Asociația Assamblage ne pregătește cea mai amplă ediție de până acum a expoziției anuale dedicate bijuteriei contemporane: Romanian Jewelry Week 4.0, care se va desfășura între 4 și 8 octombrie la Biblioteca Națională a României.
Peste 230 de designeri, școli, asociații și colective din peste 30 țări din întreaga lume sunt selectați de ROJW 2023, propunând mii de creații de bijuterie de autor din România, UK, SUA, Australia, Franța, Kuwait, Cehia, Lituania, Italia, Grecia, Mexic, Lituania, Israel, Ucraina, Belgia și multe altele.
Expoziția centrală se va deschide miercuri, 4 octombrie, la ora 18.30, la Biblioteca Națională a României și va fi completată de opt expoziții colective, școli și asociații internaționale de renume: Slovenian Jewelry Week, Plus One Collective, Legnica Silver Festival Polonia, ArtsThread în colaborare cu Gucci, One and Three Collective, Precious Collective și The Sense of Beauty Gallery, precum și colectivul de câștigători ai concursului Timeless Jewelry organizat de Muzeul Național de Artă Brașov.
Romanian Jewelry Week 4.0 va face și un tur la bijuteriei contemporane în alte 4 locații culturale din București: Muzeul Național al Literaturii Române – expoziția Bijuteria și Literatura (Tincal lab, Portugalia) , AlbAlb – Romanian Jewelry Focus, Muzeul Național Cotroceni și Assamblage Jewelry Gallery. Programul special Romanian Jewelry Week va include în acest an și o serie de workshop-uri și conferințe, susținute de profesori, designeri, curatori și profesioniști din întreaga lume.
…
9 designeri de bijuterie contemporană care participă la Romanian Jewelry Week 4.0 au răspuns curiozității noastre:
Ce bijuterie este piesa centrală din colecția ta și care este povestea din spatele ei?
…
#Andreia Gabriela Popescu
Piesa eroină a colecției este broșa ”Solve et Coagula Colors-Spring Rays” Diamond Iris pe care am lucrat-o în aur roz de 14k, cu diamante albe țintuite pe acul ei, în asociere cu rășină prelucrată cu pigmenți fluorescenți. Astfel, în lumina UV, ea își schimba și intensifică culorile.
Seria ”Solve et Coagula Colors – Spring Rays’’by Andreia Gabriela Popescu pe care o voi prezenta publicului cu mare plăcere la Romanian Jewelry Week 2023 în octombrie, este parte integrantă a colecției-mamă și am dedicat-o ROJW 2023.
De asemenea, o parte dintre lucrări vor fi prezentate la Milano Jewely Week 2023, o altă parte la Muzeul Național Cotroceni tot în cadrul ROJW 2023 , iar în luna Ianuarie 2024 cele 5 masterpieces ale colecției lucrate în aur vor fi prezente la Madrid, în două muzee importante.
Colecția ”Solve et Coagula Colors’’ am început-o în luna Decembrie anul trecut, ca răspuns la invitația Asociației Culturale Arte Design Veneția de a participa la expoziția ”ICONIC the Carnival of Arts’’, dedicată bijuteriei contemporane si artelor vizuale, ce urma să se lanseze în cadrul Carnavalului de la Veneția 2023 si rămânea deschisa publicului pe toată perioada carnavalului.
Tema expoziției era despreculoare, lumini, si piese de bijuterie impresionante, iar artiști din concurs erau încurajați să „exagereze” în conceptul lor deschis prin piese. M-am bucurat extrem de mult deoarece îmi place să lucrez volumetrie si acum chiar nu aveam limite impuse, din contră.
Știind că expoziția si tema ei erau în legătură clară cu spectaculosul și iconicul Carnaval de la Veneția, am hotărât să realizez prin lucrările mele de artă un spectacol de culoare și lumini la purtător, atât ziua, cât și noaptea!
Astfel, am lucrat volumetrie, forma atipică ce pare a veni din altă lume, dar care urmează linii unduite sau fluide ca ale apei, culori puternice și fluorescente, specifice unui carnaval de culoare.
#Anita Polici
Ideile ce au stat la baza creării colecției “Exquisite corp” din care face parte broșa cu numele de “Distorted Body”, au fost “body shaming-ul” și identitatea feminină.
Consider că rușinea corporală este o problemă omniprezentă în societatea de astăzi și are un impact profund asupra călătoriei unei femei de auto-descoperire și de formare a identității sale feminine. Imbrățișarea feminității și explorarea propriei sexualități ar trebui să fie o experiență eliberatoare și întăritoare, dar rușinea corporală poate arunca o umbră întunecată asupra acestui proces. Când am început procesul de lucru mi-am imaginat o lume distopică, formată dintr-o populație de femei, cu corpuri deformate, ce poartă cicatricile fizice și emoționale ale judecății neîncetate și ale reprimării sexuale.
De aceea am ales să folosesc elemente ce construiesc un corp de femeie, anume, vulva, pielea ridată/cute ale pielii și părul. Pentru crearea vulvei a trebuit să trec printr-un proces mai îndelungat, am pornit de la un model 3D pe care a trebuit să îl modific până am ajuns la forma dorită, apoi a urmat printarea 3D unde s-a folosit o rășină fotopolimerica și finisajul final obținut prin șlefuire cu șmirghel foarte fin.
De asemenea, forma ce înfățișează o porțiune de piele, a fost creată din ceramică și a pornit de la o bucată de lut pe care am modelat-o folosind diverse ustensile până să obțin efectul unor cute de piele. Forma a fost introdusă ulterior în cuptor, apoi pictată cu un pigment nude. Acesteia i-am adăugat în final părul de cal în culoarea lui naturală.
#Anna Malishevskaya
Am de multă vreme ideea de bijuterie din mai multe elemente, cu multe detalii și voi continua să mă dezvolt în această direcție. Acesta este primul exponat din colecția mea, așa că vreau să-i acord atenție.
Îmi place să experimentez mai mult decât orice altceva și, cu atât mai mult, atunci când experimentele au succes, și ajung să le duc până la capăt. Acești cercei sunt un experiment interesant prin combinarea mai multor tehnici și îmi place să combin ceea ce nu se întâmplă în mod obișnuit.
Așadar, în acest model, am combinat tehnica bronz melayclay, experimentul principal este lipirea cu argint sterling și melayclay cu bronz, galvanizarea cuprului și galvanizarea argintului. Bronzul și argintul s-au dovedit a fi destul de dificil de lipit, mai ales că piesele au fost realizate în tehnici diferite și au rețele cristaline complet diferite și temperaturi diferite de topire și lipire.
A fost o provocare, dar am reușit. O compoziție asimetrică de texturi și agate și cianită albastră care este foarte armonioasă pentru mine. Când le-am creat, a fost o senzație plăcută de creștere, că văd mai bine compoziția, pot combina ceea ce nu se putea face înainte. Acesta a fost un prim pas pentru mine și deja simt că mă îndrept în această direcție.
#Chantel Gushue
Broșele din seria „Flatpack Gemstones” sunt creații din hârtie care simbolizează legătura dintre realitate și dorință. Fabricate din hârtie obișnuită și modelate prin marcare și pliere, ele imită forma pietrelor prețioase tradiționale, în ciuda valorii lor materiale mai mici. Aceste piese unice permit purtătorilor să aprecieze frumusețea pietrelor prețioase în timp ce pot fi motorul pentru discuții pe teme financiare și sociale conexe.
Au fost proiectate folosind modele de fațetare existente, recreate digital, imprimate, colorate și asamblate. Conceptul a apărut din experimentele de studio în cristalografie în timpul pandemiei și am rafinat și completat aceste semi-gânduri. Acest exemplu este „Purple Pear”, creat după modelul său de fațete de Henk Prinz.
#Elvira Cibotti
Colecția „Vessels and Bowls” la care lucrez de ani de zile este cea mai semnificativă pentru mine. Simt o anumită atracție față de aceste recipiente sculptate care însoțesc omenirea încă de la începuturi. Deși sunt adesea definite ca simple containere, pentru mine reprezintă mult mai mult. Sunt obiecte pline de posibilități, simbolism și istorie. Cu diferite forme, dimensiuni și culori, cel mai important și prețios aspect este ceea ce pot conține. De aceea nu pot să nu stabilesc o anumită analogie cu ființa umană. Corpuri diferite în formele, dimensiunile și culorile lor, dar ceea ce contează, ceea ce ne definește, este ceea ce purtăm și suntem în interior. Aceasta este adevărata noastră esență.
Această serie pe care o prezint la Romanian Jewelry Week 4.0 are particularitatea de a fi compusă din piese mai mici decât cele pe care le făceam de obicei. Mai intime și personale, cu mai puțină capacitate în interior, dar cu aceeași posibilitate de a proteja ceea ce conțin.
Tehnica pe care o folosesc se aliniază perfect acestui concept. Așa cum straturile de hârtie se unesc pentru a da formă și putere pieselor, diferitele experiențe și aspecte ale vieții unei ființe umane se combină pentru a-și construi identitatea și puterea, iar fiecare dintre ele este la fel de importantă în această construcție.
Vessel Ring III este piesa mea preferată din această serie. Mâna devine un piedestal, prezentându-l ca pe o comoară antică a muzeului.
#Roberta Pavone
Amintiri întunecate, parfum de familie, de sărbătoare, de brațe ale străbunicilor, de zile fără griji, de amintiri care se estompează, ca acest colier, sortit să se uzeze pe măsură ce trece timpul.
Îl poți purta, mânca, mirosi, îl poți folosi așa cum crezi de cuviință, atâta timp cât îl trăiești intens pentru că va fi singurul ca prețioasa ta viață.
Numele lui este „con la testa tra le nuvole” (cu capul pe nori), creat pentru a-mi oferi un zâmbet după o perioadă lungă și grea.
#Silvia Cruceru
Nu m-am gândit niciodată la o bijuterie ca fiind „eroina” unei colecții. Poate pentru că nu abordez piesele unei colecții ca declinări morfologice ale unui concept, ci mai degrabă ca manifestări fenomenologice ale unei idei care mă ține în câmpul ei gravitațional de se-ducere.
Am ales totuși din noua colecție pentru ROJW 4.0, intitulată Runes, un colier pentru un tip de încercări speciale pe care l-a presupus: de a aduce, într-un mod de a lucra ceara (care încorporează mult arbitrariu) tot mai multă intenționalitate. Acest exercițiu, gestul de a introduce intenționalitate în contingențe accidentale, fără ca la sfârșit procesul să devină neapărat predictibil, ci doar o experiență adusă tot mai mult în câmpul conștiinței, este unul care mă interesează cu precadere.
#Yuqing Wu
Lucrarea din seria mea anti-digitizare, „A Flat Bracelet”, este destul de specială. Seria mea de lucrări cu teme anti-digitizare se bazează pe reflecțiile mele asupra bijuteriilor generate de inteligența artificială pe care le-am studiat. Logica generației inteligente este o imitație a imaginilor. Acest lucru m-a inspirat să explorez realitatea dintre imaginile 2D și obiectele 3D.
Așadar, am simulat trei situații din viața oamenilor în care aceștia învață despre bijuterii prin imagini: 1. împărtășirea bijuteriilor pe care le dețin deja sub formă de imagini; 2. consumul de bijuterii vizualizând imagini pe site; 3. căutarea pe internet și descoperirea de bijuterii pe care nu le-au mai văzut până acum.
A treia scenă de simulare este cea mai specială. Mi-am identificat ținta într-un timp foarte scurt, deoarece cred că toate comportamentele de căutare pe Internet sunt pentru eficiență.
Știam că erau limitate cunoștințele mele despre bijuteriile antice chineze, așa că am căutat „brățară” după cuvânt cheie pe site-ul oficial al „Muzeului Palatului”, iar rezultatul primei imagini a fost „O pereche de brățări de aur cu designul de nouă dragoni care se joacă cu perle”. Acesta sunt eu, determină cum este.
Cu toate acestea, procesul de producție ulterior este și el extrem de special în ceea ce privește măiestria. Am copiat tehnica tradițională chinezească a filigranului de aur care a aparținut inițial brățării și am desenat-o în software 3D. În acest proces, am obținut detalii de neimaginat. Cea mai mare diferență între acesta și celelalte două lucrări sunt detaliile eșalonate din vedere laterală. Acesta este și ca un „ou de Paște” pe care l-am plantat pentru întreaga serie: o scenă complet diferită formată între avion și cele trei dimensiuni.
#Noga Weiss
„Nu am aur”, mi-a spus mama când am întrebat-o dacă are vreo bijuterie din aur vechi pe care să mi le dea pentru proiectul meu. „Nu am primit de la bunica sau de la tata când m-am căsătorit”.
Această bijuterie este cheia proiectului. De la începutul anului am știut că vreau să lucrez în aur. Chiar înainte să știu cum este. Era un material pe care nu prea l-am atins în cadrul lui Bezalel, în principal din cauza prețului său, dar pe de altă parte știam că afară, în lumea mare de după academie, asta vrea lumea să cumpere.
Așa că am rugat-o pe mama să-mi dea totuși niște bijuterii vechi pe care să le topesc și să mă joc. Dar ea nu a avut multe să-mi dea, cu excepția unui simplu inel de 14k care cântărește 1 gram. Apoi, brusc, au început întrebările.
Cum de nu are nimic să-mi dea? Întotdeauna când oamenii vorbesc despre bijuterii de familie sunt plini de nostalgie, lacrimi și bagaje emoționale. Cum de nu dețin și eu această experiență? A expirat valabilitatea acestui concept? Proiectul a continuat și gândurile despre ceea ce este de fapt valoros în această poveste continuă. Experiența pe care o păstrează bijuteria sau materialul în sine?
În același timp, și într-un mod neconvențional, m-am întâlnit cu cartofii în lumea tuberculilor. La aurari, se obișnuiește să lipiți bijuteriile scumpe cu pietre în interiorul cartofilor, deoarece toate substanțele conținute în acest tubercul protejează bijuteriile de căldura focului.
Mi s-a părut interesant acest eseu. Apoi a venit gândul că de fapt există o absurditate în el. Produsul care ne oferă în esență siguranță nutrițională este distrus și aruncat deoparte, servind doar ca înveliș de protecție pentru materialul presupus valoros care nu valorează nimic ca material.
Așa că am decis să-l testez. până la sfârșit. Și i-am îngropat pe amândoi în pământ. Cartofi și aur. Împreună. Roots este prima și ultima bijuterie din seria mea. Un cartof învelit într-un fir de aur lung de 2 metri.
Bijuteria este un ac care funcționează și ca o bijuterie de plantare. Este un studiu al primului cartof îngropat în pământ. Prin el, cartoful scoate mugurii și putrezește încet până când știftul se golește complet de conținutul său.
Ca urmare a tragerii noilor tuberculi de cartofi care au ieșit din pământ, se descoperă un ac gol. O amintire a procesului prin care a trecut vechiul cartof. Este un test pentru ceea ce este cu adevărat temporar. Aurul static constant sau infiniții săraci tuberculi care îl înconjoară la sfârșitul procesului.
Bijuteriile rădăcini, create printr-o mișcare repetitivă, sunt conduse de ritmul interior al bobinei și creează un ritual de reconectare între om și pământ. Pentru ceea ce contează cu adevărat. Rădăcini de aur.
Fotografii: ROJW