Kofi Ti – băuturi răcoritoare artizanale naturale made in Ro

Durata: 5 minute

Ce faci când te saturi să comanzi la terase doar apă, limondă sau fresh de portocale și asta ca să eviți băuturile răcoritoare clasice? Simplu, inventezi o gamă de băuturi artizanale din ingrediente naturale, cu gusturi și arome surprinzătoare, într-un sortiment bogat cât să nu apuci să te plictisești.

Pare o glumă, dar chiar așa a început povestea brandului Kofi Ti, primul producător local de apă tonică din chinină naturală și primul atelier de Cold Brew și Craft Soda realizate pe bază de cafea și ceai de specialitate.

Despre începuturile business-ului, ingrediente, fabricarea artizanală și cam tot ce înseamnă Kofi Ti ne-a povestit Ana Blidaru, Marketing &Creative Director Kofi Ti.

Ana Blidaru

Cum a început totul

Totul a pornit în 2016, de la Raluca și Cosmin Pasnicu și pasiunea lor pentru călătorii și descoperire de noi gusturi. Vrând să aibă o alternativă la răcoritoarele clasice și care să nu fie “bombe calorice”, ei au început să testeze în propria bucătărie, rețete de băuturi naturale și gustoase pentru momentele în care vrei să bei ceva fără alcool. Primele rețete au fost validate de familie și prieteni, apoi într-un cerc mai larg, al băutorilor de cafea de specialitate.

Din 2017, împreună cu Irina și Florian Burcea, au demarat activitatea atelierului din Buftea, ulterior alăturându-li-se alți 3 acționari. În acest moment, în atelierul Kofi Ti lucrează efectiv 6 persoane, angrenați în producție, vânzări și logistică a comenzilor și livrărilor.

Echipa Kofi Ti

Numele

Alegerea numelui era un pas important, un pas care trebuia făcut cât mai repede pentru a nu bloca procesul de creare a brandului. După diferite idei de nume cu însemnătate, care însă nu erau pe placul tuturor patru, au ales să ‘keep it simple’. Kofi Ti, cafea și ceai – cu asta am început, așa ne numim, nu e nevoie de o semnificație mai profundă”, spune Ana.

Logo-ul a fost inspirat de desenele în nisip din Vanuatu (aflate pe Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanității).

Ingrediente surprinzătoare

 Ceea ce este original la Kofi Ti este folosirea unei varietăți de ingrediente naturale (raw), precum cascara – pulpa cireșelor de cafea care provine din câteva ferme din America Latină, nuci de kola din Guinea, scoarța de cinchona din Ecuador, scorțișoara din Sri Lanka, anasonul provenit din China, cuișoarele din Madagascar sau zahărul nerafinat din trestie din El Salvador.

Dacă multe dintre aceste ingrediente provin din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii, altele sunt locale, precum oțetul premium de caise de la Cerbul Acru, lavanda și siropul din flori de soc. Nu se folosesc coloranți, conservanți sau arome adăugate.

Sortimente

Produsele Kofi Ti se împart în băuturi ready to drink (sortimente variate, gata de servire) și băuturi intense ready to mix (concentrate, care pot fi folosite pentru crearea propriilor mixuri cu sau fără alcool).

Dintre băuturile ready to drink, putem aminti Cold Brew Coffee (cafea de specialitate infuzată la rece), limonada de cascara (din pulpa fructului de cafea), cola naturală, socata sau apa tonică din scoarța arborelui de chinină.

Toate băuturile noastre sunt însă ‘with a twist’ – Kola Tonic nu este o cola tipică, ci are apă tonică, Socata cu Zvâc este de fapt un Shrub, având printre ingrediente oțet premium de caise„, declară Ana.

Producția artizanală

Dacă te întrebai cum ajunge o băutură artizanală Kofi Ti de la o simplă idee la sticla îmbuteliată, iată și răspunsul.

Toate băuturile noastre pornesc de la ingrediente și gust. Sunt băuturi originale, curate (adică fără arome adăugate, conservanți sau alte scurtături), create din materie primă brută de multe ori utilizată în premieră în România.

Cele mai multe rețete noi se nasc în bucătăria lui Cosmin și a Ralucăi. După câteva teste și degustări în echipă, rețeta este perfecționată, apoi este scalată. În funcție de rețetă, ingredientele sunt lăsate la infuzat pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă de timp, apoi urmează carbonatarea, îmbutelierea și pasteurizarea. În paralel cu producția propriu-zisă, o băutură nouă primește un nume, o identitate, o poveste, o etichetă. Și, evident, analizele pentru stabilirea valorilor nutriționale„, povestește Ana.

Provocări

Este greu să vii pe piață cu o gamă de produse artizanale absolut noi și total diferite de tot ceea ce era pe piață până atunci? Se pare ca da.

Cel mai greu e să determini oamenii să încerce ceva nou, să guste ceva diferit, să aibă încredere să comande un produs despre care n-au auzit.

Din fericire evenimentele, târgurile și festivalurile au fost ocazia de a interacționa direct cu clienții, de a le povesti ce facem și de a-i convinge să guste. De asemenea au existat provocări și în relațiile B2B. Când am pornit unele locații nu voiau să ne listeze băuturile, deși le plăceau gusturile, pentru că nu aveau convingerea că vom rezista. După ce am împlinit un an – doi, au venit ei către noi, cerându-ne produsele”, povestește Ana despre dificultățile cu care s-au confruntat la început.

Pentru că artizanal înseamnă diferit de producția obișnuită, de serie, și produsele sunt de regulă diferite, ceea ce reprezintă un alt challenge pentru schimbarea opiniei generale a consumatorului.

De exemplu, spune Ana, „apa noastră tonică nu este incoloră. Normal că nu poate fi incoloră când este naturală, creată direct din plante, dar oamenii au alte așteptări după ce o viață au văzut doar pahare cu lichid transparent. Ca antreprenor este întotdeauna greu când alegi să faci lucrurile altfel„.

Dacă până în 2020, 95% dintre vânzări se făceau în domeniul HoReCa, o dată cu pandemia, accentul s-a mutat pe online. În acest moment, produsele Kofi Ti le poți găsi în magazinul online propriu, pe Emag și chiar pe Amazon, dar și în câteva locații partenere.

Dacă mai știi și alți producători de băuturi artizanale românești, dă-ne de veste în comentarii.

fotografii: Kofi Ti

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.