O familie întreprinzătoare, o pasiune pentru in, o muncă de echipă și un crez comun: „să aducem natura (înapoi) în casele oamenilor, într-o perioadă care ne-a arătat că avem cu toții nevoie de un acasă mai plăcut și mai primitor.”
Genuin este numele brandului despre care vom povesti astăzi, fondat în anul 2021 de către entuziaștii Oana și Lucian Opriș și de către experimentații în zona textilelor – Cristina și Nicolae Mihai. Este o afacere de familie în domeniul home deco, cu o gamă variată de produse premium din in 100% prespălat pentru pat, accesorii de plajă, mic mobilier și decorațiuni pentru geamuri (perdele, draperii).
În acest proiect antreprenorial sunt implicați cu toții, fiecare cu rolul și competențele sale, și, împreună, reușesc să se completeze și să ajute la dezvoltare și inovație permanentă.
Oamenii din spatele Genuin
Oana Opriș, cea care a venit cu ideea business-ului și intelocutoarea interviului de mai jos. Venită în București în 2006, fiind crescută în Petroșani – Hundeoara, Oana a iubit învățarea și provocările, printre cele mai mari fiind doctoratul în Inovație în educație superioară. Dupa 10 ani de experiență profesională în real-estate și 4 ani de educație antreprenorială, a început pe calea antreprenorială, unde activează și acum, pe lângă rolul de mamică a 2 copii.
Lucian Opriș este din Brașov și venit în București în urmă cu 18 ani. El este pasionat de invesții, case vechi și design. În viața de zi cu zi, Lucian lucrează în corporate real-estate, pe sectorul de office și industrial, fiind fondator al Genuin și considerat în famile omul cu soluțiile, găsind mereu una la orice problemă.
Nicolae Mihai – a crescut în Brașov și, alături de Cristina, cu care este împreună de 32 de ani, a construit un business de textile pe segment HORECA și rezidențial, ceea ce i-a oferit multă experiență în achiziții și în calitate de materiale. În cadrul Genuin, el se ocupă de tot ce înseamnă calitate, procurement și packaging.
Cristina Mihai – Cristina este născută și crescută în Brașov si, împreună cu soțul ei de peste 30 de ani, având experiență pe segmentul de textile prin cei 16 ani de muncă la business-ul propriu, crescut de la zero. În Genuin, Cristina se ocupă de gestionarea echipei de croitori și montaj, dar oferă și suport pe tot ceea ce înseamnă produse noi și design de produse noi.
…

…
Curatorialist: Care este cea mai frumoasă amintire pe care o ai legată de așternuturi, ce ți-a rămas imprimat în suflet de-a lungul timpului?
Oana: Cred că e cea mai faină întrebare pe care am primit-o, am nevoie de câteva minute să aleg cea mai frumoasă amintire. Cu siguranță, este momentul în care bunica mă scoate de la baie într-un cearșaf proaspăt (nu folosea prosop, ca să fie mai fin) și bunicul scotea așa un oftat și zicea, „Ah ce bine e să fii curat, nu?”
De aceea, asociez așternutul cu ceva blând și fin și cu sentimentul de nou, de curat. De început.
Cum a luat naștere proiectul Genuin, ce te-a determinat să crezi că aceasta ți-e menirea?
Menirea e un cuvânt mare, nu l-aș asocia cu proiectul. Cred că unul dintre scopurile mele de devenire este Genuin, pentru că mă întregește și îmi aduce părți din mine pe care, până acum, le-am ținut cumva ascunse sau latente.
Proiectul a început după nașterea primului copil, când am simțit o nevoie de manualitate foarte mare și a fost și necesar să o ajut pe fiica mea să își întărească sistemul privind alergiile. Am descoperit inul ca o soluție hipoalergenică și, după un târg în Milano, în care mâinile mele și sufletul meu s-au plimbat printre texturi, am știut că trebuie să fac ceva în direcția asta.
Când ai acest proiect antreprenorial și cum au fost începuturile?
Gândurile au început în pandemie, când, sincer, nevoia de a deține controlul sau de a simți că e ceva ce controlez era mai mare. Dar odată cu aceasta era si dorința de bine, de a aduce lumină în jur, optimism, gânduri bune, valoare adăugată. Așa că Genuin venea ca un mod de a face bine în jur.
Începuturile au fost foarte faine, s-au legat destul de ușor și am simțit că ne jucăm. De fapt, chiar cred căne-am jucat. Abia în acest an simțim că devine o joacă serioasă 🙂
Dar, ca orice alt început, a venit cu pași timizi, uneori cu greșeli și cu o îndrăgosteală de material ce creștea de la lună la lună.
Au fost multe cutii cărate stânga- dreapta, întâlniri refuzate și momente în care lumea mi-a zis că nu am ce căuta pe piața din România cu astfel de produse, că piața nu e destul de matură. Chiar și acum, lumea e destul de reticentă la material și inclinată să aleagă orice altceva.
Care este povestea numelui de brand, de ce vă reprezintă Genuin?
Numele a reieșit după un brainstorming în familie, căutam ceva ce să ne lege ca familie și să fie românesc, ușor de reținut. Genuin a fost propunerea soțului meu și am votat-o toți ca fiind cea mai inspirată. Ne reprezintă întru totul, pentru că suntem toți patru autentici și cu drag de material. Iar logo-ul a fost creat de Otilia Fiastru, l-a simțit din prima.
Cum este să ai o afacere de familie, care sunt punctele forte, dar și micile inconveniente aferente?
Cred că încă descoperim asta. Ce pot spune până acum este că unul dintre marile plusuri este că trecem ușor peste dificultăți și reușim să ne înțelegem unul pe altul. Asta poate fi însă și o problemă, pentru că poți „băga sub preș” lucruri care te supără și pe care trebuie, totuși, să le discuți și să le rezolvi. Ca în orice altceva în viață, e nevoie de un echilibru.
Însă ne place mult sa fim în asta împreună, ne susținem pe ce suntem buni și ne acoperim acolo unde simțim că suferim sau găsim o soluție. Ne întărește acest exercițiu.
Cât de greu este să găsești materiale de calitate în România și cum ați rezolvat această problematică legată de materiile prime?
Ei bine, nu exista in prespălat în România, ca materie primă. Nu mai sunt nici procesatori de in în țară. Sunt câțiva care fac pânză de in, cânepă, dar noi ne luam materialele din Europa.
Aducem texturi din Spania, Italia, Franța, Lituania, însă pentru noi cel mai important a fost să alegem in certificat pentru așternuturi.
Să știm că e vopsit cu vopseluri bune, că nu se deversează apoi în ape, că oamenii care lucrează la el muncesc în condiții decente, per total, să putem dormi bine noaptea.
Asta ne ajută și la amprenta de carbon, dar și la promovarea sustenabilității și a unor surse corecte. Există in pe piață, chiar și în retailul mare din China, Pakistan, India, unde e mult mai greu să te asiguri de condiții, dacă îți pasa cu adevărat.
Cine apreciază și cumpără textilele Genuin? Care este profilul clientului vostru?
Clientul nostru este, de regulă, femeie, între 35-45 ani, cu studii superioare, deseori mamă, care este interesată atât de sănătate, cât și de a face o casă frumoasă, primitoare, de un lifestyle de bine. Am observat că medicii, psihologii și avocații preferă deseori materialul pentru calitățile sale de sănătate, dar și pentru starea de spirit ce o poate da dormitorului.
De cele mai multe ori sunt oameni interesați de bunăstare, și psihologică, și emoțională, iar dormitorul este locul care impactează foarte mult calitatea bunăstării și a somnului.
Ați început cu așternuturi și, ulterior, v-ați diversificat portofoliul și cu alte produse. Povestește-ne cum a decurs dezvoltarea voastră în timp.
Am început cu așternuturi pentru copii si adulți, însă ne-am diversificat rapid cu perdele, draperii, storuri, perne decorative și tăblii de pat, precum și cu o colecție de genți de vară sau accesorii de bucătărie. Anul acesta mergem un pas mai departe și aducem covoare naturale din in, lână și sisal, și ne creăm o piesă de mobilier proprie, precum și un corp de iluminat în colaborare cu un artist.
Ne dorim să fim primul brand home-deco premium de produse naturale ce apare în mintea oamenilor, indiferent că vor să doarmă bine sau să își completeze casa.
Care ar fi primele 3 argumente pe care le aduceți unui client pentru a alege textile de casă confecționate din materiale naturale, de calitate în defavoarea celor mai ieftine, care adesea fac rabat de calitate?
Primul argument este și va rămâne durabilitatea in timp. Știu că ne plictisim ușor și, poate, ne e greu să acceptăm că trebuie să învățăm să ținem din nou de produse. Dar încurajăm un consum lent, de aceea nu ținem stocuri de produse gata făcute, însă o dată livrate, promitem că rămân cu voi minim 10 ani. Iar datorită calităților naturale antibacteriene și hipoalergenice, pot fi date mai departe în familie, când apare plictiseala.
Un al doilea argument este, desigur, impactul asupra sănătății. Există atâtea beneficii intrinseci la materialele naturale, încât uneori nici nu ne dăm seama.
Inul, spre exemplu, reglează temperatura corpului, fie iarnă sau vară, este hipoalergenic, antistatic și antibacterian si absoarbe umezeala cu peste 30% mai bine ca bumbacul. Mai mult, la spălare nu trimite în apă microplastice.
Al treilea motiv este impactul asupra mediului. Inul nu necesită aproape deloc apă în agricultură (față de bumbac care consumă aprox 7.000 litri de apă pentru un kg de bumbac). Nu se folosesc pesticide, fungicide în producția lui. În plus, noi luăm doar din Europa, deci lanțul de aprovizionare e scurt, ceea ce ajută impactul asupra amprentei de carbon. Și, desigur, toata planta de in e folosită (și semințe, și flori) astfel încât este perfect eficientă și fără pierderi.
Care ar fi cuvântul care exprimă cel mai bine esența brandului?
Cred că brandul chiar e susținut cel mai bine de cuvântul „genuin”. Nu avem produse perfecte, de lux. Inul este, în sine, imperfect, are riduri, cute, este ușor mai plin la atingere. Însă e un partener de nădejde, la fel ca noi.
Cum arată o zi din activitatea voastră, care este rolul fiecăruia dintre voi?
Ei, dacă ar semăna zilele între ele, ar fi ceva :)) Rolurile noastre sunt multiple, la fel cum se întâmplă la orice antreprenor la început. Eu mă ocup de tot ce înseamnă marketing și vânzări, dar și de cei doi copii mici, iar asta nu e ușor de echilibrat.
Cumnatul meu se ocupă de tot ce înseamnă partea financiară și procurement, iar cumnata mea de gestionarea atelierului și a colegilor noștri de la croitorie și montaj. Soțul meu este cel care intervine pe imagine, user experience și, de regulă, și pe strategie.
Ce vă place să faceți în timpul liber, cu ce vă umpleți sufletul și inima?
În timpul puțin liber, sincer, stăm cu copiii. Cumnații mei au o adolescentă care crește prea repede, noi avem doi pui de 4 ani și 1 an, iar când prindem momente libere, le petrecem cu ei și cu bunicii. Deci, tot în familie. Ca un extra, ne place mult să citim, așa că mai schimbăm cărți între noi.
Ce alte branduri românești admirați și de ce?
Hmmm, aici sunt multe și de diverse tipuri. Admirăm, spre exemplu, Biotiful Brands, care este o platformă inovatoare de frumusețe și produse naturale, The Edit pentru talentul lor deosebit în a aduce obiecte de design superbe în România și un showroom care, credem noi, că e cel mai frumos din țară.
Ii admirăm mult și pe cei care au fondat Mind the Gap, au făcut o treabă extraordinară, Malvenski au ridicat rangul de arta în bijuterie și ne place, de asemenea, Hip Hip pentru modul în care au reușit să aducă lâna în inima consumatorilor. Dar sunt multe branduri și mulți freelanceri pe care îi urmărim cu drag și îi susținem.
Care sunt planurile de viitor pentru Genuin, cum vedeți business-ul peste 5-10 ani?
Avem foarte multe planuri de viitor, în special pe partea de produse reciclate și upcycle, precum și pe diversificarea sectorului de mobilier. Cred că cel mai important pas din următorii 2 ani va fi showroom-ul și extinderea pe o piață internațională.
Iar în România, vrem să investim un pic în cercetare și educație pe partea de design, legat de materialele naturale și de beneficiile acestuia.
Nu m-aș uita la 10 ani încă, pentru că abia ne consolidăm poziția pe piață, dar următorii 5 vor fi, cu siguranță, plini de provocări și vise împlinite.
Fotografii: arhivă Genuin (by Deers Photo)