„Mi-a venit ușor mereu să găsesc ce e bun în oamenii de lângă mine.” Ioana Dodan, Personal Brand Architect | Interviu

Durata: 10 minute

Dacă o căutați pe Ioana Dodan în mediul online, veți regăsi un chip plin de voie bună, un zâmbet fermecător și o privire care inspiră putere și, totodată, dragoste de viață. Ioana Dodan e Personal Brand Architect și fondatoarea agenției The Fab Squad, agenție care are în agendă strategia, designul grafic, website-urile, brandingul visual și strategia de comunicare online, adică tot pachetul necesar unui brand care vrea să aibă succes în 2023.

Arhitect de profesie, fotograf din pasiune, Ioana Dodan a reușit să îmbine tot ceea ce îi place și să ofere din cunoștințele sale și celor care vor să crească și să își vadă dorințele transformate în realitatea digitală și nu numai din ziua de azi.
Mai mult, reușește să îmbine maternitatea cu viața profesională, dar să le separe astfel încât să se dedice și timpului petrecut cu familia. Se bucură de felul în care oamenii din jur o sprijină și crede că superputerea ei vine tocmai din oamenii care o iubesc.

Despre toate acestea și multe altele, ne-a povestit pe larg într-un interviu acordat Curatorialist.ro

CURATORIALIST: Se spune că atunci când construim ceva, ar trebui să fie pentru totdeauna. Funcționează acest principiu în personal branding sau e nevoie de ajustări din când în când?

IOANA DODAN: Cred că marea diferență între a construi în trecut față de 2023 este că acum cam orice construim are deja o bază. Așa că ne raportăm mult la acea bază și vorbim mai mult despre o construcție care se adaptează la context (și-n arhitectură și-n brand personal).

În brand personal construiești DUPĂ ce afli cine ești și pe cine poți să ajuți cu ceea ce ești și cu ce faci tu cel mai bine. Cărămizile pe care le pui clar ajută pe termen foarte lung – te construiesc pe tine „forevăr”, dar n-ar trebui să fie niște cărămizi foarte rigide.

E important să rămâi constant și să ai un fir roșu pentru cel puțin 4-5 ani la rând ca să te identifici cu brandul, dar este esențial să asculți și să te adaptezi pieței căreia te pui în serviciu. E ca un DANS.

Coregrafia dansului e „team work” – o faci împreună cu oamenii care au nevoie de tine și cu care vrei să „stai la masă”.

Ce a însemnat mediul online pentru tine și cum simți că s-a schimbat zona de branding personal în ultimii ani?

Din 2015 am schimbat arhitectura aia cu randări și autocad pe arhitectura de brand personal cu focus pe vizual și în fiecare an am văzut că din ce în ce mai multa lume își pierde încrederea în brandurile care n-au în spate o poveste. De la modul în care consum eu informația online, la ce observ că au nevoie clienții mei, simt că lumea cumpără când știe cine face treaba din spate, cum o face, cum se simte, cât de greu e – astea sunt povești despre OM, nu despre produs.

Mai mult, când produsul tău este un serviciu, brandul personal a devenit un MUST-HAVE. E singurul lucru care mai diferențiază 2 oameni care fac același serviciu. Dacă ești constant și lumii îi e clar ce faci și pe cine ajuți, este și cel mai sigur mod de a deveni expert într-un domeniu. Diplomele nu mai conving așa ușor. Un video autentic în care vorbești despre motivația ta are potențial mult mai mare să convingă și în final să vândă. Același lucru se aplică și în corporații – nu doar pentru antreprenori.

Ioana Dodan
Ioana Dodan

Tot în online poți să te transformi din “tipa de la HR care face clase de yoga” în tipa care tine traininguri de mindfulness cu toată compania și astfel să te remarci sau să atragi atenția șefei care are nevoie de cineva ca tine pe o poziție de management mindful. Online-ul ar trebui să întregească prezența offline a unui brand personal și să îi ajute pe oameni să ia mai ușor decizia de a lucra cu acel brand.

Dincolo de ceea ce ține de business, ce ai remarcat, în timp, că își doresc oamenii atunci când vor o schimbare a imaginii lor în online și ce le oferiți prin The FAB Squad?

De cele mai multe ori oamenii care vin la noi simt că vor să dea mai multă valoare celor cu care lucrează. Vor să fie mai conciși, mai direcționali și să vândă mai mult către clientul potrivit. Își doresc un KIT vizual care să îi restricționeze ca să stea mai ușor „on brand” și în același timp să poată fi creativi cu toate instrumentele pe care le dăm.

Cei mai mulți vor tot procesul de branding care începe cu ceea ce le place cel mai mult și le oferă claritate – o analiză 360 a cine sunt ei – după ce îi rugăm să ne scrie multe despre ei, cerem răspunsuri de la clienții, colegii și prietenii lor.

Le întoarcem oglinda reputației lor și le zicem negru pe alb ce vrea publicul de la ei.

Pe baza analizei le dăm multe idei de conținut pe care să îl creeze în timp pentru mediul online, dar și idei pentru campanii offline. Apoi le punem pe toate cap la cap cu tot ce observăm despre ei din punct de vedere vizual și creăm HARTA lor VIZUALĂ. Acest document îi ajută pe cei care vor structură și vor un manual pentru vizualul lor în online.

După toate astea, desenăm tot ce ține de grafica lor personalizată cu marca lor personală, facem tipologiile de vizual pentru social media și aplicăm principiile brandului pe templates diverse în Canva ca ei să poată folosi totul pe termen lung. Scopul nostru este să le dăm tot ce au nevoie ca să poată comunica simplu și coerent vizual atât în online, cât și în offline, de aceea folosim Canva după ce facem graphic design-ul în alte programe.

După ce ne este clară direcția brand-ului, se întâmplă ȘEDINȚA FOTO pe care toți o descriu ca pe o experiență bubbly (da, mereu bem prosecco) care te lasă nu doar cu poze pentru viitorul an/website/social media, dar și cu multă încredere și avânt pentru viitor.

Finalul procesului este WEBSITE-ul – unde se pun cap la cap toate cele lucrate înainte. Mulți oameni vin la noi după ANI în care au încercat să își facă singuri un site, au dat rateuri, au renunțat de N ori și sunt tare fericiți să le găsească pe toate într-un singur loc și să le obțină în 3-6 luni.

Maternitate, creativitate, business. Putem spune că toate fac parte din brandul tău personal. Care e motorul care te duce înainte și cum te descurci cu toate? Cum arată, de exemplu, o zi din viața Ioanei Dodan?

BE KIND & SEE THE GOOD AROUND YOU – acum câțiva ani am scris motto-ul ăsta ca să sumarizez cum vreau să mă simt în fiecare zi și cum îmi este ușor să am o zi bună.

Din copilărie am avut abilitatea de a pozitivă sau de a căuta lucrul ăla care îmi dă o stare de bine. Mi-a venit ușor mereu să găsesc ce e bun în oamenii de lângă mine, să mă concentrez pe asta și în felul ăsta să îi ajut și pe ei când suntem împreună. Nu mi-am dat seama de puterea asta a mea până prin 2013 când locuiam în Shanghai unde am primit feedback-ul ăsta de la toți oamenii cu care am intrat în contact. Atunci a fost și prima dată când am avut o echipă și am realizat cum îmi folosește această super-putere.

Zilele mele se întâmplă în jurul ideii de a fi BLÂND (KIND) cu tine (mine) însuți (însămi) și cu ceilalți – asta încerc să îi transmit și lui Toma, băiatul meu de 5 ani. Diminețile încep mereu cu bucuria de a merge la el în camera să-l îmbrățișez, apoi cu tot periplul încercării de a ieși din casă la o oră normală, în ciuda protestelor lui. De curând ne-am mutat aproape de studio și de grădiniță, așa că nu mai folosim mașină, mergem pe jos sau cu trotineta la grădiniță și apoi abia aștept să mă văd cu Vlad la FAB studio unde bem o cafea bună, bună și ne apucăm de treabă și cu Ana, colega noastră. Lucrez cu Vlad în același spațiu din 2015 și suntem un cuplu din 2005. Suntem parteneri și colegi, prieteni, iubiți și părinți și uneori se super combină treburile astea, le descâlcim și le încâlcim împreună.

De la 10 la 5 muncesc în cel mai plăcut mod posibil (asta mi-am propus în 2014 când am decis că vreau să îmi scriu singură zilele în calendar). Doua săptămâni din lună am câte una sau două ședințe foto pe zi. În zilele acelea mă dedic oamenilor care vin aici, beau cu ei prosecco, îi ascult, îi cunosc, îi devorez. I love it. Celelalte două săptămâni pe lună am întâlniri, desenez branduri, am multe ședințe cu clienții și cu colegii mei, prezint brandurile care sunt în stadii de prezentare, scriu oferte și răspund la 47.490 de e-mailuri și mesaje.

La 5 după-amiaza fugim să-l luăm pe Toma de la grădiniță și încerc să pun TOT pe pauză. Am învățat de la ai mei să separ munca de familie și cred că îmi iese de cele mai multe ori și mă și ajută. Seara e despre joacă, despre ce ne dorim toți să facem, alegem pe rând, ieșim (PREA) des să mâncăm undeva, ieșim și mai des cu prietenii noștri sau ai lui Toma, alerg cu trotineta după el, ne uităm la filme de desene animate (una din pasiunile mele fiind animațiile) și uneori, când suntem tare obosiți, ne lăsăm să facem fiecare ce vrem în camera sa.

În general „a mă descurca cu toate” nu este un concurs pe care (vreau să) îl câștig, dar cer ajutorul și primesc mult ajutor atât de la Vlad, cât și de la părinții noștri, Ana, prietenii noștri, toți OAMENII ăștia – SQUAD-ul meu – adevărată mea super putere – OAMENII care sunt lângă noi și îl cresc pe Toma și pe noi, ne cheamă la masă și îmi spun când greșesc. Ei mă ajută să fiu KIND to myself și să nu mă aștept să le pot face pe toate.

Ai trecut de la arhitectură la fotografia de portret și, mai apoi, la brandingul personal, luând cu tine și pasiunea pentru fotografie și, în fond, pe cea de a construi de la zero ceva. Ce înseamnă creativitatea pentru tine și ce rol joacă în viața de zi cu zi?

Creativitatea este modul meu de a fi liberă. Când am pornit The FAB Squad n-am știut exact ce fac, dar am știut că vreau să fiu liberă să creez și că lumea are nevoie de mine să fiu așa cum sunt eu când nu sunt în „office mode”. Adică neconstrânsă de nimic, cu un pahar de prosecco pe aproape și cu dorința de a face bine la orizont.

Când e vorba să facă ceva pentru ei înșiși, lumea are nevoie să lucreze cu oameni care îi fac să se simtă relaxați ca atunci când beau un pahar de vin la apus într-o enotecă pe malul Senei. Vor de fapt să se simtă liberi să fie ei. Felul meu de a fi s-a pliat perfect pe nevoia asta și pe pasiunile mele – design, fotografie, geometria umana, grafică. Din facultate îmi plăceau toate astea și când am „renunțat” la arhitectura de clădiri a fost cumva natural să mă îndrept către arhitectură/imagine umană. Abia după vreo 3 ani am înțeles că fac arhitectură de brand personal și că produsul meu ajută omul să treacă în concret un vis, un concept și să dea mai departe valoare prin cine este el, fără barierele tehnice sau mentale pe care le rezolvăm împreună.

Poate părea că eu construiesc aceste branduri, dar cred că mai mult îi ajut pe oameni să le descopere, să le accepte, să le placă și apoi le dau instrumentele necesare ca să le poată folosi. Brandul personal există deja în noi toți. Deci nu construiesc de la 0, ci doar șlefuiesc și adaug pe un fond deja frumos și existent. Misiunea mea este să descopăr acel fond și să îl scot în evidență.

Pentru că ne-am propus să vorbim și despre maternitate, care e cea mai importantă lecție pe care această experiență ți-a adus-o?

Toma m-a învățat să am răbdare – și când simt că nu mai am răbdare să mă extrag din situație temporar și să găsesc răbdarea să mă întorc la ea cu o minte fresh. Să nu o părăsesc. Asta mă ajută când n-am inspirație în design și în relația cu Vlad, sau în negocieri.

Tot în relația cu el am învățat că daca eu sunt bine, el e bine; și că nu ești egoist ca părinte când faci ceva doar pentru tine, ci mai de grabă dai un exemplu pozitiv de stimă de sine copilului tău.

Înainte de Toma eram super control freak și primii ani cu el mi-au demonstrat că nu există așa ceva. Am făcut atâtea planuri care nu au mai ieșit, până am învățat să mă bucur de ce am în prezent și să nu mă concentrez pe ce aș putea avea.

M-am întors în studio când Toma avea 3 luni, cu el în port-bebe și cu susținerea lui Vlad și a părinților mei. Am simțit că nu pot altfel, că mă afundam într-o zonă care nu mă ajuta nici pe mine și implicit nici pe Toma. Am avut și momente în care am suferit, dar azi simt că și eu și el suntem mândri de mama lui care iubește ce face și abia așteaptă să vină și el cu noi la birou. din când în când.

Ce sfat le-ai da femeilor din jurul tău, celor care ne citesc și celor care poate nu și-au găsit drumul propriu sau curajul de a-și urma visul?

Nu există nici „prea devreme”, nici „prea târziu” pentru a găsi curajul să îți urmezi visul.

Dacă eu am o problemă de curaj, îmi place să îmi imaginez și să verbalizez CEL MAI SUMBRU SCENARIU (worst case scenario). Încearcă! S-ar putea să fie mai simplu când faci scenariul să fie real, decât atunci când rămâne mare și greu în mintea ta.

Dacă problema e că nu ți-ai găsit drumul, s-ar putea să fie mult mai aproape de tine și de cine ești ca om la bază decât ți-ai imaginat. Dacă reușești să oprești zgomotul, să te desprinzi de ce fac ceilalți și să te întorci la nucleul ființei tale, drumul tău e cel mai probabil în lucrurile pe care deja le faci din instinct.

Și daca ești blocată complet, CERE AJUTORUL. Nu e nimeni singur pe lumea asta decât în mintea lui. Apelează la un coach, un psiholog, un mentor, un om pe care îl respecți, scrie-ne nouă, nu sta.

 

Cum arată planurile tale pentru noul an și ce ți-ai propus să faci diferit pentru a le realiza?

În 2023 pe plan profesional vreau să cresc The FAB Squad ca și agenție de branding personal. Față de 2015 când am început ca soloprenor, acum suntem un squad generos format atât din echipa de la birou, cât și din colaboratorii noștri și toți cei peste 3000 de oameni cu care am lucrat până azi și cu care dezvoltăm proiecte de suflet zi de zi.

Am lansat un nou website zilele astea unde vrem să explicăm mai bine procesul nostru și să dăm informații valoroase, lansăm un curs și multe alte noutăți în timp.

Vreau să îi cunoască lumea mai bine și pe Vlad (care e oficial în FAB de aproape 1 an) și pe Ana (care e cu noi de prin 2019).

Vreau să le dau înapoi oamenilor noștri întâlniri REALE între noi. Vom face o serie de întâlniri în studio cu oamenii din squad. Vreau să ies mai mult din zona de confort și să fiu mai prezenta pe video și în podcasts.

Nu în ultimul rând, îmi doresc mult să duc Self Love Club în lumea adolescenților. Pentru asta suntem în proces de a fonda o asociație a Tinerilor FABuloși și să aducem în licee în discuție mai mult stima de sine, normalizarea corpurilor diverse și imperfecțiunea.

În plan personal vreau să mă bucur de ce am deja și să trăiesc mai multe zile lângă mare cu Vlad și Toma – acolo e sufletul meu.

Mulțumesc mult!

Mihaela Pascu-Oglindă
Mihaela Pascu-Oglindă
Scriitoare și critic literar, absolventă a Facultăţii de Limbi și Literaturi Străine și a masteratului de Teoria și Practica Editării de Carte. Din octombrie 2019 am fondat și co-organizez Clubul de carte CititOARE – club de lectură cu scop terapeutic, dedicat mamelor. Scriu pentru Citeștemă.ro și ziarul Suplimentul de Cultură (Ed. Polirom). Iubesc literatura și felul în care ne face oameni mai buni.