„Joaca deschide lumea” este mesajul care te întâmpină atunci când ajungi pe site-ul Mara & Tom, magazinul online de jucării inițiat de antreprenoarea Iulia Mizgan.
La Mara & Tom descoperi jocuri și jucării educative, grupate în categorii precum Jocuri Montessori, Jocuri STEM, Jocuri logice sau Jocuri de societate, toate alese cu grijă pentru a-i ajuta pe copii să învețe lucruri despre lumea în care trăiesc prin activitatea lor preferată, adică jucându-se.
Iulia este din Bistrița și s-a mutat în București când s-a decis să urmeze Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA. A lucrat încă de pe vremea studenției, începând cu Sanoma Hearst (în cadrul departamentului de marketing și distribuție), continuând cu Revista Kamikaze și Adevărul Hoding. Înainte de a deveni mamă, era brand manager la Business Review.
O dată cu maternitatea, Iulia a început să devină din ce în ce mai interesată de zona de educație și de sistemul educațional nordic. După o vizită în Finlanda, a avut revelația noii sale misiuni, de a populariza jocul și jucăriile educative, altfel spus, învățarea prin joacă.
…
Curatorialist: Care ar fi 3 cuvinte care îți definesc personalitatea?
Iulia: Îmi place să cred că sunt empatică, inteligentă emoțional, dar și puțin încăpățânată (nu îmi place s-o recunosc) și că pun întrebări. Curioasă:)
Ai fost întotdeauna o fire întreprinzătoare sau ai devenit pe parcurs, pe măsură ce te-ai dezvoltat, pe tine și proiectul tău antreprenorial?
Mai degrabă, aș spune că am devenit pe parcurs, pe măsură ce m-am îndrăgostit de ideile din spatele proiectului Mara & Tom. Mi-a luat ceva să am curaj să mă arunc într-un proiect atât de amplu. Sigur, m-a ajutat și MBA-ul pe care l-am urmat la Bucharest International School of Management (fosta Maastricht School of Management) și experiența de acolo.
Ce îți doreai să fii atunci când erai copil? Ți-a plăcut întotdeauna lumea jocurilor și a copilăriei?
Am început, cum încep toate fetițele, prin a mă visa balerină. Până la urmă nu am făcut nicio oră de balet în viața mea. După, pe la 6 ani, îmi doream sa fiu doctor, apoi, prin liceu, am început să fiu atrasă de zona publicitătii și acolo am și rămas.
Când ai demarat magazinul Mara and Tom? Care au fost resorturile interne care te-au determinat să pornești într-o aventură antreprenorială?
Mereu am fost pasionată de zona de educație, iar după ce am avut copii, am mers în vizită în Finlanda, pentru a vedea sistemul lor educațional despre care citisem multe și îmi doream să îl văd și pus în practică. Plus că voiam să mă inspir și să învăț să-mi reglez așteptările și cerințele pentru educația copiilor mei. Am văzut fiecare ciclu școlar, de la creșă la universitate, și, la un moment dat, am fost îndrumați să vizităm centrul de cercetare și inovație în jucării.
Nu îmi imaginam că la Universitatea din Helsinki au un centru unde oamenii cercetează cum să creeze jucării care să țină pasul cu lumea în care trăim – se numește „Playful Learning Center” și sunt lideri mondiali în cercetare, comunicare si promovarea beneficiilor învățării prin joacă.
Acolo am descoperit jocurile și conceptul STEM, despre care știam vag și care mi-au rămas foarte tare în minte.
Am venit cu dorința că trebuie să împărtășesc și că trebuie să afle cât mai multă lume despre învățarea prin joacă. Dintr-odată, învățarea prin joacă nu mai era doar o sintagmă de marketing, ci o realitate aplicată într-o societate în care vedeam copiii fericiți să fie la școală.
Când ai lansat Mara and Tom, care au fost cele mai semnificative dificultăți pe care le-ai întâlnit în drumul tău și cum le-ai depășit?
Sunt dificultăți cu care încă mă lupt – cum ar fi că nu există surse de finanțare pentru proiecte mici în condiții decente sau că activez într-o piață destul de înapoiată din punct de vedere tehnologic, al digitalizării.
Mă lupt și cu munca contra cronometru, timpul meu pentru Mara & Tom e limitat de la 09:00 la 15:00, după îmi iau copiii de la școală și mă dedic lor. Dar nu mă plâng, nu aș vrea să fie altfel:)
Mai e și munca continuă de a promova și răspândi către cât mai mulți părinți noile trenduri din domeniu, cum ar fi educația STEM.
Ce misiune crezi că ți-ai asumat atunci când ai demarat un magazin dedicat copiilor?
De a-i ajuta pe părinti. 🙂 Pentru că noi, părintii, ne dorim să le oferim copiilor tot ce este mai bun, dar nu toți suntem profesori sau educatori. Și părinții învață, odată cu copiii lor. Iar Mara&Tom vrea să-i întâmpine pe părinți cu idei, propuneri captivante, jucării și activități educative, glume și haz de necaz. Suntem aici și ca să împărtășim cu ei rezultatele documentării noastre, un strop de ajutor într-o lume suprasaturată de oferte.
În magazinul tău dedicat jucăriilor și jocurilor pentru copii găsim și conceptul de jocuri STEM. Ce ne poți povesti despre acest concept?
STEM este un acronim care vine de la Științele naturii, Tehnologie, Inginerie și Matematică, metodă educațională apărută în Statele Unite ale Americii cam prin 2009, când Administrația Obama a anunțat campania ”Educație pentru Inovație” pentru a-i îndemna pe copii și elevi să exceleze în zona de Știință, Tehnică, Inginerie și Matematică pentru că interesul copiilor pentru aceste activități scăzuse foarte tare.
Au mers pe o abordare interdisciplinară care pune accentul pe rezolvarea problemelor prin aplicarea soluțiilor din viața reală și felul în care știința și tehnica pot fi folosite în viața de zi cu zi. Totul prin joacă.
Copii nu simt că învață, dar la final deprind multe abilități.
Cum sunt, în viziunea ta, jucăriile ideale pentru copii? La ce ar trebui să acorde atenție părinții pentru a cumpăra cele mai bune alternative pentru copiii lor?
Jucăriile potrivite sunt cele corespunzătoare vârstei copilului, dacă iau jocuri cu nivel de dificultate peste vârstă, cei mici tind să îl respingă și să se frustreze.
Eu recomand și jocurile din care copiii deprind unele aptitudini, nu care bifează doar partea de relaxare, ci au și o componenta educativă. Și mai recomand jocurile de cooperare în detrimetrul celor construite pe competiție.
Cum ai ales producătorii cu care lucrezi? Ai găsit și în România furnizori sau mai degrabă aceștia provin de pe piețele externe?
În prezent, ponderea înclină spre producătorii străini, dar pe viitor mi-am propus să lucrez la o linie de produse cu producători și colaboratori din România.
Care este jocul/jucăria preferată din portofoliul Mara and Tom? Dar ale copiilor tăi?
De departe, jocul meu preferat este Outfoxed, un joc de societate cu un mecanism foarte deștept și captivant. Iubitul meu, Tudor, este indrăgostit de toate jocurile de logică de la brandul american ThinkFun, iar in topul lui se afla jocul Rush Hour (poate sta chiar si 2 ore să rezolve o provocare), iar copiii mei, dupa 4 ani, încă se mai joacă aproape zilnic cu piesele magnetice de la Picasso Tiles.
Care a fost cel mai emoționant, surprinzător sau amuzant feedback primit de la un client?
Am primit multe păreri pozitive după campania noatră de anul trecut de Crăciun, „Copii pentru copii”, când, împreună cu comunitatea din jurul brandului, am reușit să împachetăm peste 200 de cadouri pentru copiii de la Asociația Casa Bună.
Ce ai frumos astăzi?
Momentele înainte de culcare când ne cuibărim toți patru (eu, Tudor și copiii), în pat, pentru povestea de seară.
fotografii: Iulia Mîzgan