“România este plină de resurse pe care le putem valorifica în toate domeniile necesare vieții”, îmi povestește Raluca Olaru, antreprenoarea din spatele brand-ului autohton de cosmetice, Hodaia. Inspirată de bunica sa și de toate plantele vindecătoare care o înconjoară, aceasta a lansat în 2019 o prăvălie cu produse din plante medicinale de pe plaiurile mioritice. Până la urmă, asta înseamnă un produs sustenabil – să nu necesite să călătorească mult și să polueze, nu?
Raluca este din Toplița, Harghita, locul în care are a pornit și atelierul Hodaia. Aici a lăsat în urmă studiile în restaurare și conservare și s-a dedicat trup și suflet proiectului care păstrează elixiruri magice în sticluțe mici.
De pe site descopăr că uleiurile presate la rece sunt făcute de producători locali din Harghita, Mureș sau Cluj. Iar totul vine împachetat frumos în ambalaje reciclabile, sub numele de Hodaia, poveste pe care o poți descoperi aici.
Gama de produse este destul de variată. Există atât produse unisex, cât și unele dedicate fiecărui sex, de exemplu cele pentru barbă. Hodaia prezintă săpunuri naturale, leacuri calmante pentru mușchii, uleiuri pentru înțepături de insecte, precum țânțarii, tonice pentru diferite tipuri de ten, printre altele.
Produsele sunt 100% naturale, făcute local, fără să fie testate pe animale. Nu conțin uleiuri de palmier și sunt prietenoase cu stilul vegan. Printre ingrediente menționez succint lavanda, menta, salvia, gălbenelele, rozmarinul și șofrănel.
Astăzi ne povestește cum a luat naștere brand-ul de cosmetice Hodaia, ce planuri are în 2022 și ce are ea frumos.
CURATORIALIST: Ce a inspirat lansarea brand-ului acum trei ani?
Raluca Olaru: Brandul Hodaia s-a născut dintr-un proiect deja existent, Hodaia Nimei, mai precis o gradină de plante medicinale rare și un spațiu pentru organizarea de cursuri și ateliere pe teme de ecologie și medicină tradițională.
Acest proiect este unul non-profit, așa că am căutat surse de finanțare pentru el, iar la un moment dat am auzit de fonduri europene. Cum deja aveam o linie de produse de îngrijire personală la care lucram, am accesat fonduri prin programul Start-up Plus pentru a înființa firma și brandul Hodaia. Apoi, a urmat acel proces birocratic mult iubit de antreprenorii din România…
Ce provocări ai întâmpinat ca antreprenor în acest an?
Anul trecut și anul acesta au fost doi ani mai greoi, în primul rând din cauza pandemiei. Cea mai mare provocare a fost să intru pe piață, în special prin intermediul magazinelor fizice, dar și de a continua vizibilitatea în spațiul online.
O altă provocare este și aceea că pe piața din România apar tot mai multe firme care comercializează produse cosmetice și de îngrijire personală, în special produse importate cu care nu pot concura datorită prețurilor.
Este dificil să intrăm într-o competiție a prețurilor atunci când produsele concepute de noi sunt preparate din ingrediente locale, la care producția ajunge să coste de 4-5 ori mai mult decât ingredientele importate folosite în producția de cosmetice. Aceasta aș putea spune că este cea mai mare provocare pe care o întâmpin ca antreprenor.
Calitatea produselor și principiile mele de bază cu care lucrez sunt lucruri la care nu doresc să renunț în detrimentul unui profit mai ridicat. Acesta este și unul dintre lucrurile învățate înainte de a deveni antreprenoare și de care mă țin foarte strâns.
Ce poți să îmi povestești despre conceperea produselor, despre folclorul medical și fitofarmacie?
Conceperea produselor Hodaia a început pe vremea străbunicii mele, care a lăsat moștenitoarelor ei rețete valoroase de produse medicinale și de îngrijire a corpului.
Bunica mea a dezvoltat și îmbunătățit în continuare aceste rețete, a creat unele noi și mi le-a predat mie când eram copil. Apoi am început școala, liceul, facultatea, dar fiecare vacanță de vară eram la ea și practicam împreună medicina tradițională.
După facultate, am început să aprofundez medicina tradițională împreună cu medicina și farmacia alopată. Am căutat asemănări și deosebiri între utilizarea plantelor medicinale în aceste domenii și fiind mai sceptică din fire, am început să elimin din tratamentele tradiționale folosite în medicina tradițională și să mă concentrez pe studiile științifice privind utilizarea plantelor medicinale.
Medicina modernă ne oferă multe căi noi de studiere a plantelor medicinale și de a afla cum funcționează ele pentru corpul uman; pe când medicina tradițională este formată din experiențe vechi de sute sau mii de ani, unele fiind exacte, dar altele dovedindu-se a fi mai puțin valide.
Este important ca atunci când studiem aceste domenii, în special fitofarmacia, să fim atenți la sursele de unde ne inspirăm și să nu excludem nici medicina tradițională, dar nici medicina modernă. Ambele ne oferă ajutor important în utilizarea corectă a plantelor medicinale.
Care este planul pentru 2022?
Anul a început cu noi provocări pentru mine și pentru Hodaia. În fiecare an ne extindem partea de producție, prin cultivarea a tot mai multe plante, dar dezvoltăm și cu proiecte noi.
La Hodaia, pe lângă produsele propriu-zise, împreună cu alte persoane din același domeniu, organizăm cursuri si ateliere pe teme de ecologie, medicina naturopată, cosmetică naturală și foraging.
Am început și o colaborare cu contele Kalnoky în Covasna. Vom crea o gradină botanică pentru plante medicinale la castelul din Micloșoara și la Valea Zălanului, unde se află casele de oaspeți ale Prințului Charles. Aici vom deschide și un nou punct de lucru, unde vom organiza școli de vară, cursuri și ateliere specifice Hodaia.
Ce înseamnă sustenabilitate pentru tine?
Este unul din principiile de bază după care mă ghidez în viața privată și cea profesională. Prin proiectele și produsele Hodaia, încerc să arăt că se poate să trăiești, să creezi și să produci cele necesare într-un mod sustenabil.
România este plină de resurse pe care le putem valorifica în toate domeniile necesare vieții.
La Hodaia, sustenabilitatea începe cu producția. Pentru produsele create în laboratorul propriu, mă folosesc de plante medicinale care cresc în Transilvania. Unele le culegem din natură, altele le cultivăm în grădinile proprii.
Din aceste plante obținem tincturi, pulberi, uleiuri presate la rece și uleiuri esențiale pe care le folosim în producția proprie. În fiecare an, lista de plante folosite crește, unele cultivându-le în scopuri experimentale, ca să le învățăm mai bine.
Avem și materii prime pe care le achiziționăm de la alți producători mici din România. Nu dorim să facem import, dar din păcate achiziționăm din Europa unele sticluțe și borcănașe, din cauză că în România nu se produc recipiente cosmetice.
Pentru mine, sustenabilitatea înseamnă să restrângi lanțul de producător-cumpărător până la un contact direct, să producem și să cumpărăm cât mai local, natural, curat. Este și cel mai ușor și sigur mod de a putea urmări produsul direct până la sursa producției lui. E important pentru economia unei regiuni ca circulația banilor să fie cât mai aproape de casă, este esențial pentru protecția mediului și pentru o viață mai sănătoasă.
Care este planta preferată din România și de ce?
Este greu să spun ceva doar despre o plantă pentru că iubesc toate plăntuțele care cresc în jurul meu și chiar dacă uneori am planta preferată a anului, următorul an altă plăntuță îi câștigă locul.
Obișnuiam să am o mică obsesie pentru salvie.
Credeam că asta este planta mea, am ajuns sa fac colecție de mai multe specii de salvie la mine în grădină (încă mai am o parte din colecție). O iubeam și încă o iubesc pentru că e o plantă plină de surprize medicinale plăcute, în special pentru femei și în fiecare an descopăr lucruri noi despre ea și puterile ei vindecătoare.
Dar am decis că nu este corect să îmi aplec atenția asupra unei singure plăntuțe și cum în fiecare an îmi fac o listă de plante medicinale despre care vreau să învăț, aceste plante mi-au devenit preferate pentru anul respectiv. Anul acesta lista este foarte mare, la care am adăugat unii arbori, dar și ciuperci medicinale.
Cum arată rutina ta de beauty de zi și de noapte?
Cum sunt zilnic afară în natură, rutina mea este una mai mult de protecție decât de beauty.
Ca mulți alți antreprenori, am reușit să cam uit de mine și rutina mea de beauty s-a restrâns considerabil în ultimii doi ani. Din traista mea nu lipsesc produsele pentru răni, arsuri solare, înțepături de insecte și tincturile.
Când apuc să îmi iau puțin timp pentru mine, îmi place să îmi răsfăț pielea cu produsele pe care le dezvolt în perioada respectivă. Să spun mai simplu, sunt primul meu cobai de test pentru noile produse, după care urmează familia și prietenii, iar la urmă laboratoarele de testare și certificare.
Mărturisesc că îmi testez cu mare eleganță și stil produsele pe propria piele. Pentru asta mi-am creat un adevărat ritual, cu luat de notițe, comentarii pentru îmbunătățiri și critici.
Ce ai tu FRUMOS astăzi?
Astăzi aș putea numi frumoase proiectele pe care reușesc să le finalizez fără mari greutăți și colaborările de succes cu oamenii frumoși din jurul meu, oameni care împart aceleași pasiuni cu noi.
Frumoase sunt grădinile la care lucrăm an de an și care cresc și se dezvoltă așa cum visăm. Frumoase și dragi îmi sunt și atelierele, cursurile și seminariile de la care pleacă oameni plini de bucurie și poftă de a continua și de a da mai departe ce au învățat cu împreună cu noi.
Frumoasă este și bucuria pe care o primesc de la clienții mei pentru produsele care i-au ajutat să scape de diverse probleme ale pielii. Acestea sunt lucrurile pe care le-aș putea numi frumoase în ceea ce fac zilnic.