Concepto – brandul de modă autohton care mizează pe stilul classic with a twist

Durata: 5 minute

Concepto este un brand de modă autohton creat de surorile Anda Feher și Ane Paszkany. Totul a început în 2013, în Cluj-Napoca, orașul lor natal, inițial ca o joacă, pentru că Anda și Ane au plecat pe acest drum al creației vestimentare fără niciun plan de business pus la punct. Doar cu o mare pasiune pentru modă, care a fost insuflată de familie și mediul în care au crescut și s-au format.

Anda și Ane au urmat studii în domenii diferite: Jurnalism, respectiv Management Hotelier, însă au răspuns chemării domeniului vestimentar și s-au reorientat profesional fără niciun regret către modă. Mai întâi au modificat și au creat piese vestimentare pentru ele, apoi pentru prietene și cunoștințe. Și, într-un final, și-au unit forțele și au lansat proiectul comun, pe care, după multe căutări și frământări, l-au numit Concepto.

Află mai mult din interviul cu Anda și Ane despre Concepto, preferințele lor în materie de haine, sursele de inspirație, dar și greutățile în a avea un business de modă în România.

Curatorialis: Ați avut încă de mici pasiunea pentru haine și modă? Cum se jucau fetițele Anda și Ane? Iar mai târziu, cum se îmbrăcau adolescentele Anda și Ane?

Ane: Nu știu dacă de mici putem spune că am avut această pasiune, cert este faptul că am crescut într-un mediu creativ, o familie foarte creativă. Tatăl nostru a studiat arte plastice, îi plăcea mereu să deseneze și să cânte la chitară. Mamei noastre îi plăcea foarte mult să ne îmbrace foarte diferit, avea și încă are un simț estetic foarte bine dezvoltat.

Verișoara noastră cu care am copilărit, la fel, a terminat Arte plastice și toata ziua desena și ne punea și pe noi să desenăm. După ce a intrat la Design vestimentar, a început sa facă haine și să aibă prezentări, iar eu cu Anda eram modelele ei:)))

Anda: Tocmai din dorința mamei noastre de a ne îmbrăca diferit au început cele 2 bunici să ne facă haine:))). Îmi aduc aminte și acum că bunica din partea mamei ne făcea cele mai frumoase haine croșetate, iar cealaltă bunică, Ana, ne făcea totul la mașina ei de cusut Singer.

Ca adolescente ne îmbrăcam foarte diferit și ne plăcea acest lucru. Am început să ne facem/modificam și noi hainele și atunci a început să fie totul și mai fun:))) Ca jocuri ale copilăriei știu că jucam elastic foarte mult și șotron.

De ce ați ales acest nume de brand, care este semnificația lui?

Anda: Alegerea numelui a fost o adevărata provocare pentru noi, deoarece voiam să exprime și să fie profund legat de noi. Am avut multe nopți nedormite în acea perioada, eram doar cu gândul la nume pentru brand. CONCEPTO definește cele 2 concepte și viziuni, total diferite, sub un singur brand.

Cine ne cunoaște spune că nu suntem surori pentru că suntem atât de diferite și ca aspect, și ca personalitate. Cred că tocmai din acest motiv funcționăm așa de bine, pentru că reușim sa ne completam și cred că asta se vede și în colecțiile noastre.

Ane: Și acum țin minte seara în care ne-am pus jos la o masă și am discutat despre ce nume ar trebui să alegem. Când am stabilit că numele este CONCEPTO am sărit in sus de fericire, amândouă am știut că ăsta e numele. Am și deschis o șampanie ca să sărbătorim.

În ce stil se încadrează creațiile Concepto?

În general, adoptam stilul clasic la care venim cu detalii neconvenționale/unice, putem spune un fel de classic with a twist.

Ce piesă vestimentară este favorita fiecăreia dintre voi?

Anda: Dacă trebuie să aleg un singur produs, atunci clar acela e sacoul.

Ane: Eu aș alege rochia, e un produs care te îmbracă din cap până în picioare, emană multa feminina și este foarte versatilă.

Ce vă inspiră în creațiile voastre?

Anda: Ne inspiră viața noastră de zi cu zi și toate femeile din jurul nostru. Inspirația ne vine de peste tot, dar cel mai mult din experiențele pe care le trăim și încercam să le reproducem, să le transmitem mai departe. Poți să te inspiri din orice, o clădire, un loc din natură sau un feeling.

Ane: Așa este, cea mai mare inspirație este viața unei femei, rolurile pe care le are și cum trebuie să jongleze cu toate. Ne inspiră foarte mult natura, care e de o măiestrie extraordinară și arta care iți umple sufletul și îți dezvolta mintea. Familia noastră ne inspiră, toate clientele care ne trec pragul și toate prietenele noastre și poveștile lor de viață.

Care sunt propunerile Concepto pentru acest sezon?

Ce putem dezvălui despre noua colecție este că va avea culori jucăușe, iar direcția de design se împarte în doua: linii minimaliste și fluide.

Este greu să ai un business în domeniul vestimentar în România anului 2021? Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat?

Anda: Da, este foarte greu să ai un business în România, indiferent de domeniu, dar cu atât mai greu e să faci producție în domeniul vestimentar în Romania acestor timpuri. Este un domeniu în care, dacă nu se face ceva în viitorul apropiat, vom ajunge la o criză de personal, oameni, experți în domeniul croiului etc. Este foarte trist sa asiști la acest declin și să încerci să faci ceva, dar să îți dai seama că nu prea ai ce și că nu ai cum de unul singur.

Un alt factor este pandemia și efectele acesteia, lipsa de furnizori de materiale naturale calitative, delay-ul care apare pe partea de materie primă atunci când faci o comanda și tot așa. E un mare challenge să ai un business în Romania în plină pandemie și respect și cunosc foarte bine tot efortul din spate și cu atât mai mult îi apreciez pentru toata munca depusă.

Cu toate că e greu, iar cele câteva obstacole menționate mai sus sunt doar o mică parte, ce pot spune este că suntem pentru provocare și credem că doar prin aceste provocări apare evoluția.

Atunci când totul e ușor, nu ești forțat să gândești outside of the box, să gândești diferit, doar atunci când apar presiuni ești constrâns să găsești soluții și așa apar lucruri/sisteme/abordări noi.

Ane: Avem parte de multe provocări, asta așa este, dar reușim, sau cel puțin până în acest moment am reușit să le facem față cu brio si să găsim soluții la ele.

Ce planuri aveți pentru anul următor?

Anul 2022 este un an puternic pentru noi, dar nu vrem să dăm prea multe din casă, vă invitam să faceți parte din povestea noastră.

Cum arată outfit-ul perfect pentru voi?

Anda: Pentru mine, outfitul perfect trebuie să aibă partea de versatilitate, materiale naturale calitative și acea notă de classic with a twist :))

Ane: Da, și pentru mine versatilitatea unui outfit e esențială. Outfitul perfect pentru mine este un costum bine făcut, durabil, care să stea bine, să fie din materiale naturale și să te facă să te simți de milioane.

Ce cuvânt ar descrie cel mai bine brandul Concepto?

Anda & Ane: Dualitate!

fotografii: Concepto

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.