Rochiile Muna și povestea feminității atemporale create de Monica Radu

Durata: 7 minute

Muna: „Ești exact cine vrei tu să fii atunci când porți rochia preferată, când spui ce simți, când ești tu, cu perfecțiunea și imperfecțiunea ta, când ești tu întreagă, cu lumina și umbra, cu totul”.

Cu această minunată exprimare a filosofiei feminității încep să îți povestesc azi despre brandul de haine Muna și despre Monica Radu, creatoarea care l-a zămislit după inima ei.

Muna
Monica Radu – creatoarea brandului vestimentar Muna

Piesele vestimentare Muna se disting prin linii fluide, croială atemporală, țesături cu printuri romantice, materiale naturale, totul conlucrând pentru a pune în evidență feminitatea pe care o avem, mai mult sau mai puțin la vedere, fiecare dintre noi.

Femeia din spatele creațiilor vestimenare Muna

Dincolo de brand este, însă, Monica. Ea s-a născut în București, dar copilăria i-a fost luminată de traiul la sat, alături de bunici, la 25 de km de Capitală. Poate nu este întâmplător că, la un moment dat, a luat decizia de a părăsi comfortul orașului pentru a reveni la natură și la liniștea din mediul rural.

Încă de mică, și-a cultivat înclinațiile artistice prin pictură și balet, deși mai târziu s-a îndepărtat de acest domeniu și a ales să studieze la liceu Istoria și Stiințele Naturii, iar la facultate – economia.

După ce a lucrat în mai multe domenii, Monica și-a ascultat chemarea și a început să studieze și să se specializeze în domeniul modei. S-a dăruit apoi întru totul creării și consolidării brandului Muna, iar în prezent se consideră împlinită pentru că face ceea ce iubește.

Află mai multe despre crezul Monicăi și creațiile Muna din interviul de mai jos.

Muna
Monica Radu

Curatorialist: Când ai decis să pornești pe drumul antreprenoriatului și cum ai ales domeniul creației vestimentare?

Monica: Acum 20 de ani, când am ajuns la o răscruce a vieții mele, am decis să dau o șansă visului din copilărie. Creația vestimentară, moda, a fost un domeniu mai mult instinctiv decât o alegere gândită și conștientă. M-a chemat mereu și orice alte încercări am avut în alte domenii, cumva tot aici am ajuns.

Când a intrat moda în viața ta și care a fost evoluția acestei pasiuni?

Am început cu deschiderea unui mic boutique pe care l-am amenajat așa cum visasem, cu o investiție destul de mare, după standardele la care visasem. Îmi doream să creez ceva cum văzusem în Milano sau la Paris, dar cu designeri români. După, a venit nevoia unui atelier de creație și a unui site. Așa a luat naștere primul brand propriu, Tiendafashion.

Am învățat din practică și observație tot ce știu. Am urmat apoi un curs la IED Milano unde am studiat Fashion Marketing și unde am descoperit o altă lume a modei.  A urmat o perioada de căutări. Cumva, simțeam nevoia să pun în practică tot ce învățasem cât mai repede și cât mai aplicat. Am avut colaborări de freelancer și câteva joburi unde am încercat să aplic noțiunile învățate, însă fără un real succes sau satisfacție.

Lipsea partea creativă și libertatea de a pune în practică sau măcar de a încerca mai mult. Așa am creat Muna.

Care sunt sursele de inspirație pentru creațiile Muna? Cum decurge procesul creativ?

Procesul creativ este foarte personal și mai puțin atipic. Am să păstrez aici un strop de mister referitor la procesul creativ. Ce pot să îți spun este că totul pornește de la țesătură.

Cum ai ales numele Muna si care este povestea din spate?

Este un nume care m-a ales pe mine. Muna există în realitate și este o mică insulă.

Ce înseamnă eleganța pentru tine și cum o transpui în creațiile tale?

Eleganța, pentru mine, înseamnă simplitate, feminitate dar și visare. Și, pentru că sunt o nostalgică, eleganța are un pic de nostalgie.

Cum ai defini stilul Muna? Cum este femeia căreia i se potrivesc perfect creațiilor tale vestimentare?

Stilul Muna este romantic și foarte feminin. Femeia Muna este deep inside o romantică, îndrăgostită de frumos, o visătoare, o femeie care călătorește, care este liberă în alegeri și autentică.

Este o femeie care face alegeri asumate și conștiente. Este o femeie cu care stau la povești de la prima întâlnire în showroom și cu care analizez ținuta completă cu care va fi purtată rochia, o femeie care atunci când este în cabina de probă se observă cât este de frumoasă.

Muna

Muna

Muna

Ce materiale naturale folosești pentru creațiile Muna? Cât de greu este să găsești furnizori autohtoni în acest domeniu?

Furnizori autohtoni există. Eu folosesc în prezent un singur furnizor din Grecia pentru o anumită țesătură. În rest, toți sunt locali. Mi-aș dori să existe însă mai multe surse de țesături produse în România. Exista puține și sunt destul de limitate ca diversitate din punct de vedere al caracteristicilor tehnice și al diversității estetice.

Nu este greu sa găsești furnizori, însă este greu sa găsești țesături de calitate și printuri exclusive.

Într-o postare din social media, ai folosit sintagmele ” zâna Muna” și „zeița Muna”. Ce ne poți povesti despre aceste concepte?

Muna este despre și pentru femei. Femei de vârste diferite, cu siluete diferite, dar care au ceva în comun: feminitatea. 

Muna

Cred că femeile au fost nevoite să se impună în fața bărbaților prin demonstrarea calităților în lumea bussines și în orice alte domenii. Fie că ești profesor, inginer, medic, ziarist sau activezi în politică, ar trebui să poți fi un profesionist respectat, indiferent daca porți fustă sau pantaloni, dacă ai părul lung sau scurt, dacă ai o voce caldă sau nu.

Observ femei care și-au creat adevărate strategii și măști prin care devin ceea ce în esență nu sunt, doar ca să aparțină unui standard inventat de societate.

Sau, mai degrabă, au simțit să arate și să se poarte ca bărbații pentru a putea fi luate în serios sau, pur și simplu, pentru a putea pătrunde în domenii dominate de bărbați.

Nu am uitat să fim feminine și nu cred că este obligatoriu să porți rochie dacă ești femeie și că ar fi ceva în neregula dacă ai purta doar jeans, însă cred că putem fi și zeițe și pilot de curse sau doctor fără a nega ce suntem în esență.

Cred că este firesc să ni se ofere un loc pe scaun în metrou, mai ales daca acea femeie este însărcinată. Cred că este frumos să oferi flori unei femei. Cred că femeile au nevoie sa se simtă zeițe măcar pentru câteva momente, dacă nu mereu.

Cum vezi aplicarea principiului sustenabilității în domeniul creației vestimentare?

Sunt multe forme de aplicare. În primul rând, este nevoie de educație în direcția asta. Oamenii nu știu, nu sunt conștienți, nu găsesc informația asta atât de ușor cum este și a fost promovat consumerismul.

Apoi tot de educație ține și moralitatea în mare parte. Să faci alegeri conștiente, alegeri care de multe ori te scot din zona ta de confort, alegeri care înseamnă să depui un efort în plus, cred că ține și de educație și de moralitate.

Să cumpăram mai puțin, să creștem durata de viață a unui produs, să reutilizam, refolosim, reparăm sau să îi găsim o altă utilizare unui produs, toate astea pot fi considerate virtuți.

În ce mă privește, încerc să aduc aceste informații publicului Muna, fie prin canalele de social media, fie prin informația pe care o ofer direct clientelor.

Însă, cel mai important, cu adevărat, cred că este să reducem consumul. Clienții să nu mai cumpere obsesiv orice, oricând, fără a avea nevoi reale. Brandurile să nu mai încurajeze consumul orb prin manipulare și prin crearea unei infrastructuri care facilitează și încurajează consumul. 

Domeniul creației vestimentare, moda, este unul dintre cei mai mari poluatori: prin producție, transport și deșeuri. Ce încerc eu să fac este să cumpăr materii din surse locale, să produc exclusiv local și, mai ales, în condiții de fair trade. Să produc cantități mici pentru a evita stocuri moarte și, deci, producția de deșeuri. În mare parte, produc la cerere măsurile dorite și personalizez produsele în așa fel încât clienta să poarte acel produs și nu să ajungă să zacă în dulap.

Am situații care mă bucură când clientele revin si după 2 sau 3 ani să ceară un retuș la produs. Fie că nu mai este bună măsura, fie că are nevoie de o reparație sau pur si simplu acum dorește mânecă scurtă și nu mai vrea lungă. Aceste situații mă bucură teribil. Ele sunt clientele mele preferate. Cele care, dacă au deja o sacoșă unde pot pune rochia, preferă să refuze o pungă nouă. Oricum, o vei arunca după ce vei ajunge acasă.

În aceeași idee, încerc să refolosesc tipare vechi și să îmbunătățesc un produs în loc să creezi zeci de modele noi cu riscul de a le crea marea majoritate degeaba, rămânând 2 sau 3 ani nevândute.

Sunt lucruri care au venit și de nevoie, dar si după ce am descoperit ciclul vieții unui produs. Pentru mine, fiecare model are o poveste. Uneori, îmi e chiar greu să mă despart de unele rochii care îmi sunt dragi, motiv pentru care mă bucur teribil când văd că sunt apreciate de cliente.

Care este ținuta care te reprezintă pe tine cel mai bine?

O rochie dintr-un material ușor și fluid, ca o mângâiere.

Care este piesa vestimentară preferat?

Rochia.

Care este crezul pe care vrei să îl împărtășești femeilor care aleg să îți poarte creațiile?

Să nu poarte haine care nu le fac să se simtă confortabil fizic și psihic. Să investească în câteva piese cu care sa creeze amintiri fabuloase.

Cum vezi industria modei din România? Care ar fi punctele forte și cele slabe?

Industria modei în România nu este ofertantă, nici ca cerere nici ca oferta. Am putea spune că nu există o industrie a modei în România. Există creativitate în rândul tinerilor, acesta poate fi un punct forte. Există și un strop de interes pentru consumator.

Cred că există o direcție bună, însă va dura mult timp pentru ca cei câțiva oameni să educe la rândul lor pe cei din jur și să deschidă apetitul pentru un consum echilibrat, educat și asumat. Sustenabilitatea este acum un trend și green wash este folosit ca paravan pentru giganții industriei.

Ce creator de modă sau brand au fost un reper permanent pentru tine?

Mereu am fost atrasă de estetica Dior.

Tu ce ai frumos astăzi?

În ultima vreme, mă bucur mult de natură. Soarele mă face să zâmbesc involuntar. Observ o lume fascinantă, cu alt ritm și frumusețe infinită în care furnicile au treaba lor, păsări care își fac cuib și își cresc puii, broaștele care concertează pe balta însoțite de greieri.

În zumzetul acesta mă opresc și mă gândesc că sunt norocoasă și că am ajuns unde mi-am dorit.

Fotografii: Monica Radu

Andreea Mira
Andreea Mirahttps://andreeamira.ro/
Creatoare de povești scrise și vizuale. Fotografă de food (aruncă un ochi pe www.instagram.com/andreea.mira), food blogger @www.infarfurie.ro și profesionistă în comunicare cu peste 15 ani de experiență. Sunt mamă a doi copii minunați care mă ajută adesea să văd lumea cu alți ochi. Îmi place să beau cafea, să alerg dimineața, să admir case vechi și să descopăr poveștile celorlalți.