Window shopping digital – de la fericire la sustenabilitate

Durata: 5 minute

Privește, dar nu cumpăra! Aceasta este invitația de astăzi. Descoperă moda contemporană ca o operă de artă, las-o să te inspire, să te încânte vizual. Adaugă produsele preferate în coș, dar rămâi la stadiul motivațional. Descoperă cum poți aplica ideea de window shopping digital – de la fericire la sustenabilitate.

Ca să fii fericit, specialiștii au împărțit nevoile primare umane în categorii, cunoscute și ca Piramida lui Maslow: nevoile de bază, precum cele fizice și de siguranță; nevoile psihologice, precum conexiune, importanță, dar și diversitate; urmate de cele ale dezvoltării și contribuției.

Oamenii au nevoie să cumpere ca metodă de relaxare. Psihologic vorbind, shopping-ul este un mecanism al apărării care îți oferă senzația de euforie. Însă, închisă în casă, 74% din populația țării care utilizează internetul poate face ravagii.

Cumpărăturile online au avut o creștere cu 30% mai mare față de 2019. România este pe locul 15 în topul cu cele mai poluate țări din Europa. Oamenii poartă doar 20% din garderoba lor.

Ce descoperiri similare au studiile?

Cumpărăturile nu poluează, însă transportul lor da. Cumpărăturile nu poluează, însă cererea mare înseamnă și ofertă, creșterea producției și a competiției, limitarea resurselor naturale și salarii mici pentru a scădea costurile. Poate nu te-ai gândit la aceste lucruri când ai dat 10 lei pe un tricou mass-market, dar o vei face înainte de următoarea achiziție.

Window shopping cred că este un prim pas în spate, o metodă de prevenție comodă, pentru a merge înainte într-un viitor mai bun, mai sănătos pentru noile generații. Cu acest gând în minte am pornit să descopăr care sunt beneficiile acestei activități.

Ce este window shopping digital?

Window shopping digital este o activitate în care privești bunurile, aflate la reducere sau nu, în magazinele online fără intenția de a cumpăra. De ce ai face asta? Câteva motive ar fi pentru relaxare, ca să te inspiri cu privire la tendințe sau la moduri diferite de styling și pentru a-ți oferi răgaz să te gândești mai bine dacă ai nevoie de produsele respective sau nu.

Trebuie să mărturisesc, sunt un window shopper cu licență de mulți ani. Mă relaxez când mă uit pe site-uri cu branduri premium precum NET-A-PORTER sau LUISAVIAROMA în perioada reducerilor. Îmi place să arunc un ochi la ZARA și la designerii români precum Ioana Ciolacu, Bluzat sau UNDRESS, chiar și la magazinele multibrand ca Dacia 24 sau Căpșuni cu Zahăr.

Salvez produsele care îmi plac pe Pinterest sau ca Bookmarks. Însă rareori cumpăr atunci. Aștept o săptămână să văd dacă îmi mai fac cu ochiul. Îmi pun întrebări existențiale de tipul „unde aș purta acest lucru?”, „mai am oare ceva asemănător?”, „oare nu pot împrumuta așa ceva din garderoba partenerului?”, „aș purta produsul de 30 de ori?”. Când nu sunt împăcată cu răspunsurile, aștept perioada reducerilor. Însă, nici atunci nu cad în capcana „este atât de ieftin, hai că îl iau și văd eu după”.

„Pun în coș zeci de mărgele, sârme, accesorii, le număr, le drămuiesc, mi le imaginez în coliere, mă răzgândesc, șterg mărgele, adaug mărgele…E o nebunie! Sunt întruchiparea zicalei că e un hobby în sine căutatul și cumpăratul de materie primă pentru hobby-uri. Am site-uri dedicate meșteșugurilor de unde mă aprovizionez. Pentru haine, accesorii, mobilă și gadgeturi, salivez pe aplicații gen Bonprix, H&M, IKEA, eMAG. Prefer shoppingul online, nici înainte de pandemie nu mă dădeam în vânt după oglinzile din mall. Pentru că sunt o combinație nefericită între lacomă și zgârcită, cumpărăturile reale sunt precedate de un window-shopping intens, așa că nu cumpăr niciodată din impuls.” – Alexandra E. | 38 | medic ortodont

De ce să practici window shopping?

Pandemia a adus multe schimbări neașteptate în viața de zi cu zi, mai ales la nivel emoțional. Multe persoane au năvălit virtual în shopping. Firmele de curierat nu mai făceau față cererii la început. Este de înțeles, ce altceva să faci când ești blocat în casă? Însă, după un an, cred că mulți ne-am resetat prioritățile și comportamentul…sau ar trebui.

Ar fi o schimbare majoră la nivel economic dacă toată lumea ar practica această metodă pentru a domoli cumpărăturile din impuls. Una dintre tendințele anului, chiar a deceniului, este moda sustenabilă – achiziții mai mari, dar mai puține, calitate în detrimentul calității.

„Da, mai fac asta, mai mult cu haine și pantofi, dar nu salvez neapărat în wishlist, ci mental când mă plictisesc sau când sunt ușor off-mood. Mă mai uit când e Leah la balet și nu caut ceva solicitant. Mă uit și uneori revin, de cele mai multe ori nu, pentru că mă răzgândesc sau îmi dau seama că nu am chiar nevoie de acel lucru, sau mă gândesc că oricum nu mergem nicăieri acum, de ce mi-ar mai trebui. Uneori mă uit pentru inspirație, să văd ce mai e nou sau eventual pentru un shopping viitor – de exemplu, m-am uitat la sandale, așa, ca să explorez, dar mi le-aș cumpăra mai la vară.” – Costina S. | 31 | stylist

Hobby-urile pandemiei: window shopping

De ce să cumperi când nu ai unde să ieși? Nu mai bine strângi bani pentru achiziții mai mari pentru atunci când vei ieși? Social media ne-a condiționat să gândim vizual și să căutăm inspirație. Poți face acest lucru productiv, printr-un Pinterest sau Instagram board cu ținute, altul cu excursii, altul cu case.

Window shopping online nu ne limitează la industria modei. Orizonturile ne sunt deschise către case de vis, excursii exotice, chiar muzee din alte țări unde să filmăm următorul TikTok. Pentru unii este planificare, pentru alții este visare cu ochii deschiși sau o activitate optimistă de petrecut timpul liber.

„Practic cam o dată pe zi virtual window shopping, de obicei când simt nevoia să iau o pauză de la proiectele la care lucrez. Sunt momentele alea în care mă simt prea obosită pentru a face altceva în pauză, gen a citi un articol, așa că prefer să deschid un site (de obicei cu haine și accesorii sau cosmetice), să filtrez, sortez și să dau scroll. De foarte puține ori ajung să cumpăr ceva, însă e un mod de a mă relaxa. Prefer să intru direct pe site-uri, fie de pe laptop, fie de pe telefon (așa că mă enervez când un site nu este configurat bine pentru mobil), dar nu îmi prea place să-mi încarc memoria telefonului cu aplicațiile magazinelor online. Uneori, îmi pare rău când îmi dau seama că am petrecut mai mult timp decât mi-aș fi dorit pe această activitate, tot cu ochii într-un ecran, în loc să mă relaxez făcând activități mai ‘fizice’.” – Ana F. | 31 | App Support – QA tester

Window shopping ca un „nou normal”

Nu de puține ori ne-am găsit motivația atunci când planificam viitorul, iar acest lucru a continuat și chiar s-a amplificat în timpul restricțiilor fizice. Sănătatea psihică este esențială pentru a depăși obstacolele. Fie că ești singur în casă, fie alături de familie, în capul tău ești doar tu și ai nevoie de fantezii.

Însă, nu este vorba despre destinație, ci despre drumul parcurs. Stimularea emoțională poate fi mult mai satisfăcătoare decât experiența, care poate fi dezamăgitoare fără să o putem controla. Iar aceste activități planificate în detaliu sunt mai benefice decât cumpărăturile din impuls și regretul care le însoțește.

Window shopping este perfect atunci când nu ai stare de altceva productiv, dar simți nevoia să faci ceva ca să îți treacă anxietatea. Când vrei să treacă timpul, iar cititul sau un serial te-ar consuma prea mult.

Bineînțeles, poți cădea într-o altă extremă, aceea a scrolling-ului, de aceea se recomandă limite: window shopping cât copilul doarme, window shopping cât se fierbe supa, window shopping cât îmi beau cafeaua la mic-dejun. Un truc ar fi să împărtășești cu un prieten ce găsești, ca să deschizi conversația și să nu pierzi contactul de acum, chiar și digital, pentru visul fizic de mâine.

fotografii via UNSPLASH

Elena Vrabie
Elena Vrabie
Port multe pălării și învăț în fiecare zi despre viața de femeie, mamă, soție, iubitoare de patrupede și jurnalist Millennial cu o experiență de 10 ani în domeniu. Când nu scriu, vloguiesc! #alwaysoptimising