Fizic | Brandul de haine care aduce grație și armonie stilului feminin

Durata: 9 minute

Fizic este cea mai recentă descoperire a noastră în materie de branduri de haine wow, care îndeplinesc toate exigențele noastre: țesături naturale, croială care nu se demodează peste ani, un stil original ce pune în valoare feminitatea la superlativ.

Fizic
Andreea Grigore – fondatoare Fizic

În spatele proiectului Fizic este designerul Andreea Grigore, o creatoare talentată și o antreprenoare cu experiență în ceea ce privește moda. Timp de 13 ani a fost designerul atelierului Luca, un brand românesc apărut imediat după Revoluție și care câștigase notorietate, având peste 100 de angajați, propria fabrică și magazine în București și  Constanța.

În tot acest timp, Andreea a învățat și bazele unei afaceri în domeniul vestimentar: design, croitorie, alegerea materialelor și a accesoriilor, coordonare de echipă, contactul direct cu clienți, cu stiliști și reviste, contribuind astfel la crearea, dezvoltarea și promovarea unui brand în domeniu. În 2007, Andreea s-a retras din acest proiect o dată cu îmbrățișarea maternității, iar în 2008, criza financiară a erodat ușor-ușor afacerea, iar Luca s-a închis.

După mulți ani, o mutare în Cluj-Napoca și venirea pandemiei i-au dat Andreei prilejul să își regândească obiectivele profesionale și să revină la mai vechea dragoste: creația vestimentară. Brandul Fizic a venit ca răspuns la toate frământările interioare și ca valorificare a cunoștințelor și experienței acumulate anterior.

Citește mai multe despre cum Andreea Grigore a demarat proiectul Fizic, cum este viața de antreprenor în domeniul modei și de ce ar trebui să ai și tu în dulap creațiile originale, feminine, pline de grație create de Andreea.

Curatorialist: Cum a început relația ta cu moda, care a fost momentul în care ai simțit că asta îți este menit să faci?

Andreea: Nu o să uit momentul în care eu și sora mea stăteam pe noua masă de croit pe care tata o făcuse pentru atelierul Luca și ne uitam la mormanul de materiale pe care tocmai le cumpărasem întrebându-ne una pe cealaltă: “și acum ce facem?” Eu știam să desenez și studiasem design vestimentar în Tonitza, iar ea își croise, cususe și vopsise haine singură de când o știam.

Așa am intrat în domeniu, fără experiență, dar cu multă dorință, prospețime și un spirit ludic de care mă bucur și acum.

Nu a fost un moment, cumva toate drumurile au dus la asta.

13 ani de Luca, câțiva ani de film și publicitate în care am fost designer de costume, am colaborat cu artiști pentru design de obiect și design de păpuși, am făcut mici colecții capsulă pentru un cerc restrâns, dar fidel de clienți, am făcut ilustratie, am participat la zeci de ședințe foto ca stilist, designer și client. Întotdeauna mi-am dorit să fac asta și s-a întâmplat.

Fizic

Fizic

Fizic

Când ai demarat proiectul antreprenorial Fizic și ce te-a determinat să pornești pe acest drum?

În 2020, împreună cu fiul meu, m-am mutat în Cluj. Începuse pandemia… Un an în care am stat mai izolați, ne-am plimbat prin pădurile din jurul Clujului, am pus cap la cap ce vreau, cum vreau, ce știu, discutând la nesfârșit conceptul brandului împreună cu partenerul meu. Venise momentul.

De ce ai ales să îți numești proiectul Fizic, care este simbolistica acestui nume pentru tine?

M-am gândit un an și jumătate la asta. Am avut câteva idei care păreau bune pe moment, dar când mi-a apărut în gând “fizic”, l-am simțit în stomac, a fost ca o revelație. Ne referim la corp, la proporții, la drapaje, la forme și volume, ne referim la fizic. Ne ocupăm de fizic.

Și, în plus, într-o lume în care toate interacțiunile deveniseră virtuale, Fizic îmi suna foarte bine și nu fusese luat de nimeni ca domeniu.

Cum au fost începuturile antreprenoriale, care a fost cel mai dificil lucru din acest demers și cum l-ai depășit?

Începutul a fost orb. Există entuziasm și curiozitate când demarezi un proiect de suflet, dar, când intri în pâine, încep să se adune task-uri peste task-uri, totul devine din ce în ce mai complex și ai senzația că nu vei reuși să le cuprinzi pe toate. Deci ai nevoie de o echipă.

Cred că asta este una dintre etapele importante și dificile. Să găsești oameni implicați și talentați pe care să îi ai alături și pe care să îi motivezi pentru a putea susține această echilibristică.

Și am avut noroc, noroc orb. Acum avem o echipă serioasă, armonioasă și asumată și asta este o gură de aer proaspăt când înoți într-o mare de task-uri.

Pe de altă parte, o provocare mare a fost să găsim magazinele potrivite nouă, ne doream colaborări serioase și de lungă durată, atât în țară, cât și în câteva țări din Europa. Am străbătut Barcelona, Lisabona, Sevilla, Madrid, Berlin zile întregi de căutări și discuții, întâmpinând situații diverse, nu-uri și da-uri, piedici în comunicare pentru că nu le cunoșteam bine limba, cerând informații, negociind samd.

Feedback-ul a fost foarte bun și în scurt timp am reușit să intrăm în cateva magazine din Spania, lucru care ne-a motivat și ne-a ajutat din toate punctele de vedere.

Cum vezi piața creațiilor vestimentare din România? Ce branduri admiri și de ce?

Se întâmplă lucruri bune. Există branduri serioase, de nișă, cu amprentă clară și o clientelă mai informată, mai atentă și mai pretențioasă în sensul acela bun. Au apărut mai multe magazine multibrands cu designeri locali, lucru care are un impact extraordinar asupra pieței. Pe alocuri, am observat preferința pentru ethical și slow fashion și îndreptarea atenției către brandurile sustenabile.

Îmi plac brandurile curajoase, cele care nu fac deloc rabat de la calitate, care fac minuni din manoperă, care se încăpațânează să se exprime creativ prin cele mai grațioase, sincere și etice moduri.

Care este stilul vestimentar pe care îl propui tu? Cum l-ai defini?

“Silky, feminine, timeless”. Dar, bineînțeles că este mai complex de atât, plus că există o evoluție pe mai multe niveluri de la o colecție la alta. Și, dacă privim designul vestimentar ca pe o artă, aș aminti de Grație și Armonie, bineînțeles.

Fizic

Fizic

Fizic

Care este procesul creativ preferat pentru colecțiile Fizic? Cum îți hrănești inspirația și cum o transformi în noi creații?

Pentru mine, aproape fără excepție, totul începe de la material. El trebuie să îmi zică o poveste, am nevoie să îl ating, să îi simt drapajul, greutatea, să stau un timp în preajma lui până decid ce formă sa ii dau. Alteori, ideea mă pălește instantaneu și am învățat să am încredere în primul gând, să fiu mereu atentă la asta.

Când mă ocup de creație sunt mai retrasă, am nevoie de lumină și muzică bună, o cafea sau un ceai relaxant, ies în natură.

Călătoresc destul de mult, mă ocup de multe plante, desenez, citesc și iubesc.

Ce materiale folosești pentru creațiile Fizic? De unde provin?

Ingredientele trebuie să fie de bună calitate în orice domeniu. Nu ai cum să faci ceva bun din materiale de calitate îndoielnică, oricât de bun ar fi designul sau manopera. Și asta a fost căutarea principală. Folosim materiale naturale: mătase, in, cânepă, bumbac și materiale hibride, cu certificate de calitate, produse în mod sustenabil în Europa: vâscoză, cupro și tencel.

De un an și jumătate colaborăm cu un furnizor din Spania pentru o mare parte din materialele certificate V-Label și Oeko-tex. Suntem în discuții cu un producător din Italia de unde plănuim să luăm materiale pentru o colecție premium lucrată numai din mătase, cânepă în diverse combinatii, bambus și bumbac organic.

Acum câțiva ani am descoperit cu bucurie o mică afacere românească de familie care produce, în serii mici, materiale naturale cum ar fi borangic, in pur, muselină și bumbac, lucrate și vopsite în mod sustenabil. Firele pentru colecția handmade Knitted and crocheted in Transylvania sunt, de asemenea, din categoria celor naturale, de lux, merino, cașmir, mătase, alpaca.

Cine poarta creațiile Fizic? Cum ai defini femeia care se îndrăgostește de hainele pe care le faci tu?

Femei care pun un anume preț pe felul în care se imbracă și apreciaza în primul rând calitatea știind ce presupune aceasta, care vor o garderobă versatilă și atemporală, care văd prin haină un mod de exprimare.

Dar și femei care sunt în căutări, care vor să se descopere, să se alinte, să se bucure de frumos.

Ai o poveste memorabilă legată de modă sau design vestimentar pe care ai putea să ne-o împartășești?

Poate momentul în care nu îndrăzneam să intru într-un magazin de lux din centrul Madridului pentru a le vorbi despre Fizic în ideea unei colaborări și până la urmă partenerul meu aproape m-a împins înăuntru. Roșie toată de emoție,  îmbrăcată într-o rochie din borangic românesc și cu pagina de Instagram pornită, am început să vorbesc încontinuu, probabil de la panică.

În câteva minute, erau foarte încântați și atenți la ce le prezentăm, se minunau de borangicul de pe mine si deja erau interesați de propunere. Când am ieșit din magazin am încercat să mă comport normal, dar după ce am ieșit din câmpul lor vizual am început să țopăi de fericire, a fost o validare foarte importantă pentru mine. Reîntorși în țară, le-am trimis oferta și, în scurt timp, au făcut o comandă consistentă.

Care este ținuta ta preferată? Cum te simți cel mai “tu”?

Destul de greu să mă decid… Cred că am o atracție specială pentru cămăși, lenjerie de corp și halate de lux. Îmi place să rezonez cu piesa, tactil, cromatic, stilistic.

Și cred că aici sunt două abordări: poți fi tu sau poți fi un personaj, poate fi o joacă, un “skin” pe care vrei să-l încerci. Îmi place să mă joc cu aceste două abordări, poate fi terapeutic.

Una dintre colecțiile de baza Fizic poartă denumirea “Silk on skin” – care e povestea din spatele acestei colecții?

Când eram în liceu am primit două cămăși din mătase, superbe, pe care le port și acum, după atâta vreme. Cred că din perioada aceea a încolțit ideea de a face haine care să ajungă la acea armonie și atemporalitate care te face să te întorci cu plăcere la ele și să le păstrezi cu grijă pentru că sunt prețioase, sunt niște piese.

Silk on skin este colecția principală a brandului, linia premium de produse lucrate din mătase, borangic, in și cânepă premium. Linii simple, dar ferme, construcții fluide, ample, feminine în care materialul este lăsat să respire, să se exprime și să pună în valoare formele, corpul și frumosul.

Și, da, mătasea este personajul principal, își joacă rolul spectaculos, are capacități infinite de a ne acoperi corpul într-un mod nobil, elegant, răvășitor.

Fizic

Dacă ai rezuma proiectul Fizic într-un singur cuvânt, care ar fi acela?

Dacă trebuie să reduc totul într-un singur cuvânt, atunci acesta va fi Grație.

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învățat despre tine după ce ai demarat Fizic?

Sā îmi ascult mereu intuiția.

Ce planuri ai, ce surprize ne mai pregătești?

Am niște materiale foarte frumoase pe care abia aștept să le folosesc și cu care voi face o linie de produse premium. Apoi avem în lucru o linie ”Fizic Festival”, pe care vrem să o lansăm la începutul verii. Și ar mai fi câteva idei de colaborare cu artiști români, care deocamdată sunt doar la nivel de discuție.

Anul trecut am vrut sa deschidem un magazin în București dar, avand în vedere situația economică globală, am amânat decizia. Totuși, sperăm să putem reveni la ea la sfarșitul anului. Vrem să facem asta pentru a putea oferi și în București serviciul “made-to-measure”, așa cum facem pentru clienții din Cluj.

Și, bineînțeles, suntem în permanentă căutare de magazine cu care să colaborăm. Cautăm în continuare în Spania, pentru că de acolo am primit feedback foarte bun și avem câteva magazine cu care colaboram bine, în Franța, unde avem un colaborator nou pe parte de vânzări, dar și în România.

Pentru al doilea an consecutiv, FIZIC participă la târgul bazar de Cotroceni @incotroceni, iar sâmbătă și duminică, pe 27 și 28 mai, între 10:00 -20:00, vă invităm să descoperiți colecția noastră care va fi expusă la @throwbackcoffeeshop, pe strada Doctor Petre Herescu 26.

Fotografii: arhivă Andreea Grigore

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.