Bibelow sau cum a revenit bibeloul ca un obiect de decor cool

Durata: 7 minute

Bibelow sau bibelouri with a twist. Asta și-au propus două prietene, Adina Manta și Diana Necșulescu în urmă cu 3 ani, atunci când le-a venit ideea de a schimba în mod artistic bibeloul și de a-l readuce în actualitate ca obiect de decor wow.

Ca și cele 2 co-fondatoare Bibelow, și eu am trăit perioada în care bibelourile aveau un statut, erau prețuite și nu lipseau din nicio casă. Erau așezate la loc de cinste pe rafturile bibliotecilor, pe televizor, pe servantă și oriunde puteau fi la vedere pentru a fi admirate de gazdă, dar mai ales de vizitatori.

După Revoluție, lucrurile s-au schimbat, iar bibelourile au fost înlocuite din case cu alte obiecte de decor. Și-au pierdut strălucirea și aprecierea de altădată. Dar iată cum o sclipire de moment poate schimba lucrurile.

Bibeloul a devenit bibelow – un obiect de decor actual prin imaginația și intervenția artistică a Adinei și Dianei.

Adina Manta și Diana Necșulescu, co-fondatoare Bibelow

bibelow

Adina și Diana, creatoarele din spatele Bibelow

Deși au o formație profesională diferită, Adina și Diana reușesc să își combine abilitățile și deprinderile ca să se completeze reciproc și să ducă la bun sfârșit tot ce și-au propus în cadrul proiectului Bibelow.

Adina este din Ploiești și a venit în București în urmă cu 10 ani. De profesie este sociolog și lucrează în cercetarea de piață. Mărturisește că nu a avut o formare artistică, dar asta a fost substituită de o permanentă dorință de învăța lucruri noi și de a ieși din zona de comfort.

Diana, în schimb, este ilustratoare și artistă vizuală, creația făcând parte din ADN-ul ei. Ilustrează cărți pentru copii, dezvoltă ilustrații pentru diverse branduri și este art director în proiecte de animație. Ea dă direcția creativă pentru colecțiile Bibelow și se ocupă de partea de branding și fotografie de produs.

bibelow

Curatorialist: Cum a pornit ideea acestui proiect artistic inedit, intitulat sugestiv Bibelow?

Adina: În sufrageria Dianei, acum 3 ani. Stăteam la o bere și, pe masa din fața noastră, trona un superb bibelou cu un cal vopsit tot în albastru, pe care Diana își notase parola de la WiFi.

Arăta foarte fain și neașteptat obiectul ăla acolo, pe o masa plină de ghivece cu flori. Mai în gluma, mai în serios, am zis hai să încercăm să facem ceva împreună, să ne jucăm cu bibelouri și să vedem ce iese. Și, iată-ne.

De ce v-ați oprit atenția asupra bibelourilor? Care este semnificația lor pentru voi, ce povești vă leagă de aceste obiecte decorative?

Amândouă am crescut cu clasicele bibelouri așezate metodic pe rafturile bibliotecii — bibelouri pe care le atingeai doar atunci când le ștergeai de praf.

Bibelourile reprezintă o parte din copilăria noastră, o legătură cu femeile care ne-au crescut și o legătură cu un trecut pe care, acum ca adulți, îl înțelegem diferit.

bibelow

Care este profesia voastră de bază? V-a ajutat experiența de până acum în acest proiect antreprenorial?

Diana este ilustrator și asta ajută enorm — atât în sensul larg, cât și punctual. Specific pentru bibelow, odată cu terminarea unei colecții, următorul pas natural este să ne ocupăm de partea de branding, fotografie de produs, messaging și altele care țin de imaginea totala a bibelow-ului.

 Eu sunt sociolog și lucrez în cercetarea de piață. Ca sociolog încerci să înțelegi cât mai mult din micro comportamentele vieții cotidiene. Pentru mine, bibelourile sunt niște actori sociali și toată experiența mea de cercetare în care am ascultat și moderat multe discuții, m-au făcut să pot să „ascult” aceste obiecte. Să le privesc ca pe niște actanți sociali și să încerc să le aud povestea.

Cum a fost începutul? Cum ați ajuns la definirea stilului creativ care acum conturează “bibelow-urile”?

Prin multe încercări, multă joacă și multă experimentare. Cotrobăind prin târguri de vechituri și case de bunici, am adunat câteva bibelouri vechi, ne-am băgat in atelier și am început să experimentăm. Ne-am jucat cu tehnici, culori, am petrecut mult timp doar uitându-ne la forma unui bibelou.

Doar privind cu atenție și în amănunt acest obiect, poți înțelege că, și în acea epocă apusă, exista o anumită atenție la detalii.

Formele bibelourilor sunt foarte frumoase și, practic, ele ne-au ghidat până când am descoperit tehnica cea mai potrivită lor — una care reușește să le pună în valoare și să le spună povestea într-un alt fel. În tot procesul nostru, bibeloul este actorul principal, noi doar îl ascultăm.

Care este bibeloul/bibelow-ul vostru preferat? Chiar, aveți în casă bibelow-uri ca decorațiuni?

Nu avem un bibelou preferat pentru că fiecare spune o altă poveste, are o altă atitudine, îți inspiră ceva diferit. Da, avem bibelouri inserate prin casă.

Care este procesul creativ prin care un bibelou obișnuit devine “bibelow”?

În primul rând, vânăm bibelouri vechi prin târguri și casele prietenilor, familiei. Toate bibelourile cu care lucrăm sunt bibelouri din perioada comunistă, din intervalul ‘60-’70. Odată ce le găsim, le aducem în atelier și începem să experimentăm.

Nu încercăm să le schimbăm, ci pur și simplu să le dam haine noi, să le actualizăm.

Mereu încercăm să păstram ceva din bibeloul original, în special ștampila de la baza lor sau poate chiar o porțiune din culoarea lui originala.

În cea mai recentă colecție, “Fetița”, am făcut rost de o serie de bibelouri din anii ‘70 din fosta Cehoslovacie. Imediat, ne-am dat seama că nu sunt bibelouri fabricate în România, pentru ca începusem să recunoaștem culorile și formele care se foloseau cel mai mult la noi. Ba mai mult, recunoșteam deja dacă un bibelou e mai probabil să fi fost fabricat la Curtea de Argeș sau la Arad etc. Fiecare fabrică venea cu niște elemente ale ei, sunt relativ ușor de identificat.

bibelow

bibelow

Apoi, începe joaca. Experimentăm cu spray-uri, culori de ceramică sau cu ce altceva ne mai trece prin minte. Nu avem o rețetă pe care o aplicăm, ne place să ne jucăm și să descoperim ce se potrivește cel mai bine cu fiecare bibelou.

Cum alegeți bibelourile pe care urmează să le pictați în stilul vostru propriu? Ce criterii trebuie să îndeplinească?

Pentru prima colecție („Hot Pink on Almond Milk”), tehnica a fost cea care a unit și a adus împreună bibelourile. Nu am căutat anumite bibelouri, ci pur și simplu am ales bibelourile a căror personalitate striga Hot Pink. Pentru cea de-a doua colectie, „Fetita„, am vrut să lucrăm doar cu bibelouri căței, pe care i-am urmărit să fie cât mai diverși.

bibelow

bibelow

Culorile alese de voi sunt foarte îndrăznețe, vii, neon. De ce ați ales aceste culori, ce mesaj comunică ele?

Culorile potențează atitudinea, forța și efervescența fiecărui bibelou. Cumva, nu te aștepți să vezi un hot pink pe un obiect perceput, în general, ca fiind unul clasic, chiar banal. Asta pentru că avem tendința să vedem bibelourile ca pe niște obiecte mai degrabă clișeice sau, în unele cazuri, chiar kitschoase.

Odată ce te uiți mai atent la ele începi să-ți aduci aminte de sufrageria bunicilor, de milieuri, de bibliotecă, de copilărie. Au puterea să ne transporte n trecut si sa ne reconecteze cu povesti pe care poate le uitasem.

Culorile pe care le-am ales sunt doar niște mijloace prin care se transmite toată această putere și încărcătura pe care bibelourile deja o au. Plus că arată foarte-foarte hot pe ele.

Care este, în opinia voastră, profilul cumpărătorului de bibelow? Cum îl vedeți?

Pe de-o parte, ne adresăm persoanelor din generația noastră, care sunt familiare cu aceste obiecte, iar pe de-altă parte, în special prin culorile alese, ne adresam și unui target sub 30 ani. Practic, oricine își dorește un element atipic prin care să-și personalizeze spațiul, sigur o să găsească ceva la noi.

Aveți un artist contemporan pe care îl admirați, care este o sursă de inspirație pentru voi?

Natalia  Magalska cu bibelourile ei slavice e o descoperire recentă și ni se pare minunată, iar în moodboard, din prima zi, l-am avut pe Ai Weiwei cu vazele lui Coca Cola și semințele de porțelan.

 Pentru unii, bibelourile sunt la granița kitsch-ului. Cum reușiți să treceți de această latură și să le puneți în valoare ca obiecte decorative?

Full disclosure, noi chiar am urmărit să fructificăm aceasta încărcătură kitschoasa a lor — până și cromatica aleasă e inspirată din latura aceasta a bibelourilor. Noi ne bucurăm oricum să auzim că reușim să le punem în valoare și ca sunt percepute și primite ca niște obiecte de artă.

Unde se potrivesc bibelow-urile? Cum arată interiorul ideal care să le pună în valoare?

Credem că un bibelou se vede super bine atât într-un interior minimalist, cât și într-unul eclectic sau chiar un mid-century modern. Ele, în sine, sunt foarte versatile și până acum, persoanele care au achiziționat bibelow-uri au fost foarte diverse.

Toate pozele pe care le-am primit cu bibelourile noastre în noile lor case ne-au demonstrat că bibelow-ul poate să fie acel element care aduce un extra flavor, care la rândul lui ajută foarte mult în personalizarea spațiului, indiferent de interior.

Ce vă aduce bucurie în procesul creativ al realizarii bibelow-urilor?

Joaca, experimentarea, munca de echipă și muzica dată la maxim cât suntem în atelier.

Voi ce aveți frumos astăzi?

Soarele de aprilie care face tot Bucureștiul bibelou zilele astea.

Fotografii: arhivă Bibelow

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.