Andrada Crânguș (co-fondator INLIN): ar fi bine să lucrăm mai mult și la încrederea în noi care, cu siguranță, descurajează risipa și consumerismul

Durata: 8 minuteINLIN este unul dintre brandurile autohtone de modă sustenabilă, având în centrul său țesătura de in, după cum o sugerează și numele. Cea care s-a îndrăgosti iremediabil de in este Andrada Crânguș, care, alături de partenerul ei de viață, Jan Hopman, a demarat în primăvara anului 2020 proiectul INLIN, dedicat creațiilor vestimentare și de casă din in.

Andrada Crânguș și Jan Hopman, co-fondatori INLIN

Andrada este dintr-un mic oraș din Banat, iar copilăria și-a petrecut-o la țară, în satul unde locuiau bunicii și străbunicele ei. A cunoscut, astfel, libertatea de a se juca în aer liber cât era ziua de lungă, adoptând energia și obiceiurile vieții rurale: “unde micul dejun se lua de multe ori direct din grădină, pe principiul “from farm to mouth” și unde duminica se mergea la biserică, cu bunica de mânuță”.

La 18 ani, s-a mutat în București pentru a face studiile și a rămas aici, “sedusă de orașul unde mereu se întâmplă ceva sau poți face chiar tu să se întâmple ceva”.

Înainte de INLIN, Andrada a lucrat  20 de ani în turism, marketing și comunicare, inclusiv în campanii de promovare a României pe piețele externe, iar asta i-a servit ca o adevărată lecție de viață: am învățat că orice călătorie poate fi o adevărată lecție de dezvoltare personală, indiferent că parcurgem zeci de kilometri până la destinație sau zeci de mii, indiferent că este o călătorie în limba noastră sau într-o altă limbă și cultură.”

Curatorialist: Cum ai descoperit inul și iubirea pentru această țesătură?

Andrada: Preferința pentru materialele naturale a existat mereu în background, mama mea iubea țesăturile naturale și  tricota sau cosea haine din lână, din bumbac, din in, din pânză topită, era extrem de îndemânatică, de practică și de estetica în același timp. Nu se poate spune la fel și despre alegerile mele vestimentare de după plecarea mea de acasă, cu toată încercarea ei de a mă educa în sensul acesta.

A fost nevoie să experimentez mulți ani de zile, să port tot felul de materiale neprietenoase cu pielea și cu natura, să dezvolt proiectul Stylish Mom împreună cu prietena mea Rovena Andrei, stilist vestimentar, să trec mai întâi prin faza de consumerism, pentru ca, abia după vârsta de 40 de ani, să-mi fie foarte clar că nu mai pot purta altceva decât materiale naturale – cu măsură, din punct de vedere cantitativ și bine alese, din punct de vedere calitativ.

Iar când am început să port un in de o calitate foarte bună, cu câțiva ani de zile în urmă, după o vacanță în Țara Bascilor (Biarritz – San Sebastian), mi s-a părut că am descoperit raiul fibrelor naturale. Am revenit în țară și am încercat să găsesc articole din in de o calitate similară, dar opțiunile erau extrem de limitate la momentul respectiv.

De 2 ani și jumătate caut și testez continuu pânze din in (și, cu siguranță, voi face asta în continuare), iar de 2 ani de zile încerc să dau pânzelor de in care îmi plac forme de articole vestimentare și textile pentru casă, sub numele de INLIN.

Cum au fost începuturile proiectului tău antreprenorial? Când și cum te-ai decis să pornești acest business?

Mă tot frământă, în ultimii ani, ideea antreprenoriatului, am avut tot felul de tentative de proiecte, dar nimic de anvergura INLIN. Într-o bună zi, cu doar câteva luni înainte de pandemie și de vremurile cenușii din industria ospitalității, am hotărât pur și simplu să ies din travel, dar să păstrez ideea de promovare a României și a ceea face România bun și frumos.

Câteva luni mai târziu, ideea s-a concretizat în INLIN și în fabricarea articolelor din in, atât pentru piața internă, cât și pentru turiștii străini care vizitau România. Business-ul a fost lansat în aprilie 2020, în plin start de pandemie, drept pentru care de atunci a mai suferit ajustări față de planul inițial.

De unde provin țesăturile pe care le folosești pentru produsele INLIN? Ai găsit producători locali sau ai apelat la producători din afara tării?

Mai întâi, am căutat producători locali de in, întrucât INLIN își dorea să fie un brand local, dezvoltat cu resurse locale (începând cu materia primă). Am găsit un singur producător local de la care achiziționez si în prezent un in topit premium și alte doua țesături care au în compoziție in și de a căror calitate și prestație în timp sunt mulțumită.

Mare parte dintre țesăturile cu care lucram sunt achiziționate din alte țări europene, care au tradiție în producerea de in, cum sunt Țările Baltice și Regatul Tarilor de Jos.

Ce te inspiră atunci când gândești piesele din colecția INLIN, fie că este vorba de vestimentație, fie de articolele pentru decorarea casei?

Inspirația este pretutindeni:  în oamenii din jur, în natură, în trend-uri, în călătorii, în domenii care nu au neapărat legătură cu creația vestimentară.

Mă inspira foarte mult călătoriile, apoi cultura minimalistă, din care vine și partenerul meu de business și de viață, Jan. Dar mă inspira foarte mult și cultura balcanică și elementele tradiționale, elementele specifice neamului românesc, care sunt flexibile și pot suferi intervenții moderniste.

Iar ceea ce se vede la INLIN, cel puțin din perspectiva mea, este un mix între cultura balcanică și cultura minimalistă, între neastâmpărul și energia Balcanilor și liniile simple, curate, specifice minimalismului, un mix între vibrant și auster sau chiar o pendulare între cele două. Liantul între cele două sunt simplitatea și utilitatea și neapărat conceptualizarea lor, amplasarea într-o poveste.

Care sunt piesele vestimentare statement ale brandului INLIN?

Aș vorbi mai degrabă despre un concept statement al brandului, și anume inHERITAGE: macrameurile bunicii, uitate prin mansarde și sertare, sunt readuse la viață. Vechi piese mai mici sau mai mari de macrame sunt integrate cu grijă în articole din in din colecțiile noastre inHOME și inBODY și devin astfel piese vestimentare unice. inHERITAGE este o conexiune a trecutului cu viitorul, realizată într-un limbaj actual.

inHERITAGE

inHERITAGE

inHERITAGE

Iar dacă e să amintesc o piesă statement, aș vorbi despre rochia de garden party, concepută pentru acest gen de gathering, tot mai iubit și în România în ultimii ani. Această rochie are variantele May și June, ambele stylish și confortabile în același timp, subliniind ceea ce are fiecare femeie irezistibil (talia, glezna, decolteul sau brațele).

Garden Party Dress

Garden Party Dress

Garden Party Dress

Și, nu în ultimul rând, aș vorbi și despre un serviciu statement pentru evenimentele cu componentă de dining, care este un serviciu de table styling, cu numele de TABLE STORIES. Este un concept  de dichisire a mesei, de creare a unui spațiu estetic integrat, care să se îmbogățească apoi cu energia și cu poveștile pe care oamenii le creează în jurul mesei. Conceptul este creat și pus în practică împreună cu Petra David de la Atelier Foliage, partenerul INLIN pe table styling și flowers.

Cum este viața de antreprenor de modă sustenabilă în România?

Este, evident, plină de provocări, pentru că funcționăm într-o piață preponderent marcată de consumerism și de prea puține (sau prea puțin vocale) proiecte de sustenabilitate sau de educație în sensul acesta.

Vestea cea bună este că noua generație este mult mai orientată către sustenabil, mai fermă și mai selectivă în alegerile vestimentare, mult mai informată, mai conștientă de efectul alegerilor nepotrivite asupra naturii și asupra individului, mai orientată către brand-uri locale și muuuult mai receptivă la întreg efortul/procesul din spatele unui articol vestimentar semnat de un brand independent.

Ce crezi că s-ar putea face ca oamenii să adopte mai mult moda sustenabilă, cu țesături naturale și croieli ce nu se demodează și nu țin de ultimele tendințe?

Cred că ar fi bine să fim ceva mai receptivi la discursurile generațiilor anterioare, la bunicile și mamele noastre care ne îndrumau către fibre naturale. Să fim mai atenți la cei care încearcă, direct sau indirect, să ne îndrume către un consum echilibrat – și nu vorbesc aici numai de cei care lucrează cu fibrele naturale, ci și de cei care ne învață cum să avem grijă de hainele de calitate pe care le avem, pentru a le prelungi viața, în defavoarea înlocuirii lor rapide cu altceva.

Cred că ar fi bine să lucrăm mai mult și la încrederea în noi care, cu siguranță, descurajează risipa și consumerismul.

De care piesă de îmbrăcăminte nu te-ai plictisi niciodată?

Voi fi mereu prietenă cu jeansii, pentru că sunt o piesă vestimentară inepuizabilă, utilă în tot felul de construcții vestimentare. Și voi iubi mereu cămașa albă din in, pentru că este un articol fără de care, pur și simplu, nu mai pot de o vreme. O port cu pantaloni, cu fustă, o port pe plajă, o port prin casă, o port la piață, o port chiar și în momente mai formale.

Ce consideri că aduce feminitate unei ținute?

Aș zice că feminitatea este exprimarea sau marcarea, cu naturalețe,  a ceva ce există în fiecare dintre noi, eventual cu ajutorul articolelor vestimentare și accesoriilor. Atitudinea cu care ne purtăm corpul aduce feminitate unei ținute, liniile simple care descoperă subtil o gleznă, un umăr, care marchează o talie, o bijuterie care curge de-a lungul liniei gâtului sau care îmbrățișează încheietura mâinii, libertatea corpului de a se exprima cu lejeritate sub haine comode și totuși șic, armonia dintre corp și ceea ce acesta poartă.

Ce surprize pregătești pentru acest an?

Marea noastră dorință este să migram cu INLIN în zona de concept store, în care să se regăsească, evident, articolele vestimentare și textilele pentru casă semnate INLIN, parteneriate INLIN cu brand-uri românești (așa cum avem deja câteva), la care să adăugăm brand-uri românești și străine care ne plac și care sunt complementare cu ceea ce facem noi.

Și încă ceva: îmi doresc să ducem inul într-o zonă mai cool, să fie timeless cu ceva mai mult coolness, așa încât să fie iubit și de tineri.

Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în ca antreprenor în acest proiect?

Am înțeles că în business, ca și în cuplu, poți avea succes dacă intri în parteneriatele sau în relațiile potrivite.

Dacă ar fi să caracterizezi inul, cum l-ai descrie?

Inul este echilibrul perfect între masculin și feminin, între robust și senzual, între aspru și delicat, este perfectul imperfect.

Ce te mai pasionează în afara inului?

Cutreieratul este una dintre pasiunile mele, îmi place să cutreier străzi, orașe, locuri noi și vechi, oameni și culturi, îmi plac casele vechi și detaliile arhitecturale și tot ce este estetică în orice fel de spațiu. Descopăr și fotografiez case, porți și ferestre de câțiva ani de zile, am chiar și o pagină de Facebook care se numește Doors and Windows to the World și, în general, mă animă orice călătorie, plimbare, explorare.

fotografii: Andrada Crânguș (realizate de Ana Georgescu; modele: Cristina Gagiu, Nicoleta Ababei)

Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here