Jennifer Altmann: Povestea unei jurnaliste care devine ambasadoarea bijuteriei contemporane

Durata: 6 minute

Pentru prima dată la București, Jennifer Altmann, una dintre cele mai respectate voci din jurnalismul despre bijuteria contemporană, va susține în cadrul evenimentului ROJW 6.0 workshop-ul „Craft Your Artist Statement”, pe 2 octombrie 2025, între orele 14:00 și 15:30, în Sala de Conferințe Mircea Eliade a Bibliotecii Naționale a României.

Acest atelier practic este conceput pentru artiștii care vor să-și exprime clar și convingător viziunea printr-o declarație de artist, abordând teme precum inspirația, materialele folosite, influențele și conceptele din spatele creațiilor lor.

Despre Jennifer Altmann

Jennifer și-a început aventura în lumea bijuteriei contemporane într-un mod neașteptat în New Jersey, iar astăzi este recunoscută internațional pentru dedicarea și pasiunea cu care promovează această formă unică de expresie artistică. Stabilită în New York City, Jennifer a parcurs un drum impresionant — de la începuturile modeste într-un orășel din Carolina de Sud, la colaborări cu publicații prestigioase precum Associated Press, Time Magazine, The New York Times și The Washington Post.

Absolventă a Vassar College și a Medill School of Journalism din cadrul Northwestern University, Altmann și-a consolidat o carieră jurnalistică remarcabilă, concentrându-se în ultimii ani pe fascinanta lume a bijuteriei contemporane. Articolele sale au apărut în reviste de specialitate precum Metalsmith Magazine, Art Jewelry Forum și Klimt02, iar prezența sa activă pe Instagram oferă o privire autentică asupra scenei globale de bijuterie artistică.

În 2025, Art Jewelry Forum a recunoscut-o ca una dintre cele patru femei “with their ring fingers on the pulse of the art jewelry scene un titlu ce subliniază impactul său semnificativ în domeniu. Pe lângă jurnalism, Jennifer moderează discuții și organizează ateliere la cele mai importante evenimente de bijuterie din lume, printre care Romanian Jewelry Week, Schmuck/Munich Jewelry Week și NYC Jewelry Week, contribuind activ la dezvoltarea comunității creative.

Prin munca sa, Jennifer Altmann aduce în prim-plan poveștile celor mai inovatori artiști și inspiră o comunitate globală de pasionați, făcând din bijuteria contemporană o adevărată artă a expresiei personale.

Jennifer Altmann

Jennifer Altmann la ROJW 6.0

În contextul celei de-a șasea ediții Romanian Jewelry Week, festivalul internațional dedicat bijuteriei contemporane de autor, curatorul și fondatorul evenimentului, David Sandu, poartă un dialog special cu jurnalista americană Jennifer Altmann, una dintre vocile relevante în critica și promovarea bijuteriei internaționale.

Invitată la București pentru a susține workshop-ul “Craft your Artist Statement”, Jennifer răspunde unui set de întrebări care ating teme esențiale ale creației contemporane: transformările culturale, timpul ca materie de lucru, maturizarea ideilor și raportul dintre autenticitate și comunicare.

David Sandu întreabă, Jennifer Altmann răspunde

David Sandu: Inovația lasă în urmă un gol pe care trebuie să-l abordăm, să-l umplem, să-l înțelegem prin sistemele noastre de procesare. Când a apărut fotografia, ne-am jelit pictorii și gravorii. Când s-a inventat mașina de scris, am plâns pentru caligrafia și manuscrisele noastre personale, intrinseci. Când au apărut mașinile, am suferit după idealurile noastre de libertate, oferite de cai și natură. Când am început să zburăm, am jelit timpul petrecut pe drum, cu valoarea sa inițiatică și culturală. Toate aceste schimbări s-au reflectat în artă, cultură și, bineînțeles, în bijuteria contemporană. Ce jelim acum?

Jennifer Altmann: „Ca oameni, pare că mereu jelim ceva — tinerețea noastră, drumul pe care nu l-am ales, un trecut care pare mai bun decât prezentul. Însă privitul înapoi ne poate ajuta să mergem înainte. Și reflectarea asupra lucrurilor care nu vor mai fi niciodată — fie că e prima noastră privire spre luminile Turnului Eiffel sau atingerea unei persoane dragi care nu mai este — ne poate ajuta să prețuim ceea ce avem chiar aici, chiar acum.”

David Sandu: În contextul proceselor noastre de învățare, vedem o umanitate din ce în ce mai independentă. Peisajul creativ trăiește o scindare între cei auto-didacți și cei formați într-un cadru academic structurat. Odată cu cei care își asumă singuri formarea, tot mai mulți își asumă și un alt rol: acela al autopromovării, în special pe platformele sociale.  Artiștii nu mai sunt doar creatori, ci și propriii lor manageri. Așadar, care sunt economiile integrității și autenticității creative trăite de artiști, în raport cu propria lor creație și mediatizare și, implicit, în raport cu sistemele de evaluare? Recunoscând metamorfoza unor concepte poate „învechite” despre formare, ar trebui instituțiile să-și regândească responsabilitățile în evaluarea lucrărilor creative, ținând cont de sursa de cunoaștere a fiecărui designer?

Jennifer Altmann: „Peisajul media este într-o continuă schimbare. Când am mers la școala de jurnalism în anii ’90, puteam alege dintre trei direcții de studiu: ziare, reviste sau televiziune/radio. Astăzi, studenții la jurnalism învață să comunice prin medii care atunci nu existau, de la podcasturi la newslettere online și rețele sociale. Mediul prin care comunici este mai puțin important decât mijloacele folosite. Cel mai important aspect este și cel mai simplu: fii tu însuți. Fie că creezi o lucrare de artă sau postezi pe Instagram, abordarea ideală este să fii autentic.”

David Sandu: Deși știm unanim că fiecare epocă vine cu ideile și valorile sale reprezentative, știm totodată că procesarea și înțelegerea fiecărei vârste mentale prin care trecem, ca societate, necesită timp – timp pentru investigare, cristalizare, metabolizare. Acesta a fost parcursul către o exprimare de sine conștientă. Recunoaștem însă și faptul că ritmul în care ideile par să apară și să dispară astăzi, în care curentele și comportamentele se formează, pare fără precedent. În contextul acestor schimbări care par să ne răpească timpul, care mai este șansa sau motivația unui artist de a atinge maturitatea propriilor idei? Cum repară el ruptura dintre lipsa de timp și libertatea ideatică deplină?

Jennifer Altmann: Timpul este limitat, dar arta cere răbdare. Artiștii nu pot grăbi procesul. Mulți mi-au povestit despre o piatră prețioasă sau un obiect găsit care a stat pe masa de lucru ani întregi, uneori chiar decenii, până într-o zi când au văzut cum acel obiect putea fi transformat. Știu că eu nu aș avea capacitatea de a aștepta inspirația. Dar liniștea este esențială în procesul artistic. Un artist trebuie să accepte trecerea timpului ca pe un revelator al adevărurilor.

CĂLĂTORIA MEA ÎN LUMEA BIJUTERIEI  de Jennifer Altmann

M-am îndrăgostit de bijuteria contemporană acum câțiva ani, când am trecut pentru prima dată pe lângă Gallery Loupe din New Jersey. M-am uitat în vitrină și am spus: „Ce este asta?” Trebuia să aflu mai mult.

Am privit piese incredibile semnate de artiști precum Robert Baines, Vered Kaminski și Shinji Nakaba. Am învățat despre acești artiști de la proprietara galeriei, Patti Bleicher. Și, în cele din urmă, mi-am reorientat cariera de jurnalistă freelance pentru a mă concentra pe scrisul despre bijuteria contemporană. Astăzi, documentez acest domeniu pe Instagram, unde am câteva mii de urmăritori care sunt la fel de pasionați ca și mine de bijuteria contemporană.

Ce face această bijuterie atât de seducătoare? Bijuteria contemporană poate spune o poveste. Este realizată manual de artiști care aleg să se exprime prin bijuterie. Iar eu ador materialele neconvenționale care sunt adesea folosite — de la dinți de lapte, la resturi de creion sau oase de veveriță.

Bijuteria contemporană stârnește conversații. Să o porți îți dă încredere și exprimă încrederea pe care o ai în tine. Este pentru cei care prețuiesc lucrurile unicat.

Îmi place cât de primitoare este comunitatea bijuteriei contemporane. Poți cunoaște pe oricine doar întrebând despre bijuteria pe care o poartă. Evenimente precum Romanian Jewelry Week oferă ocazii de învățare, explorare vizuală și conexiune cu oameni esențiali pentru acest domeniu.

Am moderat discuții la Schmuck/Munich Jewelry Week și NYC Jewelry Week pe teme care variază de la ce caută galeriile în bijuteria contemporană, până la cei care urmează această carieră ca a doua profesie. Am scris pentru Art Jewelry Forum și revista Metalsmith despre artiști precum Betty Cooke, Helen Britton, Patricia Domingues, Steven KP și alții.

Anul trecut, am început să predau ateliere pentru bijutieri contemporani despre cum să redacteze o declarație de artist. Scrisul poate fi o provocare pentru mulți artiști, iar eu am vrut să ajut, creând un proces pas cu pas prin care aceștia să își cristalizeze viziunea și să își exprime în cuvinte procesul artistic. Atelierul acoperă teme precum inspirația, materialele folosite, influențele, conceptele explorate și multe altele.

Recent, am susținut acest atelier la Massachusetts College of Art and Design (MassArt), ca lector invitat; la Baltimore Jewelry Center, unde am primit o rezidență; și la The Jewelry Library din New York City. Am fost încântată când Andreia Gabriela Popescu m-a invitat să îl predau la Romanian Jewelry Week 2025.

Știu că Romanian Jewelry Week va fi un moment de explorare plină de bucurie. Mă aștept să descopăr bijuterii care mă vor uimi prin inventivitate și frumusețe, și să încep prietenii pe care le voi prețui mereu.

ROJW 6.0

În cele cinci zile de Romanian Jewelry Week, veți putea cunoaște invitați speciali din întreaga lume, personalități marcante ale bijuteriei contemporane. Juriul internațional este format din experți cu vastă experiență în domeniul artei aplicate, curatori renumiți și manageri de prestigiu ai unor platforme și evenimente de referință din domeniu, care se reunesc la București pentru a susține și a evalua excelența în designul de bijuterie contemporană.

Peste jumătate dintre designerii participanți vor fi prezenți fizic, în special în cadrul târgului Romanian Jewelry Week, care va avea loc în weekendul 4–5 octombrie, la Biblioteca Națională a României.

Material realizat de echipa ROJW: Alexandra Bujeniță, Ilinca Sandu

Fotografii: ROJW

Curator
Curatorhttps://www.curatorialist.ro/
Oameni cu care împărtășim aceleași viziuni, oameni pe care îi admirăm și ale căror păreri și voce contează pentru noi. Oameni savvy în domeniul lor sau, pur și simplu, cu pasiuni și experiențe extraordinare, de dat mai departe.