Cuvântul pom te duce cu gândul imediat la arborii fructiferi ce umplu livezile sau curțile, la natură și frumos. Dar, dacă ai afla că POM este și un manifest pentru o viață trăită sănătos, în armonie cu natura, cu grijă și iubire pentru mediul care ne înconjoară, cu conștiința originii noastre și cu un comportament de consum responsabil?
Proiectul POM – Port Originea cu Mine – a fost inițiat în anul 2018 ca un business de cauză, menit să dea viață unor haine create cu responsabilitate, în armonie cu noi și cu natura. Astfel, au fost create tricourile POM – tricouri cu certificare de sustenabilitate, produse etice, fabricate cu grijă pentru mediu, peste care este aplicat un design original românesc.
Pentru a afla mai multe despre acest proiect de modă responsabilă, am discutat cu echipa POM.
Cum a luat naștere ideea creării acestui brand?
POM – Port Originea cu Mine este un business de cauză care a apărut din viziunea de a da viață unui produs de îmbrăcăminte sănătos. Un produs care să exprime originea culturală, dar și să vorbească despre valori și emoții universal valabile.
A fost un proces autentic prin care am trecut și prin care am început să producem îmbrăcăminte sănătoasă, realizată 100% din bumbac organic certificat, gândită pentru binele omului care o va purta. E foarte important pentru noi să lucrăm cu respect pentru echipă, clienți, parteneri și mentori, comunitatea de artiști și creatori, toți cei care se află în spatele producției și livrării produsului – întregul nostru ecosistem de unde ne luăm resursele de care avem nevoie.
Încercăm ca prin tot ceea ce facem – de la materia primă, vopsele, etichetele cusute manual, hârtia de împachetat – să reducem cât mai mult impactul asupra mediului și să folosim cât mai eficient fiecare resursă, să le găsim de fiecare dată câte un rost.
De ce ați ales acest nume?
POM vine de la Port Originea cu Mine și este un acronim, dar și un joc de cuvinte. POM…<P>OM…OM. Iar asta pentru că în centrul brandului POM stă binele omului și toate acțiunile noastre se învârt în jurul acestui aspect – creațiile noastre se bazează pe o filosofie de viață ce respectă originile, iar produsul e făcut cu grijă față de toți cei care îl ating (de la cei care îl produc, până la cei care îl poartă). Vrem să contribuim la o lume mai bună, la o viață mai conștientă, trăită mai sănătos și responsabil.
POM e plin de călătorii și drumuri, deci până și exercițiul în sine de naming a durat. Identificarea și potrivirea cu valorile brandului era ceva la care țineam mult. Iar când a apărut POM – Port Originea cu Mine (versiunea pentru omul de aici) și POM – Pre Organic Mood (versiunea pentru omul universal), am simțit o chimie instantă între noi și numele de brand – am știut pe loc în sesiunea de namig că da, asta e! POM. Suntem POM.
Mai apoi am simțit că în sine a fi <P>OM e mai mult decât numele și am creat ceea ce noi simțeam că ar însemna <p>om – un substantiv universal, fără formă de plural, reprezentând un nume generic dat oricărui soi de om cu rădăcini în trecut, care trăiește și rodește în prezent, lăsându-și roadele celor care i se vor odihni la umbră pe viitor. De aici am extras ulterior și starea în sine de a fi <P>OM – a-ți conștientiza trecutul, a trăi prezentul, a-ți genera viitorul. Nu am trecut singuri prin acest exercițiu – Geanina Simion, e omul de brand ce ne-a fost alături și a simțit toată viziunea din spate.
De ce tricouri și nu alt obiect vestimentar?
Tricoul este primul nostru produs sau, cum spunem noi, prima noastră manifestare și nu e ales deloc întâmplător. Ne-am gândit bine până am ajuns să pornim chiar cu un tricou. Știam că ne dorim să fie un produs vestimentar. În misiunea noastră era intrinsecă dorința de a contribui la o schimbare în industria textilă și a concepe un produs sănătos pentru piele și ecosistemele implicate în proces. Tricoul e un produs vestimentar universal – across cultures – foarte la îndemână acum, care aproape că marchează trecerea la consumerismul vestic.
Am căutat să scoatem tricoul din zona de simbol al consumerismului și să îl ducem mai aproape de om, să îl înțeleagă, să îl însoțească în călătoria sa spre o viață trăită sănătos, conștientă de origini și de necesitatea de a consuma responsabil pentru binele tuturor. E o călătorie pe care nu o putem face de unii singuri, ci doar însoțiți de oameni.
Pentru noi, în timp, tricoul POM a devenit un manifest al omului.
Inclusiv culoarea albă este aleasă intenționat. Pe lângă versatilitatea de purtare, e și un mod de exprimare, fie că transmiți un mesaj cu care rezonezi, fie că porți pur și simplu alb. Am gândit inclusiv un tricou pe care l-am numit Tricoul Alb și atât, tocmai ca un mod de dialogare în care alegi să nu spui nimic, dar în același timp transmiți ceva despre tine.
De unde luați materia primă pentru tricourile POM?
Tricoul POM este realizat 100% din bumbac organic și are 6 certificări de sustenabilitate. Cel mai important standard independent de certificare este GOTS (Global Organic Textile Standard), un certificat care urmărește traseul compozițiilor textile și se asigură că sunt procesate într-un mod echitabil și sustenabil.
Bumbacul este cultivat în fermele de bumbac din India prin metode care nu fac rău mediului înconjurător, ci susțin sănătatea oamenilor (de exemplu, nu sunt folosite pesticide toxice sau fertilizatori sintetici). Nu e tratat cu silicon, iar materia primă și produsul final sunt create prin energie regenerabilă.
Când am pornit la drum cu producția tricourilor eram foarte determinați să facem totul de aici, din România, de la materia primă la confecție. Ne-a lovit realitatea industriei și am început destul de repede să înțelegem pragmatic că lucrurile nu se vor putea întâmpla complet în formula gândită, asta și pentru că la momentul respectiv noi nu găseam bumbac organic produs în România.
Așa că am ales să colaborăm pentru materia primă și producția brută a tricourilor cu o echipă din Danemarca.
Cum poate moda sustenabilă să devină prima alegere în momentul achizițiilor vestimentare?
Migrarea spre o modă mai sustenabilă este un proces îndelung și continuu, care necesită timp, răbdare, reflecție. Presupune un discurs nou pentru consumatorul de rând, iar, din acest motiv, e foarte posibil să fie reticent la schimbarea care vine cu acest concept, cu acest nou stil de viață, căci da, e mai mult decât o haină pe care o porți.
E important ca brandurile să înceapă tot mai mult să vorbească transparent despre procesul de producție, despre cum ajunge un material pe pielea omului – despre relația pe care acesta o are cu hainele pe care le poartă – și să încurajeze practici de consum mai responsabile și chiar mai conștiente.
Noi ne dorim mult ca oamenii să-și pună mai des întrebări despre ce poartă și despre modul în care sunt produse hainele pe care le aleg. Să vadă mai mult decât un produs de îmbrăcăminte pe care îl poartă doar pentru că se așează bine. Sunt anumite materiale care poluează foarte mult mediul, așa cum e cazul hainelor sintetice care eliberează microfibre atunci când sunt spălate. E un angajament de schimbare pe care credem că ar trebui ca fiecare dintre noi să ni-l asumăm din ce în ce mai mult. Să alegem mai conștient și mai responsabil atunci când facem cumpărături.
Care este mesajul ultimei colecții, Împreună?
Împreună este o colecție de tricouri creată de oameni pentru oameni ce tratează subiecte ce ne privesc pe fiecare dintre noi. Ce ne îndeamnă să conștientizăm, să acționăm și, poate, să schimbăm. Acum e momentul prezent pe care te încurajăm să îl trăiești conștient și în deplină seninătate. Băncuța e un loc de întâlnire plin de povești tăcute sau rostite – e un drum al gândurilor care te poartă din copilărie până la maturitate, care îți aduce aminte cine ești cu adevărat. Eu sunt tu simbolizează relația noastră cu ceea ce ne înconjoară: îmi asum responsabilitatea și vreau să am grijă de planetă așa cum aș avea grijă de mine. Sunt concepte care reflectă puterea lui Împreună în care credem atât de mult.
Este o colecție capsulă creată de oameni pentru oameni. Un exercițiu colaborativ în care am adus împreună oameni cu idei și viziuni diferite, profesii și arii de lucru diverse pentru a da viață unor concepte care să completeze colecția #omuloglinda. Este o ediție în serie limitată, disponibilă doar cu precomandă până pe 24 august 2021.
fotografii: POM (Raluca Ciornea)