Natura a avut mereu un loc special în inima Alexandrei Mica. Tot din dragoste pentru natură și plante, ea a inițiat un proiect antreprenorial specializat în broderii cu modele botanice: Atelier Zada. Frunze de Monstera, flori de mac, ciuperci, stejari, brazi și câte și mai câte, brodate pe tricouri, bluze sau sacoșe de pânză.
Alexandra este din Constanța, și-a făcut studiile universitare în București și apoi a decis să se mute în Brașov, pentru a fi mai aproape de natură.
„Mi-a plăcut de când mă știu să îmi petrec timpul afară. Și am fost cumva norocoasă că m-am putut bucura de acest lucru, chiar de mică, de când locuiam la Constanța. În fața blocului aveam o grădină imensă, în care ne jucam cu toții, până la epuizare, cu mici pauze în care ceream apă mamelor de la balcoane.
Un alt lucru fain era pentru mine faptul că o mare parte din vacanțele de vară mi le petreceam la bunicii mei în Poiana, un sat de munte din județul Vrancea. Bunicul meu avea stână și multe oi, ceea ce pentru noi – eu și verișoara mea – era o distracție teribilă. Mergeam cu oile la păscut, prin toate dealurile și văile și era totul așa de frumos și simplu. Prima oară cred că am mers la cules de ciuperci când aveam până în 7 ani, împreună cu bunica mea”, își amintește Alexandra.
Mutată la Brașov, Alexandra și-a putut relua plimbările prin pădure, culesul de ciuperci și timpul petrecut afară.
Curatorialist: Cum a apărut proiectul Atelier ZADA?
Alexandra: Povestea Zada este una destul de sinuoasă, cu multe începuturi, schimbări și încercări. Dar pare că până acum nu a avut un sfârșit, lucru care mă bucură nespus.
Primul început a fost în 2007, când eram în primul an de facultate. Din dorința de a avea mai mulți bani de buzunar pentru excursii și festivaluri, împreună cu prietena mea cea mai bună, am născocit un plan pe termen foarte scurt. Și anume, până la sosirea mărțișorului, să învățăm să facem mărțișoare și să vindem atât câte apucăm să meșteșugim, la Universitate, chiar pe 1 martie.
Zis și făcut. Cu mult entuziasm, dar fără vreo pricepere în arts&cratfs, am reușit să încropim în jur de 200 de mărțișoare. A fost o experiență foarte faină și dragă mie, care pentru mine s-a transformat într-un obicei, în fiecare an particip la Târgul Mărțișorului organizat de Muzeul Țăranului Român.
M-a fascinat totul atunci. De la cumpărăturile pe care le-am făcut pentru mărțișoare – cum să facem să alegem cele mai bune și mai potrivite materiale, procesul de învățare cu materiale și tehnici noi fără a avea vreo experiență apriori în acest sens, până la contactul cu clienții noștri – chinuite de toate întrebările posibile – să fim vorbărețe, să fim tăcute, să povestim despre cum și ce am făcut, sau să așteptăm să fim întrebate, trecând prin frica de poliție, pentru că evident nu aveam nicio autorizație.
Dar cel mai mult mi-a plăcut procesul în sine, lucrul cu mâinile. În momentul în care pictam sau modelam, apărea o stare foarte faină pentru mine. Un confort psihic, în care aveam timp și dispoziție pentru toate gândurile mele. Puteam construi și deconstrui scenarii din viața imediată, viitoare, posibilă sau imposibilă. Iar acest lucru a fost și este grozav pentru mine.
Atunci am descoperit faptul că e fain ca munca să facă parte din mine și să nu fie doar un lucru care trebuie făcut, să nu fie un program și o rutină și să nu fie ceva doar imperios necesar pentru a reuși să achit facturile.
Cum ai ajuns la broderie?
Al doilea început a fost momentul în care am aflat de existența mașinilor care brodează. Mă apropiam de încheierea studiilor și aproape convinsă că nu o să lucrez în domeniul ales, am zis să mă gândesc și la ceva, la altceva, care să îmi placă. Având experiența mărțișoarelor, am zis că sigur trebuie să fie ceva în zona meșteșugăritului.
Și așa am ajuns la mașinile Brother. Care pur și simplu erau pentru mine ceva incredibil de minunat. Mă tot întrebam cum e posibil ca o mașină să brodeze automat, folosind un fișier încărcat pe un stick USB, care pur și simplu se introduce în mașină, apoi se apasă butonul play și mașina începe să brodeze.
Și așa, pentru a doua oară, descoperirea unui nou mod de lucru mi-a schimbat viața. Trecând peste chestiunile tehnice, mecanice și tehnologice, care sunt incredibile la aceste mașini de brodat, mie mi se pare că pot fi un mediu grozav de expunere artistică. Practic, aproape orice desen poate fi transformat într-o broderie. Și așa am început eu să desenez.
De atunci și până acum, am învățat să o folosesc până la cele mai mărunte detalii. Dar, cred eu, că cel mai important și fain lucru în privința ei, a fost să învăț să mă folosesc pe mine.
Doar pentru faptul că mi se părea incredibil că pot broda pe aproape orice material, aproape orice îmi trecea prin minte, m-a făcut să învăț să desenez (deși nu încercasem acest lucru niciodată), să învăț să folosesc programe vectoriale (Corel Draw și Adobe Illustrator) și desigur, programul special de broderie al mașinii PE Design.
De unde vine iubirea ta pentru plante?
E greu de spus cu exactitate de unde vine. Cred că cel mai mult și cel mai mult este o pasiune derivată din iubirea mea pentru natură.
Așa, cumva, de când eram copil, îmi plăcea să particip la curățenia de primăvară din fața blocului. Pe lângă grădina mare din fața blocului, erau și niște grădini mai micuțe, îngrijite de obicei de doamnele care stăteau la parter. Și acolo mă mai gospodăream, împreună cu doamna Vica, vecina de la scara C, care îmi dădea bulbi de lăcrămioare și zambile.
Totodată, bunica mea din partea tatălui a fost florăreasă, foarte pasionată și iubitoare de plante. Din povești, am înțeles că era și foarte talentată, dar din păcate nu am petrecut timp cu ea când lucra, deși cred că mi-ar fi plăcut foarte mult. Dar de la ea știu de Strelitzia, care era floarea ei preferată.
Însă, nu aș putea spune cu convingere că aceste povești sunt strâns legate de pasiunea mea pentru plante. Mai ales că am avut și eu perioada în care aduceam acasă tot felul de plante și mureau săracele rând, pe rând. Prea multă apă, prea puțină, prea mult soare, prea puțin, era tot timpul ceva greșit.
Cred că odată cu o ZZ plant am început să mă descurc cu ele. Și chiar recomand începătorilor să își facă un pic de curaj cu această plantă. Este cea mai îngăduitoare cu nepricepuții sau cel puțin așa a fost pentru mine.
De unde vine numele ZADA pe care l-ai ales pentru proiectul tău?
Zada este specia mea preferată de arbori. Este singurul conifer care se comportă precum arborii de foioase. Toamna, acele sale devin galben-aurii, apoi cad, urmând ca primăvara să crească la loc.
Care sunt plantele/florile/arborii pe care le reprezinți, de regulă, ca modele botanice?
Am început să desenez în lockdown broderii cu plantele pe care le aveam prin casă, – Calathea Ornata, Monstera Deliciosa, o Zantedeschia albă și chiar cu usturoi verde. Imediat cum s-a încheiat lockdown-ul, în drumul spre atelier treceam pe lângă magnolii înflorite și așa a apărut broderia cu floare de magnolie.
Iar apoi, la fostul atelier, cel din cadrul hub-ului cultural Visssual, s-a deschis terasa/grădina de vară, de departe cel mai frumos loc de vară pe care l-a avut Brașovul în ultimii ani, care se numea Grădina din Visss. Era așa de fain acolo! Era practic grădina din jurul unei hale de producție din cadrul fabricii de încălțăminte Tino, neamenajată și neîngrijită de foarte mulți ani. Era practic o mini junglă urbană, care acaparase prin tot felul de plante cățărătoare fațada clădirii industriale, iar acest lucru arăta așa de frumos.
Și așa Grădina din Visss a Brașovului a devenit și grădina mea din vis. Am început să adaug desene botanice noi, cu plantele pe care mi le doream și astfel au apărut broderiile cu Monstera Albo Variegata, Anthurium Crystallinum, vreo două specii de Alocasia, dar și ciupercile pe care abia așteptam să ies să le culeg – gălbiori, hribi, piciorul-căprioarei.
Apoi, în apropierea Crăciunului, m-am gândit că ar fi fain să fac o colecție specială de plante, care chiar să însemne ceva, mai ales într-o lună așa de puțin prietenoasă cu brazii. Așa că am zis că este un moment bun să lansez o colecție de broderii dedicată exclusiv speciilor de arbori.
Și așa a apărut colecția Arboretum, care pe atunci avea doar 5 modele de broderie – fag, pin, stejar, cedru și zadă. Am ales acești arbori pentru că sunt unii dintre cei mai predispuși tăierilor ilegale.
Cum ai deprins meșteșugul brodatului?
Toate broderiile pornesc de la desenele mele, pe care le fotografiez și apoi le redesenez digital, transformându-mi desenele de mână în desene vectoriale, folosind Corel Draw și Adobe Illustrator. Apoi desenul vectorial este importat în software-ul dedicat broderiilor celor care folosesc mașinile de la Brother, adică PE Design.
Aici abia desenele capătă alura de broderie, pentru că aici setez densitatea broderiei, tipul cusăturii, unghiul la care să fie broderia și tot felul de alte detalii care construiesc broderia finală. Apoi urmează probele pentru fiecare broderie în parte și pentru culorile alese și decizia finală de a spune – gata, avem un model nou și așa arată el.
Cât/ce/cum ai investit? Povestea ta poate va încuraja mai mulți tineri să aibă încredere în ei și în proiectele lor.
Resursa cea mai importantă pe care am investit-o a fost și este în continuare timpul meu – perioada nedeterminată dedicată învățării a tot ce știu. Aici poate a fost și o greșeală, pentru că aproape tot ce știu am învățat singură, am avut ajutorul de start de la prietenul meu, care a avut răbdare să mă facă să îmi placă să folosesc software-urile necesare pentru ceea ce fac, căruia îi mulțumesc mult, mult de tot. Cel mai mult.
În rest, investițiile pentru ce înseamnă Zada, au avut și ele o poveste faină. Prima mașină de brodat a fost cumpărată de părinții mei, era un Brother Innov-is 950, care cam acum 8 ani a costat sub 3000 de lei. Și nu este doar o mașină de brodat, este una combinată, adică este pentru cusut și brodat. Cu ajutorul ei am învățat tot ce știu.
Cea de a doua mașină de brodat, un Brother INNOV-IS V3 Limited Edition, mașina cu care lucrez acum, a apărut in viața mea mulțumită unei echipe minunate, care a avut încredere în mine și în ceea ce știu. Este vorba despre cei de la Brorom, care importă mașinile Brother în România.
Încă nu am reușit să mă dezmeticesc din întâlnirea cu Dan Coandă, căruia i-am scris în 2019 un e-mail în care i-am povestit ce am învățat să fac și ce vreau să fac pe viitor. I-am spus că pentru mine aceste mașini nu sunt doar un instrument de aplicare a logo-urilor pe diverse textile, ci un mod nou de expresie artistică.
Dacă înlocuim pânza de pictat, cu pânza pentru broderie și acrilicele, uleiurile, acurelele cu ațele speciale pentru broderie, avem un mediu de expresie nou, prin care artiștii își pot exprima ideile și conceptele.
Mno, și în acest mod, Dan a acceptat invitația la atelierul meu din Brașov, care era pe vremea aceea la Visssual, un hub multicultural din Brașov, a venit să vadă ce știu și în urma discuției, am primit o mașină de brodat, una de cusut și software-ul pentru broderie, deși eu cerusem doar o mașină de brodat, care să aibă o arie mai mare de brodare. Încă nu am suficiente cuvinte să le pot mulțumi.
În mai puțin de o lună de la această întâlnire, la care au participat si reprezentanții Brother din Japonia, aveam noua mașină de brodat pe masă. Nu vă puteți imagina entuziasmul meu și curajul pe care l-am prins. Nici mie nu îmi venea să cred ce am reușit să fac și câtă înțelegere și bunăvoință am primit.
Ca să îmi revin, am brodat pentru prima oare aproape pe o înățime de 30 de cm, coperta albumului Aladdin Sane, de la David Bowie.
Și de atunci am început să cred cu adevărat în acest proiect, mi-am dat demisia de unde lucram și am început să muncesc și să visez cu ochii deschiși.
Deci aș putea spune că investiția inițială a fost mult timp, răbdare și determinare, care apoi s-a concretizat în întâlnirea oamenilor potriviți, pentru a construi o comunitate în jurul Zada, care să transforme broderia digitală într-un mod de expresie artistică, scopul acestui proiect.
Ce fel de piese vestimentare sau alte obiecte textile brodezi cu modele botanice?
Deocamdată, brodăm pe tricouri din bumbac 100%, bluzoane din 80% bumbac organic și poliester reciclat, traiste din 100% bumbac organic și șorțuri croite și cusute de noi, din bumbac 100%, produs în România.
Care este cel mai solicitat model botanic de către clienți?
Așa, în mare, cred că cel mai solicitat este cel cu Monstera Deliciosa. Dar, spre exemplu, vara la început, cel mai dorit este macul, urmând floarea-soarelui, spre apropierea toamnei, acum, în perioada aceasta sunt foarte căutate irisul, brândușa și bujorul. Ceea ce mi se pare foarte drăguț.
Ce reprezintă plantele pentru tine?
Ufff, combinația perfectă între ceva frumos, cu gust bun, armonios.
Unde găsim piesele ZADA? Colaborezi cu alte magazine?
Momentan, produsele noastre se pot găsi doar pe platformele noastre de social media – Instagram și Facebook și în singurul magazin cu care colaborăm, Inspiratio din Brașov, pe care vă recomand să îl vizitați, este extrem de frumos restaurat.
Ce planuri ai pentru 2022?
Planul financiar cel mai mare pentru mine este să reușesc să o angajez pe Adriana, cealaltă jumătate din Zada, cu normă întreagă. Iar pentru acest lucru trebuie să finalizăm magazinul on-line, pentru a face tot procesul de cumpărare mai ușor pentru toată lumea și a crește numărul vânzărilor suficient de mult pentru acest pas foarte important.
Planul pentru visele noastre este să punem bazele primei expoziții de broderie digitală. Și cu această ocazie, lansez invitația către toți cei care sunt interesați de un astfel de proiect să vină în echipa noastră și să punem țara la cale.
Avem nevoie de o viziune multidisciplinară, de curatori, de artiști, de experiența organizării de evenimente culturale, de sponsori și de tot restul arsenalului pentru a face acest vis posibil.
Care ar fi modelul botanic pe care l-ai vedea reprezentativ pentru anul acesta?
Aș alege un arbore, orice arbore, nu ar conta specia câtuși de puțin.
Pentru că de la copaci putem învăța cel mai bine ce înseamnă comuniune și comunitate.
fotografii: Alexandra Mica