Bijuteriile fac parte din acea categorie de accesorii pe care le porți ca să spună ceva reprezentativ despre purtător, dar și să întregească o ținută. Din cele mai vechi timpuri, bijuteriile statement erau mari, opulente. Cu cât mai multe, mai vizibile și mai prețioase, cu atât sugerau mai mult statutul persoanei care le purta.
Acum, însă, tendința spre minimalism și simplitate se remarcă și în domeniul bijuteriilor: lănțișoare fine, inele subțiri, pietre mici. Enda The Label este un astfel de brand autohton de bijuterii, pentru care minimalismul este principiul de bază.
În spatele proiectului de „bijuterii minimaliste pentru fiecare zi” se află Anda Cîrstean și o poveste frumoasă despre continuarea unei tradiții de familie, creativitatea și curajul de a renunța la tot pentru un vis.
Curatorialist: Anda, dă-ne mai multe detalii despre tine, ca să putem vedea omul din spatele brandului Enda The Label.
Anda: Hello! Eu sunt Anda Cîrstean, am 29 de ani și sunt din Suceava. Am studiat Literatură Universală la Facultatea de Litere, Universitatea din București, apoi am decis să îmi continui studiile de masterat la SNSPA, Publicitate, timp în care am lucrat ca freelance ilustrator și grafic designer. Pasiunea pentru ilustrație și design a devenit carieră și am decis să îmi aprofundez studiile în domeniu.
În 2017 am început studiile la Masteratul de Graphic Communication Design, la Central Saint Martins, în cadrul Univertity of Arts London. După doi ani de studii la UAL, am profesat ca Creative Designer la un studio din Londra. Pasiunea pentru ilustrație și design a rămas, și am continuat să creez ilustrații și animații pentru diferite campanii, coperți de carte pentru edituri, identități vizuale pentru diferite branduri etc.
Știu că tatăl tău a fost bijutier – cum vedeai meseria lui atunci când erai copil?
Așa este, am crescut alături de doi părinți creativi, de la care am moștenit pasiunea pentru design. De fiecare dată când mergeam pe la atelierul tatălui meu, mi se părea că intru într-o altă lume. Mi se părea fascinant.
Este greu să lucrezi în domeniul bijuteriilor? Care sunt etapele de care te ocupi tu în crearea bijuteriilor Enda The Label?
Depinde cât de implicat ești în procesul de creare al bijuteriilor. Dacă ești bijutier, asta implică crearea bijuteriei, de la modelarea metalului la finisarea piesei. Pentru mine, procesul ține de crearea designului unei piese sau curatorierea bijuteriilor. Pentru majoritatea pieselor colaborez cu producători care confecționează și finisează manual bijuteriile, după design-ul creat de mine.
Când și cum ai luat decizia de a face un proiect antreprenorial cu bijuterii și, astfel, de a continua o tradiție de familie?
În urmă cu aproximativ jumătate de an, am decis că vreau să îmi creez propriul brand de bijuterii. Eram creative designer la o agenție de publicitate din Londra, ne aflam în plină pandemie și aveam această dorință de a schimba ceva.
Am renunțat la job-ul care îmi aducea un venit constant, m-am mutat înapoi în România și m-am aventurat în această poveste.
Am fost norocoasă să am în jurul meu oameni care m-au susținut și care mi-au dat energie să încep un capitol nou. Nu m-am gândit niciodata că voi face asta, că voi continua afacerea familiei mele.
Cum ai ales numele brandului? Ce semnificație are pentru tine?
Găsirea unui nume a fost un proces lung. Mi-am dorit ca numele să aibă o semnificație și să mă reprezinte.
Enda este un cuvânt care prin traducere semnifica sentimentul de a fi “liber ca o pasăre”.
Mi-a plăcut foarte mult această idee, mai ales pentru că atunci când am luat decizia de a crea acest brand, mi-am dat demisia, am renunțat la tot și m-am aventurat în această poveste, liberă, ca o pasăre.
Consideri că este greu să fii antreprenor de bijuterii în România?
Nu aș putea să vorbesc în numele tuturor antreprenorilor de bijuterii din România, pentru că fiecare are o poveste diferită. Eu am avut și încă am parte de susținerea familiei mele care sunt în aceast domeniu de aproape 20 ani. Cunoștintele lor m-au ghidat de la început. Experiența mea din publicitate și design m-au ajutat mult. Dar, ca în orice domeniu, începuturile sunt mai anevoioase. În mod particluar, birocrația din România încetinește multe procese și asta crează inevitabil frustrări.
Care sunt principalele tipuri de materiale din care sunt realizate bijuteriile Enda The Label?
În magazinul Enda The Label avem piese din aur, argint și din perle de cultură. Pentru colecțiile din aur și argint, lucrez îndeaproape cu producători și bijutieri talentați. Colierele din perle de cultură sunt create de mine, cu accesorii din argint și pietre naturale. Îmi place foarte mult procesul, pentru că îmi pot păstra spiritul creativ și pasiunea pentru design.
Care sunt tipul de bijuterii preferat de către clientele Enda The Label?
Am fost suprinsă să observ că, în topul preferințelor, se află piesele din aur și colierele din perle de cultură. Cerceii sunt în continuare preferați de iubitoarele de bijuterii.
De ce ai ales stilul minimalist?
Pentru mine a fost mereu un struggle să găsesc bijuterii pe placul meu. Calitative, pe care să le pot păstra toată viața, moderne și simple, care să îmi completeze stilul.
Căutam bijuterii care pot fi purtate în fiecare zi, nu doar la ocazii speciale.
De aceea, de la început mi-am propus să creez un brand de bijuterii specializat în piese cu un estetic simplu și timeless. Am vrut ca Enda The Label să fie un brand de bijuterii friendly și abordabil, bazat pe un stil minimalist, exact ca acela pe care l-am tot căutat, dar nu l-am găsit nicăieri.
Ce reprezintă bijuteriile pentru tine?
Bijuteriile sunt mai mult decât un simplu accesoriu. Ele reprezintă un moment, o emoție, ne aduc aminte de cineva drag, ele țin amintirile vii. Bijuteriile sunt accesoriile pe care trebuie să le prețuim o viață întreagă și să le dăm mai departe. De aceea îmi doresc să împărtăreșesc asta cu cei din jur. Să educ și să creez awareness asupra faptului că bijuteriile din materiale calitative sunt durabile, longevive si pot fi purtate o viață intreagă. Cumpărând puțin, dar calitativ, putem reduce impactul negativ, creat de fast-fashion, asupra mediului.
Dacă ar fi să rezumi brandul de bijuterii Enda The Label într-un singur cuvânt, care ar fi acela?
Minimalism.
fotografii: Enda The Label