PAD 02 – Piața de Artă și Design | Locul de întâlnire directă cu artiști, designeri și lucrările lor

Durata: 8 minute

A doua ediție a PAD – Piața de Artă și Design va avea loc în perioada 21-23 octombrie, în incinta Palatului Universul (Mezanin, Beans&Dots, Lunet și Apolo 111).

PAD este un eveniment bianual organizat de Asociația Frilensăr, ce prilejuiește întâlnirea directă a artiștilor și designerilor cu publicul larg și colecționari, facilitează schimbul de idei și experiențe, precum și achiziționarea lucrărilor expuse.

Participanți PAD 02

Alexandru Paul ★ Atelier Resolved ★ Beatrice Arzoiu ★ Cassandra Pop ★ Ciao Miki ★ CoolWool Studio ★ Covrig ★ Cutra ★ Dezarticulat ★ Diana Vasilescu ★ Emilian Pospaii ★ Enda The Label ★ Fabrik ★ Galeria Posibilă ★ Human APJ ★ Ionuț Dulămiță ★ Irina Motroc ★ Iulia Groves ★ Kilobase Bucharest ★ Lea Rasovszky ★ Millennial Migrants ★ Moxa 20 ★ Nicu Ilfoveanu ★ Nikita Dembinski ★ Oliver DeGem ★ Otto Constantin ★ Oval ★ P+4 Publications ★ Palpabil Studio ★ Paper Traffic ★ Paula Rusu ★ Primitiv Plants ★ Remus Radu ★ Sașa Lazăr ★ Suun ★ V. Lea.

PAD
Obiecte de Diana Vasilescu
PAD
Volum apărut la editura Dezarticulat
PAD
Lucrare de Radu Remus
Lucrare de Lea Rasovszky

Inițiatorii PAD

Eugen Rădescu, Otilia Fiastru și Mihnea Mihalache-Fiastru sunt cei trei inițiatorii ai evenimentului PAD, dorind să aducă în centrul atenției arta, designul, aparițiile editoriale, muzica și arhitectura.

Eugen Rădescu este manager cultural, curator cu background în relativism moral și etică politică și relația dintre artă și politică. Este coeditor la Pavilion – revista de politică și cultură și codirector al Bienalei București și președinte al consiliul de organizare al Pavilionului și al Bienalei București. Predă și la Universitatea din București și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Otilia Fiastru este designer de bijuterii și graphic-designer. În 2013 a fondat marca de bijuterii contemporane Oval, premiate cu Premiul MNAC la Târgul de Bijuterii Contemporane Autor 2014 și cu Premiul Special pentru Accesorii de Designer la IFS 2016, Săptămâna Modei de la Londra.

Mihnea Mihalache-Fiastru, artist care lucrează cu imagine și text. A creat două serii web de docufiction între 2015 și 2016, colaborează cu diferite publicații, este autor a trei volume de proză documentară „Tehnologia expunerii universale” (2018) și „Expres” (2019) și “ȘPEC” (2022). Mihnea Mihalache-Fiastru a publicat numeroase texte proză și eseu atât ​​local cât și internațional și lucrează în prezent la următorul său volum și la mai multe proiecte vizuale. Locuiește și lucrează în București.

Citește mai jos un scurt interviu cu cei trei fondatori PAD despre cum a luat naștere acest proiect și de ce este important să existe un astfel de eveniment pe piața românească de artă.

PAD
Otilia Fiastru, Eugen Rădescu și Mihnea Mihalache-Fiastru

Curatorialist: Când v-ați cunoscut și cum a apărut PAD, care au fost circumstanțele care v-au adus aici?

Otilia: Cu Eugen mă știu de aproape 20 de ani, iar cu Mihnea mai de curând, dar am aprofundat. Ideea PAD le-a venit băieților și eu m-am alăturat bucuroasă.

Mihnea: Ne-am cunoscut fiecare cu fiecare, la un moment dat, prin oraș. Acest moment dat a fost în urmă cu suficient de mult timp încât să putem spune că ne știm, parcă, dintotdeauna sau, cel puțin, așa se simte. PAD a apărut pur și simplu într-una dintre discuțiile noastre și ne-am decis toți trei să dăm curs acestei idei.

Nu a fost nimic special, nu am considerat că ne-a venit vreo idee extraordinară, puteam să avem discuția asta oricând în trecutul nostru, poate chiar la Casa Căsătoriilor sau cum se zice, unde Eugen a fost martor, a dat cu subsemnatu` pentru Oti și mine. Lucrurile s-au întâmplat, însă, în primăvara lui 2022 și suntem hotărâți să facem tot ce putem pentru a dezvolta continuu acest proiect Piața de Artă și Design.

Eugen: Sunt prieten cu Mihnea și cu Otilia din negura vremurilor, aș zice. Ne știm de mulți ani de zile, am împărtășit curiozități, prieteni, locuri împreună și ne-a fost cumva ușor să adunăm împreună ideea PAD. Avem multe lucruri în comun și lucurile au fost fluide, naturale.

Ce misiune v-ați propus să îndepliniți prin organizarea PAD?

Otilia: Ideea de a face o scurtătură de la consumatorii de artă și design la cei care produc astfel de produs. Fie că este vorba de fotografie, artă plastică, design de obiect pe care sa il însușești sau reușești să creezi legături pentru proiecte de design grafic, arhitectură, publicație etc.

Mihnea: Multă lume ne felicită pentru faptul că PAD susține persoanele și entitățile care activează în artă și în design. Ne bucură faptul că Piața de Artă și Design este receptată astfel, că aceste persoane și entități consideră evenimentul nostru ca fiind unul dedicat lor. Din punctul nostru de vedere, însă, PAD nu are o misiune foarte clară, nici nu ne dorim să ne limităm la una singură, poate fi și periculos, în contextul actual în care autocritica este parte din orice proiect responsabil dezvolți.

Poate că dacă ne-am asuma o misiune clară, am greși sau ne-am îngusta orizontul de dezvoltare. Însă ne este foarte clar că lucrăm cu niște elemente pe care încercăm să le punem cap la cap, de la o ediție la cealaltă, într-un fel prin care noi să fim satisfăcuți cu munca noastră: curatoriem, deși nu ne-am dorit inițial să facem asta, ne-am dat seama destul de repede că trebuie să ne asumăm acest rol pentru că altfel PAD nu poate funcționa așa cum credem noi că ar trebui să fie, avem un interes către zona populară, unde încercăm să introducem lucrări care să fie apreciate și pe care creatoarele și creatorii să le poată monetiza în mod direct, fără alte părți implicate și avem un concept comercial pe care nu-l vom abandona vreodată.

Cam aici ne învârtim, cu lucrurile astea operăm și ar mai fi cele două elemente de bază cu care Piața de Artă și Design lucrează: prietenia și cooperarea. Noi între noi, noi trei cu persoanele și entitățile care participă la PAD și aceste persoane și entități între ele. Numai așa putem genera funcționalitate și proiecte viitoare și diferite joint ventures valoroase.

Eugen: Am pornit ideea de PAD ca un eveniment dedicat comunităților creative, de a fi un eveniment gratuit cu un acces ușor la public – cum scrie și în statementul PAD: ne dorim să stabilim un contact direct între artiști și publicul larg, pasionații de artă și colecționari. Piața de Artă și Design, eveniment bianual, care aduce în centrul atenției artă, design, apariții editură, muzică și arhitectură.

Sunteți la a doua ediție a evenimentului PAD, care au fost ecourile după prima ediție? Ce ați învățat, ce v-a adus nou?

Otilia: Am învățat că un eveniment este în mare parte energia oamenilor care îl coagulează, participanți și public deopotrivă. Iar PAD a fost pentru mine o bucurie continuă. Noutatea a constat în a asista la acest eveniment și din rolul de organizator și m-am minunat de cât de firesc a decurs totul. De la branding, la dialogul de breaslă & end-user, până la petrecerea și demontarea târgului.

Mihnea: Au fost foarte multe ecouri pozitive, dintre care, pentru mine, cel mai important a fost acela că persoanele care au participat în calitatea de comerciante au fost mulțumite de cum și-au vândut obiectele, lucrările etc. De fapt nici nu a fost un ecou, cât un rezultat. Dincolo de asta nu sunt decât laude și felicitări de care, sigur, ne bucurăm.

Pentru noi a fost major felul în care s-a desfășurat prima ediție a PAD, pentru că noi am plecat de la ”Hai să facem un eveniment la care să sperăm că vine cineva și poate că persoanele participante vor vinde un obiect, două, acolo!” și ne-am trezit cu recunoaștere, participare numeroasă, bucurie și încasări. Încă procesăm, așteptăm și noi să vedem cum va fi cea de-a doua ediție.

Eugen: Fantastice. Prima ediție a fost peste așteptări, ca public, ca participanți, ca ecou – ăsta este un semn că micro comunitatea creativă avea nevoie de un eveniment de genul acesta. Aici vreau să mulțumesc și partenerului nostru principal care ne susține.

Cât de greu este pentru un artist debutant să își facă lucrările cunoscute publicului?

Otilia: Pot să vorbesc din perspectiva artistului, dar care are la îndemână limbajul de comunicare, social media și ceva mai puține instrumente de marketing, dar si din cea de organizator PAD în care încercăm să balansăm artiști mai consacrați cu cei care debutează, ca platformă de (re)prezentare liberă. În principiu ar trebui să încerci să fii peste tot. Și online și la targuri, galerii, magazine.

Mihnea: Nu știu, poate fi imposibil, foarte greu, ușor sau instant, depinde de privilegiile pe care artista sau artistul le are. Dincolo de asta, în zona academică din România nu se studiază managementul de carieră, studenții nu sunt învățați cum să își facă networkingul, iar persoanele care fac artă dintr-o poziție autodidactă sunt în cel mai fericit caz clasate instant ca marginale de către zona academică, altfel ignorate complet. Consider că răspunsul la această întrebare trebuie să vină din această zonă academică, eu unul nu am nicio responsabilitate sau autoritate în acest sens.

Eugen: Nu există o infrastructură pentru piața de artă locală, o bază sănătoasă de networking, o plajă largă de galerii sau spații în care un artist debutant poate să se arate publicului și asta este o mare problemă – pentru scena românească care nu poate să crească foarte mult fără această infrastructură nealterată de găști și prietenii. E nevoie de instituții curate, incoruptibile, care să aibă curajul de a-și asuma susținerea scenei, fără animozități și partipriuri.

Cum alegeți artiștii expozanți din cadrul PAD? Se face un call for entries sau este un proces curatoriat de voi?

Otilia: Pentru că suntem un trio cu interese diferite, către fiecare dintre noi vin oameni din zonele în care activăm. Mezanin care ni se pare foarte potrivit ca loc, este totuși unul care seteaza și numarul de participante/participanti, și din păcate nu reușim sa acomodam pe toata lumea pe care ne-am dori sa o gazduim la PAD. Așa că trebuie să și selectăm, refuzăm condiționați de această limită a spațiului.

Mihnea: La prima ediție totul a funcționat word to mouth și lumea s-a adunat. Trebuie spus că și noi, la rândul nostru, lucrăm în artă și design și avem prietenii și colege și colegi din lumea asta, așa că oamenii s-au adunat, mai ca experiment, mai ca să ne ajute pe noi sau din diferite alte motive.

Pentru a doua ediție am păstrat prioritatea unora dintre persoanele și entitățile care au participat la prima ediție, dar am și deschis ușa altora noi care ne-au scris că își doresc să participe la PAD și au intrat în ediția a doua în ordinea manifestării interesului pentru evenimentul nostru. A trebuit să respingem unele cereri, sau să le amânăm și nu a fost ușor. Așa că, din punctul meu de vedere, situația începând de la PAD 3 va sta în felul următor. Otilia cu Eugen și cu mine ne vom asuma rolul curatorial, cu toată subiectivitatea și critica pe care le implică.

Noi nu am organizat și nu vom organiza vreun call for entries pentru că pur și simplu nu are sens, cine vrea să participe la PAD, să dea un mesaj pe contul nostru de Instagram sau un mail la hello@piatadeartasidesign.ro. Deci, dacă vreți, la PAD e open call non stop, 24/24, în tot timpul anului.

Eugen: Nu există un open call, este un proces “curatorial” subiectiv, în funcție și de ce credem noi că are nevoie scena la momentul ăla.

Ne dați, fiecare dintre voi, 3 recomandări de artiști pe care îi considerați foarte speciali și pe care să îi urmărim în viitor?

Otilia: Cassandra Pop, Apparatus 22, MuroMuro.

Mihnea: Pe Otilia cu Oval, pe mine și pe Eugen, dacă o să mai vrea să facă vreodată artă. Pentru mine toate persoanele și entitățile prezente la PAD sunt foarte valoroase, le susțin și le apreciez în mod egal.

Eugen: Daniel Roșca, Diana Vasilescu, Deniz Constantin.

Voi ce aveți frumos astăzi?

Otilia: Libertatea.

Mihnea: Vineri între orele 14 și 20, sâmbătă și duminică între 11 și 20.

Eugen: PAD 02.

fotografii: PAD

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.