Stare de bine și trecere lină între sezoane cu Ema Barbă, instructor de yoga

Durata: 6 minuteEma Barbă este ghid pentru practica Yoga. Are peste 500 de ore de practică și deține certificat de Yoga Alliance, în Rishikesh, India, la școala Sattva Yoga Academy. Astăzi mi-am propus să descopăr evoluția ei și problemele respiratorii pe care le-a depășit, dar și cum putem face trecerea lin între sezoane, în special între primăvară și vară.

Ema propune pentru oamenii agitați, în căutare de liniște, atât programe lunare de meditație, cât și de yoga. În prima lună primești materiale zilnic, apoi ai la dispoziție toate uneltele să îți continui și chiar să îți personalizezi practica singur, în confortul casei.

„Nu am fost niciodată un copil sportiv. Aveam astm, tot felul de boli cronice și răceam des. Deși îmi mergea mintea, corpul meu nu ținea pasul. Nu reușeam să mă concentrez, oboseam repede, deveneam victima anxietății atunci când ceva era copleșitor.”

Efectele practicilor de yoga și meditație

Trăim vieți agitate, majoritatea timpului între patru pereți. Nu mai facem mișcare, ne comandăm mâncare și chiar mâncăm cu un gadget în față. Facem cumpărături online, iar aceste detalii sedentare aduc consecințe pentru corp. Cu doar 30 de minute de mișcare ușoară zilnic putem îmbunătăți sistemul cardiovascular și digestia.

Creierul nostru are nevoie de mișcare. În timp, această practică poate ține la distanță demența sau boli precum Alzheimer, dar și kilogramele în plus. Atunci când facem mișcare, când ni se ridică pulsul, corpul primește celule de oxigen. Ele sunt benefice unui stil de viață sănătos, pe termen lung.

Eu am descoperit yoga acum mai bine de 5 ani. Sunt la nivel de începător spre mediu. Când trec mai multe zile de ratat sesiuni – folosesc de multe ori cursuri online gratuite, pe YouTube – mă doare corpul, iar nivelul anxietății începe să crească. Prin yoga și meditație îmi liniștesc mintea de maimuță, cum îmi place să zic, dorm adânc, sunt calmă și mult mai flexibilă.

Când fac yoga sunt atentă la tot ceea ce mă înconjoară, sunt prezentă. Am grijă mai mult la ceea ce consum și chiar la ceea ce mă consumă și care mă poate dezechilibra fizic și psihic. Yoga mă motivează să fac mișcare pentru că este versatilă, oricine o poate practica, oriunde și oricând. Asta după mulți ani de căutări în care am testat diferite săli sau cursuri de fitness care mă lăsau fără suflare în loc să mă conecteze mai mult la mine.

Ema Barbă instructor de yoga

Curatorialist: Cum au apărut meditația și yoga în viața ta?

Ema Barbă: Am încercat diferite feluri de sport, dar, pentru că aveam astm, nu reușeam să le duc la capăt. Acum 6 ani, lucram pentru o agenție de recrutare din București. O colegă a propus să începem să facem Yoga la birou. În fiecare zi, la 9:30, înainte de program, eram la birou, cu salteluța, practicând după câteva sesiuni online. Am simțit instant energie și bucurie. În zilele în care practicam, mă concentram mult mai bine. A devenit o dependență.

În aceeași perioadă, începusem să descopăr meditația. Îmi aducea liniște. Mă simțeam din ce în ce mai bine. Astmul a dispărut după puțin timp. Oamenii erau curioși, așa că am început să le explic celorlalți și să practic alături de ei. Așa am înțeles că trebuie să devin instructor pentru Yoga.

După câțiva ani, am ales să îmi dau demisia de la jobul pe care îl iubeam și să plec în India. Acolo m-am format cu tot ce știu azi despre Yoga și meditație.

Care au fost beneficiile acestor practici pentru tine?

Yoga și exercițiile de respirație m-au ajutat să vindec astmul și răcelile. Sistemul meu imunitar a devenit mai puternic. De la copilul ușor grăsuț, am ajuns să îmi iubesc corpul și să fiu în armonie cu el. Mi-am îmbunătățit mobilitatea și flexibilitatea, dar și puterea. Pe scurt, am ajuns să fiu normală – sau cum credeam înainte că aș vrea să mă simt dacă aș fi normală. Mi s-a schimbat chiar și fizionomia.

Recent am descoperit că Yoga (incluzând aici exercițiile de respirație) este unul dintre metodele cele mai eficiente de a activa nervul vag, care reduce depresia și dă o stare bună de alertă, într-un mod stabil. Pentru mine a fost fascinant să trăiesc toate aceste lucruri pe pielea mea.

Care este filozofia ta cu privire la yoga?

Filosofia mea este: “the way you practice is the way you live” (felul în care practici este modul în care trăiești).

Yoga îți poate dezvolta mult mai multe abilități pe lângă cele pur fizice. Este despre a spune, în mod indirect: „merit timp pentru mine, astăzi”. Este despre răbdarea din proces. Este despre a cultiva anumite atitudini: non-violență, persistență, compasiune, putere personală, printre altele, asociate cu Yoga, care devin parte din viața ta dincolo de saltea.

Un alt aspect pe care caut să îl cultiv în Yoga este „sense of possibility” (simțul posibilității). Îmi place să onorez punctul în care sunt, dar în același timp să simt ce e posibil și să construiesc într-acolo.

Ce pot face yoga și meditația unic pentru corp comparativ cu alte practici?

Această practică ia omul din punctul în care e, pe principiul: „practice where you’re at” (exersează din punctul în care ești). În mod ideal, în Yoga nu pui presiune pe tine. Dacă la sală te poți accidenta, în timpul practicii Yoga, realizată corect, se produce alinierea.

Dacă vorbim de oameni cu mobilitate redusă sau care au suferit diferite accidente, Yoga aduce dimensiunea respirației și exerciții care lucrează mintea subconștientă. Toate acestea reduc inflamația (extrem de utilă în bolile cu indice inflamatoriu puternic) – de exemplu: artrită, poli-artrită reumatoidă – și cresc metabolismul fără să fie necesară multă mișcare.

Dacă vorbim despre meditație, aici vorbim despre un antrenament al minții. Ne exersăm „mușchiul” atenției, al concentrării și folosim undele Theta creierului pentru a ne păstra sănătatea neuronală.

Cum se poate apucă cineva de yoga, de ce ai nevoie și cum îți dai seama care tip de yoga ți se potrivește?

Oricine vrea să se apuce de Yoga trebuie să dea jos ideile preconcepute și să se pregătească pentru o întâlnire autentică și sinceră cu sine. Pentru a practica Yoga nu e nevoie să fii deja răbdător, flexibil și mobil. Prin practică, devii toate acestea.

Aș recomanda să înceapă cu alegerea unui instructor răbdător și empatic și să nu meargă direct în studio la ore avansate. Orele online sunt minunate pentru a descoperi cum te simți în anumite poziții, fără presiunea de a ține pasul cu ceilalți sau de a arăta într-un anume fel.

E nevoie de o saltea de yoga și o minte curioasă. Restul vine de la sine.

Ema Barbă instructor de yoga

Ce poți să îmi povestești despre stilul tău alimentar care completează aceste practici?

Când am început să devin mai conștientă de corpul și mintea mea, nu am putut să nu observ că anumite alimente îmi scădeau energia și mă făceau să mă simt rău. Ca un exercițiu de iubire, am început să le elimin din dieta mea.

Nu mai mănânc carne de aproape 6 ani, pentru că am descoperit că dieta vegetariană mi se potrivește. A început să mi se pară greșit să sacrific un animal pentru a mă bucura eu. Suplimentez cu proteină vegetală din cânepă și alte variante vegetale. Îmi ajut organismul cu suplimente de colagen, magneziu și multă apă. Pentru că sunt tare iubitoare de alimente dulci, dar zahărul nu îmi face deloc bine, am început să descopăr alternative la dulciuri și să explorez.

Adevărul este că, dincolo de principii și etică am descoperit că sunt mai curând un om al plăcerii; am devenit vegetariană în mare parte și pentru că mâncarea este mult mai interesantă, gustoasă și ofertantă.

Cum crezi că putem face trecerea “mindful” între sezoane?

Legat de alimentație, cred că e important să ținem cont de ce anume avem nevoie în fiecare sezon. Dacă este să ne uităm la principiile ayurveda (medicina indiană), trecerea de la primăvară la vară ar trebui să însemne alimentație ușoară, răcoroasă, lejeră și, desigur, multă apă și fibre. E și sezonul în care ne permitem să mâncăm alimente crude, față de perioada iernii, când nu se recomandă acest lucru. Vara, exercițiile fizice trebuie să fie ușoare și moderate.

Trecerea de la vară la toamnă sau chiar iarnă înseamnă că vom începe să ne gătim lucruri mai consistente, grele și vom introduce mâncarea mai condimentată sau chiar picantă. Iarna, ne preocupă creșterea arderilor în corp – deci exerciții fizice mai intense pot fi utile aici. Conform ayurveda, căutăm mereu să echilibrăm energia din atmosferă cu ceea ce aducem în corpul nostru sau în viața noastră.

Care este povestea din spatele proiectului Bright Living?

Am fondat Bright Living de supărare că oamenii care au cea mai mare nevoie din punct de vedere financiar nu au acces la practici. Practic, Bright Living este un manifesto că toți omenii ar trebui și merită să aibă acces la practici pentru sănătate mintală.

Pe acest principiu, am realizat parteneriate cu asociații care lucrează cu oameni din categorii vulnerabile, pentru a le oferi acces la sesiunile pe care le realizez. O dată la ceva timp, organizez programe gratuite, potrivite celor care ar dori să practice Yoga sau meditația, dar nu au resursele financiare necesare.

Liniștea pentru mine înseamnă…

Putere. Bucurie. Încredere.

În weekend…

Nu lucrez. Am acest principiu, în care încerc să îmi acord două zile pe săptămână casei, corpului meu, timpului în natură. Citesc, lenevesc și mă las doar să fiu. Îmi dau seama că doar prin a mă încărca eu pot cu adevărat să îi sprijin pe ceilalți.

foto via Cristian Ioan

Elena Vrabie
Port multe pălării și învăț în fiecare zi despre viața de femeie, mamă, soție, iubitoare de patrupede și jurnalist Millennial cu o experiență de 10 ani în domeniu. Când nu scriu, vloguiesc! #alwaysoptimising

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here