Parfumul. Unul dintre elementele pe care le percepem imediat la o persoană pe care o întâlnim. Care ne amintește de anumite momente sau trăiri. Uneori chiar identificăm o persoană cu un parfum. Memoria olfactivă ne însoțește permanent și este atât de vibrantă.
Poate de aceea, pentru mulți dintre noi, alegerea unui parfum este un proces important pentru că prin el ne exprimăm personalitatea, preferințele, înclinațiile. Dar de câte ori ai stat să te gândești ce este în sticluța parfumată, dincolo de parfum? Ce ingrediente au dat naștere acelei arome? Și cum se împacă îngredientele unui parfum cu pielea ta?
Parfumurile botanice sunt alternativa naturală la parfumurile clasice (din compuși chimici, sintetici), fiind mai greu de obținut și cu variații subtile de aromă care țin latura intrinsecă a ingredientelor din natură.
Matca – atelier de parfumuri botanice
Într-un periplu prin social media, am descoperit recent Matca, un atelier de parfumuri botanice din Sibiu și m-a fascinat povestea creării parfumurilor într-un mic atelier. Astfel, i-am contacta pe Georgiana Ștefănoaei și Sebastian Țiplea, fondatorii Matca, pentru a ne povesti mai multe despre ceea ce fac și cum se fac parfumurile botanice.
Georgiana și Sebastian sunt un cuplu atât în afara business-ului, cât și în cadrul lui, reușind să se completeze reciproc astfel încât să acopere toate aspectele pe care le presupune un proiect antreprenorial.
Georgiana se recomandă ca parfumier și co-fondator Matca. Ea este din Iași și a absolvit Facultatea de Comunicare și Relații Publice. A profesat în domeniul marketingului și vânzărilor până când, cucerită de ideea creării unui parfum doar din ingrediente naturale, a lăsat totul în plan secund și s-a apucat să învețe tainele creării parfumurilor botanice.
Sebastian este art director și co-fondator Matca, ocupându-se de identitatea și imaginea brandului. Este absolvent al Facultății de Arte Plastice și Design și a lucrat în domeniul industriilor creative, publicitate și artă aplicată.
În 2019 au creat brandul și au pornit business-ul, iar în septembrie 2020 s-au lansat pe piață, cu magazin online și 4 variante de parfumuri botanice create.
Citește interviul de mai jos cu Georgiana și Sebastian despre parfumurile botanice și cum a devenit pasiunea pentru parfum un business în sine.
Curatorialist: Cum ați devenit parfumieri? Care a fost parcursul de la profesiile inițiale la explorare și inovație într-un atelier de parfumuri botanice?
Georgiana: Eu am trecut de la un job full remote în cadrul unei companii globale la crearea de parfumuri, o pasiune care a fost transformată treptat în brand românesc de parfumuri naturale. Pasiunea de atunci a părut o cale de relaxare și de reconectare cu lumea naturală.
Nu este un domeniu ușor, încercările au adus cu sine dorința de a învăța și mai mult. Sunt instituții din US, școli din Franța și din UK și chiar profesioniști din industrie care oferă cursuri online și offline. Am urmat unele cursuri și încă sunt in continuă învățare, e un proces ce cred că nu se termină niciodată.
Sebastian: eu am creat identitatea brandului și mă ocup de imaginea lui. Și învăț de la Georgiana tainele parfumeriei.
Care este prima sau cea mai pregnantă istorie personală cu un parfum / o aromă care v-a marcat și pe care ne-o puteți povesti aici?
Georgiana: Prima interacțiune memorabila cu un parfum (adevărat) a fost cu un Poeme de la Lancome (lansat în 1995 de Jacques Cavallier), când aveam puțin peste 10 ani. Adus de rudele din străinătate mamei mele, era cea mai desăvârșită creație olfactiva întâlnită până atunci. Era portița către o lume străină, inaccesibilă.
Sebastian: Prima interacțiune cu un parfum a fost cu un parfum românesc de prin anii ‘60 care aparținea bunicii mele. Se numea Mimoza și acum îl păstram în atelierul nostru.
Ce vă doreați să deveniți când erați copii? Era “parfumier” vreuna dintre variante?
Georgiana: Parfumeria nu era o opțiune pe atunci. Dar, dintotdeauna, am iubit și m-a fascinat lumea naturală, adunând “suveniruri” găsite pe afară (bețe, castane, frunze și flori).
Sebastian: Parfumeria nu a fost o variantă când eram copil. Am fost atras mereu de imagine: desen, fotografie, film.
Georgiana, cum ai învățat să faci parfumuri botanice?
Georgiana: Mulțumită lumii în care trăim astăzi, în care informația nu mai este atât de ermetică și greu de obținut ca în trecut. În parfumerie, procesul de învățare începe și nu se termină niciodată pentru că noțiunile teoretice se îmbină foarte mult cu practica.
Niciodată nu poți acoperi cu mintea rezultatul tuturor combinațiilor de ingrediente, pentru că sunt mii. Am început mixologia de acasă, la început cu ingrediente mai accesibile și mai ieftine, ca mai apoi să trec la ingrediente prețioase. Am continuat cu cărți de specialitate și cursuri.
Care ar fi, pe scurt, etapele realizării unui parfum? Mi-ar plăcea să descoprim un pic din culisele parfumeriei.
E o întrebare foarte amplă ce necesită un răspuns pe măsura. Pe scurt, plecând de la o temă sau cu un rezultat în minte, se aleg anumite ingredientele aromatice ce se evaluează împreună pe un evantai de “blottere” parfumate, moment în care se evaluează impactul, amestecul de arome și o potențială evoluție a parfumului.
În această etapă se scot sau se adaugă esențe, urmând ca apoi să se noteze o primă formulă. Sunt mai multe metode de a formula și asta depinde foarte mult de tehnica fiecărui parfumier.
Fiecare test creat este evaluat și formula modificată, ajustând concentrațiile pentru efectul dorit, până se ajunge la varianta finală. Ca și ingrediente, avem pe de o parte materialele aromatice sintetice sau naturale și de cealaltă parte, baza în care vor sta: alcool, ulei purtător sau bază solidă, de ceară.
Ce este un parfum botanic? Este un domeniu mai puțin cunoscut și explorat pentru mulți dintre noi. Povestiți-ne mai multe despre această ramură a parfumeriei și de ce ați ales parfumurile botanice și nu pe cele clasice.
Parfumul botanic este parfumul natural creat din ingrediente naturale, excluzându-le pe cele de natură animală. Astfel, vom folosi doar extrase din diferite parți ale unei plante: frunze, crengi, rădăcină, flori, scoarță sub forma de absolut, ulei, extract CO2, rășini sau molecule izolate din plante.
Am ales parfumul botanic, evitând astfel ingredientele de natura animală, care sunt extrase în moduri brutale și non-etice (cu excepția ambergris-ului, majoritatea animalelor sunt ucise pentru a li se extrage glandele aromatice). Am ales parfumul natural botanic în detrimentul celui sintetic pentru că, la nivel personal, am ales pe cât posibil să folosesc pe piele produse cosmetice din ingrediente naturale.
Am ales esențele naturale pentru că ele captează sufletul plantei și sunt vii, complexe și interacționează cu noi la un nivel subtil.
De ce ați ales numele Matca pentru proiectul vostru antreprenorial?
Matca a apărut în mintea mea subit, ca o inspirație divină. Am ales Matca pentru că parfumurile noastre amintesc de sursa naturală a aromelor, de originea lor.
Figurativ, Matca înseamnă sursa lucrurilor, origine, izvor.
Dacă ar fi să vă identificați cu o aromă, care ar fi aceea pentru fiecare dintre voi?
Georgiana: Nu mă pot identifica cu o singura aromă. Mă identific cu fiecare parfum în momentul creării lui.
Sebastian: Cel mai mult îmi plac mirosurile pădurilor. Mirosul de brad, de frunze, de ploaie în pădure. Iubesc natura și mă bucur că trăiesc într-o țară cu atât de multe de oferit în privința asta. Stăm foarte prost însă la păstrarea ei așa cum se cuvine.
Ce spun parfumurile despre noi? Care este viziunea voastră despre mesajul parfumului?
Georgiana: Fiecare alegere personala spune câte ceva despre noi. Asta se aplica și în cazul parfumurilor. Mai mult de atât, parfumul este un mesaj în sine, fie orientat către noi sau către ceilalți. Parfumul este o punte către amintiri trecute sau viitoare.
Sebastian: Putem purta un parfum care ne place, putem purta mai multe parfumuri în funcție de locul în care ne aflăm, anotimp sau un anumit moment: zi sau noapte. El poate spune multe despre noi: “Hei, uitați-vă toți în direcția asta, aici sunt eu” sau poate trece în memoria cuiva subtil marcând un moment sau o interacțiune plăcută.
Ați lansat business-ul în 2020, în vreme de pandemie. Cum a fost începutul și ce lecții ați învățat în acest timp?
Georgiana: Sunt o persoană în general optimistă, focusată pe ce trebuie rezolvat, astfel ca începutul a fost surprinzător și captivant, un vis împlinit. Am primit multe încurajări și felicitări de la oameni care ne-au descoperit.
De asemenea, am acceptat că parfumurile noastre sunt o manifestare artistică și că nu trebuie să placă tuturor.
Am învățat că ai nevoie lângă tine de oamenii potriviți pentru a reuși.
Sebastian: A fost un nou început din multe puncte de vedere. A trebuit să asimilăm multe informații noi, să folosim tot ce știam până atunci la crearea acestui brand și la susținerea lui financiară și nu numai. A fost o perioadă în care am învățat că e nevoie să ai alături oamenii care te susțin și au încredere în tine. Și le mulțumim foarte mult.
Am mai învățat că trebuie să faci lucruri de calitate pe care trebuie să le folosești tu însuți fără nici un risc, înainte să le scoți pe piață.
Ce vă inspiră atunci când vreți să creați un nou parfum? Ce resorturi creative vă ajută să duceți la capăt un nou produs?
Pornirile creative pornesc de la resorturi interioare sau exterioare. Resorturile interioare au legătură cu descoperirea de sine, cu satisfacerea unor nevoi sau dorințe. Cele externe pot fi un ingredient fascinant nou descoperit, o temă dată, un loc, o persoană. Apoi, de la aroma parfumului pornește tot: numele lui, designul produsului.
Care ar fi primele 3 argumente pe care le-ați da cuiva care stă în cumpănă între un parfum botanic și unul clasic?
Alegerea unui parfum este pur subiectivă. Ar trebui să alegem un parfum care ne reprezintă și care ne face să ne simțim bine. Probabil că prin “parfumul clasic” te referi la parfumurile comune din comerț, realizate in mare proporție sau în totalitate cu ingrediente sintetice, provenite din petrochimice.
Pot exista argumente pro și contra de ambele părți, de exemplu din punctul de vedere al unui parfumier, parfumurile din ingrediente sintetice se formulează mult mai ușor, au un cost foarte mic și aroma va fi aceeași cu fiecare lot produs. Asta înseamnă că parfumul natural este un parfum complex, cu ingrediente prețioase și mirosul poate varia ușor de la un lot la altul.
Cu toate acestea, trecând peste aspectul legat de sănătate (parabeni, ftalați ce se pot regăsi in unele parfumuri), am dorit să oferim și alternativa unui parfum realizat doar din ingrediente naturale, creat în România, după propriile noastre formule.
De unde provin ingredientele pe care le folosiți? Colaborați cu furnizori din România sau din afara țării?
Ingredientele sunt diverse și provin de peste tot din lume. Majoritatea furnizorilor noștri sunt din Europa și lucram și cu furnizori din România.
Organizați și ateliere de creat propriul parfum. Câți cursanți ați avut până acum și cum decurge o astfel de experiență?
Începând de vara aceasta, cine dorește să își creeze propriul parfum o poate face în atelierul nostru din Sibiu. Am optat pentru ateliere de o persoană, maxim două, ca să păstram un cadru mai personal.
Aici punem la dispoziție acorduri create în avans, dar și ingrediente naturale sau sintetice. Împărtășim cunoștințe din lumea fascinantă a parfumeriei și noțiuni de bază pentru crearea parfumului personalizat. Din ce am văzut până acum, o astfel de experiență aduce multa bucurie și încântare (inclusiv nouă), este mood-changing și, cine ne trece pragul, parcă ar mai vrea să zăbovească un pic.
Găsim parfumurile Matca și în alte magazine în afară de shop-ul vostru online?
Da, în afara de shop-ul online Matca, parfumurile noastre se găsesc în magazinele partenerilor noștri din București, Iași, Sibiu, Cluj și Brașov, unde se pot și testa.
Voi ce aveți frumos astăzi?
Ziua de azi 🙂
fotografii: Sebastian Țiplea și Georgiana Ștefănoaei