Când vine vorba despre îngrijirea pielii, societatea ne-a creat iluzia că mai mult este mai bine. Astăzi îți propun să descoperim cea mai recentă tendință a industriei de frumusețe, care se estimează că va depăși 600 de miliarde de euro până în 2026, respectiv skinimalism.
Epiderma are un mecanism fenomenal de a se adapta, dacă este lăsată. Precum reptilele, care își schimbă pielea de câteva ori pe an, și oamenii și-o leapădă prin milioanele de celule care se regenerează zilnic. Un studiu mai vechi arăta că vârsta medie a unui celule umane este între 7-10 ani, dar asta nu înseamnă că toate celulele sunt înlocuite. Deci, nu, nu devenim oameni noi după 7 ani, dar trebuie să avem grijă de corp ca un tot, nu pe bucăți.
Generațiile tinere își doresc să fie mai prietenoase cu natura și să nu trebuiască să muncească ore în plus ca să rămână în pas cu timpurile. Spun acest lucru deoarece grupul Millennial asta își dorește, experiențe, nu produse.
Odată ce am depășit 30 de ani prefer să fac documentări și să aleg un produs pentru mai multe nevoi decât să aloc o oră zilnic rutinelor complicate. După mulți ani de luptă cu porii deschiși și piele roșie, când am decis să fac un pas în spate, am avut o piele mai lucioasă ca niciodată. Acum optez pentru curățare simplă și hidratare cu SPF, BB sau CC cream în schimbul fondurilor de ten pentru machiajul de zi cu zi, rimel, blush și un ruj. Nu mai colecționez produse și îmi las petele, ridurile și porii să-mi fie cărți de vizită.
Ce este skinimalism?
Skinimalism este o tendință a anului 2021 propusă de industria de frumusețe. Ea poate fi văzută ca răspuns sustenabil în perioada pandemiei pentru acele rutine riguroase care implică nenumărați pași și multe serumuri faciale. Tendința prezintă etape naturale, produse non-toxice, pe care le poți verifica pe acest site, și machiaj elementar pentru strălucirea de zi cu zi.
Noul normal a adus un val al schimbărilor în viața femeilor. Când lumea a luat o pauză și industria de beauty s-a reorientat către o îngrijire mai prietenoasă cu pielea, natura și statul în casă, în siguranță. Minimalismul aduce putere prin acceptarea frumuseții naturale și prin libertatea pielii de a se regenera fără a încărca porii.
Skinimalism este însoțit de exerciții faciale, machiajul natural și îngrijirea homemade, în special prin masca cu aloe vera. După mai bine de un an, în care s-a așezat praful pe cutiuțele magice din trusa de machiaj, generațiile tinere au realizat puterea produselor esențiale de curățat și hidratat. Astfel, grupul Millennial își dorește să răspundă la nevoile pielii, nu la oferta de pe piață.
Skinimalism nu înseamnă să arunci cosmeticele sau să nu te mai joci cu machiajul, ci să fii mai atent cu noile achiziții. Mai multe cutiuțe înseamnă mai mult plastic care trebuie reciclat și toți știm că încă nu s-a ajuns la nivelul în care se reciclează totul bine. Până atunci, mai puțin consum este mai bun. Eu aș încuraja și mai multe companii de cosmetice care primesc cutiile înapoi atunci când cumperi produse noi.
„Începând din pandemie, rutina de skincare s-a schimbat foarte mult. Dacă înainte mă machiam zilnic, acum mă machiez foarte rar și mă concentrez mai mult pe îngrijirea pielii. Îmi dedic mai mult timp dimineața și seara pentru acest proces și din rutina mea nu lipsesc următoarele: gelul de curățare, apa micelară, niaciamidele, acidul hialuronic și crema hidratantă.” – Raluca B. | 29 | Influencer marketing specialist.
Mai puțin este mai mult în industria cosmeticelor
Skinimalism vine cu două micro-tendințe, una la capitolul curățare și hidratare, a doua la capitolul produse de make-up. Ambele au la bază același principiu, de a utiliza mai puțin sau produse diferite, care nu încarcă pielea.
De exemplu, utilizarea unui BB sau CC cream zi de zi în locul fondului de ten, a anti-cearcănului sau a altor produse care formau baza machiajului. Pe cele din urmă le putem păstra pentru evenimente speciale. În plus, se pot folosi și creme hidratante colorate care dau o strălucire aparte feței.
La capitolul hidratare, este important de înțeles că o formulă bună este tot ce ai nevoie. Nu cred că este nevoie de un produs special pentru o anumită parte a pielii, de exemplu una pentru ochi și una pentru restul tenului, cum nu cred că sunt necesare cremele de noapte sau de zi. În plus, specialiștii chiar recomandă ca femeile să nu mai combine diferite uleiuri unul după altul dacă nu au studiat, ci să opteze mai bine pentru un singur produs creat de specialiști.
„Sunt make-up free din totdeauna. Câteodată doar folosesc mascara, blush și fard de sprâncene. Nimic fancy. Dimineața folosesc un gel de curățare de la Bioderma, apoi aplic apă micelară de la Bioderma și după o cremă ușoară cu SPF/ulei SPF de la Vichy. Seara mă demachiez tot cu gelul de curățare, câteodată îl folosesc cu Foreo, apa micelară și crema de seară de la Bioderma/Gerovital. O dată pe lună încerc să aplic fiolele cu acid hialuronic de la Gerovital.” – Viviana M. | 31 | antreprenoare
Pentru curățare, specialiștii continuă să recomande măștile homemade și peeling-ul, dar și cosmeticele dedicate, în special apa micelară. Din experiență, apa micelară îmi curăță cel mai bine tenul fără să îl usuce sau să îl îngrașe, iar rimelul nu îmi mai rămâne sub ochi.
În final, cred că este important să înțelegem faptul că sunt câteva ingrediente de pe urma cărora toate tipurile de piele pot beneficia. Aduc aminte de filtrul SPF, antioxidanții – vitaminele A, E, C și acidul hialuronic. Odată cu vârsta pielea își pierde elasticitatea și are nevoie de hidratare extra. Restul se adaptează în funcție de nevoile pielii după o analiză personalizată de un dermatolog.
Bineînțeles, ingredientele trebuie să evolueze și odată cu timpul, dar putem folosi câteva produse simple mereu, nu este necesar să le schimbăm de câteva ori pe an. Eu una, deoarece mă dau dimineața cu cremă, nu utilizez soluții în fiecare seară pentru a-mi lăsa pielea să respire și să își secrete propriul ulei de hidratare.
„Pandemia mi-a schimbat complet rutina beauty. De altfel, masca îmi provoacă mici iritații, așa că evit sa îmi încarc inutil tenul sensibil cu produse de make-up. Acum mă concentrez mai mult pe îngrijire, curățare – deci demachiere, și peeling o dată pe săptămână – și hidratare. Dimineața, de exemplu, aplic un gel purificator, după care aplic un ser pe bază de Aloe Vera. Ador serul datorită faptului că îmi calmează pielea stresată de mască și pentru că se poate aplica și pe zona din jurul ochilor. Acum sunt adepta produselor all-in-one, atât datorită faptului că petrec mai puțin timp în fața oglinzii, cât și pentru a îmi lăsa pielea să respire.” – Nicoleta M. | 31 | secretară
Brand-uri românești de produse cosmetice
- Trio Verde este un brand românesc ce oferă o gamă variată de produse cosmetice pentru îngrijirea corpului. Compania folosește ingrediente naturale, precum uleiuri, unturi vegetale, ape florale, extracte de plante, plante uscate, argile și pulberi.
- Sabio este o marcă înregistrată în România ce produce loturi mici de cosmetice pentru îngrijirea corpului. Produsele conțin atât ingrediente de la furnizorii români, cât și de la cei europeni. Cosmeticele conțin ingrediente 100% naturale, precum extracte de plante și fructe, semințe, ceară de albine, emulsifianți naturali și vitamine cosmetice, printre multe altele.
- Iehana este un brand românesc de cosmetice lansat în 2015 în Breaza. Cosmeticele au la bază apa japoneză Kangen, cunoscută pentru proprietățile de restructurare.
- NN Cosmetics vine cu o gamă restrânsă de cosmetice gândite de chimiști și farmaciști pentru tipuri diferite de ten. Produsele conțin substanțe active incluse în formula naturală a pielii, respectiv antioxidanți, colagen și peptide.
- Techir este un brand autohton ce propune produse cosmetice și terapeutice ce au la bază ingrediente naturale precum alcool cetilic, apă salină, argilă, uleiuri, ceară de albine, cetil pamitat, coajă de la fructe sau plante și cărbune vegetal activ, printre multe altele.
- Cosmetic Plant este o companie lansată în România anilor ’90 de farmacista Ileana Mester. După trei decenii a evoluat în produse pentru tot corpul, ce conțin ingrediente precum aloe vera, busuioc, cafea verde, cătină, mușețel și multe altele care pot fi descoperite pe site.
- Atinge Organic este un brand românesc ce produce cosmetice din ingrediente naturale dedicate îngrijirii pielii moderne, supusă multor factori de stres și poluare. Compania folosește ingrediente organice, naturale sau din recolte sălbatice, precum trandafirul de stâncă sau tămâia, ceară de albine din inima Transilvaniei, iar singurul conservant este antioxidantul vitamina E.
- Cremeria este un brand românesc ce oferă produse atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Cosmeticele sunt fără parabeni, uleiuri minerale, PEG, PPG, MEA, DEA, TEA, ftalați, siliconi sau sulfați. Produsele au la bază studiile fondatoarei în domeniul farmaciei.
- Tuelle Autentic este un alt brand autohton de cosmetice care are la bază ingrediente naturale, organice, ambalate în cutiuțe reciclabile. Printre ingrediente am găsit untul de mango, ulei din sâmburi de struguri, sâmburi de rodie, semințe de coacăze, orez sau cânepă.
- Careless Beauty este o companie românească înființată de un chimist estetician. Brandul deține trei brevete de invenție pentru compoziție vegetală regenerantă și revitalizantă. Cosmeticele 100% naturale au la bază 40 de specii de plante din culturi proprii și din flora spontană.
- QI Cosmetics este un brand de cosmetice românești cu un mare respect pentru natură, motiv pentru care folosește ingrediente din surse controlate și ambalaje reciclabile. Printre ingrediente găsim unturi și uleiuri naturale, certificate ecologic și extracte botanice, care se adresează tuturor femeilor și bărbaților.
- Humance Cosmetics este un proiect creat de două tinere susținute de un bio-chimist. Gama de produse este limitată, dar controlată, și cuprinde ingrediente precum uleiuri vegetale organice, verbină exotică, unturi, colagen natural și extract din rădăcina Imperata Cylindrica ce hidratează pielea 24 de ore.
- Leac de-un veac are poate cele mai frumoase recipiente. Produsele vin ambalate în mici vase de lut care păstrează intacte beneficiile ingredientelor. Gama este mică, are la bază medicina tradițională românească și ingrediente precum propolis, orez, ceară de albine, rășină de conifere, parafină și ulei de floarea soarelui presat la rece.
*Unele produse specifică faptul că au printre ingrediente și posibili alergeni naturali, precum benzyl alcohol, benzyl benzoate, benzyl salicylate, farnesol, geraniol sau linalool.
fotografii via UNSPLASH