În alte culturi, în special cele nordice, lumânările ambientale fac parte din cotidian și, mai mult, reprezintă o piesă centrală în așa numitul “hygge” sau, cum am spune în română, starea de bine. La noi, folosirea lumânărilor pentru a crea un ambient cald și primitor acasă mai are destul de mult până va ajunge la nivelul Europei occidentale.
Însă, avem semne că românii încep să se preocupe și să achiziționeze lumânări care să le facă viața mai frumoasă. Și asta și pentru că mici artizani români și-au pus la bătaie îndemânarea, talentul și inspirația pentru a crea produse de care te poți îndrăgosti: lumânările artizanale.
În continuare, veți cunoaște trei producători artizanali cărora le-am adresat câteva întrebări pentru a vă dezvălui oamenii și valorile din spatele brandurilor:
- Liniște by K. (inițiatoarea brand-ului vrea să păstreze discreție asupra numelui)
- Reminiscent of by Laura Lazin
- Flair Scent by Alexandra Petcu.
Cum a început totul?
K @ Liniste: “Ideea creării lumânărilor a venit odată cu un ghiont dat de pandemie. Mereu am fost o persoană ce a experimentat și mereu mi-au plăcut procesul chițibușurilor frumos meșteșugite. Experimentând cu mai multe idei, într-o zi mi-am zis că mereu mi-am dorit să am o lumânare fără miros și ce trosnește a șemineu. Mi-am dorit mereu lumânări fără miros deoarece eu am o sensibilitate mai aparte la arome puternice. Și m-am pus pe citit, testat și făcut. Dupa șase luni grele de teste și experimente, am ajuns la o minunăție de lumânare din ceară pură de soia, cu un fitil ce ardea exact cum mi-am imaginat și fără miros. O experiență. Apoi, mi-am luat inima în dinți și am început să torn lumânări cu arome mai domoale și echilibrate, având în gând oameni ca mine, mai sensibili la miros. După încă o lună de testat și încurajări de la persoane dragi mie, s-a născut Liniște”.
Laura @ Reminiscent of: “Ideea a venit din pasiunea pentru parfumuri și capacitatea mirosului de a ne aminti de persoane, momente sau locuri dragi. Și, pentru că eram la începutul pandemiei, am transpus această idee într-un obiect de care oamenii să se poată bucura în tot acel timp cât stau în casă”.
Alexandra @ Flair Scent: “Ideea de a crea lumânări parfumate a fost, de fapt, mai mult o nevoie. Am început să fac lumânări în 2016, după o vacanță în Londra, unde am descoperit lumânările parfumate din soia. Apoi, am încercat toate lumânările mai scumpe din România, dar nimic nu se compara cu cele din soia, astfel că am început să le fac pentru mine, iar prietenii care le-au primit în dar mi-au sugerat să le și vând”.
Care este, în câteva cuvinte, procesul de fabricare a lumânărilor?
K @ Liniste: „La noi, la Liniște, nu e vorba de lumânări. La noi, totul se rezumă la un moment. Și mai ales, momentul tău. Astfel, procesul de fabricare începe cu fuziunea dintr-o emoție și o aromă. Apoi, odată ce am topit lent și numai bine ceara de soia pură îmi pregătesc borcănașele pentru turnare. Aleg cu atenție inima lumânării și o așez cu mare migală în centrul borcanului. Inima lumânării noastre este fitilul de lemn, ce arde de trosnește așa frumos că te poți pierde în gânduri și gânduri. Odată ce borcanul și fitilul sunt pe poziție, torn cu spor ceara pură de soia topită exact când și cum trebuie. Toate lumânările le torn în straturi liniștite. Turnarea în straturi e foarte importantă pentru a avea o experiența omogenă a lumânării. La final, lăsăm să se odihnească lumânarea și o îmbrăcăm frumos cu eticheta momentului ce o reprezintă”.
Laura @ Reminiscent of: “Procesul de fabricare este simplu, minimalist, folosim materiale puține si sustenabile, cum ar fi cutii de metal, ceară de soia, fitile de lemn si uleiuri parfumate. Ținem foarte mult la caracterul sustenabil al produselor noastre, de aceea tot procesul și rezultatul final este cât mai low-waste și mereu plastic-free”.
Alexandra @ Flair Scent: “Procesul este mult mai lung decât pare. El începe de la căutarea vaselor, apoi asocierea lor cu o aromă, măsori diametrul vasului, pui fitilul și torni ceara în straturi de maxim 2 cm pentru un parfum intens la fiecare aprindere”.
Care e povestea din spatele numelui de brand?
K @ Liniste: “Liniște s-a născut din nevoia de liniște. Liniște psihică, liniște creativă și liniște financiară. Odată cu procesul de turnare a lumânărilor se naște în mine un proces de mindfulness ce mă ajută să-mi așez gândurile și, bineînțeles, să ajung la o liniște psihică. Momentele turnate de mine semnifică emoții sau amintiri din copilărie, iar tot procesul de a căuta un nume pentru o emoție este o aventură ce-mi potolește setea de creativitate și îmi aduce liniște creativă. Nu în ultimul rând, nu pot să fiu decât recunoscătoare tuturor oamenilor ce mă susțin cu o comandă de lumânări sau cu susțineri virtuale în social-media. Faptul că am ajuns să torn lumânări, să alerg prin grădina de arome creative și să văd momente turnate de mâna mea în cuibul altora este deja o comoară de recompense. Faptul că am ajuns să mă susțin financiar din asta îmi oferă încredere multă de a mă ține de treabă și, bineînțeles, îmi oferă o liniște și libertate financiară să mă pierd prin lumea lumânărilor”.
Laura @ Reminiscent of: “Reminiscent înseamnă aducere aminte, exact așa cum mirosurile ne aduc aminte de oameni sau momente cheie din viața noastră. Dar ceea ce ne-a legat și mai mult de acest cuvânt a fost faptul că el conține și numele băiețelului nostru, Remi, alături de cuvântul scent (aromă)”.
Alexandra @ Flair Scent: “Cuvântul Flair, în engleză, l-am ales eu când eram mai tânără ca fiind printre preferatele mele. L-am folosit și în nickname-ul personal. Apoi, când m-am hotărât să-mi deschid o afacere, mi-am spus că sigur va fi ceva cu “flair”. În engleză îmi place mai mult semnificația pe care o are așa că l-am folosit. Am făcut o listă cu multe cuvinte care-mi plăceau și aveau legătură cu ceea ce vreau să fac, și le-am ales pe cele care sunau cel mai bine împreună”.
Sunt românii consumatori de lumânări ambientale sau mai trebuie educație în acest sens?
K @ Liniste: “Lumânările au fost mereu prezente în cuiburile românilor de pretutindeni. Ca și în orice piață bine dezvoltată, piața de lumânări vine spre noi cu multe oferte și tipuri de lumânări. Noi considerăm consumatorul român de lumânări ca un om educat, ce își petrece timp pentru a afla ce este în lumânarea lui. Lumânările din ceară pură de soia sunt foarte capricioase și necesită mai multă atenție, fapt ce duce la nevoie de o educație continuă pentru consumator pentru a scoate cel mai bun și optimizat rezultat din lumânarea sa. Cu atât mai mult, lumânările din soia pură cu fitil din lemn, ce trebuie mereu tăiat înainte de ardere și atent întreținut. Noi mereu informăm cu inima deschisă despre cum să ai o relație cât mai sănătoasă cu momentul tău”.
Laura @ Reminiscent of: “Majoritatea românilor nu sunt consumatori de lumânări, dar, din fericire, educarea în acest sens se face ușor, mai ales cu un produs de calitate. Odată încercată, o lumânare poate crea dependență, nu doar prin parfumul ei, dar și prin atmosfera pe care o creează și prin sentimentul de liniște pe care îl așază în fiecare”.
Alexandra @ Flair Scent: “Acum pot să spun că s-a dezvoltat mult mai mult această piață. La început a fost tare greu, foarte puțini înțelegeau de ce costă atât de mult o lumânare. De aceea, dădeam mostre gratuite și explicam de fiecare dată care sunt diferențele dintre soia și parafină. Dar educația nu strică niciodată. Mai sunt și acum persoane care nu știu despre ceara din soia, dar tot mai puține”.
Ce simbolizează lumânarea pentru tine?
K @ Liniste: “Liniște, bineînțeles. Lumânările sunt momente. Lumânările nasc momente. Sau devin semnătura nostalgică a unui moment. Lumânările impun prin spectacolul lor un ritual de încetinire a gândurilor și de apreciere a momentelor din prezent. Lumânările sunt liniște la o aruncătură de chibrit”.
Laura @ Reminiscent of: “Pe lângă un obiect decorativ parfumat, o lumânare e un simbol pentru un moment liniștit, o pauză în care să te pierzi în amintiri plăcute, o clipă de meditație condusă de trosnetul fitilului de lemn. Chiar dacă nu mai suntem forțați să stăm în case, lumânarea poate rămâne companionul perfect pentru momentele de destindere de la sfârșitul unei zile”.
Alexandra @ Flair Scent: “Pentru mine, lumânarea este sentimentul de acasă. Parfumul pe care îl emană mă face să simt că sunt exact acolo unde trebuie să fiu, oriunde aș fi.”
Când ai aprins ultima oară o lumânare ambientală?
fotografii: Liniște, Reminiscent of, Scent Flair (copyright Ștefania Gache, Ancuța Constandache)