She’s Linen – Brandul care ne învață lecția de slow fashion

Durata: 9 minute

Brandul autohton de haine din in She’s Linen mă face să mă visez în rochii ușoare, pastelate, comode, alergând prin iarbă, mergând pe malul mării sau stând pe o pătură într-o poieniță și citind din cartea preferată. Dar povestea She’s Linen este mai captivantă și mai inspirațională decât atât.

Am descoperit în She’s Linen mai mult decât un furnizor de haine din materiale naturale, am descoperit un proiect cu o componentă etică importantă, care își propune să ne învețe pe noi, cei care suntem dispuși să ascultăm și să ne schimbăm, despre slow fashion și de ce să adoptăm această tendință în armonie cu natura.

Fondatoarea She’s Linen este Delia Brad, o prezență discretă, care își dorește să rămână mai degrabă în spatele brandului căruia i-a dat aripi.

Delia este din Baia Mare și a urmat Academia de Studii Economice din București. Aproape 20 de ani i-a petrecut lucrând în industria modei convenționale, în mare parte ca director creativ al unui brand local.

În ultimii ani, parcursul ei profesional s-a schimbat, momentan împărțindu-și timpul și energia între două orașe și două proiecte – brandul de Slow Fashion She’s Linen în Baia Mare și un program de educație non-formală în Cluj-Napoca. „Poate părea surprinzător la prima vedere, însă cele două activități sunt interconectate, ambele având o componentă socială și educativă în care eu cred și care dă sens muncii mele„, mărturisește Delia.

Află mai multe despre povestea brandului She’s Linen și despre slow fashion și poate te vei număra printre cei care vor adopta schimbarea în materie de vestimentație și, în general, viața mai simplă și domoală.

slow fashion

Curatorialist: Cum a început proiectul She’s Linen, cum ai decis să pornești pe drumul modei sustenabile (slow fashion)?

Delia Brad: Aș începe prin a clarifica, pe cât posibil, cele două sintagme – modă sustenabila și Slow Fashion – pentru că ele nu sunt echivalente. Conceptul de sustenabilitate este derivat din ideea de dezvoltare sustenabilă, pe care Organizația Națiunilor Unite a definit-o în 1987 ca fiind o formă de „dezvoltare care răspunde nevoilor prezentului, fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi.”

Este evident că formularea aceasta vagă deschide o discuție amplă și complexă pentru a identifica elementele care satisfac cerința în cauză. Încă nu s-a ajuns la o concluzie clară, motiv pentru care eu sunt atentă și rezervată atunci când folosesc termenul de „sustenabilitate”.

Slow Fashion este un concept mult mai ușor de înțeles și implementat, cred eu. Presupune în primul rând să producem mai puțin și mai bun, având caracteristici care fac parte și din ADN-ul She’s Linen: produse durabile din materiale de calitate, producție locală, o colecție limitată, design atemporal și realizare pe bază de comandă, pentru a reduce risipa – una dintre provocările majore ale industriei.

Revenind însă la întrebarea ta: nu mi-e ușor să vorbesc despre decizia de a crea She’s Linen, pentru că în spate au stat ani de căutări și întrebări. Am multe momente în care mi-e greu să cred că lucrurile pot fi schimbate în bine la scară largă, că direcția aceasta de creștere economică, de producție și consum în exces fară a lua în calcul impactul social și de mediu al acțiunilor noastre, mai pot fi oprite înainte de a fi prea târziu.

She’s Linen a apărut ca o reacție la aceste temeri, ca un soi de platformă menită să deschidă conversații și să invite oamenii la reflecție.

Ai aplicat principiul “încetinirii” ritmului / lucrurilor din viața ta, în general, o dată cu She’s Linen? Ce ai schimbat?

E ceva ce mă preocupă și mă străduiesc constant în sensul acesta, dar recunosc că nu reușesc să fiu mereu un exemplu. Citeam undeva că noi, oamenii, admirăm și ne simțim atrași de conceptele sau stările după care tânjim. Pentru mulți dintre noi, calmul și simplitatea devin valori esențiale tocmai pentru că nu reușim să ni le însușim atât de des cum ne-am dori.

În ce mă privește, sunt mereu în căutarea unui echilibru, pe care simt că l-am găsit atunci când reușesc să dorm suficient, să am o alimentație corectă, să fac mișcare, să învăț ceva în fiecare zi, să fiu lângă oameni care mă inspiră, să pun limite corecte în viața mea personală și profesională.

Ai lucrat in industria modei convenționale. Ce te-a făcut să părăsești acest aparent miraj al hainelor care vin și pleacă, al tendințelor, al must have-ului de sezon și să te îndrepți către un mic business artizanal, încet, așezat?

E o poveste pe care mi-e greu să o rezum în câteva cuvinte. O să mă limitez la aspectele relevante în context și la a spune că, în timp, am realizat cât de nociv este modelul pe care îl propune moda convențională – un model care irosește resurse, distruge comunități și ecosisteme. Odată ce înțelegi asta, bunul simt nu-ți dă voie să mai faci lucrurile ca înainte.

Cum ai descoperit iubirea pentru in, un material natural care se regăsește în toate creațiile vestimentare She’s Linen? Ai vreo întâmplare memorabilă legată de in pe care ne-ai putea-o împărtăși?

Eu cred că obiectele din jurul nostru ne influențează stările, felul în care ne manifestăm, în care ne raportăm la noi înșine și la lume. Cei mai mulți dintre noi ne putem aminti, probabil, un moment în care ne-am surprins corectându-ne postura corpului de pildă, pentru că o haină frumoasă ne-a inspirat în sensul acesta.

De aici vine pasiunea mea pentru in și ea are legătură cu ce spuneam mai devreme: inul este o textură naturală, pe care o asociez cu calmul, simplitatea și prospețimea.

Îmi place să cred că împrumut din trăsăturile lui ori de câte ori îl port și intuiesc că multe dintre clientele She’s Linen simt la fel.

slow fashion

Ai decis să aplici în cadrul proiectului She’s Linen un principiu pe care nu l-am mai întâlnit la alte branduri de modă sustenabile – acela de a închide magazinul și comenzile pe timp de iarnă. Care a fost rațiunea care a stat la baza acestei decizii? Ce faci în acele câteva luni de pauză?

Îți mulțumesc pentru întrebare, îmi dau seama că e un aspect pe care nu am reușit încă să îl comunicăm suficient de clar, tocmai pentru că este oarecum atipic și complex.

Brand-ul She’s Linen, după cum probabil ai văzut pe site-ul nostru, este parte dintr-o afacere de familie care are ca obiect de activitate producția de îmbrăcăminte. E o afacere construită de la zero în peste 30 de ani, și care în prezent a ajuns la nivelul unei fabrici de dimensiune medie, din care inclusiv atelierul She’s Linen face parte.

Contextualizez puțin: fabrica, ai cărei clienți sunt câteva brand-uri europene, a fost auditată independent conform codului internațional de conduită BSCI (Business Social Compliance Initiative) și încadrată în rating-ul A – outstanding. Pe de altă parte, suntem bucuroși că, începând de anul trecut, capacitățile noastre de producție funcționează, atât cât permit condițiile naturale, cu energie solară.

Brand-ul propriu reprezintă doar un mic procent din activitatea noastră, iar în sezonul rece alegem să renunțăm la aceste comenzi individuale, pentru simplul fapt că nu există cerere suficientă pe plan local. Să diversificăm oferta de produse sau să ne îndreptăm spre alte piețe nu este de interes pentru noi.

E o situație mai puțin obișnuită și, într-un anumit sens, privilegiată, pe care ne străduim să o valorificăm astfel încât să facem o diferență în bine, atât cât putem.

De unde provin materialele pentru creațiile She’s Linen? Ai găsit producători autohtoni sau a trebui să te îndrepți către producători din afara țării?

Una dintre realitățile triste, de care m-am lovit când am început să caut furnizori de in, a fost felul în care această industrie, cu tradiție în Romania, s-a prăbușit, că multe altele, după 1990. Nu pretind că am epuizat toate posibilitățile existente pe plan local, mai ales că am simțit lipsa unei structuri care să faciliteze o astfel de căutare; dar am bătut la câteva uși și mi s-a dat de înțeles că ceea ce caut eu nu mai exista, așa încât am schimbat abordarea și am început să vizitez târgurile internaționale de țesături.

Aici ar fi potrivit să adaug că, în ciuda a ceea ce s-ar putea crede, nu toate țesăturile din in sunt la fel – nivelul de calitate a recoltelor, ca și a prelucrării poate fi foarte diferit. Iar eu aveam în minte o anumită textură, ca și ideea clară că îmi doresc un material a cărui origine să o pot urmări până la nivel de planta.

După multe căutări, am ales un producător de in cu aproape 100 de ani de experiență, membru al Alianței Europene pentru In și Cânepă (ALLIANCE FOR EUROPEAN FLAX-LINEN & HEMP) – organizație care supervizează procesele de producție ale membrilor săi, de la plantă până la produsul finit. În spiritul transparenței, trebuie spus că este un producător care a ales, din păcate, să nu își reînnoiască certificarea Oeko-Tex, deși folosește substanțe conforme cu standardele REACH ale Uniunii Europene și STANDARD 100 by OEKO-TEX.

Argumentele lor sunt legate de investiția de timp și financiară pe care o astfel de certificare le presupune și mi-e tema că în contextul social și economic actual, nu vor reveni prea curând asupra deciziei. E ceva ce mă face să visez la un soi de ‚democratizare’ a acestor auditări, în sensul de a nu mai fi prohibitive, din rațiuni financiare, pentru anumiți producători.

Care este piesa / combinația de piese vestimentare preferată? În ce te simți cel mai bine?

Un pantalon lejer din in și o bluză fină, tricotată, ambele în culori neutre.

Ce te inspiră în creațiile tale, ce vrei să oferi femeilor cărora te adresezi cu hainele She’s Linen?

Primul lucru de menționat aici ar fi că deciziile din zona creativă le iau alături de o designeră talentată din Cluj-Napoca, Denisa Pitea, care se întâmplă să fie și una dintre cele mai calde și delicate prezențe pe care le cunosc.

De cele mai multe ori, inspirația decurge din senzațiile și trăsăturile pe care urmărim ca această colecție să le inspire: calm, grație, simplitate, moderație.

slow fashion

slow fashion

slow fashion

Cum este femeia She’s Linen? Cum o vezi?

Atentă, responsabilă, curioasă, pozitivă, cu mintea deschisă.

Care ar fi sfaturile tale pentru a educa publicul feminin, cum am putea trece de la fast fashion la slow fashion?

Primul pas este informarea, cred eu, și îndrăznesc să spun că site-ul She’s Linen poate fi un bun punct de plecare în sensul acesta. Întreaga secțiune Learn More a site-ului urmărește să fie o sursă de clarificări și inspirație, și invit pe oricine își dorește să devină un consumator mai responsabil să aprofundeze cel puțin două dintre articole: Why Slow Fashion? – o listă a argumentelor în favoarea schimbării; și How to Build and Ethical Closet – o listă de pași pe care îi putem urma pentru a reduce impactul negativ al garderobelor noastre.

Pe de altă parte, cred că schimbarea sistemică – o provocare uriașă! – are o șansă doar prin implicarea unui număr semnificativ de actori, fie ei decidenți la nivel de politici publice, brand-uri, producători, designeri, vectori de influență sau consumatori.

De aceea, a discuta despre impactul modei convenționale, despre alternativele existente și a contribui la conștientizarea acestor probleme mi se pare esențial. Prin urmare, încurajez oamenii să-și pună întrebări, să se documenteze și să deschidă conversații despre aceste teme în famile și alături de prieteni.  Într-un mod echilibrat, constructiv, fară patimă.

Cum ar trebui să arate un dulap de haine ce respectă principiul sustenabilității? Inspiră-ne cu câteva sfaturi în această direcție.

Este bine de avut în vedere că, cel puțin deocamdată, nu există proces de producție 100% sustenabil, așa încât singurele produse fară o amprentă suplimentară de carbon sunt cele pe care deja le deținem sau pe care le cumpărăm din magazine second-hand locale (ideal cu produse provenite din comunitatea locală, care nu au fost transportate pe distanțe lungi până la noi).

Prin urmare, ideea centrală ar fi să cumpărăm mai puțin și mai bun și să avem grija de lucrurile noastre, astfel încât să le prelungim cât mai mult durata de viață și să reducem ceea ce se numește emissions-per-wear.

Există și câteva întrebări, pe care consider că ar fi sănătos să ni le punem de fiecare dată când suntem tentați să facem o nouă achiziție: care e povestea din spatele acestui produs? Ce știu despre el? Reflectă valorile mele? Am cu adevărat nevoie de el? Cât și în ce fel îl voi folosi? Ce se va întâmpla cu el la finalul ciclului sau de viață?

Ce alte business-uri sustenabile admiri și de ce? Pot fi autohtone, dar și din afara țării.

Brand-ul californian Patagonia este un exemplu absolut emoționant, aș spune eu. Au fost de la începuturile lor o sursă de inspirație, prin decizia de a prioritiza natura și echitatea socială în defavoarea profitului, implementând un fel revoluționar de a gândi și de a face afaceri. Recent, compania a fost donată unei organizații non-profit care luptă pentru protejarea naturii și rezolvarea crizei de mediu: ‘Earth is now our only shareholder’, spune fondatorul Yvon Chouinard.

Ce femeie din viața ta te-a influențat cel mai mult și cum?

Mama. Dar a dezvolta subiectul ar însemna să intru în detalii personale, lucru pe care evit să îl fac în mod public. Cei care îmi sunt apropiați știu că nu îmi place deloc să mă expun, din diverse motive. Dacă aleg să fac totuși un pas în față este din convingerea că toate aceste idei despre schimbare au nevoie de voci, de cât mai multe voci care să le facă auzite.

Dacă nu ai mai face modă, ce ai alege să faci?

Eu nu mă văd ca fiind o persoană care face modă. Consider că povestea She’s Linen are o componentă socială și educativă și privesc lucrurile în primul rând din perspectiva aceasta, care se leagă firesc și de colaborarea mea cu Asociația Arta în Dialog și programul de educație prin cultură, în care sunt implicată alături de ei. Consider că educația este temelia oricărei societăți sănătoase și încerc, atât cât pot, să pun umărul la asta.

Tu ce ai frumos astăzi?

Sper ca timpul petrecut cu tine să lase o amprentă frumoasă, în sensul de a fi schimbat în bine raportarea măcar a câtorva oameni la ceea ce numim modă.

Fotografii: Diana Cherecheș (foto reprezentativă); Denisa Coman, model: Andreea Vona, locație: Ulița Deal

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.