Cartoline cu mesaje haioase pe care să le dăruiești celor dragi, agende și planner-e pentru partea organizată din tine, sticker-e simpatice care îți personalizează pe loc telefonul, laptopul sau agenda, căni pentru mămici și tătici, sacoșe de pânză cu texte de duh sau tricouri personalizate – toate le găsești la Urban Tale, într-o serie originală de papetărie și mici cadouri imaginate și desenate de Irina Rusu, creatoarea brandului.
Irina este din Cluj și a lăsat în urmă o profesie solicitantă de medic veterinar făcând în 2018 o schimbare majoră către design, social media management și papetărie. Este momentul în care a luat naștere Urban Tale, un boutique online de produse de papetărie și alte cadouri care îți vor aduce zâmbetul pe buze.
Hai să aflăm chiar de la Irina povestea dragostei sale pentru papetărie și cum a dus aceasta la nașterea unui brand.
Curatorialist: Cum a început proiectul Urban Tale?
Irina: Urban Tale a început cu o primă serie de cartoline de Valentine’s Day. Ce găseam eu atunci prin librării sau magazine era fie urât, fie cringe, fie banal. Am vrut să trasnmit niște mesaje mai umane de Ziua Îndrăgostiților, să creez ceva al meu, fiind pasionată de papetările… și să îmi testez proaspăt acumulatele cunoștințe de graphic design.
De unde a izvorât pasiunea ta pentru papetărie?
Îmi amintesc că așteptam în fiecare an toamna pentru a merge la școală… și nu de dragul școlii sau al orelor, ci pentru că aveam un buget special dedicat pentru cumpărăturile de rechizite și papetărie pentru școală.
Nu îmi amintesc ce anume a pornit dragostea asta: să fie oare carnețelul de buzunar și pixul verde ale lui bunelu’ (mă impresionaseră cum își nota el tot felul de chestiuni importante în carnețel și îl punea în buzunarul de la piept) sau cărțile proaspăt tipărite și frumos mirositoare care erau cel mai prețios cadou când eram mică sau manualele nou-nouțe din clasa I… nu știu.
Cert este că mereu mi-au plăcut hârtia, cerneala, creioanele și agendele.
Care a fost investiția inițială?
70 de lei 🙂 Chiar așa. Am comandat primele cartoline, dacă îmi amintesc bine – 40 de bucăți și cu plicuri am ajuns la 70 de lei. Am mers cu mega stocul meu de câte 3 cartoline/model la Bookstory, o librărie mititică din Cluj să îi conving să lucrăm împreună.
Ești one woman-show sau mai ai vreun ajutor în cadrul proiectului?
Până acum câteva luni am făcut totul singură – de la desene, planificare, împachetare, creat content… you name it – le făceam singură. De când am născut mi-am dat seama că nu mă descurc singură, dar nici nu voiam să mă opresc… așa că am decis să fiu “adult about it” și mi-am închiriat un mic birou aproape de casă și am început să colaborez cu Bogdana, colega mea și new Urban Tale girl. Mă bucur tare mult că am luat această decizie pentru că fără Bogdana nu m-aș fi descurcat sub nici o formă.
Care sunt cele mai vândute produse Urban Tale?
Chiar m-am uitat în raportul de pe site ca să am o viziune mai clară. De-a lungul vremii câștigă cana Ma-Ma, urmată de Ta-Ta și de stickerul “Niciodată nu este prea târziu să îți vezi de treaba ta”, surprinzător. De când am lansat tricourile însă, cel cu mesajul “Let’s make bunul-simț cool again” și cu “Fragil AF” sunt pe primele poziții.
De unde îți vine inspirația pentru mesajele de pe cartoline?
Probabil va suna foarte cringe-clișeu, dar “din viață” este răspunsul. Scriu pe cartoline ce îmi vine mie să zic și ce mi-ar plăcea mie să aud.
Parcă altfel sună “Vreau să îmi beau cafeaua de dimineață cu tine” sau “Vreau să îmbătrânim împreună” sau “Îmi place cum gândești” sau “Mi-aș împărți mâncarea cu tine” în locul “Happy Valentine’s Day”. Mesajele “Niciodată nu este prea târziu să îți vezi de treaba ta” sau cana cu “Sărbători fericite” care pe o parte e aranjată și pe cealaltă cu luminițe încâlcite – sunt bucățele din viețile noastre simple de zi cu zi.
Asta îmi place mie să celebrez – viața normală pe care o avem cu toții, cu umor și fără perfecțiune închipuită.
Se pot face și produse personalizate cu mesajele clienților?
Nu fac mesaje personalizate pentru că asta implică extrem de multă muncă din partea mea și costuri nesustenabile. Există însă companii care se ocupă strict de personalizare și au construit un model de business care funcționează. De obicei sunt cei care fac producția direct. Ei vin și cu soluții de design și cu pachete complexe. Noi facem produsele noastre și atât.
Este greu să fii antreprenor în România?
Cred că să fii antreprenor este o provocare în sine, indiferent de locație. Piața locală vine cu o serie de avantaje și dezavantaje și trebuie tratate ca atare. Sunt multe businessuri locale de succes care demonstrează că se poate. Dificultatea principală pe care o văd eu este numărul relativ mic de clienți pe care îl poți avea atunci când creezi produse nișate.
Ca să dau un exemplu: o cartolină în engleză ar putea fi folosită global, una cu text în română are șanse să fie apreciată de mai puțini oameni. Aici intervin și costurile de producție. Local este scump să produci, mai ales la scală mică. Pentru a minimiza prețul de producție ai nevoie de cantități mari – deci stocuri. Asta se reflectă în prețul de vânzare.
Când vedem pe raftul unei librării o cartolină locală de la o afacere mică trebuie să înțelegem de ce prețul afișat este diferit poate de ceva vândut într-un supermarket. Dacă din 10 lei afișați scădem TVA-ul 19%, comisionul librăriei/magazinului 20-50%, producția și orele de lucru cu desenat-împachetat-făcut drumuri… ne dăm seama că acele cartoline sunt pură pasiune pusă în practică și nu model de business. Povestea este diferită de la afacere la afacere, de la produs la produs, nu cred că avem o rețetă universală. Tocmai de asta cred că este foarte important să ne placă ceea ce facem. Altfel ne descurajăm repede.
În afara propriului magazin online, unde mai găsim produsele Urban Tale?
Suntem în căutare de colaboratori la nivel național. La Cluj lucrăm în continuare cu Bookstory, librăria mică de la început și cu un studio de design și all thing beautiful – Collect Stories. Suntem în discuții cu cineva de la București, dar aș vrea să avem câte un mic colaborator în fiecare oraș. Acesta este următorul pas măricel pentru noi.
Ție ce piese de papetărie îți place să folosești?
fotografii: Irina Rusu