Conform Digital Report 2023, 30 de milioane de euro au fost cheltuite pe activităţi cu influenceri în România, în 2022. Iar în rezumatul lui, Alex Ciucă calculează că 2.5 milioane de euro pe lună au mers către influenceri pe diferite platfome – Youtube, TikTok, Instagram și alte vedete în online.
Asta într-o Românie în care s-au numărat aproximativ 3000 de creatori de conținut.
Este un job? Clar.
Este o meserie? Da. Creator de conținut este mai nou inclus în nomenclatorul meseriilor în România.
Poate oricine să o facă? Nu.
Poate oricine să aibă succes? Clar nu.
În tot acest context, când auzim de influenceri, am început a ne da ușor ochii peste cap, devenind brusc sceptici și catalogându-i ca fiind acele persoane ce fac mii de euro băgându-ne pe gât tot felul de produse pe care nici măcar ei nu le folosesc.
Dar, cel mai rău lucru la influenceri nu e că fac reclamă unor produse – pe care suntem liberi să le cumpăram sau nu.
Dăunător este lifestyle-ul toxic pe care îl promovează și normalizează, acele momente picture perfect, crâmpeiele din viețile lor imaculate, asta în timp ce în jurul nostru, dincolo de ecrane, e haos.
Și lejeritatea cu care tineri in their early 20s declară că fac 10-20.000€ / lună, asta în timp ce salariul mediu în România este de 850€, iar urmăritorii lor, copii de vârsta lor sau chiar mai mici, vin din familii ce abia reușesc să le asigure strictul necesar.
Toate acestea într-o țară eminamente needucată, cu inteligență emoțională spre 0 și în care stă în esența noastră să apreciem șmecheria și să căutăm calea scurtă spre bani și faimă.
Ca o reacție la prea plinul ce pare a caracteriza acum peisajul divertismentului și social media, contul de Instagram INFLUENCERI LA MISTO tratează cu mult umor și ironie cultura influencerilor.
“Nu mă întreabă nimeni nimic, dar îmi place să răspund”
Contul Influenceri la Misto are doar 13k followers. După canoanele online, ar fi nano-micro influencer și nu prea ar bifa campanii cu branduri.
Dar nu despre asta este vorba.
INFLUENCERI LA MISTO este un Manifesto, un wake up call, simțit și gândit de Larisa Tănase, 33 de ani, profesor în învatamantul prescolar, o buzoiancă ce de 4 ani s-a întors în satul copilăriei după 11 ani de locuit și profesat în capitală.
Ce te loveste din primul video căruia îi dai play este lejeritatea cu care Larisa esențializeaza și satirizează influencing-ul. Iar dacă o întrebi de unde umorul, îți răspunde pur și simplu „cred că asa m-am născut, sincer. Am fost un copil vesel și am rămas așa. Râd singură prin casă de ce-mi aduc aminte, râd la glumele mele, îmi creez „momente și schite” de râs, am un râs molipsitor, râd din orice și, uneori, râd ca să nu plâng… mai sunt și zile grele, obositoare, dar niciodată fără râs. E o stare de spirit, nu pot să funcționez altfel. Fără umor, nu exist!”
Am discutat cu Larisa despre contul Influenceri la Mișto, acest pamflet căruia i-a dat viață.
O oglindă ce ne arată și percepția omului de rând, a consumatorului de social media, ca o busolă de care trebuie să ne ținem toți pentru a nu pierde simtul realității și, cel mai important, al penibilului.
Curatorialist: Cred ca mulți te-au intrebat: de unde ideea proiectului?
Larisa: Evident ca toata lumea m-a intrebat: NIMENI
A fost un moment în care am simțit că pur și simplu cineva „face misto de mine”,
îmi jigneste inteligența mie, consumatorul de social media… M-am simțit pur și simplu agasată de aceste promovari agresive și repetitive (aka reclame mascate), care hrăneau imaginea și evoluția toxică a mușuroaielor de influenceri. Influenceri care au transformat social media într-un spațiu de bișnița, un fel de târguială ieftină la colț de stradă – ia porumbu’, neamuleee, are și reducere.
Faimosul și deja cliseicul: „pentru că mulți dintre voi m-ați întrebat…”
Legenda spune că a fost o perioadă în care a picat Instagramul și că mai multe influencerițe nu au putut adormi pe motiv că nu le-a întrebat nimeni de unde și-au cumpărat pijamalele… asta spune legenda.
În aparărea lor vreau să cred că există totuși persoane care le adresează întrebări… Curios pentru noi, cei ce privim la ecran, este faptul că, absolut de fiecare dată, întrebările sunt perfect relevante pentru a prezenta produsul sau serviciul promovat, culmea. Cumva, ele au o tehnică studiată prin care generează întrebarile potrivite.
Video-urile tale îmi dau senzația de manifesto-uri. Ca un wake up call pentru noi toți. Care este intenția ta cu ele?
Contentul meu nu este destinat exclusiv satirizarii influencerilor, ci și a unor scene de viată în care uneori ne-am regăsit fiecare dintre noi.
Îmi doresc să trezesc o reacție în privitor, oricare alta decât mâna întinsă spre portofel ca să cumpere halatul. Întoarcerea spre firesc, spre realitate.
Viața adevărată este cea trăită departe de telefon, care nu este expusă publicului. Atunci cand expui, clar este o intenție în spate, sau o nefericire, o dorință de apreciere și validare din exterior, vrei să umpli un gol… Și ne păcălește, ne întristează, ne pierdem… pierdem esența vieții și firescul alergând după iluzii.
A fost corect percepută intenția ta? Care sunt reacțiile oamenilor?
În mod surprinzător, da, s-a înțeles perfect intenția! Ca să mă exprim în termeni, am și „hateri”, e firesc… nu râdem toți la fel, nu ne amuză pe toți aceleasi lucruri, plus că dacă oamenii se regăsesc în anumite videouri, se simt atacați! Scopul meu nu este acela de a fi plăcută de toată lumea!
Am primit și mesaje și comentarii urâte, dar foarte puține.
Și, ca exemplu, am fost invitată la o emisiune destinată umorului, în care nu am fost apreciată de toată lumea. Unii oameni preferă umorul condimentat cu limbaj vulgar, însă pe mine nu mă caracterizează.
Ți-au scris influenceri până acum? S-au simțit lezati sau au apreciat umorul?
Da, câțiva care au apreciat ceea ce fac… Ba chiar unul dintre ei mi-a spus că văzându-mi clipurile a realizat cât de penibil este ceea ce face.
Ai umor. Ești smart, ironică și sarcastică. Poți face deranj. Și toate astea au efect pentru că ceea ce spui în video-uri este adevărat. Nu ți-e teamă că superi? Că rănești?
Cu ce vrei să rămână oamenii după ce îți descoperă profilul și urmăresc video-urile?
Am să las un citat, este și prima postare de pe pagina mea: „The truth is not offensive to intelligent people.”
Trăim o vreme în care se promovează conștient superficialitatea, o lume în care ne prefacem că suntem de acord, atunci când nu suntem de fapt… o lume în care suntem încurajați să tolerăm și să normalizăm ORICE doar pentru a nu răni și a nu deranja…
Refuz să tolerez și să accept drept noua normalitate o lume in care influencerii au devenit modele de urmat, refuz cu desăvârșire!
Da, avem opțiunea să evităm. Noi, cei care înțelegem și avem ochi să vedem și creier să gândim. Dar sunt printre noi si oameni care sunt afectati grav de tot ceea ce vad in online.
Aș vrea că oamenii care mă urmăresc să înțeleagă că în online exista și altceva. Aș vrea să vadă esență, mulțimea de oameni talentați, arta, frumosul, care aduc plus valoare vieții, culturii. Oamenii talentați și care au ceva de spus, dar care nu ajung în atenția privitorului.
Desi ei există, chiar și pe platformele de socializare – pe ei îi văd 100 de oameni, poate… iar un influencer care își aplica o cremă este văzut de milioane de oameni… Nu e corect! Și noi încurajam și susținem ce? Acceptăm și perpetuăm ce?
Cultura influencerilor și ceea ce promovează ea prin ecranul telefonului este toxică pentru multi dintre noi. Cum să ne ferim să punem anumiți oameni pe un piedestal și să încetăm a ne compara viețile cu ale lor?
Fară modele și fară comparație probabil că nu am fi evoluat în maniera în care s-a întâmplat… E sănătos să avem modele, să admiram pe cineva, să ne dorim să evoluăm într-un sens pozitiv, dar dacă totuși nu se întâmplă, să nu ne punem capăt zilelor.
Din păcate, suferim cronic și acut de boala social media.
Ia doar ce e bun! Tu simți și știi ce e bun, dar te duci cu turma, doar ca să fii acceptat! E o iluzie!
Oamenii care își compară viețile cu ale celorlalți sunt oameni care nu și-au găsit identitatea, nu se au pe sine, nu mai stiu ce le place, ce își doresc, cine sunt.
Suntem unici… Fiecare are un dar de la Dumnezeu, caută darul tău!
Oamenii se ghidează după standarde sociale toxice, le e teama să fie așa cum sunt pentru că nu vor să fie respinși. Fii tu, de ce vrei să fii altcineva?
„Nu-ți crea o imagine falsă. Este incomodă, greu de întreținut și ușor de depistat”, spunea Horațiu Mălăele.
Contul tău de Instagram a crescut mult, rapid și organic. Ești creator de conținut, după standardele social media. Esti influencer deja? Ce înseamnă, în percepția ta, a fi influencer?
Pentru mine, influencer nu înseamnă creator de conținut, am observat că se confundă adesea cele două. Și nici nu pot să o numesc meserie… Dacă a fi influencer a devenit o meserie, e grav!
Eu aș separa, aș face două categorii distincte:
1. influencerii = forme fără fond, vânzători de iluzii, minciună, toxicitate, superficialitate, ipocrizie, dorință de afirmare și validare.
2. creatori de conținut = stări de spirit, artă, frumos, informație, bucurie, substanță, realitate, adevăr, firesc, natural, exemple de urmat, inspirație, umor. Și creatorii de conținut promovează, dar promovează atent și cu respect fata de consumator.
Un exemplu de creator de conținut, pe care vreau să-l menționez, este Corina Băcanu… și vreau să o menționez, cu mulțumire și recunoștință, pentru că datorită ei contul meu de Instagram a crescut frumos și cu oameni de calitate.
Nu știu ce sunt eu, dar influencer clar nu sunt!
Ai accepta o colaborare cu un brand?
Reclamele au existat și vor exista!
Nu sunt împotriva lor, ba chiar sunt benefice, am descoperit produse interesante și utile prin intermediul reclamelor din online. Sunt împotriva minciunii din spatele reclamelor… Nu poți să promovezi ceva ce nu folosești și despre care nu știi nimic, eticheta pot să o citesc și singura.
Nu m-am gândit la asta! Dar dacă reușește vreun brand să mă convingă că este ceva autentic, benefic, valoros și pozitiv, probabil că da, nu stiu.
Promovarea înseamnă, în primul rând, respect față de consumator, adică sinceritate!
Care este miza și misiunea proiectului?
Misiunea este una umanitară… să-i zicem. Am văzut reclame care metaforizează experiența transcedentală, epifanică chiar, de a-ți rade părul de pe picioare cu un aparat „Big”… Proiectul meu își propune să-i ajute pe oameni să vadă „bigul”… e doar despre „big”, nu e nicio artă!
Influencerii continuă să existe și cu mine și fără mine, reclame penibile se vor face în continuare… eu sunt aici să râdem, măcar…
Există multe modele care pot schimba lumea, există cărți, există informație, și totuși, lumea nu se schimbă într-o direcție pozitivă, așa cum văd lucrurile acum.
Tu ce ai FRUMOS astăzi?
În fiecare zi îl am pe Dumnezeu! În fiecare dimineața când mă trezesc mulțumesc și sunt recunoscătoare pentru ceea ce am, atât cât am, și pentru ceea ce sunt, așa cum sunt!
Și nu vreau să fiu altfel!
Și ce mai am frumos este aceasta șansă pe care mi-ai oferit-o, de a lasă aceste rânduri aici! Rânduri care vor rămâne și care poate vor stârni ceva bun cititorului. Mulțumesc!