Mariana Romanică este un nume asociat cu reinventarea stilului personal în funcție de trăsăturile și personalitatea fiecărei femei. Astăzi discutăm cu aceasta despre carieră, modă sustenabilă și Garderoba Capsulă, o colecție de 13 piese vestimentare care se pot stiliza în peste 70 de ținute și care se adaptează pe corpul fiecărei femei.
Mariana Romanică oferă din 2011 consultanță de imagine și stil personal cu sinceritate, obiectivitate și creativitate. Ea propune analize cromatice, fizice și vestimentare pentru a dezvolta un stil personalizat. Însă, influența ei se simte mai departe de ținute, ci și în frumusețea exterioară și interioară.
Metoda de lucru revoluționară pe care o propune este bazată pe fundamente psihologice și sociale, alături de estetica frumosului. Iar testimonialele clientelor caracterizează experiența cu Mariana ca fiind surprinzătoare, transformațională și chiar relaxantă.
Femeia cu suflet de artist are ca surse de inspirație florile, muzica, pictura și dansul. Îi place să meargă pe bicicletă și nu știe să înoate, dar contribuie zi de zi la fericirea celor din jur. Iar atunci când nu încurajează femeile să-și facă o schimbare de stil, se dedică vieții de mamă.
Care sunt primele tale amintiri legate de modă, stil sau estetică?
Primele mele amintiri legate de haine sunt de la o ceremonie de botez unde am mers ca invitat, în hainele în care plecasem de la grădiniță. Atunci am aflat ce gust amar are sentimentul de “underdressed”. Probabil de aceea, ulterior, n-am mai permis niciodată circumstanțelor ca situația să se repete.
Ce ai vrea să știe tinerele fete care învață să se descopere și să își contureze stilul?
Aș vrea, cu siguranță, să știe că sunt frumoase așa cum sunt și că trebuie doar să aleagă înțelept elementele cu care se aranjează, pentru că acestea au puterea să distrugă acea frumusețe sau să o facă să strălucească inestimabil.
Cum s-au manifestat schimbările din plan personal în stil, când este timpul ca o femeie să facă schimbări?
Categoric, fiecare simte când este momentul să facă o schimbare. Eu recomand, însă, ca schimbările să aibă loc ca urmare a evoluției personale, nu în urma unor evenimente interpretate negativ – adică dintr-o stare de supărare.
Eu am trecut prin mai multe schimbări pe plan personal, doar unele dintre ele m-au influențat stilistic. Cel mai mult am simțit o schimbare odată ce fetița mea a împlinit 2 ani și jumătate. Asemănarea ei cu mine m-a ajutat să mă privesc cu alți ochi – mai blânzi – iar asta a generat o stare nouă de sine și o evoluție stilistică, dar și o transformare fizică – am revenit la culoarea naturală a părului meu, pe care o are și fetița. Acum am oficial un „Mini Me”.
Cum este stilul tău personal, ce te avantajează, ce nu mai porți și cum ai grijă să evolueze cu vârsta?
Stilul meu personal înseamnă foarte multă asumare. Foarte recent am început să port o paletă de nude-uri, beige-uri și maro-uri. Port des pantaloni. Clar, acum nu mai port deloc haine foarte mulate sau decoltate. Cred că, făcând o paralelă cu vârsta, stilul meu a migrat de la urban-eclectic către savy-chic și se duce într-o direcție care implică multă simplitate și eleganță.
Ți-ai descoperit iubirea pentru stil urmând cursurile UpToDate Fashion Academy din Milano, ce poți să ne spui despre această experiență? Cât de utile ți-au fost aceste cursuri?
Acea specializare a fost, fără îndoială, piatra de temelie a carierei mele. Am luat foarte în serios fiecare curs în parte, făceam practică voluntară în fiecare zi. Am terminat cu „10 și LAUDE” singura din sesiunea mea, dar am fost și singura care în 3 luni de zile nu văzuse deloc orașul. Dacă ar fi să o iau de la capăt, aș face exact la fel!
Care este procesul consilierii de imagine? Cum începe colaborarea cu un client?
Colaborarea cu un client începe cu o solicitare din partea acestuia, de cele mai multe ori. Primesc fie un email, un telefon sau își achiziționează singure serviciile online și apoi doar se programează. Unele persoane cumpără sau primesc vouchere cadou cu serviciile mele, cam 20% dintre clienți. Procesul în sine este unul 100% personalizat pe nevoile fiecărui client în parte.
Stilul implică mai mult decât moda vestimentară, el vine la pachet cu atitudine, dar și beauty, ce poți să ne spui despre acest pas în consilierea ta?
Partea de beauty reprezintă un pas pe care l-am adăugat pentru că imaginea clientelor mele rămânea neterminată dacă acopeream doar partea vestimentară și era, evident, incompletă. Am decis să mă specializez și pe make-up și coafură pentru a mă asigura că voi oferi aceeași calitate a consilierii. Voiam să garantez că femeile care îmi trec pragul devin autosuficiente când vine vorba despre „a arăta bine”, așa că am creat contextul potrivit pentru ca asta să devină posibil.
Încurajezi femeile să se cunoască pentru ca stilul lor vestimentar să evolueze, cum pot femeile să descopere ce le place, dacă stilul feminin sau cel androgin, romantic sau “power suits”? Putem să alegem mai multe sau mai simplu este mai bine?
Suntem ființe complexe, așadar e greu să ne descriem într-un singur cuvânt. Desigur că putem avea o preferință dominantă în ceea ce privește stilul vestimentar, însă de cele mai multe ori, acesta este influențat de rolul în care ne aflăm (la locul de muncă, în relația cu partenerul, cu copiii). Pentru a descoperi ce-ți place cu adevărat este nevoie de puțină introspecție ghidată – asta fac într-o oarecare măsură și cu clientele la sesiunea dedicată stilului vestimentar – însă mai este nevoie și să alegem conștient să purtăm mai mult din ce ne place, nu doar „ce trebuie”.
Cum facem dacă ne dorim mult să purtăm ceva, dar nu ne avantajează?
Există trucuri stilistice pentru a face absolut orice să funcționeze. Depinde de context, desigur, însă eu lucrez cu clientele mele în această direcție. Cunoașterea ADN-ului Stilistic (culorile care te avantajează, forma corpului tău și croielile care îți vin bine, stilul care îți reprezintă personalitatea) întotdeauna deschide orizontul vestimentar. Obții resursele necesare pentru a selecta ce ți se potrivește, dar și pentru a folosi strategic elemente care îți plac, deși nu sunt 100% potrivite, fără a-ți strica look-ul.
Din experiența cu clientele, ce se întâmplă cu hainele pe care decideți să le scoateți din garderobă?
În general hainele sunt revândute, dăruite sau donate.
În contextul actual, se vorbește mult despre moda sustenabilă, care sunt primii pași pe care îi recomanzi în această direcție?
Cred că ar trebui să începem acest proces din interior. În primul rând, recomand evaluarea corectă a ceea ce deja deținem și utilizarea la o capacitate îmbunătățită. Văd multe situații în care femeile poartă o piesă vestimentară într-o singură variantă de ținută și atât. De fapt, fiecare piesă în parte ar trebui să se potrivească cu cel puțin 50% din garderoba noastră.
Apoi, decizia de cumpărare a pieselor noi ar putea să fie una conștientă, bazată pe o nevoie vestimentară sau stilistică reală – nu doar pe nevoia emoțională de a avea „ceva nou”. Desigur, putem cumpăra de la producători locali – nu doar haine, ci și încălțăminte sau bijuterii. Însă asta presupune să ai o mentalitate anume, care transcende nevoia de a purta anumite branduri renumite.
Primul pas, și cu siguranță cel mai important, este decizia de a face acțiuni sustenabile. Modalitatea în sine e mai puțin importantă, pentru că ea depinde de limitele personale.
Ce înseamnă Garderoba Capsulă pentru femeia contemporană, este o uniformă?
Garderoba Capsulă înseamnă versatilitate, înseamnă modă relaxată și confortabilă, dar în același timp foarte chic. Înseamnă opțiuni nelimitate și creativitate – pentru că ținutele se pot personaliza foarte ușor – astfel încât să îți reprezinte stilul autentic. Înseamnă evident și shopping inteligent, pentru că investești în 13 piese care se transformă în peste 70 de ținute. Pentru majoritatea, este un vis devenit realitate.
Nu este o uniformă tocmai pentru că ea se poate configura cromatic și din punct de vedere al croiului, astfel încât să nu existe două garderobe la fel. În plus, clientele care au trecut prin procesul de consultanță au acces la modificări „su mesure” ale fiecărei piese în parte.
Care sunt regulile stilistice pentru ca această colecție să funcționeze pe termen lung?
Regulile stilistice care fac Garderoba Capsulă să funcționeze pe termen lung sunt:
- coordonare cromatică 100% a pieselor între ele
- croiuri complementare pentru fiecare formă a corpului în parte
- piese clasice versatile și foarte ușor de accesorizat
- detalii sartoriale care fac diferența
- acoperirea unui gol în piață cu modelele propuse
- coordonarea hainelor pe tipologii cromatice în configurarea unei garderobe
- promisiunea că fiecare nouă piesă adăugată în colecție va fi complementară cu cele deja existente
- folosirea fibrelor naturale și a țesăturilor plăcute la purtare
- haine foarte confortabile în care te simți feminină fără efort
Ce te mai inspiră în 2021 în mediul digital?
Mă inspiră relaxarea cu care unii oameni vorbesc despre subiecte care altă dată erau considerate TABU, mă inspiră sinceritatea și exprimarea „adevărului neretușat”, mă inspiră asumarea.
Cum arată o sesiune se smart shopping pentru tine și ce ți-ai cumpărat ultima dată?
Înseamnă shopping offline, în primul rând. O sesiune de smart shopping pentru mine înseamnă listă de cumpărături și buget anume alocat, înseamnă decizie de cumpărare cântărită bine – în sensul achizițiilor cu utilitate maximă – înseamnă shopping relaxat și nu constrâns de factori externi (timp limitat, oboseală, foame, necesitate urgentă). Ultima dată mi-am cumpărat o curea.
Sfatul meu stilistic pentru 2021 este…
Sfatul meu stilistic, pentru ce a mai rămas din acest an și în general, este să punem pe primul loc ceea ce simțim și să facem acele schimbări care transformă fiecare experiență a noastră cu hainele într-o experiență plăcută, care ne pune zâmbetul pe buze.