Cum să ne punem în ordine casa (și viața) cu Mădălina Preda, expert în organizare și planificare

Durata: 5 minute

„Eu am terminat regie de teatru la UNATC, un loc în care am fost obișnuită să lucrez cu spațiul și recuzita, dar și să creez magie din <<nimic>>. Să pornesc de la o scenă goală, de la o viziune și de acolo să încep să creez un univers. Este ceea ce fac în casele oamenilor. Creez o scenă care se potrivește cu viziunea regizorului, acesta fiind el, clientul.”

Mădălina Preda a terminat două facultăți, pe lângă UNATC a urmat și ASE. Este mamă a trei copii, iar “unul este pe drum”, cum îmi împărtășește la începutul discuției. Cunoaște patru limbi străine și spune că își lasă corpul să urmeze ritmul. „Eu nu funcționez pe weekend-uri. Creierul nu știe conceptul de sâmbătă, duminică, știe doar de ciclul circadian.”

Și-a dat seama de acest detaliu când încerca să se trezească la 5 dimineața în timpul săptămânii, dar trăgea de ea. Nu a putut să își formeze o rutină până nu a respectat același ritual și în weekend. Acum cu sarcina se trezește natural pe la 7-8, dacă nu are ceva urgent de făcut de dimineață.

Organizare Mădălina Preda

Diminețile le petrece cu familia, la micul dejun, fără internet sau televizor. Își face timp și pentru tot ce ține de învățat lucruri noi, cu pictură și notițe în jurnal. Pe urmă, face lucrurile cele mai grele, profită că are mai multă energie. Iar seara se dedică cititului.

Are un program bine stabilit zi de zi, făcut cu o săptămână înainte. Ziua de mâine începe cu o seară înainte prin planificare și notițe. Toate acestea dovedesc că este în măsură să fie un expert în organizare și planificare, chiar și în viața personală, unde este important.

Mădălina provine dintr-o familie de arhitecți. Părinții acesteia ar fi vrut să le calce pe urme, dar a ales ceva similar în lumea antreprenorilor. Ea organizează cursuri de specialitate online, în corporații, dar și în cadrul Fundației Calea Victoriei. Însă, proiectul ei a luat amploare odată cu pandemia, iar acum caută să își mărească echipa.

„Mi-au dat acces la mai mulți oameni care au înțeles ce este organizarea, iar asta a ajutat să se propage serviciile mele într-un mediu corporate,” povestește Mădălina despre experiențele business. Îmi menționează și faptul că simte cum se schimbă mentalitățile, oamenii descoperă diferența între ordine și curățenie.

Organizare Mădălina Preda

Organizare de mutare – expertul care citește spațiile

Serviciile Mădălinei Preda sunt numeroase. Aceasta poate organiza atât spații personale, cât și office. Poate să fie o simplă organizare a unei camere din casă, cât și o mutare sau poate coaching pe partea de planificare și stabilire a țelurilor.

Înainte să înceapă un proiect de mutare și organizare, Mădălina are nevoie să cunoască atât spațiul din care se pleacă, cât și cel în care se ajunge. Apoi urmează crearea viziunii și chiar a noilor spații, în special în cazul mutării într-o casă mai mare. Abia după ce ia în considerare toate aceste aspecte, intervine magia ei. Acest lucru implică planificarea tuturor elementelor care pleacă dintr-o casă și chiar în ce ordine să fie puse în mașina de transport ca să fie ușor de reasamblat. Totul trebuie să fie logic.

Îmi povestește că este o persoană vizuală, care înțelege spațiile și volumele, iar dacă i se dau o mulțime de obiecte și un sertar, își dă seama instant dacă vor intra sau nu, fără să pună mâna pe nimic. “Eu îmi găsesc inspirația în natură. Nu am găsit sisteme de organizare mai bune decât ceea ce găsești afară,” îmi spune aceasta.

Organizare Mădălina Preda

Crearea unui flux în casă și în viață

Organizarea, pentru ea, înseamnă așezarea lucrurilor în spațiu în așa fel încât să fie totul fluid și estetic pentru cei care locuiesc acolo. Ea creează sisteme care susțin fluxul familiei și chiar economia gospodăriei. Poate fi acasă sau la birou.

La capitolul planificare oferă servicii personale și pentru afacerile mici. Aici se discută mult despre obiective și investirea timpului. Întrebarea ei preferată este „What’s the best use of my time right now?” („Care este cea mai bună utilizare a timpului meu acum?”). Apoi se notează totul într-un planner, o agendă sau un calendar, analog sau digital, personalizat pentru fiecare client.

„Este un drum spre disciplinare. Ziua de mâine este efectiv la decizia noastră și nu la <<las că văd eu ce fac mâine>>. Nu, eu știu ce voi face mâine și săptămâna viitoare și luna viitoare ca să pot să enumăr rezultatele pe plan personal sau business.”

Organizare Mădălina Preda

Mădălina îmi explică faptul că nu este consultant financiar. Ea lucrează cu mecanica interioară și cu modul de gândire al persoanei sau al echipelor. Îmi povestește că nu creează numai un sistem, ci “apasă pe anumite butoane” pentru profunzime. O astfel de experiență poate schimba obiceiuri, atașamentul de obiecte și chiar stilul de viață. Astfel, haosul nu mai revine odată la câteva luni.

Un proiect de amenajare de două sau trei camere poate dura opt zile. Opt zile cu 8 ore de muncă, timp în care se investesc multe resurse. Mădălina spune că omul preia controlul asupra spațiului, nu mai lasă obiectele să îl conducă – sau să îl facă să întârzie undeva pentru că nu găsește ce caută. Apoi urmează beneficiile financiare.

Într-un spațiu organizat știi ce ai, nu mai cumperi în plus și nici nu ajungi să arunci lucruri pentru că nu le folosești. În final, se ajunge la credințe, la schimbări de mentalități precum “eu sunt dezorganizat, sunt o fire creativă” și chiar la diminuarea consumerismului.

Organizare Mădălina Preda

„Nu există organizare în care să nu se plângă. Sunt niște momente de o sensibilitate uluitoare atunci când intri în viața omului. Când cineva își deschide sertarul cu lenjerie intimă sau cu medicamente din care tu ai putea să îți dai seama care îi sunt vulnerabilitățile,” îmi dezvăluie aceasta despre cum trebuie să fii profesionist pe toată perioada colaborării, să fii alături de client, pentru ca, în final, să existe rezultatele așteptate și de lungă durată.

„Este o schimbare permanentă. Este exact cum zice Marie Kondo. Eu, când am citit prima dată cartea ei, acum vreo 3 ani, am râs când zicea că nu va mai fi nevoie de o a doua organizare. Acum sunt un susținător pentru a face o dată și ți se schimbă viața.”

Atunci când casa este în ordine, aerul este mai curat, iar bagajul de responsabilități s-a mai ușurat. Atunci când totul este la locul lui, bine știut de întreaga familie, nu se mai pierd ceasuri în explorări fără timp limită. Toate lucrurile au un loc al lor și, astfel, casa devine o oază, nu o junglă.

Organizare Mădălina Preda

Mădălina Preda oferă atât servicii de organizat casa, cât și viața personală, cu accent pus pe managementul timpului și setarea de obiective. În plus, propune și o metodă de journaling, scris în jurnal, pentru că totul începe cu o minte organizată.

Proiectul ei este la început și dorește să organizeze mai mult decât case și birouri, ci și școli. Să ajute la educarea noilor generații, să fie organizate și sustenabile, să consume doar cât au nevoie. Aceasta evidențiază că un stil de viață organizat nu înseamnă unul minimalist, ci esențialism, eliminarea excesului. Organizat poate să fie și un pasionat de gătit, un colecționar sau mama care păstrează hainele copilului. Când ești organizat respecți mai mult lucrurile pe care le ai.

fotografii via arhiva personală a Mădălinei Preda și Shutterstock

Elena Vrabie
Elena Vrabie
Port multe pălării și învăț în fiecare zi despre viața de femeie, mamă, soție, iubitoare de patrupede și jurnalist Millennial cu o experiență de 10 ani în domeniu. Când nu scriu, vloguiesc! #alwaysoptimising