Amis de la Fête Fromagerie te învață joie de vivre à la française cu brânză și vin

Durata: 8 minute

Amis de la Fête sunt, în primul rând, Oana Moșanu și Aurélien Marie, parteneri în viață și în business. Și apoi, alături de ei, toți iubitorii brânzeturilor și vinurilor care le calcă pragul în micul magazin din Piața Amzei (strada Mendeleev nr 2).

Profesioniști în domenii care aparent nu au nicio legătură cu acest joie de vivre de tip franțuzesc, Oana – în marketing digital, iar Aurélien – în înginerie aeronautică, cei doi au deschis în 2019 un proiect antreprenorial gourmet: un food truck cu brânză raclette topită și vin.

Pandemia le-a dat ocazia să se reinventeze destul de rapid de la pornirea afacerii, mutându-se cu afacerea în online (magazin online cu delivery) și, de curând, deschizând și un magazin fizic în zona centrală a orașului.

Citește în continuare cum Oana și Aurélien au transformat plăcerea simplă de a savura brânzeturile franțuzești alături de un vin bun, în compania prietenilor dragi într-un business.

Curatorialist: Unde v-ați cunoscut și de ce ați ales România pentru a deschide un proiect antreprenorial (și nu Franța)?

Oana: Aurélien s-a mutat în România, acum aproximativ 5 ani. El este de profesie inginer aeronautic și a avut la momentul respectiv o oportunitate profesională în București. Ne-am cunoscut la câteva luni după mutarea lui în România, lucrând în aceeași zona. După aproape 1 an de relație ne-am gândit să avem un proiect comun împreună, în care să credem cu adevărat.

Poate pare greu de crezut însă mediul antreprenorial în Franța este și mai birocratic și încâlcit decât cel din Romania.

Plus că ne-am imaginat viața noastră împreună aici și credem că piața din România începe să fie din ce în ce mai deschisă către brânzeturi și vinuri sofisticate care se pot transforma într-o adevărată experiență culinară.

Cum a început povestea Amis de la Fête? Cum v-a venit ideea acestui business original?

În timp ce ne bucuram împreună de un aperitiv, la propriu. Ne doream o idee de business cât se poate de originală, nu doar vinuri franțuzești, ceva strălucitor, căruia nu i-ar putea rezista nimănui (cu excepția celor intoleranți la lactoză).

Ceva care se vinde singur, numai când îl privești cum se topește, scurge de pe roată. Ceva care se transformă cu ușurință într-o adevărată experiență cu prietenii sau familia, indiferent de momentul special în care alegi să organizezi un “raclette party”.

Care este tradiția brânzei raclette în Franța și cum v-ați gândit să o transpuneți aici, în România?

Nu au inventat francezii roata, brânza raclette fiind la origini de proveniență Elveția. Este însă foarte populară și pe versanții Alpilor Francezi și, în general, francezii o asociază cu anotimpul de iarnă, cu mersul la ski.

Un fel de comfort food pentru vremea rece, când prietenii sau familia se adună în jurul mesei pentru a servi acest fel de mâncare extrem de convivial.

Ați început cu un food truck – cum ați ajuns la concluzia că este necesar și un magazin fizic?

Am început cu un food truck, am continuat cu un magazin online și am ajuns în cele din urmă la magazin fizic în zona Piața Amzei. Când am dat startul în 2019, deși am apucat să participam la câteva festivaluri, a fost totuși prea puțin ca sa îl consideram un business în toată regula (având în continuare și joburile noastre). După ce a venit pandemia, a trebuit să ne reinventăm și să mergem în direcția de home delivery și experiența raclette acasă și așa mai departe.

Provocarea în momentul în care operezi cu un food truck este aceea de limitare a spațiului (ajunseserăm să avem peste 50 de tipuri de brânzeturi, greu de stocat într-un foodtruck tip Citroen), cât și inconstanța amplasării sale. Clienții ne sunau și doreau să știe care e programul exact, unde ne găsesc, ori acest aspect este fluctuant în activitatea cu un foodtruck.

Așa că pasul firesc a fost acela de a avea o locație fixă, într-o zonă centrală, ușor accesibilă din toate colțurile orașului unde avem “amis”!

Ce știu românii despre raclette? Cum îi convingeți să încerce pe cei care nu au mai gustat până acum acest tip de brânză și sub această formă?

Majoritatea clienților sunt connoisseurs ai brânzei raclette și au încercat deja produsul când călătorit în Franța sau Elveția. Există și o parte dintre clienți care au descoperit produsul raclette la noi, au fost curioși să îl încerce și, după s-au îndrăgostit iremediabil, l-au împărtășit și cu prietenii ori familia la momente speciale.

Dacă nimerește momentul răzuirii de pe roată, este imposibil să nu atragă atenția oricărui trecător și să îl convingi să încerce. Avem mulți clienți care vor să surprindă video momentul răzuirii și să posteze pe social media. Este #shiny, este apetisant, e tot ce vrei să fie un produs de impact! Raclette c’est la vie!

 

De ce ați ales acest nume pentru brandul vostru? Ce ați vrut să transmiteți?

Prietenii petrecerii, cum eram și noi doi…cândva! ?) Haha.. Păi fix așa se auto-intitulează grupul de prieteni al lui Aurelien din Franța. Locul în care țin legătura, își împărtășesc planurile, aventurile, amintirile. ?

Am dorit un nume  franțuzesc, așa că, instant, acesta a fost primul care ne-a venit în minte. Care ne reprezintă pe amândoi, care completează ce suntem până în prezent. Plus că suntem prietenii oricărui tip de fête: nunți, zile de naștere, prin serviciile noastre de raclette bar, cheese bar, wine bar.

Ce tipuri de brânzeturi găsim la voi? Dar vinuri?

Am început cu brânzeturi franțuzești și ușor, ușor, am extins cu brânzeturi de proveniență Elveția, Italia, Spania, Olanda. Avem aproximativ 85 de tipuri de brânzeturi în prezent și numărul crește de la o săptămâna la alta când experimentăm forme, texturi noi. Primim recomandări grozave chiar și de la clienții noștri gurmanzi!

Urmează să completăm lista pe parcursul anului acesta când vom vizita și câteva regiuni de tradiție în arta brânzeturilor din Franța, așa că țintim să ajungem undeva la cel puțin 150 de tipuri de brânzeturi în viitorul apropiat. Ne gândim să ajutăm producătorii locali de brânzeturi din România și să adăugam și o zonă dedicată lor.

Vinurile, pentru moment, sunt 99% franțuzești, accesibile, indiferent că se caută ceva clasic de Bordeaux sau un Pouilly-Fume AOC.

Cum au fost începuturile antreprenoriale, principalele provocări?

La începuturi a fost o provocare să fim acceptați la festivaluri. Aveau prioritate foodtruck-urile care erau deja de ceva vreme pe piață, noi veneam fără experiența anterioară, iar produsul era relativ nou pe piața din România.

După aceea, a venit pandemia și a trebuit să găsim toate resursele ca să rezistam în contextul dat. Am făcut-o prin adaptarea continuă la cererea pieței. Am încercat de la aplicațiile de delivery, la locație fixă a foodtruck-ului, undeva în zona Barbu Văcărescu, la dezvoltarea unui magazine online în toata regula cu posibilitate de livrare în toată țara. Și uite-ne ajunși până astăzi. ?

Care a fost investiția inițială?

Investiția inițiala in 2019 a fost 35.000 euro. Pentru deschiderea de anul acesta a Fromageriei s-au reinvestit alți peste 25000 euro, toate sumele venind din fonduri proprii.

Care a fost cea mai importantă lecție de business învățată de când ați lansat acest business?

Au fost multe lecții importante, dar am să amintesc trei dintre ele.

  • Adaptarea rapidă și continuă la cererea pieței ca sa poți rezista și face performanță de business, să crești cifra de afaceri.
  • Promovarea online și offline este absolut necesară. Prezența în social media face parte din rutina noastră de business. Transparența vizavi de produse, locația noastră, zi de zi. Offline, am făcut tot felul de parteneriate cu baruri și restaurante din București, tocmai pentru a ajunge la cat mai mulți iubitori de brânzeturi, să nu ne limitîm doar a sta în foodtruck/fromagerie. Chiar astăzi avem un wine and cheese tasting la Librăria Kyralina!
  • O altă lecție este aceea că nu putem face noi totul. O provocare constantă este partea de resurse umane. Lipsa de personal ne-a dat mari bătăi de cap și, chiar și acum, continuăm să recrutăm noi colegi care să ne ajute să continuăm să ducem produsele și serviciile noastre la festivaluri și evenimente.

Brânză și vin – acest joie de vivre franțuzesc. Se potrivește și românilor?

Absolut! Noi românii suntem gurmanzi – evident că porțiile de raclette cu charcuterie (mezeluri) sunt cele mai populare! ?).

Oamenii frumoși care ne calcă pragul sunt curioși, vor să încerce un vin care să se potrivească cu brânzeturile alese, oamenii caută o experiență franțuzească veritabilă.

Îmi amintesc un client care, săptămână de săptămână, se lasă în voia recomandărilor lui Aurélien și încearcă mereu brânzeturi noi. Aurélien este acolo să acorde cele mai bune sfaturi de pairing pentru un adevărat moment convivial!

Cum se pregătește o brânză raclette perfectă? Oferiți-ne câteva sfaturi de specialitate!

În funcție de tipul de device utilizat, secretul este să se aștepte, răbdător, să fie bine, bine topită (este dificil, știm, la cât de apetisant arată). Dacă, de exemplu, dorești să pregătești o seară raclette, poți alege diferite tipuri de mezeluri (jambon blanc, jambon crud, salam Rosette de Lyon), de ce nu, carne, creveți, legume, salate. Astfel, invitații se pot servi cu ce este pe gustul lor.

Dacă utilizati un aparat cu tăviță și cu grătar deasupra, se poate și rumeni pe loc deasupra. (împrumutăm aparatele, dacă este necesar). Și, de acolo, totul este pregătit pentru a petrece câteva ore în jurul mesei, la povești și bucate delicioase!

Cum este să fii partener de business și de cuplu, în același timp?

Slavă Domnului, suntem complementari: eu sunt cea creativă, volubilă, Aurélien este inginerul calculat și structurat, cu un accent franțuzesc extrem de simpatic atunci când vorbește în limba română.

Acum avem si un nou membru al familiei prin urmare eu mă dedic în mare parte ei, iar Aurélien coordonează activitatea din locație. Exista și mici momente în care intrăm în polemici pe aspecte de business, de altfel cred că este necesar să avem opinii și argumente diferite ca să progresăm.

Brânza este pentru voi…

…viață sau joie de vivre!

Ce alte localuri va plac prin București și sunt în spiritul Amis de la Fête?

În genere, grădinile de vară, cu spirit liber, unde te poți întâlni cu prietenii la un pahar de vorbă, mâncare și muzică bună. Avem și parteneri cu energie bună precum Ohlala Patisserie (vecini cu noi în Piața Amzei) sau AM Speciality Coffee, care au o locație excelentă, cu cafea de specialitate, dar și cocktailuri delicioase!

Chiar sâmbăta următoare pregătim un super eveniment cu diverse delicii franțuzești în locația lor din Constantin Bosianu nr. 21! Vă așteptăm avec grand plaisir! ?

fotografii: Amis de la Fête

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.