Alina Popa (The Wedding House, The Shed) – un model de succes în antreprenoriatul feminin din România

Durata: 15 minute

Sunt puțini cei care nu au auzit de The Wedding House, prima locație „altfel” pentru nunți, așa cum vedeam doar în reviste sau despre care citeam în cărți. Un loc în plină natură, cu mese lungi de lemn, cu decoruri și aranjamente florale minunate, cu hambar, leagăn, recuzită shabby chic și câte și mai câte pentru o nuntă ca-n povești. La propriu.

Iar în spatele acestui proiect și al multor altora cărora le-a dat viață între timp este Alina Popa. O antreprenoare care a jucat după propriile reguli, fără business plan, fără investitori externi, doar urmându-și visul, bazându-se pe instinct, cu multă muncă și dăruire și, mai ales, iubind ceea ce face.

Am fost curioasă să aflu mai multe despre povestea Alinei și, mai ales, am vrut ca acest interviu să fie inspirație și imbold pentru toate femeile care au un vis pe care își doresc să îl transforme în realitate.

Citește mai jos un interviu cu Alina Popa despre cum a transformat o pasiune într-un business și un loc drag într-o locație de vis pentru evenimente, cum a dus mai departe visul părinților săi și care e bilanțul la 10 ani după momentul zero al antreprenoriatului.

antreprenoriat
Alina Popa – antreprenoare The Wedding House, The Shed

Curatorialist: Care ar fi 3 cuvinte care îți definesc personalitatea?

Alina: Visătoare, optimistă, entuziastă.

Ai fost întotdeauna o fire întreprinzătoare sau ai devenit pe parcurs, pe măsură ce te-ai dezvoltat, pe tine și proiectele tale antreprenoriale?

Nu pot spune neapărat că am fost dintotdeauna o fire întreprinzătoare, însă cu siguranță am fost o fire muncitoare – la școală (genul de elev premiant), în sport (am facut tenis de performanță și parașutism) și la job (am lucrat 10 ani de zile în advertising).

Pe calea antreprenoriatului am pornit în urmă cu 10 ani – la puțin timp după nunta cu soțul meu, când am conștientizat pasiunea pentru  organizarea de evenimente și decoruri dedicate acestora. De atunci au urmat o serie de proiecte antreprenoriale la care am muncit intens: Something Borrowed – primul meu  proiect în domeniul evenimentelor (un mic business ce avea ca activitate principală închirierea de obiecte de decor pentru evenimente & styling), locația de evenimente The Wedding House, extensia The Camp și, mai recent, The Shed, micul shop de homeware & deco.

În toate aceste proiecte m-am implicat pe deplin, de-a lungul întregului proces, de la idee până la execuție: am fost în același timp proiectant, designer, diriginte de șantier, șef de achiziții, agent de vânzări, director de comunicare, manager și muncitor necalificat :).

Deși nu am pregătire în toate aceste domenii (am un background limitat la comunicare și relații publice) – și, cu siguranță, lucrurile ar fi ieșit mai bine la multe capitole daca aș fi colaborat cu specialiști dedicați pe fiecare domeniu, sunt mândră că, în ciuda imperfecțiunilor, aceste proiecte reprezintă 100% viziunea mea, cărora m-am dedicat în totalitate.

Mi-am dat seama în timp că așa funcționez eu: trebuie să am mereu câte un proiect în lucru sau un șantier de supervizat, în care să mă implic total – altfel nu am stare 🙂

antreprenoriat

 

Ce îți doreai să fii atunci când erai copil? Ce profesie îți părea atunci ideală?

Nu îmi amintesc să fi visat la o anumită profesie atunci când eram copil. Însă îmi amintesc că printre jocurile mele preferate era joaca “de-a magazinul” – îmi plăcea să fiu vânzătoare la magazinul meu imaginar, de unde prietenele mele cumpărau tot felul de bunătăți cu bani imaginari – respectiv frunze din copaci.

Probabil multe fete se regăsesc în această poveste – mie una mi se pare amuzant cum, peste ani de zile, eu am reluat joaca preferată “de-a magazinul”. 🙂

Chiar m-am amuzat tare când am realizat recent că cele doua proiecte actuale ale mele – locația de evenimente The Wedding House și shop-ul The Shed – sunt cumva inspirate de niște vise / aspirații clișeu pe care le au multe fete în copilărie: nunta ca-n povești si joaca de-a magazinul. E tot un fel de joacă și acum, dar de oameni mari. 🙂

Cum ai devenit din angajat, antreprenor? Care au fost resorturile interne care te-au determinat să lași un job stabil și să pornești într-o aventură antreprenorială?

A fost o schimbare progresivă, nu una bruscă. Am lucrat multi ani ca angajat într-o agenție de publicitate – era un #dreamjob pentru mine la acel moment, la care am aspirat încă din liceu – de aceea am și ales să urmez cursurile Facultății de Comunicare și Relații Publice, cu specializarea în Publicitate și Reclamă.

M-am angajat din timpul facultății în agenția de advertising preferată – unde am avut parte de un mediu de lucru foarte plăcut, șefi și colegi foarte buni, de la care am învățat multe lucruri care m-au ajutat ulterior enorm în parcursul antreprenorial.

Dar, mai ales, am avut norocul să îl întâlnesc pe soțul meu, care era art director în agenție la acel moment. Poate suna clișeu și foarte siropos – dar a fost dragoste la prima vedere și, ca în poveștile frumoase, câțiva ani mai târziu a urmat nunta (o nuntă ca-n povești, bineînțeles, ca să continui în același ton siropos:).

Nunta a fost pentru mine nu doar o schimbare în plan personal, ci și o schimbare de direcție în plan profesional – pot spune că atunci mi-am descoperit cu adevărat vocația, aceea de organizator de evenimente/gazdă.

Mi-a plăcut la nebunie să planific fiecare detaliu al nunții noastre, cu atât mai mult cu cât locul a fost unul foarte special și drag nouă – acasă, în gradina mult-iubita a tatălui meu. După nuntă, din dorința de a face ceva în domeniul evenimentelor, am lansat un mic proiect – Something Borrowed, lovely rentals – ce avea ca activitate închirierea de elemente de decor pentru evenimente (piese de mobilier vintage și decorațiuni  pe care le adunasem de-a lungul timpului din diverse surse, pentru nunta noastră).

În plus, ofeream și servicii de styling la evenimente, în diverse locații  – unde amenajam colțuri decorate tematic și  setup-uri  cu piesele din colecția Something Borrowed. Timp de vreo doi ani, am desfășurat această activitate antreprenorială in paralel cu activitatea de angajat în agenție – însă, pe măsura ce micul business a crescut în popularitate și serviciile mele au devenit din ce în ce mai solicitate, a devenit tot mai dificil să împac ambele roluri – cel de angajat în timpul săptămânii și cel de antreprenor în weekenduri.

Totodată, era obositor să joc tot timpul “în deplasare” – alergând de la o locație la alta cu mașina încărcată cu decorațiuni. Am început să visez la propria locație de evenimente – acasă, în gradina mult iubită unde am organizat nunta noastră, unde toate decorațiunile sa aibă o casa permanenta.

Și, cum uneori visele devin realitate, după câțiva ani de amenajări, muncă intensă, vise și proiecții – am deschis porțile The Wedding House. Sau căsuța din poiană. Poiana lui Stângă. O locație pentru evenimente… altfel. O locație pentru garden party-uri relaxate, romantice, country-chic. Fără fițe de ballroom, scaune îmbrăcate în huse de satin, covor roșu sau candelabre kitsch. O locație cu cireși, decoruri shabby-chic, limonadă, beculețe în copaci și zâmbete. O locație de poveste.

Curând după deschiderea locației, am luat decizia naturală de a-mi da demisia de la vechiul job, pentru de a mă dedica 100% visului meu.

antreprenoriat
The Wedding House
antreprenoriat
The Wedding House
antreprenoriat
The Wedding House

Când ai început primul proiect, The Wedding House, care au fost cele mai semnificative dificultăți pe care le-ai întâlnit în drumul tău și cum le-ai depășit?

Cele mai mari dificultăți au fost de ordin financiar. Pentru amenajarea locației a fost necesară o investiție semnificativă – pe care nu am cuantificat-o niciodată, probabil dacă aș fi pus pe hârtie bugetul necesar și toate cheltuielile, nu m-aș mai fi încumetat la această frumoasă aventură.

Nu am avut niciun sprijin în afara soțului meu și a economiilor noastre personale – nu am beneficiat de fonduri, nu am apelat la vreun investitor străin sau partener de business.

Mi-am dorit să fac totul pe cont propriu (cu sprijinul necondiționat al soțului meu) – așa ca toate economiile personale adunate de-a lungul anilor la job și cu micul business Something Borrowed au fost investite în amenajarea locației – iar în primii ani de activitate, tot profitul a fost reinvestit.

Au mai fost, de asemenea, și provocări de natură personală – multă muncă, timp liber sacrificat, weekenduri lipsă, oboseală, griji și nopți nedormite. Îmi amintesc că, înaintea deschiderii oficiale, în primul sezon de evenimente, aveam în mod constant coșmaruri legate de faptul că vine ziua primei nunți si noi nu suntem gata cu amenajările, încep să sosească mirii și invitații, iar curtea e vraiște …

Dar, într-un final fericit, a fost totul bine și toate lucrurile s-au aranjat așa cum am visat și sperat! 🙂

Nu îmi place să mă exprim în citate – însă exista un citat care m-a marcat la începutul activității mele antreprenoriale – și care m-a ghidat cumva în acest parcurs uneori dificil, sinuos. Este un citat care face referire într-un mod foarte frumos la challenge-urile, dar și satisfacțiile pe care ți le oferă viața de antreprenor „Entrepreneurship is living a few years of your life like most people won’t, so that you can spend the rest of your life like most people can’t.”

În momentele dificile mi-a revenit mereu în minte acest gând – și mă bucur să pot spune că acum, după niște ani uneori grei, cu multa muncă, eforturi pe toate planurile și multe provocări, I’m finally living the dream – MY dream!

Așa cum mi l-am imaginat eu în urmă cu mulți ani, când m-am îmbarcat în această aventură. Acela de a trăi o viață simplă, în mijlocul naturii, într-o casă frumoasă la țară, cu o gradină plină de fructe și flori – departe de agitația zilnică a orașului și presiunea unui program “from 9 to 5”. Cu un program flexibil și un dreamjob plin de satisfacții, acela de fi gazda e unor evenimente de poveste, pline de emoție și bucurie. Și mai nou, “joaca de-a magazinul:)

Poate că pentru unii nu reprezintă vreun mare achievement, dar pentru mine este luxul suprem! 🙂

Care sunt, în opinia ta, calitățile unui bun antreprenor?

Îmi este greu să răspund acestei întrebări, pentru că eu nu mă consider a fi un bun antreprenor. Nu am educație sau skill-uri de antreprenor în sens “om de afaceri” – ci sunt mai degrabă o fire întreprinzătoare, care a avut norocul să dezvolte niște proiecte frumoase datorită unui context favorabil de împrejurări – urmându-și visele, pasiunile și intuiția, cu multa muncă, determinare și perseverență.

Cum este să fii antreprenor în domeniul organizării de evenimente? Cum vezi piața de gen din România?

Atunci când am intrat în acest domeniu al evenimentelor, în urmă cu 10 ani, piața era foarte diferită față de acum… peisajul nunților  era dominat de ballrooms și saloane de evenimente clasice, nunți tradiționale, kitsch și sclipici 🙂

La momentul acela, locația noastră pentru evenimente relaxate, în aer liber, în mijlocul naturii, o alternativă la locațiile clasice, era ceva cu totul nou, “revoluționar”.  Numai “prin afară” mai exista așa ceva – dar cum la momentul acela nu aveam acces la Pinterest sau Instagram (apăruseră recent și nu erau încă populare la noi) nu existau mari surse de inspirație.

Inspirația pentru mine în a crea această locație nu a venit de pe Pinterest, Instagram sau  vreo alta locație. Sursa mea de inspirație a fost visul tatălui meu, care și-a dorit ca eu și soțul meu să facem nunta acasă, în grădina lui.

Deși la început ni s-a părut o nebunie – pentru că locul nu era deloc amenajat corespunzător, era doar o casă mică bătrânească și muuult teren agricol – ne-am dat seama, după puține căutări, că niciun alt loc nu ne reprezintă și că nicăieri nu poate fi mai frumos decât acasă! Și, într-adevăr, după multă muncă si pregătiri intense, am avut parte de o nuntă deosebită, într-un loc cu totul special!

La câțiva ani după nuntă, tatăl meu s-a stins din viața – însă visul lui, acela de a avea mereu curtea plină de musafiri veseli și a găzdui petreceri de neuitat, merge mai departe.

Cu timpul, așa cum era normal, în peisajul local au apărut multe alte locații de evenimente “altfel” – locații în aer liber, pentru nunți relaxate, informale. Am toata admirația față de locațiile care vin cu ceva diferit, au propria lor personalitate, o poziționare aparte și propriul lor “tone of voice”.

În același timp, însă, trebuie să recunosc că am un respect scăzut față de locațiile de tip “me-too”, care “se inspiră” de la alții în toate componentele businessului (de la concept la poziționare, stil de comunicare, tone of voice) – însă vopsesc gardul diferit si pretind că sunt originali. Și, ca deschizător de drumuri în acest segment al organizării de evenimente în aer liber, am trăit și anumite frustrări, când m-am văzut copiată în mod evident  (precum atunci când o prezentare confidențială către clienții noștri a fost copiată cu nerușinare, cuvânt cu cuvânt, de către o altă locație).

Dar, în timp, am învățat să trăiesc cu aceste mici frustrări și să accept faptul că, într-o piață dinamică, cu o competiție din ce in ce mai mare, e normal să existe lideri și followers – însă va exista mereu public pentru toți.

Deși The Wedding House nu a fost proiectată din start ca o locație de evenimente, ci a fost in primul rând locul drag în care ne-am dorit să celebram nunta noastră, înainte de a deschide porțile publicului câțiva ani mai târziu și a deveni progresiv  un business, deși cu siguranță nu ne putem compara cu unele locații mai noi, mai grandioase sau super stylish, proiectate de super arhitecți sau designeri, cu infuzie de capital,  strategii de business si tehnici de vânzări studiate, eu îmi doresc ca TWH să rămână un loc simplu, dedicat valorilor care ne-au consacrat –  și să ne continuăm povestea la fel de frumos ca până acum,  atrăgând în continuare oameni frumoși, iubitori de povesti sincere și autentice.

Ca antreprenor, de unde îți iei doza zilnică de creativitate și inspirație pentru noi proiecte, noi abordări?

De-a lungul timpului, am avut câteva surse constante de inspirație  – înainte de apariția și popularizarea Instagramului & Pinterestului:

Soțul meu fost, de când ne cunoaștem, suporterul meu numărul 1 – și în același timp o  sursă neprețuită de creativitate și inspirație prin firea lui artistică, cunoștințele noi la care m-a expus, o infuzie constantă de artă, opere de referință, muzică bună, filme clasice. Știe cât îi sunt de recunoscătoare, dar îmi place să îi mulțumesc și în mod public!

Călătoriile, locurile noi pe care le vizitam – precum și locurile vechi și dragi în care ne place să revenim în mod constant, mă inspiră enorm! Un loc special in sufletul meu îl are Londra, orașul meu favorit, care ne este un fel de “home away from home”…mi-e greu să exprim în cuvinte cat de multe mi-a oferit acest oraș de-a lungul timpului, inspirație cu nemiluita și noi orizonturi.

Revistele britanice „Country Homes & Interiors” și „Country Living” au fost niște surse inepuizabile de inspirație pentru mine și stilul de viață la care am aspirat.

Și, nu în ultimul rând, prietenele mele dragi – fete frumoase, talentate și ambițioase (nu dau nume, se știu ele!) alături de care am crescut enorm ca om și ca antreprenor;  sunt foarte norocoasă să le am alături și să ne completăm într-un mod atât de armonios!

Care este povestea celui mai nou proiect al tău, The Shed? Când a venit primul gând pentru a-l dezvolta și care au fost pașii pe care i-ai parcurs pentru a-l pune pe picioare?

antreprenoriat
The Shed

The Shed este o extensie de lifestyle a locației noastre de evenimente, The Wedding House, unde am promovat dintotdeauna un stil de viață frumos, simplu, natural. Pasiunea mea pentru case frumoase, obiecte de decor și uz casnic (moștenita de la mama mea) – alături de dorința de a trăi o viață simplă, la țară, în mijlocul naturii (transmisă de tatăl meu), au condus în mod natural către ideea de crea micul nostru shop în cadrul locației, cu o selecție atentă de #beautifullivingessentials.

Momentan colecția noastră conține articole noi (#somethingnew) realizate de diverși creatori romani pe care ne dorim să îi susținem și promovăm – precum și articole vechi (#somethingold), piese salvate de prin târguri sau de la diverși comercianți de vechituri. În timp, dacă voi mai avea energie, sper să dezvolt și alte doua labels – evident, #somethingborrowed (o relansare a vechiul meu proiect) și #somethingblue.

Gândul  de a avea un mic shop cu obiecte de decor încolțise în mintea mea de mulți ani – încă de pe vremea primului proiect antreprenorial, Something Borrowed – când îmi amintesc că exista uneori confuzie în mintea unor persoane care vedeau obiectele de decor oferite spre închiriere pe site-ul nostru și erau interesate să le cumpere. De atunci m-am gândit că mi-ar plăcea să am la un moment dat și un shop cu produse homeware & deco de vânzare.

Ideea a prins însă contur mai clar în pandemie – când am fost nevoită să iau o pauză de la organizarea de evenimente – și mi-am canalizat gândurile către acest nou proiect. Tot în pandemie, în decembrie 2020, ne-am mutat în noua noastră casă, pe care am construit-o de la zero – deci eram în mood de nesting & decorat,  așa că lucrurile s-au legat într-un mod natural.

Deschiderea oficiala a shopului a venit însă mai târziu (am deschis recent, în octombrie 2022) – pentru că am parcurs mai greoi pașii ce țin de specificul businessului – parteneriate, achiziții, stocuri, aspecte legale & fiscale…. cu pauze lungi în perioadele aglomerate din sezonul de evenimente.

Nici acum nu pot spune că lucrurile sunt așezate – mai am multe aspecte de pus la punct, este un început foarte timid. Însă am învățat de la proiectele anterioare că, atunci când pui suflet, pasiune și multă muncă, you can do it! 🙂

Dacă proiectul The Wedding House este o continuare a visului tatălui meu, general de armata foarte dedicat și muncitor, o fire foarte populară, care iubea ca în timpul liber să găzduiască petreceri cu familia și prietenii în grădina lui dragă din Poiană, The Shed este un mic omagiu adus mamei mele – o persoana blândă și mai retrasă, care își găsea refugiul în intimitatea casei – și care, în ultimii ani de viață, s-a împărțit intre job-ul modest de gestionar de marfă la un magazin cu articole de uz casnic și rolul de soție și mamă iubitoare.

Pierderea părinților mei la o vârsta destul de frageda, la câțiva ani distanță, mi-a provocat o suferință foarte mare – dar iată cum, uneori, din suferință se pot naște idei și povești frumoase, din dorința de a omagia memoria unor persoane iubite!

antreprenoriat
The Shed
The Shed
The Shed
antreprenoriat
The Shed
antrerenoriat
The Shed

The Shed este un proiect ce promovează un stil de viață frumos, autentic, aproape de natură. Cum crezi că văd românii acest concept?

Într-adevăr, la The Shed promovăm un stil de viață frumos, autentic, aproape de natură. Deși este încă un concept de nișă în țara noastră, mă bucur să văd că, “în bula noastră”, lumea rezonează bine cu aceste valori. Până la urmă, nu ne adresam tuturor – ci doar unui anumit segment de consumatori, oricât de mic: cei care  împărtășesc aceleași valori cu noi și pentru care mesajul nostru are relevanță.

The Camp este o altă extensie a business-ului inițial. Cum l-ai gândit și când a fost lansat?

The Camp este o extensie naturală a locației noastre de evenimente la marginea pădurii, creată din dragoste pentru natură, zile însorite cu bălăceală, nopți de camping sub cerul înstelat, povești la foc de tabăra și reuniuni tihnite cu cei dragi.

The Camp a fost inaugurat chiar înainte de pandemie, în 2019 – pot spune că a fost un timing perfect. Gândul de a crea această zonă permanentă în cadrul locației a venit foarte natural:

Înainte de pandemie, aveam o tradiție la Wedding House de a organiza doua mari evenimente anuale:  la început de sezon – The Wedding Market, un târg de nunți alternativ, dedicat furnizorilor – și deschis publicului larg, un eveniment care s-a bucurat de o popularitate foarte mare de-a lungul celor 5 ediții pe care le-am organizat; iar la final de sezon – The Wedding Camp, un eveniment dedicat în exclusivitate mirilor noștri, din toate “generațiile” / “promoțiile” :).

Era o ocazie de a ne aduna cu toții la finalul fiecărui sezon – de a crea o comunitate, de a celebra prietenii vechi și de a lega noi prietenii, de a împărtăși povești și experiențe  despre nuntă (și nu numai) la foc de tabără. Setup-ul pe care îl cream pentru acest eveniment anual era întotdeauna unul inspirat din tematica de “camping vintage” – cu corturi indie, rulote, mese lungi si joase cu pernițe pentru tolăneală…

Și, pentru că de fiecare data acest tip de setup se bucura de o foarte mare popularitate și se crea un vibe foarte plăcut atunci când ne adunam cu toții laolaltă ca într-un camping, am decis să ducem ideea mai departe și să creăm o zonă permanentă de camping în cadrul locației.

antreprenoriat
The Camp
antreprenoriat
The Camp

Ce te ajută să îți încarci bateriile? Ce faci în timpul liber?

Sunt o fată simplă, cu bucurii simple, nothing fancy :). Îmi iau doza de energie din plăcerile simple ale vieții: cafeaua de dimineață savurată în tihnă, o sesiune de grădinărit, un film bun văzut cu soțul meu, o plimbare în pădure cu cățeii noștri – sau o plimbare in oraș, pe străduțele favorite, o vizită din partea prietenelor mele, cu râsete și stat la povești.

Cum împaci business-ul și viața personală? Există permanent un echilibru sau mai sunt momente în care prevalează una dintre ele?

În familia noastră, businessul și viața personală sunt strâns legate una de alta.
Soțul meu este artist grafic și are propriul lui business în domeniul ilustrației vizuale. Fiind amândoi antreprenori foarte pasionați de ceea ce facem, programul de lucru nu este niciodată programul clasic de lucru “from 9 to 5” – de cele mai multe ori amândoi lucram muult peste program, nu avem o delimitare clară a timpului pe care îl acordam businessului versus timpului acordat vieții personale, ele se întrepătrund și se suprapun.

De asemenea, amândoi lucram “de acasă” – ceea ce înseamnă că nu există nici măcar o delimitare clară de spațiu în ceea ce privește viața personală și cea de business.

Practic, casa noastră este lipita de locația de evenimente, locul meu de muncă – iar  locul de munca al soțului meu este chiar în casă, într-un studio  / atelier special amenajat. Deci noi suntem mai tot timpul acasă si “la serviciu” în același timp.

Poate că, pentru unii, asta ar putea fi un lucru negativ – dacă își doresc să existe o delimitare clară de timp și spațiu între job și viața personala. Însă, pentru noi, această formulă funcționează foarte bine – suntem cât se poate de fericiți cu acest “aranjament” și ne simțim norocoși că putem îmbina într-un mod atât de armonios viața personală și business-urile pe care le avem 🙂

Tu ce ai frumos astăzi?

Azi mi-am băut cafeaua de dimineață în tihnă, ascultând un disc cu old times blues and jazz. Am răsfoit câteva pagini din revista preferată, în căutare de inspirație pentru decorul casei de sărbători. Și am făcut câteva pregătiri pentru micul târg de Crăciun pe care îl organizam la The Shed, în incinta The Wedding House, pe 18 decembrie – la care va invităm cu drag!

fotografii: Alina Popa (by Deers Photography)

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.