În ultimii ani, pereții descoperiți ai unor clădiri din București au devenit spații dedicate muralelor. Amintim “Fata cu geam” de pe strada Eremia Grigorescu, dar și cele de pe blocurile din Drumul Taberei sau de pe Bd. Cantemir. Mai mult, branduri mari au gândit campanii pe aceste spații și au întins schelele pentru a da o nouă față orașului.
Având acest insight, glo™ a dus proiectul la următorul nivel și a gândit platforma “Rebels with a Cause” – inițiativă ce oferă un cadru organizat (legal) și dedicat artiștilor ce fac graffiti.
Pentru a afla mai multe despre această lume, am discutat cu Florin Cage – unul dintre cei mai iconici grafferi din România – despre graffiti ca artă, despre Sweet Damage Crew, respect și despre necesitatea existenței unui playground pentru a preîntâmpina actele de vandalism – iar cum lipsa unui astfel de cadru nu este o scuză pentru ca ele să aibă lor.
Curatorialist: Aceste zile sunt ultimele în care putem vedea expoziția Reverse Perspective de pe Calea Victoriei, spațiu în care Sweet Damage Crew a semnat o lucrare alături de cele ale artiștilor Andrei Bălan și Maria Bălan.
Spune-ne câteva cuvinte despre lucrarea din interiorul Galeriei / Reverse Perspective, instalație susținută de glo™ Hyper X2.
Florin Cage: Inspirația a venit atunci când am văzut spațiul. Instalația Reverse Perspective creată de Andrei Bălan și Maria Bălan era deja acolo și ne-a ajutat. Dată fiind suprafața de lucru foarte mică am gândit de la bun început o lucrare prin care să se creeze o iluzie optică prin intermediul căreia să transformăm galeria într-un spațiu mai mare, cel puțin la nivel vizual. Am apelat la pătrate albe și negre, care ar putea face trimitere către o tablă de șah suprarealistă peste care am adăugat elemente geometrice, sfere și cuburi, dar și elemente organice precum norii, care redau senzația de libertate.
Efectul de perspectivă anamorfică a fost dat chiar de aceste pătrate alb-negru care au adăugat profunzime lucrării prin schimbarea dimensiunii lor. În ceea ce privește culorile, ne-am inspirat și am împrumutat în lucrarea noastră culori din lucrarea deja existentă în spațiu, astfel încât să se creeze și la nivel subliminal această conexiune între cele două iluzii optice. Norii, sferele și cuburile transparente, dar cu filtre de culori vibrante, au fost adăugate pentru a da și mai multă adâncime lucrării.
„Anamorfoza” este o tehnică prin care în artă sunt utilizate proiecții distorsionate pentru a crea o imagine bidimensională care poate fi văzută corect numai din unghiul specific. Lucrarea creează o iluzie optică ce face ca imaginea să pară tridimensională.
Dacă instalația realizată de Andrei Bălan și Maria Bălan creează senzația de perspectivă inversată, intenția noastră a fost ca prin tehnica anamorfică pereții să se unească cu instalația și să aducă cele două stiluri de iluzie optică în simbioză.
„Rebels with a Cause” este această platformă glo™ ce sprijină street art-ul. Ce îmi poți spune despre lucrările Sweet Damage Crew din cadrul proiectului?
Faptul că glo™ a ales să lucreze cu noi prin platforma „Rebels with a Cause” ne-a demonstrat că ceea ce facem de aproape 20 de ani are sens. Că arta noastră poate să treacă la nivelul următor.
De mai bine de 2 ani glo™ sprijină proiecte de street art, și au înțeles că trebuie să privești cu relaxare partea creativă atunci când lucrezi cu oameni din acest domeniu.
Pe lângă cei șase pereți realizați în Bucuresti, am colaborat în multe alte proiecte și plănuim să continuăm proiectul și prin țară.
Cu tot acest fenomen ce a luat amploare și pare că a acaparat orașul, cât de important este ca municipalitatea, comunitatea și acțiunile brandurilor (precum glo™) să pună la dispoziție spații dedicate aceastei forme de artă?
Graffiti-ul a pornit din stradă, într-un mediu ilegal, necontrolat, și s-a dezvoltat și ramificat pe mai multe laturi care sunt destul de greu de cuprins și explicat în câteva rânduri. O mare parte a graffiti-ului a rămas ilegal și nu se va schimba prea curând, însă, mulți dintre artiștii care își exprimă talentul la limita legii au căutat alternative de a-și duce creațiile într-un con de lumină favorabil și să elimine stigmatul de vandal.
Astfel, prin punerea la dispoziție a unor spații special amenajate, municipalitatea, comunitatea și acțiunile private lucrează împreună la reducerea vandalismului.
Atunci când artiștii de stradă nu au un spațiu legal în care să-și expună arta, aceștia pot alege să deseneze pe proprietățile private sau publice fără permisiune, ceea ce poate fi considerat vandalism. Furnizarea de spații dedicate poate reduce acest comportament și poate ajuta la protejarea proprietăților publice și private.
Încurajarea creativității: Oferta de spații dedicate pentru street art și graffiti poate încuraja artiștii de stradă să-și folosească creativitatea în mod pozitiv și să creeze opere de artă într-un mediu sigur și legal. Acest lucru poate fi benefic pentru comunitate, deoarece poate adăuga o estetică plăcută și poate spori înțelegerea și aprecierea artei de stradă.
Îmbunătățirea calității vieții: Străzile și pereții acoperiți cu graffiti neautorizat pot crea o
atmosferă de nesiguranță și pot afecta calitatea vieții în comunitate. În schimb, spațiile legale pentru street art și graffiti pot adăuga frumusețe și diversitate în oraș și pot îmbunătăți experiența comunității.
Promovarea turismului: Orașele care au spații dedicate pentru street art și graffiti pot atrage turiști interesați să vadă aceste lucrări de artă și să înțeleagă mai bine cultura locală. Aceasta poate duce la creșterea economiei locale și poate oferi oportunități pentru afaceri locale.
În concluzie, punerea la dispoziție de spații dedicate pentru street art și graffiti poate aduce
beneficii semnificative pentru comunitate.
Am înțeles că există un cod al celor ce fac graffiti. Spre exemplu, nu îți poti pune tag-ul peste tag-ul (n.r. semnătura) altui artist care este mai vechi / experimentat ca tine.
Ce alte astfel de coduri putem aduce din lumea street art-ului în cotidianul nostru pentru o conviețuire armonioasă în comunitate?
Evident că există un street code în graffiti, în mare parte se bazează pe respect. Fiecare writer este conștient de nivelul său în joc, dacă este „toy” sau „king”.
Dar asta nu înseamnă că nu există excepții. Sunt foarte mulți tineri care se apucă de graffiti fără să studieze fenomenul, se aruncă cu capul înainte pentru că li se pare cool și ajung în ipostaze greșite. Lumea graffiti-ului este una dură și trebuie să ai grijă ce faci, nu știi niciodată peste cine dai.
Transpunerea legilor graffiti-ului în societate ar putea fi benefică, atâta timp cât există respectul reciproc bazat pe recunoașterea skill-urilor celorlalți.
Sweet Damage Crew a fost implicată și în proiecte de educație artistică, organizând festivaluri de street art și ateliere pentru tineri și evenimente de artă publică pentru comunități locale, promovând astfel arta de stradă ca o formă de exprimare culturală și artistică.
Sweet Damage Crew este o echipă de artiști originară din România, fondată în 2010. Echipa este formată din 7 membri: Biex, Cage, Recis, Lost.Optics, Boeme, Pandele, Shatran.
Întrebându-l pe Cage dacă este vreo lucrare de care să fie extrem de mândru, a răspuns că nu există una în mod deosebit, „însă pe partea de producție, complexitate logistică și dificultate de execuție aș menționa proiectul realizat la finalul anului 2021, când am pictat un pod de 5500 de metri pătrați peste Canalul Dunăre – Marea Neagră.”
*(18+) glo™ este un produs cu potențial de risc redus destinat consumatorilor adulți de produse din tutun sau nicotină.