Dacă ești un gurmand adevărat, probabil că ai auzit și poate chiar ai participat la una dintre cinele Solstițiu Dinners, un concept de experiențe gastronomice lansat anul acesta de Indra Gheorghe și Sorin Stoica, parteneri de viață și de business în acest proiect antreprenorial.
Solstițiu Dinners înseamnă mai mult decât a lua masa într-un cadru ca de restaurant, sunt cine-manifesto organizate minuțios pentru un grup restrâns de participanți și cu un meniu inspirat de o temă prestabilită a evenimentului.
Co-fondatorii Solstițiu Dinners
De partea de meniu se ocupă echipa condusă de chef Sorin Stoica, din noua generație de bucătari care își croiesc propriul drum în lumea gastronomiei românești.
Sorin a evoluat în domeniul culinar alăturându-se ca bucătar în restaurante care aveau o abordare diferită asupra bucătăriei românești. Primul restaurant de fine dining din echipa căruia a făcut parte a fost Atra. Au urmat, pe rând, The Artist (unde a lucrat ca chef de partie în echipa lui Paul Oppenkamp), Maize Farm-to-table (ca sous-chef în echipa condusă de Alex Petricean) și Noua (tot ca sous-chef, urmându-l pe Alex Petricean în proiectul restaurantului Noua). De la finele anului 2022, Sorin a decis să se dedice proiectelor personale și perfecționării sale în domeniul culinar.
Partea de concept și organizare a cinelor este contribuția Indrei Gheorghe, datorită formării sale creative și contactului cu numeroase culturi și valori europene.
Indra Gheorghe are un background multicultural, creionat de perioadele de ședere în diferite țări din Europa. De la 3 și până la 10 ani, a locuit împreună cu părinții și sora geamănă în Varșovia, reîntorcându-se în România până la terminarea liceului. Facultatea a ales să o facă în Londra, unde a studiat comunicare și publicitate, iar 6 luni de studenție le-a petrecut și la Berlin.
După absolvire, Indra a lucrat 3 ani în Londra, apoi s-a întors în România și profesează remote în domeniul companiilor start-up tech din Europa.
…
Curios despre cum funcționează acest concept de cine tematice și cum este în culisele organizării unor astfel de evenimente? Citește interviul de mai jos realizat împreună cu Sorin Stoica și Indra Gheorghe, co-fondatorii Solstițiu Dinners.
Curatorialist: Cum a început povestea Solstițiu Dinners? Care a fost ideea de la care ați plecat, conceptul pe care l-ați gândit?
Sorin: Solstițiu Dinners a luat naștere la noi acasă. Îmi place să gătesc pentru familie si pentru prieteni. Totul a început cu „ce ar fi dacă…” Ne-am dorit mult să se întample și cred că toata energia mai multor oameni a fost canalizată în aceeasi directie și, nu după mult timp de la idee, a prins contur întregul lui puzzle.
Indra: Povestea a luat naștere chiar la noi în sufragerie, la masa de Crăciun pe care am organizat-o pentru prietenii noștri. Ideea a venit la un moment dat, când ne-am gândit: dacă putem face asta pentru zece persoane, nu putem si pentru treizeci?
Mie întotdeauna mi-a plăcut cum se spune să am “casa plină”, cred că este o chestie învățată de la bunica. Ea tot timpul gătea pentru toata familie și îi plăcea să organizeze mese, obicei transmis și la mama, și la mine.
Acesta este și conceptul pentru Solstițiu, o experiență care să ne aducă aminte de mesele în familie și unde noi putem crea momente care ramân cu oamenii care ne trec pragul.
Cum a fost parcursul lucrurilor, de la idee la primul eveniment organizat?
Sorin: Inițial, am pornit cu o idee timidă de cum am fi vrut să arate totul. În timp ce parcurgeam fiecare pas, mi-am dat seama de câtă motivație exista și dorința de a face totul pentrul conturul final cum aș fi vrut să arate totul. Prima cină ne-a luat o lună de zile să o organnizăm. Organizarea ei era ceva extra pentru că noi lucram în paralel. A fost un carusel încă de la primele detalii.
Indra: A fost un drum interesant si nou, la care mă bucur că am plecat împreună cu echipa Solstițiu și unde am întâlnit oamenii care ne-au înțeles viziunea. Prima probă să zic a fost locația, a fost greu din cauză că sunt puține locuri unde puteam organiza astfel de cine (open kitchen, masă lungă etc), din fericire am colaborat cu Beans & Dots, care au cafeneaua superbă de la MARe.
Partea de organizare (comunicare, invitații, social media), pentru mine a fost nouă în această zona de gastronomie și un challenge de facut în timp ce munceam. Dar am învățat multe pe parcurs și nu aș fi putut face asta fără suportul echipei, cred că asta ne-a ajutat să și reușim, faptul că am avut cu toții aceeași viziune.
Pentru a aduce evenimentul la viață, am lucrat cu cei de la Maison Dadoo, care au reușit să creeze exact ce ne doream noi pentru spațiul Beans&Dots, un setting de vis care te ducea cu gândul la mesele de la bunici.
De ce ați ales acest nume, care este semnificația pe care vreți să o transmiteți participanților la cinele voastre?
Indra: Solstițiu reprezintă un fenomen sezonal, natural și repetat. În antichitate, Solsțitiul era celebrat de către oameni prin adunări unde se întâlneau, aduceau ofrande zeilor, mulțumeau pentru diversele forme de agricultură și se organizau petreceri.
Am ales numele cu acest gând să avem evenimente unde adunăm oameni care împărtășesc aceasta pasiune pentru gastronomie și nu numai și să ne bucurăm de prezența unul altuia.
Ce tematici au avut până acum cinele Solstițiu Dinners? Care sunt criteriile pentru alegerea unei tematici?
Sorin: Până acum am organizat 3 cine, prima temă fiind legată de nostalgia meselor în familie și strânsă legatură cu orașul meu natal.
Cea de-a doua a prins contur final pe 8 aprilie, Ziua Internațională a RRomilor, a fost sub numele „HORA”, „HORA” formându-se în jurul minorităților precum cea a rromilor, arromanilor și lipovenilor-ruși ca să dau doar câteva exemple. Tot aici am adus mai aproape către toți cei prezenți ingrediente de tip DOP {telemeaua de Ibănești} și IGP {scrumbie afumată de Dunăre}.
Ultima cină a avut ca tematică “Din sufragerie la muzeu” și fost cu emoție, muzică, surprize și mâncare, cum am început și la noi în sufragerie.
Nu cred că exista niciun criteriu în alegerea „temelor”. Fiind vorba de multă emoție, cred că ele au ajuns la noi printr-un proces natural.
Ce resurse și câți oameni implică un eveniment Solstițiu Dinners? Cât timp durează pregătirea unei astfel de cine? Povestiți-ne un pic din culisele organizatorice.
Indra: În spatele oricărei cina este o mică “armată” de oameni, cu care reușim să creăm o cină Solstițiu în jur de o lună. Inițial, plecăm de la concept și tema pe care vrem să o abordăm, inclusiv meniul. Și, după aceea, ne împărțim: eu, cu organizarea și el, cu bucătaria.
Pe partea de organizare în care lucrez eu cu prietenele mele, suntem șapte și ne ocupăm aici tot ce ține de vizual, comunicare, invitați, social media, set-up în ziua aceea. Iar în bucătărie, Sorin coordonează echipa formată din cinci oameni, unde pregătește cu ei totul pentru meniu și, în timpul service-ului, ei sunt cei care transmit în seara aceea povestea. În acest scurt timp, chiar am reușit să creăm o echipă cu experiența în spate, dar și cu multă pasiune pentru ce facem împreună.
Cred că cea mai mare resursă pe care o implică organizarea unui astfel de eveniment este timpul, mai ales că majoritatea avem joburi.
Care este publicul care dorește să participe la o astfel de experiență gastronomică? Cum îl vedeți?
Sorin: Oaspeții care ne trec pragul știu la ce să se aștepte și, clar, vin pregătiți pentru o experiență gastronomică.
Cum ajung oamenii să se înscrie la evenimentele Solstițiu Dinners? De unde află despre ele?
Indra: Principalul nostru mediu de comunicare este Instagram-ul, acolo postăm des despre cum a fost la cinele noastre și ce urmează. Și este și cel mai bun mod de a intra în contact cu noi pentru locurile de la cină.
Care a fost feedback-ul pe care l-ati primit dupa evenimente? Care a fost perceptia oamenilor?
Sorin: Primul eveniment a fost de tip pilot, trebuia să vedem cumva unde sunt punctele în care trebuie să acordăm mai multa atenție. Am fost copleșiți de încurajari. Cred că lumea este dornică să experimenteze vis-a-vis de locul în care poți lua cina alături de oameni pe care nu-i cunoști, dar poți sta la aceeași masă. Cred că mâncarea aduce oamenii mai aproape unii de ceilalți.
Indra: Cred că nici eu, nici Sorin, având foarte mari emoții, nu ne-am așteptat să fie apreciat conceptul și toate încurajările pe care le-am primit. Chiar ne bucură enorm că sunt atâția oameni interesați să participe si că am reușit creăm aceste experiențe pentru invitați.
Prima cină a fost într-un cadru mai restrâns și ne-a ajutat foarte mult pe lângă feedback-ul pozitiv și la ce putem face mici ajustări să fie și mai bine ce ne-a ajutat să evoluăm enorm la următoarele cine pe care le-am organizat.
Cum vedeți piața evenimentelor gastronomice tematice de acest fel din România?
Sorin: Cred că oamenii devin din ce în ce mai deschiși în zona asta. Libertatea cinelor de tipul acesta este nemarginită. În cadrul cinelor ne trec pragul o diversitate foarte amplă de oameni și cred că aici ne diferențiem ușor față de un restaurant.
Cum este să fiți parteneri, atât în viață, cât și în business?
Sorin: E minunat. Cred că orice întreg e format din partea emoțională și partea cerebrală. Au existat și situații în care am avut opinii diferite în unele cazuri, dar cred că sunt perfect necesare pentru a putea privi lucrururile și prin altă perspectivă.
Indra: Ne place foarte mult să lucrăm împreună și să facem cinele – de când le făceam acasă era activitatea noastră preferată. Cred că prima oară a fost un mic challenge venind amândoi din domenii diferite și moduri de lucru diferite, dar acum avem destulă de încredere unul în altul și luăm toate deciziile împreună.
Pe 13 mai ați organizat ultima cină din acest sezon. Care a fost tematica acesteia, cum s-a desfășurat și când vor reveni Solstițiu Dinners pentru iubitorii de experiențe gastronomice deosebite?
Indra: Tematica ultimei cine din acest sezon a făcut referire la cum am început cinele. Am vrut să redăm atmosfera de la noi din sufragerie, cu mâncare gustoasă, muzică și socializare. Conceptul a fost unul de Standing dinner, unde lumea poate să stea unde își dorește și să interacționeze unii cu alții într-un cadru mai relaxat.
Am avut și o supriză, am reușit împreună cu Iuliana să creăm un moment cu cei de la Taraf de Caliu, care ne-au încântat cu ritmuri lăutărești la Muzeul de Artă Recentă, încheind o seară și un sezon de Solstiții. Ne-am bucurat încă o dată și ne pregătim cu pași mici pentru următoarea cină care credem că o să fie total diferită de tot ce a fost până acum.
Ce planuri aveți pentru următoarea perioadă și ce surprize ne mai pregătiți?
Sorin: Urmatoarea perioadă o să o dedic dezvoltarii mele profesionale. La începutului anului am facut demersurile necesare pentru a face parte din echipa NOMA, în Copenhaga, și, cum totul decurs conform planului, de la începutului lunii iunie mă voi alătura echipei. Sunt nerăbdător să îmbrățișez această experiență și cred că a venit la momentul cel mai potrivit mie.
(update februarie 2024):
Pentru aniversarea de 1 an de Solstițiu, Sorin și Indra au ne aduc ediția de Dragobete, pe 24 februarie. O cină de tip „standing dinner” la Common House, Dobrogea fiind zona din care va începe călătoria aniversară. Și pentru că evenimentele Solstițiu și muzica merg mână în mână, i-au invitat pe Corina Sîrghi și Taraful Jean Americanu să contureze povestea serii cu un repertoriu care vă va transporta într-o seară din Bucureștiul vechi într-o sufragerie cu prieteni dragi.
Pentru detalii și rezervări, DM Solstițiu pe Instagram – click aici.
Ce aveți frumos astazi?
Sorin: Avem curajul și dragostea, sunt esențiale. E cel mai frumos sentiment 🙂
Indra: Unul pe altul și cei mai buni prieteni.
Fotografii: arhivă Solstițiu Dinners