Cuvântul „dibăcie” mi s-a părut întodeauna ca desprins dintr-o pagină de carte de povești. Acolo, personaje dibace aveau câte un talent deosebit și făceau lucruri cu măiestrie. Așa că, atunci când am dat de Dibăcești și am văzut produsele artizanale, lucrate cu grijă și mult talent, mi-am dat seama că oameni dibaci sunt chiar aici, lângă noi, iar ceea ce iese din mâinile lor sunt mici opere de artă.
Creatoarea proiectului Dibăcești

Dibăcești este un mic magazin online de obiecte frumoase, numai bune de făcut cadou celor dragi, inițiat de Oana Pătrașcu. Oanei, care se auto-intitulează „dibăcitor la Dibăcești”, i-a plăcut să deseneze de când se știe, fără a urma însă o pregătire în acest domeniu. După ce a terminat liceul, deși era pasionată de artele vizuale, a ales să studieze în domeniul comunicării și publicității. După terminarea facultății, a fost copywriter într-o agenție de marketing online, dar în timp, și-a dat seama că nu este ceea ce își dorește cu adevărat să facă.
Cum a început proiectul
Primele dibăceli au fost niște mărțișoare, realizate în 2017, împreună cu sora ei, fără a se gândi să facă din asta un business în adevăratul sens al cuvântului. Oana le-a pictat, iar sora ei s-a ocupat de tot ce ținea de partea de craft, apoi le-au vândut cunoscuților.
Oana a continuat să facă diverse obiecte personalizate în puținul timp care îi rămânea după facultate și job.„Când am decis că e timpul să renunţ la jobul confortabil pe care îl aveam, Dibăceşti a început să prindă mult mai repede contur. Experimentam, cream produse noi şi împărtăşeam asta cu alţii. În paralel, am continuat pentru o perioadă să păstrez ca plasă de siguranţă şi proiecte de content writing de care mă ocupam lucrând de acasă, însă începând cu acest an sunt dibăcitor full-time,” povestește Oana.
Recent, Oana a cooptat-o și pe mama sa în cadrul proiectului, dezvoltând partea de textile în cadrul Dibăcești: „de puţin timp, Dibăceşti mai are un om valoros în spate pe mama mea, cel mai talentat şi pasionat croitor pe care îl cunosc. Ea se ocupă de partea de textile, o gamă de produse pe care am introdus-o de curând. Avem aceeaşi viziune şi sunt tare recunoscătoare să o am alături”.
De ce numele „Dibăcești”?
La un nume pentru proiect s-a gândit abia când a decis că ar fi de ajutor o pagină de Facebook. „Eu aveam deja câteva noţiuni despre branding din facultate şi ştiam că îmi doresc un nume românesc care să se reţină uşor, să fie prietenos şi să ducă direct la ideea de lucru handmade. După câteva propuneri, am ajuns la Dibăceşti. Am fost amândouă de acord şi aşa a rămas. Patru ani mai târziu, încă mai cred că e cea mai bună alegere pe care puteam să o facem”, mărturisește Oana.
Produsele Dibăcești
La Dibăcești găsești „dibăceli cu însemnătate pentru bucuriile mărunte de zi cu zi” după cum te întâmpină mesajul de pe prima pagină a magazinului online. Produsele se împart în trei categorii:
- Ceramică pictată.
În această categorie intră ceainice, căni și cești, boluri și untiere, precum și seturi de ceramică. Toate sunt pictate manual cu motive florale, păsări etc și, de multe ori, și cu text.
- Portrete ilustrate.
Portretele sunt realizate la comandă, după ce clientul trimite câteva fotografii cu persoanele care vor apărea în ilustrație.Acestea se pot realiza în două variante de mărimi: format mic (ilustrația de dimensiune A5, cu ramă A4) sau format mare (ilustraţia de dimensiune A4, cu ramă A3).
- Textile.
În această categorie găsim fețe de masă de in sau bumbac, șervete, lenjerii de pat și scrunchies, de care se ocupă mama Oanei.
În afara acestor categorii, la Dibăcești mai găsești țesături murale, felicitări, calendare sau broșe.
Cum se definește frumosul
Am întrebat-o pe Oana ce reprezintă pentru ea conceptul de „frumos”: „Un obiect este frumos pentru că simţi în interiorul tău ceva ce îl face să ţi se pară aşa. Cred că în spatele ideii de frumuseţe stă o emoţie – de la forme, până la culori şi cuvinte.
Un obiect nu este frumos pur şi simplu. Este aşa pentru că îl asociezi cu o stare plăcută sau te trimite cu gândul la ceva ce rezonează cu tine.
<Frumuseţea e în ochii privitorului> e mult mai mult decât o metaforă. Chiar cred că este aşa”.
Produse handmade versus produse de serie
Deși uneori este mai la îndemână și mai accesibil din perspectivă financiară să cumperi un produs de serie, Oana consideră că „prin produsele handmade vezi indirect şi omul din spate. Ceea ce produsele de serie nu pot oferi este pasiunea, migala şi efortul depus care cred că se simt. Un produs handmade conţine de la început până la sfârşit o poveste despre o abilitate care a fost şlefuită în timp cu mult efort şi perseverenţă. Poveste pe care, atunci când cumperi un produs lucrat de mână, poţi să o susţii”.
Despre business-ul cu obiecte frumoase
Nu cred că este ușor să faci un business dintr-un talent, din obiecte create pentru plăcerea ochiului și a minții. Dar a face ceva palpabil cu propriile mâini, de a vedea cum frumosul prinde contur datorită ție, cred că este un sentiment aparte și o motivație suficientă.
„Absolut tot efortul merită. Asta nu înseamnă că nu există obstacole – mai ales atunci când îţi propui să te ocupi de toate, de la creare de produs până la promovare, logistică şi facturi. Cred însă că satisfacţia pe care o aduce un produs iubit de alţii şi creat de tine acoperă totul. Iar când mai primim şi câte un mesaj care ne umple inima de bucurie, chiar simţim că ne-am îndeplinit misiunea şi că suntem pe drumul potrivit”, concluzionează Oana.
fotografii: Oana Pătrașcu