Ruxandra – antreprenoare și brand de modă

Durata: 8 minute

Ruxandra – antreprenoare și brand, deopotrivă. O tânără arhitectă cu o mare pasiune pentru modă și un brand de haine curajos, liber, jucăuș și neconvențional. Ea este Ruxandra Gheorghe, iar linia vestimentară îi poartă numele, simplu, Ruxandra.

Ruxandra s-a pregătit să devină arhitect (a urmat Facultatea de Arhitectura “Ion Mincu” din București), dar drumul ei a luat o întorsătură neașteptată atunci când a luat prima oară contactul cu moda.

În acel moment, Ruxandra și-a dat seama că acesta este domeniul care o pasionează cu adevărat. Și nu numai că îi place ceea ce face, ci se simte de-a dreptul fericită. Astfel că, de la această descoperire a vocației și până la un proiect propriu în domeniul creației vestimentare nu a fost decât un pas. Un pas presărat cu cursuri, locuri de muncă, ateliere care să o ajute să aprofundeze noul domeniu căruia i s-a dedicat.

Te invit să afli mai multe despre Ruxandra și brandul de modă care îi poartă numele, în interviul de mai jos.

Ruxandra - antreprenoare și brand
Ruxandra Gheorghe

Curatorialist: Când ai conștientizat prima oară că te pasionează moda și creația vestimentară?

Ruxandra: M-a pasionat întotdeauna mama și modul în care ea se îmbracă, dar nu cred că era o pasiune pentru modă în special, ci o combinație între personalitatea ei și modul în care alegea să o pună în evidență.

Ce îmi amintesc cu precizie este momentul în care am simțit că voi face asta toată viața. Asta se întâmpla în prima săptămână de curs în cadrul unei școli de modă din Paris, École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne.

Lucram un drapaj și am simțit pentru prima dată că fac ceva care nu numai că îmi place, dar mi se și potrivește ca o mănușă. Mi se părea foarte natural ce fac. Este un sentiment aparte care îl întrece cu mult pe cel pe care îl ai atunci când îți place să faci ceva. Eram fericită.

Cum se îmbrăca fetița Ruxandra? Ce preferai atunci când erai copil, rochii sau haine mai băiețoase?

Purtam în mod egal rochii și haine mai băiețoase. Mai târziu, ceea ce purtam era puternic inspirat de muzica pe care o ascultam sau de filmele pe care le vizionam și am trecut prin multe perioade și stiluri ceea ce mă bucură pentru că acum pot relaționa cu diverse abordări stilistice.

Pasiunea mea pentru modă  nu s-a născut din plăcerea de a mă îmbraca pe mine, ci mai degrabă din admirația și respectul pe care îl am pentru artizanat, meșteșug și pentru munca cu mâinile, lucru pe care l-am văzut prima oară în atelierele din Franța.

Ai început cu o carieră în alt domeniu decât moda – cum s-a petrecut trecerea către creația vestimentară? Care e povestea nașterii acestui proiect antreprenorial în domeniul modei?

Am început cu o carieră în arhitectură, a fost prima facultate pe care am urmat-o. Este o meserie pe care încă o respect foarte mult din cauza complexității ei, dar care îți dă prea puțină libertate de mișcare pentru ceea ce îți dorești să faci, iar asta mă nemulțumea.

Trecerea a fost firească, am găsit un job în domeniul modei și am fost fascinată de contrastul între aparenta superficialitate si seriozitatea din spatele cortinei.

Eram înconjurată de oameni foarte dezvoltați din punct de vedere social, foarte ancorați în prezent și interesați să rămână în pas cu schimbările. Este un domeniu  care te obligă să ai o minte deschisa indiferent de vârstă sau momentul vieții, acest lucru mi-a plăcut enorm.

Showroom Ruxandra

Ce reprezintă moda pentru tine? Cum o simți, cum ai defini-o?

Moda, pentru mine, este un rezumat al lucrurilor care se întâmpla acum în societate, în toate domeniile și pe toate planurile. Este un domeniu care te obligă să înveți din tot ceea ce te înconjoară, să observi.

Aș defini-o ca pe un elixir al tinereții minții, te obligă să nu judeci, să nu critici, sa înveți și să evoluezi odată cu ce se întâmplă în jurul tău, să dai o șansă lucrurilor pe care în mod obișnuit le-ai evita sau le-ai considera inacceptabile.

Care este ținuta care te reprezintă pe tine, în care te simți cu adevărat TU?

Cea din atelier, o cămașă larga albă cu o croiala bărbătească, dar cu niște detalii care să îmi trădeze mândria de a fi femeie (mi-am învins egoismul de a o purta numai eu și este o cămașă pe care am introdus-o în noua colecție, FisherWoMan care va fi disponibilă din august pe website) si o pereche de pantaloni ‘Silk Curved Trousers’, varianta pe albastru. De ce aceștia ? Mă avantajează culoarea, ador mătasea și croiul e foarte confortabil, aproape de niște pantaloni sport, dar cu luciul si finețea mătăsii care îmi complimentează feminitatea.

Cum este femeia care poartă creațiile Ruxandra? Cum o vezi?

O văd ca pe o femeie liberă, care își ia viața în mâini cu încredere pregătită și pentru bine și pentru rău și care este dispusă să lupte pentru lucrurile în care crede, bucurându-se de proces așa cum este el, cu zile bune urmate de zile mai puțin satisfăcătoare. O femeie curajoasă.

Ruxandra - antreprenoare și brand

Ruxandra - antreprenoare și brand

Ruxandra - antreprenoare și brand

Ce te inspiră atunci când creezi noi modele vestimentare pentru brandul Ruxandra? Cum funcționezi cel mai bine când e vorba de creație?

Natura, în primul rând, pentru că natura este cel mai bun designer, oamenii foarte mult sau categoriile de oameni. De exemplu ultima colecție, în care am introdus pentru prima dată o serie de articole bărbătești, se numește FisherWoMan și este inspirată de pescari, bărbați și femei, de hainele pe care le purtau dar mai ales de gesturile lor: suflecatul manșetelor, pentru cămăși și pantaloni pentru a nu se uda pe mare, modul în care femeile ridică șortul pentru a aduna scoicile și a le pune în el și, bineînțeles, culorile marine.

Toate acestea întotdeauna raportate la societatea actuală, la rapiditatea ei, complexitatea și ritmul nebun în care toți funcționăm.

Ce materiale folosești preponderent pentru creațiile Ruxandra? De unde provin ele, ai găsit producători locali sau apelezi la materiale din afară?

Folosim numai materiale 100% naturale, inclusiv pentru căptușeli si detalii, e parte a inimii brand-ului Ruxandra. Avem un atelier de boiangerie unde vopsim 100% natural o parte din materiale: coton/in/mătase.

Acest lucru a început acum patru ani și a început cu plantarea culturilor de care avem nevoie pentru a obține culorile pe care le folosim. A continuat cu multă documentare și studiu legat de cum influențează culorile obținute apa, sezonul, tipul de plantă sau materialul de bază. Detalii legate de aceste lucruri postam destul de des pe profilul de Instagram și în secțiunea de blog a website-ului.

Avem textile pe care le țesem aici, în atelierul nostru, unele țesute din ceea ce rămâne în urma producției, asigurând astfel refolosirea integrală a textilului, 0% waste.

Iar a treia categorie sunt textilele pe care le dezvoltăm în colaborare cu fabrici din Italia, acesta fiind unul dintre primele mele job-uri în interiorul industriei de modă și o mare pasiune, întrucât satisfacția este enormă când produsul este construit de la zero. Ai un control mult mai mare asupra produsului finit.

Ai o întreagă echipă care te ajută cu producția efectivă – a fost greu să îi strângi la un loc, să îi faci parte din echipă?

Da, consider că este o meserie pe care nu o poți face fără o echipa foarte puternică. Nu știu neapărat dacă a fost dificil, acum a trecut, dar este lucrul cu care mă mândresc cel mai tare. A fost nevoie de timp, răbdare, ajustare, dar este o satisfacție incredibilă să știu că sunt în punctul in care luptăm împreună pentru ca lucrurile să aibă calitatea pe care clienții noștri o așteaptă.

Este o dinamică aparte a atelierului, ne consultăm, râdem, ne contrazicem, ne certăm – sângele latin o cere – ne împăcăm pentru a găsi cea mai bună soluție.

Sunt oameni pe care îi respect foarte mult și ei reprezintă unul dintre motivele pentru care lupt ca lucrurile să meargă înainte și să evolueze.

Care sunt piesele statement ale brand-ului Ruxandra?

Piesele statement consider că sunt piesele care au avut cel mai mare succes și aici aș menționa: Rochia Crinolină/Crinoline Dress, care este o rochie amplă, dar modernă în același timp care a evoluat ca formă pe parcursul colecțiilor într-o fustă Crinoline Skirt și o haină, Stripe Coat-Cashmere, iar noul sezon aduce o nouă versiune mai office a ei.

Rochia Crinolină
Stripe-Coat Cashmere

Little Monster Overalls, o salopetă care a fost inițial un design pentru femei însărcinate, în doua culori, albastru și roz în funcție de mamă dar și de sexul viitorului copil, care spre surprinderea noastră este piesa favorită a adolescentelor.

Little Monster Overalls

Pantalonii V Cut Trousers din materiale printate natural au fost un succes în mod similar pentru adolescenți. Tocmai din acest motiv, noua colecție va veni în întâmpinarea lor cu tricouri din materiale printate natural. Aș mai menționa tricourile din mătase. Tricoul alb este un element frecvent în outfit-urile din ziua de astăzi, iar mătasea ridică ștacheta pentru ocazii mai formale.

O alta piesă pe care am refăcut-o în mai multe variante a fost geanta ‘Ssy Bag’, care iar a fost un succes datorat în primul rând formei. Este o piesă dificil de realizat tehnic și mă bucură când astfel de articole sunt apreciate.

Ssy Bag

Cum ai defini stilul vestimentar Ruxandra?

Liber, jucăuș, în mișcare, liber de scuze sau cum spun englezii “unapologetic”.

Ce designeri români sau din afara țării admiri?

Nu sunt foarte conectată la ceea ce se întâmplă în țară la nivel de design. Când începi, este destul de greu să nu te rupi de restul industriei. În primă instanță, m-am concentrat foarte mult pe construirea atelierului și mi-am împărțit timpul între atelier și partea de vopsitorie. Singurul contact în ceea ce privește țara este cel pe care îl am cu clienții. Plănuiesc să schimb acest lucru în viitorul apropiat.

La nivel mondial, dacă mă întrebai asta acum câțiva ani, aș fi spus John Galliano și Alexander McQueen pentru dramatism și tehnică, simplitatea și ingeniozitatea lui Cristóbal Balenciaga mă fascinează, romantismul lui Dior, futurismul lui Iris van Herpen, modernitatea lui Craig Green.

În momentul acesta cred că fiecare designer aduce cel puțin un lucru care să îmi placă. Apreciez lucrurile altfel pentru că înțeleg mai mult decât înainte atât legat de making of, cât și de partea de marketing a brand-urilor foarte mari.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată ca antreprenor în domeniul modei?

Am conștientizat că nu mai sunt responsabilă doar pentru mine, ci pentru toți oamenii din echipa, acest lucru se reflectă în toate deciziile pe care le iau.

Dacă ar fi să definești brandul Ruxandra într-un singur cuvânt, care ar fi acela?

Libertate.

Cum îți reîncarci bateriile, ce faci în timpul liber?

Citesc, îmi plimb câinele, analizez tehnici de lucru noi.

Pentru ce ești recunoscătoare azi?

Mă bucur că am avut ocazia să fiu înconjurată de anumiți oameni. Cei care m-au format, părinții. Profesori care au dat mai mult decât era scris în fișa postului. Anumite persoane pe care le-am întâlnit și m-au inspirat cu profesionalismul lor și de la care am avut de învățat. Și, nu în ultimul rând, echipa mea care nu numără orele cât muncesc sau minutele de după ce s-a terminat programul când mai este ceva de terminat.

fotografii: Ruxandra Gheorghe

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.