Iubești vinul prosecco? Și noi. Dar și Alina Chiticaru, supranumită “Fata cu prosecco” datorită pasiunii ei pentru acest tip de vin, pasiunea pe care a transformat-o într-un proiect antreprenorial. Zum Wines era numele sub care s-a lansat inițial, însă pentru că mai toată lumea folosea apelativul “fata cu prosecco”, Alina s-a gândit că ar putea să îl folosescă chiar pe acesta, mai personal, original și cu mai mare impact.
Ce face mai exact Fata cu prosecco? Îți livrează oriunde și oricând vinul prosecco pe care îl alegi din portofoliul ei în care a selectat cu grijă sortimente de la furnizori cu tradiție din Italia. Mai mult decât atât, poți comanda un tip de prosecco pe care îl vrei, chiar dacă nu este în stoc, iar Alina se va ocupa să îl aducă din Italia.
Pentru a afla mai multe despre cum a început pasiunea și apoi business-ul cu prosecco și despre cum s-a descurcat ca tânără antreprenoare în România, am invitat-o pe Alina să ne răspundă la o serie de întrebări.
Când și de unde a apărut pasiunea pentru prosecco?
Prosecco a fost pentru mine dragoste la prima degustare, dar și „deschizatorul de drumuri” către lumea vinurilor. Într-una dintre vacanțele din Italia, hotelul la care eram cazată servea la micul dejun prosecco, mi s-a părut atât de bună ideea și atât de potrivit pentru vibe-ul ăla de vacanță că am început să citesc și să aflu tot mai multe despre cum e făcut, care e diferența între acest tip de vin și celelalte spumante.
Am început să merg la tot felul de degustări, apoi am început să lucrez pentru cineva care făcea importuri de vinuri și alte produse din Italia și, așa, pasiunea m-a condus spre ce fac azi.
Cum ți-a venit ideea lansării acestui business?
După ce am renunțat la jobul pe care îl aveam într-o instituție publică „de unde puteam să ies la pensie”, am administrat un business care făcea importuri din Italia, businessul s-a închis, am încercat un parteneriat care nu a funcționat și am decis să fac singură treaba asta care chiar îmi place și în care cred foarte tare.
Cum au fost începuturile acestui proiect de antreprenoriat?
Având în vedere că am început cu zero bani proprii și toți împrumutați, cred că am fost destul de curajoasă. A fost greu că suferisem pentru închiderea businessului pentru care am lucrat ca și cum ar fi fost al meu, dar măcar îmi rămăseseră toate planurile pe care le aveam în minte.
Oricum, cel mai greu mi-a fost că eram o puștoaică în lumea vinurilor în care femeile nu prea erau luate în serios.
A trebuit să muncesc un pic pentru încrederea pe care o au acum oamenii în mine.
Consideri că este greu să fii antreprenor în România?
Este destul de greu, fiindcă totul durează foarte mult și nimic nu e la îndemână. Plus toată birocrația care nu prea îți ușurează munca. Cred că cel mai important e să te setezi că trebuie să delegi multe sarcini pe care un tânăr antreprenor e tentat să le fac singur. Eu încă învăț treaba cu delegatul.
Care au fost cele mai mari dificultăți când ai lansat business-ul?
Obținerea autorizației de import, care nu e deloc ușoară, sunt tot felul de condiții de îndeplinit. Găsirea furnizorilor a fost iarăși un proces greu, dar acum, uitându-mă în urmă, văd și partea frumoasă: plimbările prin Italia, degustările.
Consideri că românii apreciază vinul prosecco?
Da, iar cel mai tare mă bucură că devenim din ce în ce mai educați pe partea de vin. Spre exemplu, înainte, dacă o sticlă de vin era ieftină, clar era și proastă în viziunea clientului, sau dacă era foarte scumpă era și foarte bună, ceea ce nu e valabil mereu. Acum, în afară de preț, mai sunt și alte aspecte de interes la achiziționarea unei sticle de vin (an de recoltă, metodă de vinificare etc)
Cu ce furnizori de prosecco ai ales să colaborezi? Cum i-ai ales?
Aleg să colaborez cu producători mici, afaceri de familie care în afară de profit țin mult și la calitate. Unii dintre acești producători sunt cei de la Cincinnato. Inițial, am început colaborări cu producătorii întâlniți la târgurile organizate în Italia, ulterior am întâlnit și în cadrul degustărilor din România vinuri foarte bune produse în Italia.
Se întâmplă să renunț la diverse etichete din diverse motive: cer taxe de exclusivitate, calitatea de la început nu mai e aceeași și altele de acest gen.
Care este cel mai sofisticat tip de prosecco pe care l-a cerut un client?
Cel mai sofisticat produs cerut de un client și produs în Italia este, după părerea mea, Franciacorta, un spumant produs in Provincia Brescia, din struguri crescuți în limitele teritoriului Franciacorta, cu certificat DOCG.
Care este sortimentul tău preferat de prosecco?
Nu am un sortiment preferat, depinde ce mănânc înainte de a consuma un prosecco sau un spumant, depinde de starea mea și cel mai important aspect este la ce temperatură este servit.
Pot să îți spun, în schimb, că prefer spumantele brute (cu cât mai puțin zahăr rezidual) și cele produse prin metoda Charmat (și nu cea clasică prin care este produsă șampania).
Cu ce cuvânt ai asocia un pahar de prosecco?
Pauză, acesta este cuvântul sinonim pentru un pahar de prosecco în viziunea mea.
Când bei un pahar de prosecco iei pauza de la orice și îl trăiești, îl simți și te bucuri de bulele acelea ce îți dau voie la visare apoi.
Care sunt calitățile unui bun prosecco?
Calitățile unui bun prosecco diferă în funcție de gustul fiecăruia. Spre exemplu, dacă tu ești un băutor de vinuri dulci, nu îți va plăcea niciodată un brut. Totuși aș menționa că un prosecco bun este produs doar din struguri Glera, are certificare DOCG și e servit rece-rece.
fotografii: Alina Chiticaru