Spațiul trebuie creat pentru reflecta un paradis personal. Este locul care ne încarcă, care ne liniștește și care ne face sa ne simțim bine. Simțurile sunt foarte importante în acest aspect.
Cel mai evident este simțul vizual, prin frumosul pe care îl creăm, însă un miros atent ales ne poate crea conexiunea cu senzația de acasă. Elementele pe care le folosim și modul în care le îmbinăm se percep prin simțuri și din acest motiv locul trebuie să reflecte aceste aspecte.
…
Diandra Agapie – licențiată la Universitatea din Maastricht ca și curatoare în arte dar făcându-și tranziția profesională spre design interior. Autoarea este o tânără proactivă care se centrează pe aspectul multidisciplinar al meseriei. Ea combină elemente din neuroștiință, psihologie, fashion, arte vizuale, studii culturale, de patrimoniu și istorie pentru a crea un design al spațiului care îmbunătățește calitatea vieții, sănătatea fizică, emoțională, mentală și chiar spirituală.
…
În plus, designul de interior trebuie să ia în considerație funcționalul în aceeași măsură cu esteticul. Spațiul trebuie să fie organizat în jurul activităților zilnice ale persoanei sau persoanelor care vor locui în acesta. Așadar există spații de lucru, de socializare, de odihnă, dedicate pregătirii mâncării și servirii mesei, de circulație, de joacă sau destinate igienei. Ergonomia este foarte importantă pentru că designul spațiul trebuie făcut corect, după forma și proporțiile corpului uman și ajustate pentru nevoile specifice ale utilizatorului.
Din acest motiv, primul pas în orice amenajare de interior este necesitate unei analize a persoanei care ne dorește serviciile. Trebuie să înțelegem ce îi place acesteia, ce stil de viață și pasiuni are și ce nevoi are de la spațiul în care va locui. Personalitatea unui solicitant de servicii de design de interior poate fi reflectată prin modul în care își poartă hainele, hobby-uri și obiceiuri are, statutul social sau civil al acestuia, pasiuni, credințe. Designerii trebuie să se pună în pielea utilizatorul și să creeze ca și cum ar fi locuința lor proprie alegând cele mai optime soluții pentru acesta.
Acest pas se realizează prin interviuri și discuții cu clientul, în care designerul este foarte atent să înțeleagă cu adevărat persoana, ceea ce o reprezintă și ceea ce își dorește. Este necesar să nu ne grăbim și să petrecem cât timp este nevoie cu beneficiarul, nu doar pentru a aduna informații, dar și pentru a dezvolta o relație de încredere și a explica modul de lucru și felul în care se va desfășura proiectul. Aceste discuții se finalizează prin realizare unui contract între beneficiar și designerul de interior, care prevede detaliile colaborării dintre aceștia.
Al doilea pas este vizita la locație pentru a vedea spațiul și a concepe releveul. Această vizită are un caracter analitic. Vedem cum este spațiul, care sunt avantajele și dezavantajele acestuia, ce putem păstra și ce trebuie schimbat (în funcție de aspecte practice și de dorințele beneficiarului). Alți factori pe care trebuie să îi verificăm este punctul cardinal pe care se află locuința și sursa de lumină naturală. Un apartament pe nord, de exemplu, nu va avea atât de multă lumină naturală și va fi indicat să folosim culori mai deschise și mai calde pentru a deschide spațiul, dar și lumină artificială caldă din plin.
Releveul constă în măsurarea spațiului și a elementelor caracteristice acestuia, care trebuie luate cu precizie de către designer, urmat de desenarea și reprezentarea spațiului la scară. Releveul este un pas indispensabil și trebuie mereu făcut la locație. Planul cadastral nu este de ajuns pentru o planificare reușită.
După ce culegem toată informația necesară, o folosim pentru a propune o soluție de amenajare și un concept care ia în calcul dorințele beneficiarului, modul de viața al acestuia, stilul ales, emoția pe care ne dorim să o transmitem, caracteristicile spațiului existent, calendarul lucrărilor, bugetul și alte aspecte necesare. Acesta poate să fie prezentat prin moodboard-uri sau randări (vizualizări 3D ale spațiului) și este întotdeauna acompaniat de planul de mobilare. De asemenea, alegem o paletă de culori și una de texturi care vor fi prezente în concept și care ne vor ghida de-a lungul întregului proiect în alegerea finisajelor, materialelor, mobilei și decorațiunilor.
Fiecare designer va avea un anumit număr de modificări care pot să fie făcute la conceptul pe care acesta i l-a prezentat clientului. Cele mai reușite proiecte sunt cele în care există colaborare autentică între beneficiar și designer, în urma căreia o soluție comună este aleasă. După ce beneficiarul aprobă conceptul, designerul începe să lucreze la planurile tehnice.
Partea tehnică este mai puțin vizibilă în meseria de design de interior, dar este foarte importantă și laborioasă. Aceasta constă în crearea unor planuri, după care lucrarea în sine va fi realizată. Planurile includ demolările (dacă este nevoie), adăugarea pereților de gips-carton, a sanitarelor, a electricelor și a finisajelor. Proiectul de mobilier poate să fie realizat și în colaborare cu o firmă specializată.
Vizitele pe șantier în timpul desfășurării proiectului sunt indispensabile. Fiecare designer stabilește la începutul lucrării câte vizite pe șantier sunt incluse în ofertă. Designerii trebuie să vină la locație pentru a se asigura că totul merge eficient și în conformitate cu planurile pe care aceștia le-au creat.
Designerii vor alege materialele, finisajele, mobila, decorațiunile și vor pune beneficiarul în contact cu furnizorii. Aceste elemente sunt alese în funcție de conceptul prezentat clientului și țin cont de bugetul acestuia. Designerii vin cu propuneri și argumente privind deciziile pe care le fac, dar alegerea finală este a clientului. Din acest motiv și pentru a obține cele mai bune rezultate, este bine să existe o colaborare strânsă între client și designer.
În plus, designerii sunt prezenți pentru clienți, pentru a le oferi consiliere. Pentru că designerii de interior sunt specialiști în domeniu, aceștia au responsabilitatea de a susține clientul în proiectul de amenajare.
…
Diandra Agapie este o tânără vizionară multidisciplinară. Plecată în Olanda la 14 ani, aceasta a studiat management în artă și patrimoniu cu specializare în curatorship la Maastricht University. În timpul programului, a cercetat tipurile de artă non-tradiționale (în special performance art și arta digitală) și experiența publicului cu accestea.
În plus, autoarea a lucrat ca și asistent de galerie și curatoare la galeria PontArte din Maastricht, înainte să înceapă să simtă dorul față de țara în care s-a născut. Întoarsă după 9 ani din străinătate, aceasta s-a mutat la București unde a început să studieze o nouă profesie, designul de interior, pe care dorește să o practice.
Diandra ține foarte mult la aspectul multidisciplinar în orice practică a sa, luând mereu în considerație individualul, întregul și relația dintre ceea ce este individual și întregul. Toate aceste cunoștințe dorește să le dea mai departe pentru a putea fi folosite în îmbunătățirea calității vieții.
Instagram: @diandraagapie / Facebook: Diandra Agapie