Cămăși (albe, de cele mai multe ori) vaporoase, croială masculină, pictate cu mesaje caligrafiate cu grijă, imagini sau simboluri în funcție de personalitatea celei căreia îi este destinată. Așa ar fi, pe scurt, descrierea brandului Fior – hand painted shirts.
Creatoarea și artista brandului Fior este Loredana Munteanu, pe care poate o știți ca fondatoare a ONG-ului Arta nu mușcă (înființat la numai 22 de ani, în urma lucrării de dizertație) sau ca una dintre cele 2 inițiatoare ale primului business românesc bazat pe caligrafie, Livrez dragoste (din care s-a retras în 2019).
Loredana mărturisește că “de la începutul meu profesional, am ales calea antreprenoriatului și tot ce am făcut au fost extensii firești a ceea ce eram/am devenit. Nu mi-e teamă de noi începuturi sau de reinventări, chiar dacă asta implică uneori dezechilibre financiare sau neîncredere. Dar scopul meu nu a fost niciodată să am un salariu lunar, stabilitatea clasică sau să mă definesc doar prin cartea de vizită, ci să investesc calitativ în mine ca să pot oferi mai departe”.
Care e povestea numelui Fior?
Povestea numelui este simplă: “Știu că voiam ceva senzual, scurt și de impact. În notițele din telefonul meu, unde am sute de liste cu diverse lucruri care îmi plac sau pe care mi-ar plăcea să le experimentez, una dintre ele este lista cu cuvinte preferate din limba română. Fior era al doilea după Dor. atunci am știut instant că mi-ar plăcea să transmit acel sentiment care apare pe șira spinării și apoi te inundă cu totul. Așa mă simt eu când pictez”, povestește Loredana.
Cum a început totul?
Pandemia și lockdown-ul din anul 2020 au fost pentru Loredana, ca și în cazul multor altor antreprenori, un moment propice declanșării unui proiect care mocnea în interior. Așa a apărut Fior: “În martie 2020 mă întoarceam în București, din Barcelona, cu o bursă în istoria artei. Urma să demarez 2 proiecte culturale prin ONG-ului Arta nu mușcă, însă mi-au fost anulate, din cauza pandemiei. La început am avut răbdare și am luat totul ca atare, m-am focusat pe lucrurile care îmi plac și am sperat că totul se va restabiliza. Nu mai avea să fie la fel, mi-am dat seama că am nevoie (mental, fizic, emoțional și profesional) să dezvolt un nou proiect. Încă nu știam spre ce direcție.
Instinctiv, m-am reîntors la o veche pasiune: să pictez pe haine, să personalizez, dar ca mod creativ de a-mi petrece timpul liber.
Am cumpărat pensule și culori și am decis să pictez o cămașă albă masculină pentru plajă. Știam că primul loc unde voiam să merg, după eliminarea restricțiilor, din 15 mai 2020, este la mare. Cămașa a făcut ”valuri” și primele comenzi au apărut dintr-o joacă, dintr-un compliment. Apoi au început să se lege lucrurile fără să mă gândesc o clipă că ar putea fi o oportunitate de business. Între timp, iubitul meu și o bună prietenă mă tot încurajau să dau curs mai serios acestei pasiuni, iar, după o perioadă de research și imaginarea unui univers estetic/poetic, am creat FIOR și mi-am asumat un nou rol: de creator, nu de pictoriță”, povestește ea.
De ce cămăși?
Alegerea cămășilor ca principal item în acest business se leagă de o afinitate pentru acest obiect vestimentar și de dorința de perfecționare în ceva anume: “Dintotdeauna am găsit cămașa drept cel mai simplu, versatil, sexy și încrezător item din garderobă. Am evitat să pictez orice pe orice, am preferat nișa, din dorința de perfecționare și de reperare clară a ceea ce fac. De asemenea, mi-am propus să ofer o alternativă, să-mi ajut clienții ca prin intermediul unei cămăși personalizate să spună o poveste despre ei, să își dea voie să experimenteze, să nu rămână încorsetați de clișeul ”cămașa e pentru birou”.
Excepția o reprezintă trenciurile, de care Loredana este îndrăgostită și pe care le pictează de asemenea în sezonul de toamnă-iarnă (într-un număr infim, însă, față de cel al cămășilor care reprezintă 90% din comenzile realizate).
Ca surse de inspirație, Loredana se bazează pe observarea lucrurilor din jurul ei, ceea ce îi atrage atenția într-un fel sau altul: “Îmi place să observ oamenii și gesturile lor, corpul ca mod de exprimare, nu de epatare (de aceea integrez mult siluete minimaliste în lucările mele), să urmăresc stelele pe cer, fazele lunii, drumețiile în natură, mersul la muzee, poezia, momentele mele de solitudine, inefabilul”, mărturisește ea.
Într-o industrie majoritar fast fashion, Loredana crede că moda personalizată își are locul și publicul ei: “Mă bucur că publicul începe să fie mai conștientient de ceea ce cumpără, să fie preocupat de calitate, de unicitate, de detalii care aduc un plus valoare, de povești purtabile”.
fotografii: Fior