Alina Sudriu x Grace Couture Cakes – o poveste de antreprenoriat feminin

Durata: 5 minute

Haute patisserie reprezintă un reper pentru tot ce înseamnă domeniul deserturilor la nivel mondial datorită accentului pus pe inovație. Inovație la nivelul gustului, al designului, al combinațiilor de ingrediente – într-un cuvânt, al experienței oferite clientului final. Pierre Herme, Cedric Grolet, Cristophe Michalak, Cyril Lignac sunt doar câțiva dintre artiștii cofetari francezi care au dus deserturile la rang de artă.

În România, cofetăria de tip couture este reprezentată de Grace Couture Cakes, înființată în 2012 la inițativa Alinei Sudriu și pornită din conștientizarea unei nișe care lipsea pe piață la momentul respectiv: deserturile premium, din cele mai bune ingrediente, cu un design artistic și gust desăvârșit.

Când a demarat proiectul Grace Couture Cakes, Alina nu avea vreo specializare în domeniul cofetăriei. Pregătirea în domeniul administrării afacerilor (a urmat Facultatea de Administrare a Afacerilor în Limba Engleză în cadrul ASE București) și masterul în marketing strategic au ajutat-o să compenseze experiența efectivă în domeniul cofetăriei cu o gândire strategică pe termen lung. Această experiență managerială, alături de viziune și determinare, a contribuit la transformarea unei idei într-un business inovativ de succes.

Despre povestea antreprenorială de succes din spatele Grace Couture Cakes aflăm mai multe chiar de la Alina, în interviul de mai jos.

Curatorialist: Pentru mulți oameni, un job stabil și un salariu care vine la timp sunt preferabile unui proiect de business nou, în care trebuie investit multă muncă, mult timp și de al cărui succes nu poți fi niciodată sigur la început. Care a fost motivația internă care ți-a dat aripi?

Alina: Ideea de a crea ceva nou, care să mă reprezinte și care în timp să devină cartea mea de vizită, dublată de dorința de a avea independență, mi-a dat curajul de a începe.

Consideri că a fi femeie a fost un avantaj sau un dezavantaj la începuturile dezvoltării business-ului Grace Couture Cakes?

În cazul meu a fost categoric un avantaj, pentru că business-ul acesta este de așa natură încât să necesite energia feminină în partea de comunicare. Însă, încă de la începuturi, de dinaintea lansării, am făcut o echipa bună cu soțul meu, care a coordonat întotdeauna partea tehnică a producției.

Este greu să fii antreprenor în România, mai ales în domeniul producției de torturi și prăjituri? Care au fost cele mai mari dificultăți pe care le-ai întâlnit când ai început proiectul Grace Couture Cakes?

Partea de documentare tehnică, de autorizare și actele necesare demarării afacerii au durat destul de mult. Ca tuturor antreprenorilor, birocrația mi se pare și mie un obstacol. În plus, ne-am propus mereu să aducem ceva nou, am inovat constant, atât în ceea ce privește produsele, cât și serviciile, astfel încât fiecare etapă a venit cu o doză (asumată) de risc.

Ce calități umane și profesionale ar trebui să aibă un antreprenor de succes?

Răbdare și reziliență pe de o parte, curaj și îndrăzneală pe de altă parte. Acestea patru, aliniate unei viziuni coerente, mi se par cheia succesului în orice domeniu.

Deciziile sunt o parte intrinsecă a funcționării antreprenoriatului. Cum reușești să iei deciziile cele mai bune care să dezvolte business-ul și să motiveze echipa?

Deciziile sunt luate mereu la rece, împreună cu George, care îmi este partener în toate. Poate din exterior pare altfel, atunci când te uiți la nișa afacerii, însă mergem mult pe partea de matematică, iar toate deciziile noastre sunt bazate pe calcule exacte. Orice proiect sau nouă direcție trebuie să iasă bine pe hârtie, înainte de a o pune în practică.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată ca antreprenor?

Să rămân conectată la viziunea mea pe termen lung.

De ce ai ales un domeniu absolut necunoscut ție – producția de prăjituri – pentru lansarea unui proiect antreprenorial?

M-a atras frumosul pe care l-am intuit a fi în spatele acestui domeniu. Nu m-am înșelat.

Care crezi că a fost cheia succesului tău într-un domeniu pe care nu îl cunoșteai, pe care l-ai pornit de la o simplă idee?

Viziunea coerentă, pași mici și foarte bine calculați. Este un business care, în cei nouă ani de la lansare, a crescut lent, organic, creând în jurul lui o comunitate.

Ce antreprenori români admiri și de ce?

O admir foarte mult pe Malvina Cservenschi, pentru felul în care a construit brand-ul Malvensky ca o reflexie a propriei personalități.

Dacă ar fi să poți schimba ceva la parcursul tău profesional, ce anume ar fi?

Nu aș schimba nimic. Sunt recunoscătoare pentru ceea ce am învățat și mândră de ceea ce am realizat până acum.

Cum arată o zi din viața ta ca antreprenor?

Momentan este dedicată doar part-time business-ului, iar restul familiei (am un bebeluș de aproapte 1 an). Mi-a plăcut foarte mult această perioadă mai liniștită, însă preconizez că în curând voi reveni în acțiune ”full time”. Anii de antreprenoriat m-au învățat, treptat, să echilibrez timpul oferit business-ului și timpul personal.

Dacă ar fi să mai alegi un domeniu pentru un alt proiect de business, ce ai alege și de ce?

Mi-ar plăcea să avem o locație dedicată evenimentelor.

Ce visai să devii când erai copil?

Turist :). Intuiam eu că voi adora călătoriile și vacanțele.

Ai avut un model de business din afară pe care l-ai admirat și pe care l-ai luat ca punct de reper în dezvoltarea ulterioară a proiectului Grace Couture Cakes?

Nu am avut un model, însă am avut o idee clară despre ceea ce vreau să creez, pornind de la realitatea pieței din România și experiența internațională. Ne-am setat standarde înalte și ne-am comparat constant cu cei mai buni în domeniu, cu cofetării celebre din Franța.

Ce pastry chef te inspiră în acest moment?

Pierre Hermé este pentru mine zeul cofetăriei.

Ce semnificație au prăjiturile pentru tine?

Îmi induc o stare de bine, de răsfăț personal.

Având cunoștințele și experiența de acum, ce sfaturi ai da Alinei la început de drum?

Să aibă răbdare și să nu fie atât de emoțională în relația cu oamenii.

Cum combini antreprenoriatul cu viața de familie? Reușești să le împaci pe amândouă? 

În primii ani am înclinat mult balanța în favoarea afacerii, lucram 7 zile din 7, fără weekend-uri libere, fără vacanțe vara, și am resimțit tare mult nevoia de echilibru, însă nu reușeam să ajung la el.  Mi-a luat ceva vreme să simt că echilibrez balanța work – life, fie că vorbim de o zi, o săptămână sau un an. De când am rămas însărcinată cu al doilea copil, am dedicat însă mult mai mult timp familiei și mi-a fost tare benefică această perioadă cu un ritm mai lent.

Dacă ar fi să alegi un singur cuvânt pentru a descrie proiectul tău antreprenorial Grace Couture Cakes, care ar fi acela?

Rafinament.

Care ar fi primele trei lucruri pe care ar trebui să le facă un antreprenor la început de drum?

Un studiu de piață pentru domeniul vizat, un business plan foarte realist și să găsească o echipă de comunicare foarte bună.

fotografii: Grace Couture Cakes

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.