R-CREATE este un start-up sustenabil ce propune o schimbare de paradigmă importantă în comerțul online prin introducerea ambalajelor returnabile și, astfel, promovând principiilor economiei circulare.
Ideea a apărut în 2018, fiind prezentată în incubatorul Impact Hub și câștigând atunci o primă finanțare de 25.000 de euro.
Din echipa inițială R-create fac parte Linda Vasilescu, care deține un MBA în investment banking și are experiență în consultanță, ea ocupându-se de strategia firmei, și Adina Huma, cu experiență în marketing și project management, fiind responsabilă de promovarea și provocările operaționale din implementare. Lor li s-a alăturat ca angel investor Bernhard Lutzer, un specialist austriac în fizica materialelor.
…
Am stat de vorbă cu Adina Huma despre R-CREATE pentru a ne povesti mai multe despre cum funcționează proiectul, care sunt avantajele atât pentru magazinele partenere, cât și pentru clienții finali și cum se produce schimbarea în bine pentru planetă și pentru noi toți.
…
Curatorialist: Ce este R-CREATE și cum funcționează proiectul mai exact?
Adina Huma: R-CREATE este un startup activ pe segmentul clean tech și care promovează soluții de economie circulară și oferă magazinelor online o alternativă la ambalajele tradiționale, un ambalaj de transport refolosibil, bazat pe un sistem de returnare dedicat.
Cum funcționează?
Ca precondiție, brand-urile trebuie să aibă activ un contract de livrări cu firma de curierat DPD și anexă pentru ambalaj returnabil. Opțiunea se poate evidenția cu opt-in în site, pe pagina de check-out, sub forma: „Livrare cu DPD în ambalaj returnabil”. În baza estimărilor, ambalajele sunt trimise în depozitul unde se împachetează produsele. Cumpărătorul final poate opta pentru ambalajul returnabil în zona de check-out.
Odată ce clienții bifează pe site opțiunea “ambalaj returnabil”, aceștia își vor primi produsele în ambalajul lor original, dar sigilate în ambalajul returnabil R-CREATE. Clientul va desigila punga și prelua produsele, urmând să returneze ambalajul returnabil curierului.
Care sunt soluțiile propuse de voi ca ambalaje reutilizabile?
Avem dezvoltate soluții care acoperă peste 70% din comenzile online, care să ofere securitate, dar și absorbția șocurilor pentru unele categorii de livrări.
Astfel, putem oferi soluții de ambalaje returnabile pentru produsele din fashion, cosmetice, medicamente, IT&C, groceries și plafar, produse pentru copii, cărți, precum și accesorii home & deco.
Avem dezvoltate produse care se pot folosi în condiții de siguranță și de sute de ori, noi oferind spre partenerii noștri închirierea lor.
Care a fost investiția inițială pentru a demara acest proiect?
Proiectul a beneficiat încă de la început de încrederea investitorilor privați si instituționali, fiind câștigătorul unui incubator din rețeaua Impact Hub cu un premiu de 25.000 euro și beneficiind apoi de mai multe runde de finanțare în valoare de aproximativ 200.000 euro.
Este o provocare să convingi companiile să investească în ambalaje reutilizabile – care sunt argumentele care vă ajută să convingeți partenerii să se alăture acestei cauze sustenabile?
Ideea de a oferi o alternativă returnabilă și refolosibilă care să câștige teren în fața ambalajelor de unică folosință este cu siguranță o provocare, la mijloc fiind obiceiurile oamenilor, dar desigur și prețul extrem de mic al ambalajelor de unică folosință.
Peste acest context intervine și lipsa de control a deșeurilor care, în orașe, devin cumva o responsabilitate și o problemă “comună” în lipsa unor penalități și a unor reguli clare.
Dar, cumva, perioada pandemiei a făcut ca această problemă să devină vizibilă și asta ne-a ajutat să îndreptam asupra noastră atenția atât a magazinelor online, cât și a clienților.
Case mai puțin încărcate de cutii goale și inutile, mai puține plastice în punga cu pungi, o comandă nouă nu aduce cu ea și un deșeu de risipit într-un sistem de reciclare nefuncțional – cam astea au fost argumentele pentru clienții finali.
Magazinele partenere le-am atras explicându-le că pot facilita o alternativă sustenabilă de livrare către clienții care înțeleg beneficiul de a nu mai avea cutii de aruncat prin casă.
De asemenea, sunt câteva beneficii operaționale importante, mai ales pentru firmele cu volume mari de livrări – împachetarea se face mult mai ușor și rapid, coletele sunt protejate și securizate, iar depozitele logistice nu mai sunt blocate cu paleți de ambalaje de carton.
Dar da, tranziția către o economie circulara e un proces și, desigur, educația joacă un rol extrem de important. În România, la scară generală, reciclarea e încă o necunoscută. Ce se poate recicla, în ce condiții, de câte ori – totul este între folclor și mit urban.
Practic, educația în privința reciclării e direct proporțională cu gradul de reciclare, care, după ultimele estimări, e de sub 10% în România.
De aceea, cred că schimbarea va veni tot din mediu privat cu ajutorul oamenilor educați, care vor arăta că împreună putem face schimbări în bine.
Care sunt, până în acest moment, companiile care au răspuns da proiectului lansat de voi?
Printre partenerii noștri se regăsesc și câteva nume mai cunoscute cum ar fi: Miniprix, Cărturești, Nemira – iar lista completă o puteți găsi pe site-ul nostru. Dar avem o listă de parteneri care crește la fiecare săptămână ceea ce ne bucură foarte tare.
Care sunt planurile de dezvoltare în viitorul apropiat?
În perioada următoare ne dorim să mărim gama de magazine online care folosesc serviciul nostru, astfel încât orice client ce își dorește o experiență de cumpărare sustenabilă să găsească alternativa disponibilă la magazinele preferate.
De asemenea, în cursul acestui an, vom largi aplicabilitatea serviciului nostru, astfel încât și clienții care doresc să returneze ambalajul la un moment ulterior livrării să o poată face. Acest lucru se va putea întâmpla odată cu operaționalizarea unei rețea de puncte de colectare, plasate în locații cu trafic mare al publicului, în care clienții vor putea returna ambalajele.
În acest fel, și clienții care iau în considerare varianta de returnare a unuia din produsele comandate pot opta pentru ambalajele noastre, returnând ambalajul gol sau cu produse, la un moment ulterior, în punctele de colectare.
În cât timp estimați că ambalajele reutilizabile vor deveni o practică uzuală în comerțul online?
Zona de e-commerce nu face excepție de la trendurile generale în economie, unde practicile verzi sunt din ce în ce mai împinse de legislație și de pârghiile economice. Observăm deja că, în retailul clasic, soluțiile sustenabile din punct de vedere al impactului asupra mediului sunt deja o regulă: sacoșe reutilizabile, pungi de unică folosință compostabile etc.
În comerțul online se folosește acum mai ales cartonul de unică folosință, dar retailerii online au început să caute alternative pentru ca prețurile acestuia sunt în creștere continuă și, în plus, publicul consumator solicită soluții alternative.
Din perspectiva noastră, prima verticală din comerțul online care stabilește un standard este cea a cărților, unde lucram deja cu cei mai mari jucători din România.
Ne așteptam ca în următorii doi ani ambalajele reutilizabile să devină o practică în toate verticalele importante din e-commerce
În ce alte domenii de activitate considerați că ar fi necesar să se aplice principiul circularității?
Principiile circularității sunt valabile în orice domeniu unde resursele sunt limitate – în principiu, în toate domeniile economiei. În zona consumatorilor, problema aplicării acestor principii este legată de cât de repede sunt educați consumatorii că este esențială circularitatea și asta depinde de mișcările guvernelor și ale bussinesului.
Schemele de depozit-garanție sunt soluția aici și ne așteptam să vedem în curând o schimbare de mentalitate și în țara noastră, o dată cu implementarea acestei scheme pentru ambalajele primare ale sticlelor de unica folosință, care va apărea spre sfârșitul acestui an.
fotografii: R-CREATE