Monica Mocanu – Monceramice: Lutul înseamnă să te conectezi cu energia pământului

Durata: 8 minute

Ceramică pictată în culori vii, din care parcă răzbate lumina și căldura soarelui de vară, seninul nesfârșit al cerului și bogăția de flori și fructe a naturii. Este tușa personală a artistei Monica Mocanu, fondatoarea atelierului de ceramică Monceramice.

Monica a moștenit talentul artistic din familie, de la mama sa, așa că, la vârsta de 2 ani începuse deja să deseneze. Gimnaziul și liceul le-a făcut în cadrul Liceului de Arte Plastice Nicolae Tonitza, de unde a absolvit în 1988, la secția Ceramică.

Fiind încă în perioada comunismului, când posibilitățile de angajare în domeniu erau destul de limitate, Monica a decis să se abată de la parcursul educațional în domeniul artei pentru a alege Dreptul.

A profesat în domenii diferite, de la decorator de vitrine la profesor de desen și consultant asigurări de viață, concomitent cu realizarea de ilustrații pentru diferite proiecte (Unica, Vodafone, 2sDesign).

Activitate de expozițională

Monica a fost invitată să-și expună lucrările în anul 2000 în Germania, iar în 2007, în Argentina.

În 2012, trei dintre lucrările sale mixmedia au fost selectate pentru Barcelona International Exhibition of Contemporary Art, o mare reușită având în vedere că, anual, sunt selectați doar 100 de expozanți din lume.

În 2021, Monica a fost invitată să participe în Grecia, la Expoziția de Ceramică Contemporană, din cadrul Muzeului de Geologie-Kastraki, unde au fost prezenți 20 de artisti ceramiști și lucrările lor.

Tot aici a avut loc un workshop și o demostrație raku cu public, filmat de către echipa de cercetare a Institutului de Antropologie de la Universitatea Oxford, pentru documentarul despre explorarea antropologică a gestului creativ prin arta ceramicii.

Monceramice

2020 a fost anul decisiv pentru Monica în ceea ce privește parcusul profesional când a realizat că un job obișnuit nu i se mai potrivea. A cumpărat un cuptor pentru ceramică și a lansat Monceramice, iar ceramica și pictura și-au recăpătat locul central pe care ar fi trebuit să îl aibă dintotdeauna.

ceramică
Monica Mocanu – fondatoare Monceramice

Curatorialist: Cum te-ai descrie într-o singură frază?

Monica: Întrebarea îmi aduce aminte de „Mănâncă, roagă-te, iubește”, când fiecare trebuia să spună un  cuvânt care să îl definească. Despre mine aș spune că sunt un om creativ, care se exprimă așa cum simte.

De ce tresare inima ta când vine vorba de ceramică, ce te face să iubești lucrul cu lutul?

Lutul înseamnă să te conectezi cu energia pământului, o bucată de lut devine ce dorești dacă îl asculți.

Te învață să ai răbdare, impune un ritm natural pe care, din păcate, l-am pierdut alergând zi de zi către nicăieri.

Cum ai luat decizia de a renunța la job pentru a te dedica acestei pasiuni?

Pe lut am pus mâna în școală la orele de modelaj și apoi am continuat la secția de ceramică. Au trecut foarte mulți ani de atunci – am găsit caietul cu teme și schițe și chiar un cuțit cu care lucrez și acum. Am fost ultima generație care a primit repartiție, colegii mei au fost repartizați să lucreze pentru Casa Poporului unde se lucra în condiții grele, eu am găsit un post de decorator vitrinier și am cerut repartiție acolo.

Universitatea de Arte oferea foarte puține locuri în perioada comunistă, iar ai mei își doreau să termin o facultate serioasă. Aveam de ales între chimie-biologie și drept, iar eu am optat pentru Facultatea de Drept. Și asta pentru că, în comunism, erau două locuri unde puteai să faci ceramică: la Combinatului Fondului Plastic sau la Cesarom, angajat ca muncitor necalificat, probabil.

Cum ai luat decizia de a renunța la job pentru a te dedica acestei pasiuni?

Am vrut întotdeuna să îmi exprim creativitatea, așa că am alternat perioade de job normal cu perioade de freelancer, până într-o zi când mi-am dat seama că un job normal nu îmi oferă ce vreau și că trebuie să iau o decizie.

La sfârșitul lui 2020 am cumpărat un cuptor pentru ceramică, astrele s-au aliniat și a venit momentul să îmi îndeplinesc dorința de a face ceramică.

Tu stăpânești atât meșteșugul ceramicii, cât și cel al picturii, cum ți-a venit ideea să le îmbini în cadrul creațiilor Monceramice?

Să îmbin ceramica și pictura a venit în mod natural. Fiecare obiect ceramic este o foaie albă. Pictura îmi da libertatea să creez un univers colorat, inspirat de călătorii, amintiri sau de viața de zi cu zi.

Intentia mea este să ofer o stare care să amintească de vacanță, de albastrul Greciei, de soarele Italiei.

De fiecare dată creez modele noi, cu forme imperfecte și desene originale astfel fiecare obiect are un caracter unic și exclusiv.

ceramică

Cum este atelierul în care lucrezi acum?

Atelierul în care lucrez este un apartatelier, îmi place cum sună așa, french, cuvântul preluat de la un artist francez, din câte știu și Matisse locuia și avea atelierul într-un apartament din Nissa. Este un spatiu mic în care dau viață lutului, modelez, pictez, așez la uscat fiecare obiect, până intră în cuptor pentru cele două arderi.

Ai un artist la care te raportezi, care consideri că te-a inspirat în munca ta?

Am trei artisti preferați: Van Gogh pentru tușa inconfundabilă, i-am văzut lucrările în Olanda; Gustav Klimt și Pablo Picasso pentru că a făcut și ceramică. Urmăresc mai mulți artiști pe Instagram, artiști care îmbină ceramica și pictura, în mod special îmi plac Yeonsoo Ceramics și Perrine Boudy cu expozițiile ei de pictură murală și ceramică. Dacă mă uit la ei, am o altă perspectivă, nu există limite.

Când consideri că ți-ai format și definitivat stilul? Care sunt tehnicile de lucru pe care o folosești?

După ce am terminat Tonitza, am desenat zi de zi. Am lucrat în mai multe medii, uneori mixte acrilice și tuș pe carton, acrilice pe pânză, am lucrat în tuș și peniță, acuarelă, am făcut ilustrație pentru felicitări și reviste.

Toate au dus la formarea unui stil personal care nu se schimbă chiar daca încerc. Am o prietenă în Olanda, artist grafician, care îmi recunoaște stilul și pentru mine înseamnă enorm atunci când vine din partea unui artist.

Modelez lutul folosind puține unelte, mâinile sunt cele mai utile și au potențial infinit.

Folosesc tehnici stravechi, coil, pinch, slab. Îmi place să las urmele degetelor, îmi plac asperitățile și formele imperfecte ce dau fiecărei piese un caracter unic. Ilustrația pe ceramică este realizată cu pensula. Folosesc culori underglaze peste care se aplică o glazură transparentă.

Tehnicile străvechi mă pasionează, chiar dacă este muncă multă și timpul de lucru este mai lung. În vara anului trecut am avut o ardere saggar – o tehnică japoneză, în care vasele sunt învelite în folie de aluminiu împreună cu un amestec de materiale organice și apoi sunt arse în groapa cu foc de lemne, pictate de foc. Vasele sunt, astfel, unice și irepetabile. Focul este magie și îmi doresc să repet genul acesta de arderi alternative.

ceramică

ceramică

Cum vezi piața ceramicii din România? Este greu pentru un artist ceramist să intre și să se afirme în acest domeniu?

Piața de ceramică este la început, pentru că, în afară de lut, materialele de care am nevoie le cumpăr din alte țări, sunt scumpe și nu exista piață pentru ele aici. Cuptorul este cel mai important, este o investiție destul de mare, alte utilaje la fel, un calandru, un extruder etc.

Domeniul ceramicii este vast și oferă foarte multe tehnici și abordări. Dacă ai niște forme din ipsos în care torni o zeamă din lut și apă, poți să faci căni, bijuterii – fără număr. Nu este nevoie de utilajele de mai sus, doar de cuptor. Am observat că, după pandemie, au început mai mulți să facă ceramica și asta e bine. Cred că fiecare are o poveste personală și depinde de fiecare să se facă cunoscut.

Care este povestea celui mai iubit obiect de ceramică pe care l-ai creat?

Ceva mai specială este crearea unei farfurii care are legătură cu o poveste reală. Am creat pentru Cannoleria o farfurie pe care am numit-o Italian Story Plate. Este „la dolce vita” ilustrată în varianta mea, personalizată manual, cu cannoli, Fiat 500, crodino și portocale. Genul acesta de proiecte îmi plac mult când mă inspiră o poveste reală și dau viață unui obiect cu un touch personal.

ceramică
Italian Story Plate

O altă piesă preferată este Dream Everyday care face parte dintr-o serie motivațională, mesajul fiind să visam, să lucrăm la visele noastre și ele se vor îndeplini într-o zi.

ceramică
Farfurie Dream Everyday

Cum arată o zi din atelierul tău?

Fiecare zi este diferită, la o ceașcă de cafea încerc să prioritizez ce am de făcut. Este nevoie de aproximativ 4 săptămâni pentru finalizarea unui obiect și foarte multe etape de parcurs, de la schițe pentru modele noi, întins foaia de lut și modelat obiectele, pictură pe obiecte crude sau biscuitate, aplicarea glazurii este o zi dedicată, la fel și ziua în care încarc cuptorul pentru arderea de biscuit sau arderea de glazură, apoi descărcarea cuptorului. Mai sunt de făcut și fotografii, postări pentru social media, comandă de materiale.

Răbdarea și disciplina, găsirea de soluții când apar provocări și un sistem de lucru pentru fiecare obiect fac parte din proces.

ceramică

Ce tip de obiecte din ceramică îți place să creezi? Și care este etapa care îți place cel mai mult din întregul proces de creație?

Am ales să creez farfurii și boluri, pentru că am mai mult spatiu pentru pictat.

Pictura este partea preferată din întregul proces de creație, este un nou început de fiecare dată și o surpriză când deschid cuptorul.

În ultimul timp, îmi place să ridic vaze mari, folosesc mâinile să creez un aspect rustic, las culorile să curga, îmi dau libertatea să experimentez, este un proces relaxant și a devenit preferatul meu.

ceramică

Unde îți zboară gândurile atunci când lucrezi lutul sau pictezi piesa de ceramică realizată?

Atunci când modelez sau pictez sunt prezentă cu totul, este nevoie de concentrare, precizie și de toată energia pe care o am. Este un moment de meditație, trăiești în prezent și te concentrezi asupra lucrurilor pe care le faci fără că mintea ta să plece în altă parte.

Care este visul tău legat de Monceramice?

Îmi doresc proiecte, colaborări frumoase și îmi doresc ca vasele mele să își găsească locul potrivit.

Dacă ai fi un obiect din ceramică, ai fi….

Mi-aș dori să fiu un vas, într-o zi de vară mediteraneană, poate să fie în Grecia sau pe Coasta Amalfitană.

Ce ai frumos astăzi?

Frumusețea se regăsește în fiecare detaliu pictat manual, în culorile vii și în formele imperfecte care te duc cu gândul la un vibe mediteranean.

Fotografii: Monica Mocanu

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.