Roan Atelier este un proiect inedit de broderie vestimentară, realizată într-un mod creativ și ideatic, promovând egalitatea de gen și susținerea necondiționată a femeilor într-o societate încă marcată de „patriarhat”.
Ideea acestui demers dus la nivel de artă contemporană aparține Dorinei Stănescu, o antreprenoare care a lucrat multă vreme în mediul corporate și care, forțată de împrejurări (pierderea jobului și căutările fără rezultat), prin 2017-2018, a descoperit o latură artistică pe care nici măcar ea nu bănuia că o are: broderia vestimentară conceptuală și creativă.
Dorina s-a născut în Focșani, Vrancea, a urmat Liceul de Construcții – Desen Tehnic și a continuat cu Facultatea de Economie a Comerțului și Serviciilor în Turismul Intern și Internațional.
Din perspectivă profesională, experiența Dorinei provine din mediul corporatist, care a ajutat-o să acumuleze cunoștințe și experiențe care ulterior i-au fost de folos ca antreprenor.
„Viața îmi era foarte aglomerată și lipsită de sens, practic lucram mult ca să împlinesc visurile altora„, mărturisește Dorina. Așa că începerea unui mic business pe cont propriu a fost cea mai bună soluție pentru descoperirea capacităților sale creative și re-descoperire de sine.
Citește mai departe interviul cu Dorina Stănescu despre Roan Atelier, susținerea femeilor și cum să construiești un proiect antreprenorial la granița artei contemporane.
Curatorialist: Cum te definești pe tine într-o frază? Cum te vezi?
Dorina: Sunt o persoană complexă, determinată, răbdătoare, empatică și deschisă la tot ce mă înconjoară.
Ai fost dintotdeauna o feministă sau totul a venit pe parcurs, pe măsură ce ai dezvoltat proiectul Roan Atelier?
Mă consider mai mult umanistă decât feministă. Ador oamenii inteligenți, cu un simț al umorului și sarcasmului bine dezvoltate, iubesc persoanele empatice și altruiste, iar toate acestea nu au nici o legătura cu genul, orientarea sexuală, etnia sau religia de care aparține cineva.
În același timp, cred cu tărie că femeile au mai multă nevoie de susținere în societatea actuală care este covârșitor de patriarhală per ansamblul său.
Într-o societate în care femeia încă “merită bătaie că are gura mare” sau pentru că “sigur a făcut ea ceva”, în care încă doar femeia este responsabilă pentru treburile casnice și creșterea copiilor, este foarte clar și imperios necesar să primim mai multă susținere.
Cum a început povestea Roan Atelier? În ce etapă a vieții tale te aflai atunci, ce te-a determinat să apuci pe acest drum și cum ți-a venit ideea broderiilor?
Povestea Roan Atelier a început în 2017-2018, într-un moment de anxietate, îmi căutam un job pentru că de la precedentul fusesem rugată să plec, așa că, pentru a-mi distra mintea de la presiunea interviurilor, a faptului că nu îmi găseam ceva să îmi convină, am început să croșetez. I-am cerut mamei o igliță/croșetă și ce ață mai avea ea prin casă și am făcut o pătură de 2m/1,40m, am continuat cu un covor de lână de 3m/2m. 🙂
Într-o zi, am vrut să îmbrac un hanorac, însă am observat că imaginea/mesajul imprimate se deterioraseră, așa că, vrând să o „păstrez”, am luat un ac și ceva ață pe care le aveam în casă, și am început să cos.
În timp ce coseam nu-mi venea să cred ce mult îmi place, așa că a fost foarte natural să caut orice fel de informație, venită de pe orice canal, despre brodat. Și cam asta a fost pentru că de atunci nu am mai lăsat acul din mână.
Cum au fost începuturile antreprenoriatului? Care a fost cea mai dificilă latură din tot procesul de a fi pe cont propriu?
Începutul antreprenorialului a fost ușor pentru mine pentru că începusem pe acest drum din 2014, când am înființat firmă cu intenția de a nu mai fi angajată la firma la care lucram, ci colaborator, iar ultimele 2 „job-uri” au fost practic colaborări între firma mea și cei pentru care prestam serviciile de consultanță în vânzări.
Mai greu a fost să accept mental că sunt totuși pe cont propriu și să “act like it”, pentru că, în rest, a fost lin datorită experiențelor acumulate precedent.
Cum ai învățat să brodezi?
Nici nu știu cum să răspund la întrebarea asta pentru că eu consider că toata lumea știe cum să bage un fir de ață într-o gaura de ac si să îl treacă printr-un material, sincer 🙂 deci toată lumea știe să brodeze.
Asta a fost si marea mea surprinderea și uimire, că eu care aveam în cap numai corporație și nici un dram de inclinare precedentă spre brodat, am reușit să cos așa fain imaginea de pe un hanorac.
După care, alandala am desenat și cusut pe un material care, ulterior, a devenit o geantă/paporniță care a fost bine apreciată, iar asta mi-a dat și mai mult curaj să cos și altele, dar și curiozitatea să caut orice material pe Youtube despre cum să brodezi, am început să-mi cumpăr albume pe temă, si nu numai…
Am căutat, cercetat, învățat de peste tot, și oriunde și de la oricine, informații despre broderie și brodat, în general, însă totul a început în 2018.
Cât de greu este să brodezi? Cât îți ia să realizezi o broderie? Și care ar fi, pe scurt, procesul de creație?
Broderia presupune foarte multă muncă, dar și mai multă răbdare. Faptul că îmi place foarte tare să brodez, nu îmi da senzația că muncesc, însă vorbim de ore întregi, săptămâni și chiar luni în cazul unor piese, ca o broderie să fie terminată.
Multă documentare, ore și ore întregi de muncă, multe frustrări, și mai multe încercări, dar și o imensa satisfacție la final când vezi ca ți-a ieșit, cam asta este procesul de creație pe care, in proporție de 90% îl execut manual, de la transferul unei imagini de pe hârtie pe obiect, la brodat, la legat fundiță de pe pachetul ce urmează a fi expediat.
Care a fost prima broderie realizată, ce reprezenta?
Prima broderie a fost aceasta imagine de pe hanorac, care este de fapt un mesaj: MIRROR.
Care este mesajul pe care vrei să-l transmiți prin simbolurile feminine pe care le brodezi? Ce ți-ai propus la nivel ideatic prin acest proiect?
Nu am vise ideatice, sunt foarte ancorată în realitatea prezentului. Îmi doresc tot ce este posibil de obținut și sunt foarte conștientă că pentru asta trebuie să muncesc mult, susținut, dar mai ales cu sens. Broderiile Roan Atelier reprezintă frustrările trăite de femeia sec XXI în societatea puternic patriarhală românească.
Că aceleași frustrări sunt împărtășite de multe alte persoane, atât femei, cât și bărbați, este o discuție care ar trebui să ne dea de gândit despre cât de echilibrată și echitabilă este societatea în care trăim.
De ce ai ales să pleci de la logo-ul Adidas pentru a face o variantă proprie, feministă, sub forma “Labias”? Care a fost povestea din spatele broderii-simbol pentru Roan Atelier?
Broderia #Labias a fost o cererea nutriționistei Mihaela Brăilescu, care și-a dorit acest mesaj sub aceasta formă.
Ai avut colaborări cu alți artiști/branduri/expoziții? Cum este văzută și apreciată munca ta la Roan Atelier?
Cred că se vede bine, cred că inspiră curaj și asumare, sper sa provoace noi întrebări în mințile celor care mă urmăresc și cred că o face, mă convinge fiecare comandă primită.
În 2020 am avut o colaborare cu brand mare de absorbante pentru care am executat câteva zeci de tricouri pentru o campanie pe care au avut-o.
În 2020, broderia Phallus a fost prezentă în cadrul expoziției “Phallus Impudicus” de la Alert Studio – curatoare R.I. Demetresu, în 2021 broderia “Labias” a fost prezentă la Romanian Creative Week de la Iași, tot în 2021 “Juicy Mary” a impresionat frumos la Art Safari, Pavilionul de Artă Contemporană, în cadrul expoziției Superheroes/Antiheroes – tendințe în arta contemporană românească – curatoare R.I. Demetrescu.
În 2022 și 2023, broderiile Roan Atelier au putut fi admirate la “Porn’o Clock Tea”, tot în 2022 broderiile mele au fost prezente în cadrul expozițiilor “Flori și Oameni”- Contemporan Hair Space, “Lust is in the Air” – The institute (Combinatul Fondului Plastic), ambele curatoriate de R. I. Demetrescu, iar broderia “Bloody Uterus – Menstruate with Pride” a putut fi admirată în cadrul expoziției “Fazele Lunii” de la Contemporan Hair Space până în februarie 2023, iar luna aceasta, în aceeași locație va fi expoziția „Dulciuri și Oameni” – curatoare R.I.Demetrescu, unde voi expune o nouă broderie.
Care sunt principalele simboluri feministe pe care le-ai creat prin munca ta la Roan Atelier? De ce le-ai ales pe acestea? Care ar fi mica istorie din spatele fiecăreia?
Am ales să brodez pe aceasta temă la îndemnul ferm al Mihaelei Brăilescu, care, după ce și-a primit tricoul cu broderia Labias, mi-a spus clar și răspicat : „trebuie să brodezi pizde”, iar eu am simțit până în măduva oaselor că trebuie să ascult sfatul ei, ceea ce am și făcut.
Nu doar broderia Labias este „nășită” de Mihaela, și Juicy Mary este rodul unei alte discuții cu Mihaela, sfârcurile sunt ideea lui Zarug, el mi-a scris într-o zi și mi-a cerut să-i brodez sfârcuri, însă cele mai multe broderii sunt inspirate din situațiile mai puțin plăcute de zi cu zi pe care o femeie le trăiește.
Doar suntem o societate puternic patriarhală, formata doar din oameni educați, înțelegători și empatici (a se observa sarcasmul!)
Care sunt cele mai solicitate modele de broderii Roan Atelier? Ce preferă clientele tale?
Toate broderiile sunt bine primite și cerute, însă sfârcurile, labias și fuckit (în toate formele sale) sunt cele mai solicitate.
Cum este femeia care poartă broderiile Roan Atelier? Cum o vezi?
Persoana care poartă broderiile Roan Atelier nu cred că este interesată de cum o vedem noi, ci cum se vede ea pe sine. Iar sinele acestei persoane cred că este unul puternic, asumat, matur și empatic.
Ce planuri ai pentru Roan Atelier în viitorul apropiat?
Cum ziceam mai sus, sunt destul de bine ancorată în realitate, însă asta nu mă împiedică să vreau tot ce pot obține, iar pentru asta sunt conștientă de cât de mult trebuie să muncesc.
Au nevoie femeile din România de o lecție de feminism? Ce le-ai spune dacă ai putea să le adresezi un scurt discurs?
Cred că sunteți toți sătui de lecții, iar eu sunt cea mai puțin în măsură să ofer așa ceva cuiva.
Tot ce pot spune este că le văd, le aud și vreau să știe ca nu sunt singure.
Fotografii: arhivă Dorina Stănescu