Angela Vasiliu (fondatoare și designer Papucei): „Papucei a fost și este un brand curajos”

Durata: 7 minute

Angela Vasiliu este una dintre primele antreprenoare din România. În 1990, având experiență în domeniul fabricării încălțămintei și pasionată de acest domeniu, Angela, cu sprijinul soțului ei, Dan Vasiliu, a deschis unul dintre primele ateliere private de încălțăminte din țară.

Inițial, mica fabrică se numea „Angela” după numele inițiatoarei, și a rămas așa până la rebranding-ul care a avut loc în 2006, când a devenit, simplu și concret, Papucei.

Dacă în domeniul producției de încălțăminte, Angela stăpânea lucrurile, vânzările, marketingul au fost provocări cărora a trebuit să le facă față învățând din mers cum se fac lucrurile.

Dar pasiunea, munca asiduă, învățarea permanentă și menținerea unui standard înalt de calitate au făcut ca brandul creat de Angela să reziste în timp și să evolueze. Papucei a inaugurat primul site de pantofi românesc cu vânzare online (în 2006), a fost printre primele prezențe românești la târgurile internaționale de profil și a adus permanent un suflu proaspăt în materie de creație cu fiecare nouă colecție lansată.

În prezent, fabrica a ajuns la 50 de angajați, iar Angela are, pe lângă sprijinul soțului, și ajutorul celor două fiice pe care le-a cooptat în business, Lucia și Ștefania.

Curatorialist: Povestește-ne puțin despre tine, cine este Angela Vasiliu dincolo de brandul Papucei?

Angela: Pasiunea și ocupația mea principală sunt ușor de bănuit. Încă din liceu, începusem să lucrez diverse obiecte vestimentare la comandă, pentru persoanele care căutau altceva. Pentru că eu însămi căutam altceva. Pasiunea mea pentru felul în care o persoană se poate îmbrăca sau încălța m-a ghidat mereu, dar nu am fost niciodată interesată doar să croiesc orice fel de haine. Îmbrăcămintea și încălțămintea sunt un limbaj prin care transmit din personalitatea mea, asortată stilului celei care le poartă.

Am luat mai departe decizia de a urma Facultatea de textile din Iași, unde întâmplarea a făcut să fiu repartizată în anul 3 la pielărie. Cred că acesta a fost momentul în care a început să se nască în imaginația mea viitorul brand Papucei. După studiile în domeniu, au urmat 5 ani în care am lucrat în fabrică în București și în Târgu Frumos, unde am avut ocazia să învăț partea practică a producției de pantofi, dar și să mă ocup de colecții, să învăț despre fiecare etapă și să studiez fiecare detaliu.

De unde pasiunea ta pentru pantofi?

Aceasta a fost o altă formă de a-mi manifesta pasiunea pentru design vestimentar, de a crea piese care să iasă din uniformitatea care definea piața obiectelor de îmbrăcăminte și încălțăminte înainte de 1989. Ajungând să mă specializez în pielărie, mai mult din întâmplare în anul 3 la Facultate, am văzut-o ca pe o provocare de a explora și alte zone decât haine, creația vestimentară deja fiindu-mi familiară și croind deja de câțiva ani.

Când și cum a luat naștere primul atelier de pantofi „Angela”?

Primul atelier a apărut simultan cu apariția în mine a curajului de a deveni antreprenoare. În 1990, la fel ca multe persoane din generația mea, pe fondul schimbărilor politice și economice, ne-am simțit încurajați să experimentăm în zona de antreprenoriat.

Am deschis împreună cu soțul meu un atelier într-o cămăruță închiriată în Iași. Avantajul meu a fost, cred, experiența pe care o acumulasem deja și ca om care face asta ca hobby, ca studentă, dar și ca angajată, așa că mi se pare că am urmat o cale sănătoasă de creștere și un model pe care-l pot recomanda și azi.

Cum au fost începuturile acestui proiect antreprenorial? Cum a crescut brandul?

A fost greu. Ne-au ajutat mult tinerețea și curajul pe care această vârstă ți le dă, precum și schimbările prin care trecea piața după 1990. De la camera mică închiriată la început, azi am ajuns la o fabrică în adevăratul sens al cuvântului. Pentru că oamenilor le plăceau papuceii pe care-i cream, am crescut în mod organic, iar odată cu creșterea producției, ne-am orientat și spre noi nișe de piață.

În 2006 ne-am făcut rebranding sub numele de azi, Papucei, tot atunci pornind și probabil primul magazin online de încălțăminte din România. Alte momente pe care le-aș aminti în istoricul Papucei, ar fi colaborările începute și exportul în afara țării și introducerea în colecțiile noastre de articole vestimentare, revenind la prima mea pasiune, dar și producția de genți și alte accesorii din piele.

După rebranding, de ce ai ales numele Papucei?

Mi s-a părut potrivit pentru un produs de suflet pe care îl făceam, un alint, ceva drăguț, un nume care să poarte mai departe pasiunea mea pentru încălțăminte. La mine-n zonă (Moldova), cuvintele papuci și papucei nu au sensurile pe care am înțeles mai târziu că în alte zone alte țării le sunt atribuite – încălțăminte de casă. Nu a fost neapărat o problemă, ne bucurăm să ducem mai departe cu mândrie din obiceiurile lingvistice ale zonei noastre, chiar și peste hotare.

Ce valori crezi că inspiră brandul Papucei?

Papucei duce mai departe una dintre valorile personale în care eu cred, să pui pasiune în ceea ce faci. Papucei a fost și este un brand curajos și apropiat de toți cei care au purtat vreodată o pereche de încălțăminte creată de mine.

Dacă e să vorbim de valori, cred că e important ca, în primul rând, ele să fie vizibile în produsul final – pasiunea, calitatea, curajul, personalitatea și amprenta locală sunt și motivele pentru care cei care aleg să poarte Papucei sunt alături de noi.

Care sunt principalele tipuri de materiale folosite? De unde provin ele în principal?

Materialele sunt foarte importante pentru noi, pentru că o mare parte din valoarea unei perechi de încălțăminte stă în material. Mai ales a unei perechi de Papucei, pe care eu le văd ca piese care să reziste atât provocărilor purtării lor, cât și trendurilor care apar an de an. Urmărim să fim mereu la curent cu ce oferă piața, participăm la târguri în cadrul cărora descoperim noi furnizori, iar ca țări de proveniență a materialelor, aș aminti în primul rând Italia, Spania și Franța.

Materialul principal folosit în atelierele Papucei este pielea și ne-am dori foarte mult să putem să ne aprovizionăm local și să nu trebuiască să mergem atât de departe pentru materia primă, dar, din păcate, în România nu am reușit să găsim încă piele de diferite texturi și culori, inserții sau printuri. Cu toate astea, atunci când produsele ne permit, încercăm să folosim și piele românească, de obicei simplă, maro sau neagră, mai ales pentru părți mai clasice din încălțămintea pe care o creăm.

Care sunt sursele de inspirație pentru noile colecții Papucei?

Îmi iau inspirația de peste tot pe unde ajung. Voluntar sau involuntar, tot ce ni se întâmplă, tot ce trăim, toți oamenii pe care îi cunoaștem ne influențează mai departe în ceea ce facem, mai ales când ceea ce creezi este făcut pentru oameni.

Care sunt principalele provocări ale unui business cu încălțăminte?

Având o experiență deja de 30 de ani în domeniu, am adunat alături de noi destui profesioniști împreună cu care gândim și producem Papuceii. Cu toate acestea, mai avem din când în când probleme în găsirea oamenilor potriviți pentru activitățile din atelier.

O altă provocare atunci când alegi să folosești doar materiale de cea mai bună calitate și deosebite, dar mai ales vorbind de piele, este prețul acesteia. Costurile noastre de producție sunt destul de mari, lucru care ne-a făcut să luăm decizia de a nu fi prezenți în România în alte magazine decât showroomul nostru din Iași și, bineînțeles, în shopul online, pe www.papucei.ro. Mare parte din producția Papucei pleacă, însă, spre export, peste 95%.

Care este stilul în care se încadrează încălțămintea Papucei?

Papucei este pentru femei curajoase, care nu țin neapărat cont de normele sociale, care au un stil nonconformist, de la îmbrăcăminte și încălțăminte, până la obiceiurile de zi cu zi.

Care ar fi cel mai bun sfat de dat noilor antreprenori în domeniul pantofilor?

În primul rând, le recomand să se apuce de asta doar dacă sunt cu adevărat pasionați. Vremea produselor de serie a trecut, oamenii caută încălțăminte care să li se potrivească nu doar pe forma piciorului, ci și personalității lor, iar aceasta este o provocare în care rezultatele vin în timp, așa că, un alt lucru pe care-l recomand, e să aibă răbdare cu ei înșiși și cu produsul lor.

Câte perechi de încălțăminte se fac anual?

Din atelierul nostru, anual, pleacă aproximativ 20.000 de perechi de încălțăminte Papucei.

Ce recomanzi clienților atunci când achiziționează o nouă pereche de încălțăminte?

Recomandările noastre sunt aceleași, indiferent de sezon. Îi încurajăm pe oameni ca obiectele pe care le poartă să spună mereu și o poveste despre cine sunt ei, indiferent de trendurile trecătoare, să fie rezistente și potrivite stilului lor de viață, să îndrăznească în alegerile pe care le fac și, foarte important, să aleagă produse rezistente și sustenabile. Am lansat recent noua colecție Papucei, în care veți regăsi toate cele de mai sus, disponibilă pe www.papucei.ro.

fotografii: Papucei

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.