Romanian Design Week și-a închis porțile pentru a zecea oară, dar am vrut să marcăm momentul printr-un interviu cu un fin observator al creatorilor români. Anca Ungureanu este director de identitate și comunicare la UniCredit Bank, partenerul principal al festivalului și un susținător al antreprenorilor autohtoni.
Anca are un unghi inedit din care ne povestește astăzi. Stă atât în scaunul stabil al omului de corporație, care a crescut odată cu compania, cât și în cel al antreprenorului, ca fondator al coffee shop-ului Beans & Dots.
Cu primul pas făcut în afara Facultății de Drept, din cadrul Universității Spiru Haret din București, respectiv în 2002, Anca s-a alăturat companiei UniCredit ca PR. Apoi a luat în primire, în paralel, și rolul de antreprenor, iar astăzi ne povestește despre 20 de ani de UniCredit, 10 ani de Romanian Design Week și 5 ani de Beans & Dots.
Despre Romanian Design Week ediția a 10-a
Romanian Design Week este mai mult decât un festival, este the IT festival în România pentru industriile creative locale. Timp de 10 ani a adus în lumină peste 150 de creativi anual și a redeschis opt spații din București publicului urban.
Palatul Știrbei, Palatul Camerei de Comerț din București, Hanul Gabroveni, Piața Amzei, Garajele Cobălcescu, Palatul Telefoanelor, Palatul Oscar Maugsch și Combinatul Fondului Plastic au putut fi descoperite alături de peste 1400 de proiecte de design expuse.
Andrei Borțun, CEO-ul The Institute, organizatorul RDW, povestește în comunicatul de presă faptul că scopul evenimentului, de a contribui la dezvoltarea industriilor și la schimbarea societății românești, a fost atins.
Anul acesta, evenimentul a stat sub marca solidarității, a sustenabilității, incluziunii și cooperării, totul pentru un viitor mai bun, mai prosper, cu accent pus pe consumul de produse locale.
CURATORIALIST: Cum este să lucrezi sub umbrela unei companii cunoscute și ce poți să ne spui despre cultura ei care ți-a permis să îți dezvolți și propriile proiecte?
Anca Ungureanu: Cel mai mult îmi place că este un loc unde poți să speak up. Să spui ce nu merge, ce ar trebui schimbat. Iar atunci când o faci, ești ascultat. UniCredit Bank este un loc care îți dă voie să faci și nu îți taie capul din prima dacă greșești. Iar eu am profitat din plin de asta.
Am făcut greșeli și mi-am învățat lecțiile. Am învățat meserie și că dacă vrei ceva, trebuie să ai curajul să te lupți. Iar după ce ți-ai luat blessing-ul șefilor, să îți sufleci mânecile și faci ideea să se întâmple.
UniCredit, ca orice altă corporație, îți dă rigoare, procedură, focus, atenție la execuție. Iar aceste lucruri, împreună cu experiența strânsă în bancă, mă ajută în viața de antreprenor.
Ești un om de comunicare cu peste două decenii de experiență în domeniu, dar cu un background în drept – cum te-au ajutat aceste studii?
Glumind acum, aș zice că sunt ca Bruce Willis. Greu de ucis. În sensul în care sunt greu de păcălit. Eu chiar citesc contractele și le amendez acolo unde este cazul. Nu le iau ca pe un dat și nici nu le semnez ca primarul. Nu ajungi nicăieri dacă nu ești atent la aceste detalii.
Însă, ce m-a făcut un PR mai bun și mai creativ, un antreprenor mai curajos și un om mai bun, a fost Executive MBA-ul de la Berlin School of Creative Leadership.
Ce îți place cel mai mult la conceptul Romanian Design Week?
De 10 ani RDW-ul schimbă fața orașului.
Sunt alături de festival de la început și este unul dintre proiectele care îmi sunt cele mai dragi. Luna mai e mai frumoasă. Aici te vezi prima dată cu toată lumea, e o energie și o atmosferă specială de fiecare dată. Este un feeling de sărbătoare, de efervescență și o comunitate care oglindește valorile în care noi credem ca brand și, spre norocul meu, și eu ca om.
Aici am cunoscut arhitecți care mi-au devenit prieteni și cu care am lucrat, designeri de haine și bijuterie de la care am cumpărat piese fabuloase, oameni de creație, copywriteri, art directori, graphic designeri, ilustratori cu care am făcut proiecte foarte tari. Am descoperit spații și locuri din București despre care nici nu știam că există.
Care este importanța Romanian Design Week în peisajul autohton?
Cea mai importantă realizare a Romanian Design Week este că a creat o scenă și a strâns comunitatea creativă. Oamenii s-au cunoscut, au început să lucreze împreună, să schimbe idei, sa experimenteze. Iar astfel, a fost accelerată dezvoltarea. Îți dai seama de asta de la an la an când te plimbi prin expoziția centrală.
Unde ar trebui să fie comunitatea creativă locală astăzi în viziunea ta?
Mi-ar plăcea să văd mai mult curaj, mai multă înclinație către inovație și experiment, proiecte care să integreze mai multe tipuri de artă, mai multe spații tip hub-uri de creație care încurajează schimbul de idei, mai multă colaborare în general, dar și un anumit tip de integrare a unei gândiri de marketing care să însoțească procesul creativ, astfel încât produsul final să își găsească mai ușor drumul către cumpărător.
Pe scurt, mai mulți oameni talentați care să învețe să facă mai bine business.
În ce fel crezi că susținerea comunităților creative poate ajuta dezvoltarea României?
Industriile creative sunt o resursă valoroasă de inovație și pot genera valoare adăugată. Vorbim aici nu doar despre un tip de valoare estetică, ci și economică. Dacă privim cu atenție, vedem cum toate industriile integrează sub diferite forme design-ul și creativitatea ca un diferențiator.
Tot în această cheie, cred că industriile creative au potențialul de a face din România o țară care să devină exportatoare de servicii high-end și nu doar de mână de lucru sau produse ieftine.
Ce poți să îmi povestești despre impactul pandemiei asupra comunităților creative – ce a încetinit și ce a sporit?
Pandemia a avut efecte profunde în toate sectoare economice și la nivelul vieților noastre dar, în același timp, caracterul global al fenomenului a creat și o anumită solidaritate care va genera valoare pe termen lung. Mă aștept să vedem în perioada următoare mai multe proiecte născute din colaborări multidisciplinare, modele de business-uri modulare, printre altele.
Lecția cea mai importantă a fost că supraviețuim doar împreună, așadar, tot la fel trebuie să și creștem.
Care sunt câteva provocări și lecții pe care le-ai învățat ca antreprenor sau le-ai descoperit de la alți antreprenori în România, de ce unelte este nevoie?
Lecția principală este să nu te dai bătut, să faci tot ce îți stă în putere să ții business-ul pe picioare și să nu pui lacătul pe ușă. Ce am mai învățat în ultimii ani de pandemie este că avem resurse nebănuite și că există soluții, poate nu perfecte, dar ele există, și apar fix atunci când te aștepți mai puțin, chiar și în situații extrem de grele.
Tema ediției Romanian Design Week de anul acesta a fost #FORWARD și a avut ca țel dezvoltarea armonioasă a unor scenarii pentru un viitor al comunităților creative care să cuprindă inovație, incluziune și sustenabilitate. Cum vezi tu aceste trei concepte și ce rol joacă tehnologia în viitor?
Toate aceste trei concepte sunt la prima vedere atât de mari, încât nu prea știi de unde să le apuci. În primul rând, trebuie trase din stratosfera ideilor în terestrul acțiunilor.
Concret, ce înseamnă inovație, incluziune și sustenabilitate? Pentru mine, înseamnă să creezi, să construiești viitorul împreună cu o comunitate de oameni care gândesc și simt ca tine, ținând cont de ce se întâmplă în jurul tău – mediu, business-uri și alți oameni.
Iar tehnologia este factorul care potențează și accelerează construirea acestui viitor.
Ce îți place la București, care sunt locurile tale preferate sau ce ai descoperit recent și te-a surprins?
Îmi place că în fiecare an, în lunile mai – iunie și respectiv septembrie – octombrie orașul parcă se trezește la viață: se întâmplă multe evenimente și manifestări în zona culturală și creativă, expoziții, concerte, performance-uri și întâlniri între oameni inspiraționali, dornici să împărtășească din pasiunile și preocupările lor.
Muzeul de Artă Recentă, Spațiul de la Combinat, Galeria Suprainfinit, Teatrul Apollo, Nocturnele de Poezie Arcen, Mezanin Markets și Coffee Shop-ul Beans & Dots sunt locurile unde îmi place să îmi petrec timpul.
Am descoperit recent Așezămintele Brătianu, care s-au deschis publicului cu ocazia acestei ediții de Romanian Design Week, și am fost fascinată de frumusețea lor și, în același timp, întristată de nivelul de degradare în care se află o astfel de bijuterie arhitecturală.
Ce ai tu FRUMOS astăzi?
O masă creată de Dragoș Motica, niște candle holdere de la Radu Abraham, o comodă desenată de Bogdan Ciocodeica, broșele Carlei Szabo, creațiile Anei Alexe, iar acestea sunt doar câteva din obiectele create de arhitecți și designeri români de care mă bucur în fiecare zi în viața mea.
Acest articol a fost prezentat de Romanian Design Week. Până data următoare poți să te inspiri și să descoperi artiști noi pe pagina de Facebook.