar, în special, pasiunea pentru un stil vestimentar mai atipic, piercing-uri, tatuaje și muzica rock. După ce am terminat amândouă facultatea, mai în joacă, mai în serios, am început să colecționăm haine vintage pe care am început să le și vindem online.
Practic, începutul a fost un blog care a devenit foarte cunoscut în România, lucru care ne-a impulsionat și ne-a făcut să avem încredere în noi.
Ulterior ne-am apucat să facem bentițe și tutu-uri. De acolo și până la deschiderea unui atelier și angajarea unei croitorese a fost doar un pas – dar am avut norocul de a avea alături oameni care să creadă în noi.
Uitându-ne în urmă, cel mai important lucru a fost că aveam un entuziasm nebun – nu aveam idee ce facem, nu aveam un plan de afaceri, dar simțeam în noi nevoia de a vedea și altfel de haine.
La asta am adăugat și o dragoste imensă pentru ședințe foto, investind zile și nopți studiind fotografi celebri și streetstyle alternativ din țările nordice.
Ați început prin 2008 cu fuste multicolore din tulle – tutu. Vă numeam atunci pioniele tutu-ului în România și ați generat o isterie cu acest item. Cum a fost procesul creativ de ATUNCI și până ACUM?
În 2008, un tutu părea ceva extravagant și atrăgea priviri reticente. Deși asta poate părea descurajant, tocmai asta e linia pe care am decis să o urmăm și exact aceste priviri le-am căutat, fără să ne dăm seama, și în colecțiile de după.
Scopul nu este să șocăm, ci să evitam „plăcutul” care trece neobservat. Vrem să spunem o poveste, să scoatem în evidenta un tip de personalitate.
Cine sunteți voi și cine este femeia care alege să poarte Chotronette?
Noi suntem 2 fete care au avut un vis nebunesc în care nu a crezut nimeni la început – în afară de noi. Ne place să credem că am creat o lume de poveste în care poate multe femei s-au regăsit. Sau poate multe persoane care se simțeau neînțelese au rezonat cu noi.
Și am avut de-a lungul timpului ca și cliente multe persoane minunate cu care ne-am și împrietenit, am aflat poveștile lor și am intuit de ce ne-au ales pe noi. Noi fiind niste persoane mai altfel, am atras tocmai prin asta femei interesante și dornice să arate asta.
#extravagant #rocknroll #alternative #bride #goth #babe #colorfulhair #tattooed
În shooting-urile voastre, absolut fabuloase, creați întotdeauna o poveste. Care este povestea pe care doriți să o simtă și să o spună o femeie ce alege să poarte o rochie Chotronette.
Daca ar fi să fim sincere, shooting-urile noastre sunt făcute pentru noi, în primul rand. Și dacă ulterior sunt apreciate de public e și mai bine. Orice ședință foto e o șansă de a ne distra fabulos cu cea mai buna prietenă și nu de puține ori am trăit pentru sentimentul asta.
Am vrea că orice femeie care poartă Chotronette să se simtă specială și am vrea să transmitem ideea că ziua nunții tale poate fi oricum ți-o imaginezi tu. Nu trebuie să ne cramponam niciodată de așteptările celorlalți.
Povestea pe care o spune atât brand-ul nostru cât și noi e că nu trebuie să fii ceea ce își doresc ceilalți de la tine.
Ați apărut în numeroase reviste internaționale, inclusiv în Vogue. Cum a fost această medalie și recunoaștere a voastră ca duo creativ și cum a contribuit asta la succesul internațional de care vă bucurați?
Apariția în Vogue UK și Italia și faptul că am mers în Milano la studiourile Conde Nast să facem o ședință foto au fost pentru noi printre cele mai faine amintiri legate de Chotronette. Și ne-au dat toată încrederea pământului în forțele proprii.
Anul acesta am apărut pe coperta revistei noastre preferate – Rock’N’Roll Bride – și a însemnat enorm pentru noi, mai ales că am putut ajunge exact la target-ul nostru – mirese extravagante care își doresc o zi altfel.
Cum puneți asta în balanță cu lipsa atenției revistelor românești pentru Chotronette?
Revistele din România au fost mult mai reticente față de noi comparând cu publicațiile străine. Dar cu timpul am învățat să acceptăm asta fără nici o urmă de regret. Noi nu suntem niște persoane mondene și încercăm să lasăm fotografiile și micile noastre povesti despre femei reale care apar în shooting-urile noastre să vorbească pentru noi.
Dacă nu ați fi făcut Chotronette, ce ați fi făcut?
Silvia: Într-o alta viață am fost redactor la o revistă – un job fain pe care l-aș relua cu plăcere. Însă, viață îți rezerva mereu surprize iar în ultimii ani mi-am descoperit o adevărată dragoste pentru psihologie. Mereu am fost o fire empatică și m-au preocupat motivațiile din spatele acțiunilor oamenilor. Iar psihologia mi-a dat mereu toate explicațiile și m-a făcut să cred că suntem toți mult mai similari decât pare.
Încă nu văd exact cum aș integra asta în viață mea actuală, dar mi se pare un job absolut fascinant.
Laura: În timpul facultății am crezut că o să aleg psihiatria, dar Chotronette a fost visul care m-a atras cu totul. Suna că și cum ar fi prea frumos să fac asta alături de prietena mea cea mai buna și a devenit realitate.
Deci într-un univers paralel în care Chotronette nu există – o viziune cam dark (știu!) – se pare că tot am avea un business comun.
Probabil că psihologia/ psihiatria – care sunt acum la nivelul de pasiune și material de lectură, ar deveni job-urile noastre și probabil ne-am deschide un cabinet comun.
Acum că Chotronette este un business în sine și unul măricel chiar, cum țineți în echilibru prietenia și parteneriatul?
Chotronette este un business care se bazează pe prietenia dintre noi și probabil de asta a și rezistat atâția ani. Fiecare dintre noi este o piesă dintr-un puzzle și a învățat să asculte părerea celeilalte. Pe partea de business Laura are mereu ultimul cuvânt la fel cum pe partea de creație, ultimul cuvânt e al Silviei.
Toate deciziile importante le luăm împreună și încercăm mereu să menținem un echilibru. Dar înainte de a fi partenere de afaceri, suntem ca două surori și asta se reflecta în tot business-ul.
Top 3 rochii iconice Chotronette.
Top 3 shooting-uri / foto cu apariții Chotronette.
Pe locul 1, de departe, este ședință foto realizată de Michaela Durisova în care apare mama ei de 74 de ani arătând că o regina bizantină într-o rochie de la noi.
Pozele au devenit virale pe mai multe conturi celebre de Instagram.
2. Anul acesta am avut o surpriza să vedem un viral pe Tik Tok cu una din clientele noastre purtând Chotronette, clienta fiind Laurie Hernandez, o gimnasta din lotul olimpic american medaliată cu aur.
3. Rochiile Chotronette au apărut și în shooting-uri purtate de Kelly Eden, o vedetă în lumea cosplay din Statele Unite, casa ei apărând într-o mini-serie Netflix.
ENGLISH VERSION
About Chotronette: the dresses and the brand. Or how not to ever give up being yourself.
My son has long hair. Blonde, long, looks like a surfer, and delicate baby face. He’s always been this way. Which lead 99% of the people to say, „Oh, what a beautiful little girl.” Now, at the age of 4 and 9 months, after asking us „why do people say I’m a girl, don’t they see that I’m a boy?”, he tries to take in our explanations „Boys have long hair too. It’s your choice whether you want it long or short. ”
But when all your childhood and adolescence you are being told – especially by your parents – that „it’s not normal like that”, that „don’t you see other children, they are not like you”, and „what will everyone say that you dress and color your hair like that”, what do you end up believing ABOUT YOURSELF?
That you’re wrong or just different and it’s perfectly OK to be like this?
That every person is special in their own way, some with a more individualized internal world, that feel the need to express themselves even though the way they look or they dress or that you need to give up and be just like everybody else, “to stop embarrassing yourself”?
In such circumstances, Laura and Silvia met each other around 19-20 years ago. And, the fact that they were both different as compared to their colleagues made them become friends and keep close to each other until present days.
But what will you do when being “different” in business – especially in clothing design – is not feasible?
Will you continue drawing your story and telling the world who you are or will you conform and create the same dresses like everyone else?
For 13 years, CHOTRONETTE has not complied. They continued to create, imagine and photograph stories in their studio in Iași.
And to hope that, in this big world, there are women who will resonate with them and their dresses.
And it paid off…
CHOTRONETTE – a Romanian brand, dreamed up and created by two women from Iasi – is one of the most fairytale-like labels, with clients all over the world, whose style and inner world are as rich and colorful as those of the teenagers of that time (and the women of today), Silvia Chițeală and Laura Cazacu.
Who never gave up who they really are.
Curatorialist: How old is the brand and how old is your friendship?
Chotronette: Our friendship is 19-20 years old and started during high school. Many things have connected us since the beginning, but especially a passion for a more atypical style of dress, piercings, tattoos and rock music. After we both finished college, more playfully than seriously, we started collecting vintage clothes that we also started selling online.
Basically, the beginning was a blog that became very well known in Romania, which gave us a boost and made us feel confident.
Afterwards, we started making headbands and tutus. From there to opening a workshop and hiring a seamstress was just a step – but we were lucky to have people who believed in us.
Looking back, the most important thing was that we had a crazy enthusiasm – we had no idea what we were doing, we didn’t have a business plan, but we felt the need to see different clothes.
To this we added a huge love for photoshoots, investing days and nights studying famous photographers and alternative street style from Nordic countries.
You started in 2008 with multi colored tulle skirts – tutus. We called you then the pioneers of the tutu in Romania and you generated a hysteria with this item. What has the creative process been like from THEN to NOW?
In 2008, a tutu seemed extravagant and drew reluctant stares. While that may seem daunting, that’s exactly the line we decided to follow and it’s exactly those looks we’ve been unwittingly looking for in collections since.
The aim is not to shock, but to avoid the „pleasant” that goes unnoticed. We want to tell a story, to highlight a personality type.
Who are you and who is the woman who chooses to wear Chotronette?
We are 2 girls who had a crazy dream that no one believed in at first – except us. We like to think we’ve created a fairytale world that maybe many women have found themselves in. Or maybe many people who felt misunderstood resonated with us.
And we’ve had many wonderful people as clients along the way, with whom we’ve also become friends, learned their stories and intuited why they chose us. As we are a different kind of person, we have attracted interesting women who are eager to show it.
#extravagant #rocknroll #alternative #bride #goth #babe #colorfulhair #tattooed
In your absolutely fabulous shoots, you always create a story. What is the story you want a woman who chooses to wear a Chotronette dress to feel and tell?
If we were to be honest, our shoots are made for us in the first place. And if they are appreciated by the public afterwards, even better. Every shoot is a chance to have fabulous fun with our best friend and not infrequently we’ve lived for that feeling.
We want any woman who wears Chotronette to feel special and we want to convey the idea that your wedding day can be however you imagine it to be. We should never get hung up on other people’s expectations.
The story that both our brand and we tell is that you don’t have to be what others expect of you.
You have been featured in numerous international magazines, including Vogue. How has this medal and recognition of yourselves as a creative duo been and how has this contributed to the international success you enjoy?
Appearing in Vogue UK and Italy and going to the Conde Nast studios in Milan to do a photoshoot are some of the best Chotronette memories for us. And they gave us all the confidence on earth in our own strengths.
This year we were featured on the cover of our favorite magazine – Rock’N’Roll Bride – and it meant the world to us, especially as we were able to reach exactly our target audience – extravagant brides who want a different kind of day.
How do you balance this with the lack of attention of Romanian magazines for Chotronette?
Romanian magazines were much more reticent towards us compared to foreign publications. But, in time, we have learned to accept this without a trace of regret. We are not socialites and we try to let our photos and our little stories about real women appearing in our shoots speak for us.
If you hadn’t made Chotronette, what would you have done?
Silvia: In another life, I was a magazine editor – a cool job I’d gladly take again. But life always has surprises in store for you and in recent years I have discovered a real love for psychology. I’ve always been an empathic person and have always been interested in the motivations behind people’s actions. And psychology has always given me all the explanations and made me believe that we are all much more similar than it seems.
I still don’t see exactly how I would integrate this into my current life, but I find it an absolutely fascinating job.
Laura: During college, I thought I was going to choose psychiatry, but Chotronette was the dream that really drew me in. It sounded like it would be too cool to do it with my best friend and it became a reality.
So in a parallel universe where Chotronette doesn’t exist – a rather dark vision (I know!) – it looks like we’d still have a joint business.
Perhaps psychology/psychiatry – which are now at the level of passion and reading material, would become our jobs and we would probably open a joint practice.
Now that Chotronette is a business in itself and a great one at that, how do you balance friendship and partnership?
Chotronette is a business that is based on our friendship and that’s probably why it has lasted for so many years. Each of us is a piece of a puzzle and has learned to listen to each other’s opinions. On the business side Laura always has the last word just as on the creative side, the last word is Silvia’s.
We make all important decisions together and always try to maintain a balance. But before we are business partners, we are like two sisters and this is reflected in the whole business.
Top 3 shoots/photos with Chotronette appearances.
In first place, by far, is Michaela Durisova’s photoshoot of her 74-year-old mother looking like a Byzantine queen in a dress of our own.
The photos went viral on several famous Instagram accounts.
Michaela Durisova – Chotronette
2. This year we were surprised to see a viral on Tik Tok of one of our clients wearing Chotronette, the client being Laurie Hernandez, a US Olympic gold medal gymnast.
3. Chotronette dresses have also appeared in shoots worn by Kelly Eden, a star in the US cosplay world, with her house appearing in a Netflix mini-series.