Bijuteriile Monom – arhitecturi de purtat

Durata: 7 minute

Minimalism și linii geometrice. Acestea ar fi primele cuvinte care îmi vin în minte pentru a descrie bijuteriile Monom. Delicate dar, în același timp, robuste, piesele Monom sunt, după cum le descrie creatoarea lor, Georgiana Ciceo, „arhitecturi de purtat”.

Georgiana este de profesie arhitectă, de unde și predilecția către linii drepte, simplitate, eleganță, stil. După un parcurs în arhitectură și design de interior, dar și în organizare de evenimente, din 2016 Georgiana s-a dedicat full time creării bijuteriilor în cadrul proiectului său antreprenorial, studioul Monom.

Bijuteriile Monom sunt realizate manual, în serii mici sau ca piese personalizate, din materiale de la furnizori consacrați, iar principiul sustenabilității face parte din etica brandului. Designul este minimalist, atemporal, pentru a se potrivi cât mai multor ținute și să poată fi purtate ani la rând, iar orice resturi de metal sunt refolosite în alte creații. În plus, clienții sunt încurajați să aducă la studioul Monom bijuterii vechi, nefolosite sau bucăți disparate care să poată fi transformate și readuse la viață.

Citește mai jos povestea Georgianei Ciceo, arhitecta care a îmbinat pasiunea pentru geometrie și cea pentru bijuterii într-un proiect unic: Monom.

Bijuteriile Monom
Georgiana Ciceo în concept store-ul Monom din Cluj-Napoca

Curatorialist: Cum a fost începutul acestei aventuri antreprenoriale numită Monom? Ce făceai atunci când ai luat decizia și cum ți-a venit ideea?

Georgiana: Profesia de arhitect e în sine una liberală, eram cumva conștientă că, de la un punct, voi îmbrățișa antreprenoriatul, însă nu am bănuit în niciun moment că va fi vorba de design de bijuterie – eu cochetam cu ideea de a face asta (mi se părea că nimic din ce e pe piață nu e ce mi-aș dori, prin urmare nu purtam bijuterii) – însă făceam atât de multe lucruri, încât nu părea că aș putea găsi timp și pentru un business de acest fel.

Înainte de a fonda Monom, am pornit un birou de arhitectură și design interior, organizam în paralel ZAIN, iar ZAIN căpătase el însuși niște aripi antreprenoriale – am pornit la un moment dat ZAIN Academy – un program de cursuri pentru creativi și ZAIN Studio – un co-work dedicat creativilor din Cluj.

În 2016 ne pregăteam de o nouă ediție a festivalului, aveam un program în care diverși designeri lucrau cu meșteșugari locali pentru a dezvolta produse de design prin tehnici tradiționale.

Unul din designerii implicați a renunțat la proiect și am decis să încerc să fac eu niște piese de bijuterie așa cum mi le-aș fi dorit. Piesele urmau să fie lucrate cu un meșteșugar local Nádudvary László, iar dacă, în urma expoziției ar fi fost bine primite, aș fi mers mai departe. Feedbackul a fost pozitiv, așa că am pornit un atelier foarte basic inițial, în biroul partenerului meu care în timp a crescut în ceea ce este astăzi Monom.

Bijuteriile Monom

Cum ai descoperit iubirea pentru bijuterii?

Eu am urmat Liceul de Arte Plastice din Cluj, secția Arhitectură și Design, încă din liceu îmi plăcea să îmi fac propriile bijuterii – am chiar regăsit recent ”colecția” de pe vremea aceea, era chiar mai numeroasă decât îmi aminteam în toți acești ani.

N-a fost o iubire constantă. Am uitat bijuteriile pentru o vreme, însă la un moment dat au început să mă atragă din nou.

Ce reprezintă bijuteriile pentru tine? Cum le-ai defini? Ce mesaj transmit ele?

Pe cele făcute de mine le văd ca arhitecturi de purtat – acesta e și un tagline pe care il folosim încă de la început. Fiecare colectie transmite mesaje diferite – colecția LINIA, de exemplu, ne spune că până și doar o linie, în simplitatea ei poate fi o bijuterie care să încânte.

Colecția FORMA ne învață despre body acceptance – despre felul in care fiecare dintre noi avem forme diferite, fără ca asta să ne schimbe valoarea, iar colecția IMPERFECT subliniază faptul că, pentru a fi considerat frumos, un lucru nu trebuie să fie perfect, iar lista poate continua.

Bijuteriile Monom

Ești arhitectă, ceea ce se reflectă în stilul bijuteriilor pe care le creezi la Monom. A fost o modalitate de a păstra ambele pasiuni, arhitectura și crearea de bijuterii? Ți-e dor de arhitectură?

Eu cred că pe mine m-au ajutat mult studiile pe care le-am făcut și experiența de până la pornirea businessului – am fost implicată în foarte multe proiecte, foarte diverse, extrem de multe activități de voluntariat, îndeosebi în perioada studenției.

Cred că e important să faci multe lucruri și să deprinzi cât mai multe veleități. Așa cum spuneam și mai sus, consider că bijuteriile Monom sunt niște arhitecturi cu o funcție diferită, dar tot cu o formă similară de creație –  pentru mine, procesul creativ e foarte similar.

Cum ai învățat meșteșugul de a crea bijuterii? Ce ne poți spune despre procesul în sine, cum decurge de la idee la piesa în sine?

Primele cunoștințe despre producția de bijuterii le-am deprins de la un meșteșugar local – Nádudvary László, cu care am lucrat primele piese de bijuterie și cu care am legat o frumoasă prietenie de atunci. La el am văzut prima data cum se topește metalul, cum se sudează și se slefuiește. Tot la el am văzut și care sunt sculele de bază de care ai nevoie ca să pornești un mic atelier.

Apoi am căutat mult pe internet, am studiat multe tehnici pe youtube si alte platforme de acest fel, iar ulterior am făcut niște cursuri în cadrul Assamblage – Școala de bijuterie contemporană.

Procesul variază, în funcție de model și de tehnica prin care este realizat o bijuterie. Unele încep de la schiță și apoi sunt direct realizate în atelier, altele sunt proiectate 3D, printate 3D în niște rășini speciale, iar ulterior turnate în metal și matrițate.

Iar unele piese, pur și simplu, se nasc în atelier, dintr-o inspirație de moment, când ești cu metalul în mână.

Bijuteriile Monom

Nu e o rețetă clară, procesul creativ poate lua multe forme.

Lucrezi singură în atelier sau ai mai multe persoane în echipă?

La început lucram singură, apoi am crescut treptat, până la o echipă de 3 persoane momentan în atelier. Cel mai vechi angajat al nostru e o doamnă de 66 de ani care a lucrat timp de 20 de ani într-un atelier de reparații de bijuterii.

Persoana de bază și cea pe care mă bazez cel mai mult pe zona de producție este o absolventă a Universității de Artă și Design din Cluj, iar mai recent avem și un coleg de lângă Kiev, care a lucrat acolo timp de 5 ani într-o fabrică de bijuterii.

Ce te inspiră în procesul de design, ce îți amplifică flow-ul creativ?

Sursele mele de inspirație sunt multiple, am multe lucruri în jurul meu care mă inspiră sau din care găsesc un fir roșu care mă duce la un concept. De obicei, însă, am nevoie să plec undeva, să mă distanțez puțin de agitația fiecărei zilei pentru a putea cerne primele gânduri a concretiza colecția ce urmează să apară. Uneori și o zi, două sunt de ajuns, dar am întotdeauna nevoie de acea liniște.

Ce tip de bijuterie simți că te reprezintă mai mult, fără de care nu ai fi tu?

Neapărat cea minimalistă. Așa a și apărut Monom: din cauză că nu găseam bijuterii care să mă reprezinte și pe care să îmi doresc să le port.

Bijuteriile Monom

Bijuteriile Monom

De ce ai ales numele Monom pentru brandul tău de bijuterii?

Am ales ca brandul să poarte alt nume decât al meu în primul rând pentru că sunt o introvertită ca la carte și, bineînțeles, mă simțeam mai confortabil astfel. Am ales cuvântul „Monom” pentru că îmi plăcea grafica și sonoritatea lui, dar și pentru că definește o expresie algebrică și o înșiruire de unul câte unul, în spatele celuilalt.

Am simțit că se potrivește cu ceea ce îmi imaginam că vreau să fac – bijuterii geometrice, arhitecturale, legate de aceeași dragoste față de geometrie și forme simple.

Ce materiale folosești predilect în creațiile Monom?

Majoritatea pieselor noastre sunt din argint sau argint peste care este aplicat un strat de vermeil din aur galben de 18 k – cu contraste între texturi sau metode de a trata metalul diferite. În 2019 am introdus perlele baroc de cultură, în contrast cu argint finisat mat, iar din 2020 am început să lucrăm și cu aur de 14 k.

Cum arată o zi obișnuită din viața ta?

Dimineata îmi place să am niște timp pentru mine – să-mi beau cafeaua în liniște, să-mi planific ziua, să mă adun. Apoi plec la studio, încep prin a-mi face o listă cu ce am de făcut în ziua respectivă, trec prin concept store, îmi face plăcere să rearanjez lucrurile pe acolo, să le pun în ordine, să fie o atmosferă bună pentru cei ce ne trec pragul.

Apoi, în funcție de perioadă, zilele mele pot fie să fie foarte aglomerate și să rămân până târziu la birou sau să avem multe evenimente în a doua parte a zilei, fie închei treaba pe la 18.

Ce faci în timpul liber, cum îți încarci bateriile?

Citesc mult și e cea mai bună metodă pentru mine de a-mi opri creierul și a mă relaxa. Călătoresc mult și asta mă încarcă de energie creativă și de idei noi.

Încerc/încep să fac sport, deși nu-mi face plăcere, dar îmi dau seama că îmi face bine. Am multe plante acasă și la birou, am două mici grădini pe care le îngrijesc, iar asta e  o plăcere recent descoperită însă despre care încă învăț și care mă relaxează.

Dacă nu ai mai face bijuterii, ce ai face?

Poate că aș face încă arhitectură, poate aș face design interior, poate scenografie.

Ce ai frumos astăzi?

Oamenii dragi mie și Monom.

fotografii: Denisa Coman, Andreea Bogdan

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.